Pakastealkion siirto (PAS)

@Almagirl Meidän poli ohjeistaa aloittamaan ovistestit kp 9. Itse testaan vain kerran päivässä aamupäivällä, mutta tämä sen takia, että mulla LH huippu pysyy selkeänä parikin päivää. 😊 Itse tein kans digitestien rinnalla liuskatestejä, koska niitä olin tottunu käyttämään ja tulkitsemaan. Digitestit otin sitte kehiin ku arvelin, että ovis olis parin päivän päässä. Tsemppiä siirtoon! ❤️

Mulla on nyt dpo11/pp6 viisipäiväisen blaston siirrosta. Tänään oli ajatus ensimmäisen kerran testata, mutta mahdollinen nega pelottaa niin paljo etten tiiä uskallanko vielä 😥 nega tietäis joutumista uuteen hoitoon. Meillä pakkanen on nyt tyhjä.

@Almagirl Meidän poli ohjeistaa aloittamaan ovistestit kp 9. Itse testaan vain kerran päivässä aamupäivällä, mutta tämä sen takia, että mulla LH huippu pysyy selkeänä parikin päivää. 😊 Itse tein kans digitestien rinnalla liuskatestejä, koska niitä olin tottunu käyttämään ja tulkitsemaan. Digitestit otin sitte kehiin ku arvelin, että ovis olis parin päivän päässä. Tsemppiä siirtoon! ❤️

Mulla on nyt dpo11/pp6 viisipäiväisen blaston siirrosta. Tänään oli ajatus ensimmäisen kerran testata, mutta mahdollinen nega pelottaa niin paljo etten tiiä uskallanko vielä 😥 nega tietäis joutumista uuteen hoitoon. Meillä pakkanen on nyt tyhjä.
Kiitos tsempistä! Ite testannu oviksia aktiivisesti 6 vuotta sitten, niin en muista, miten oma kroppa toimii. Mutta eiköhän se sieltä löydy.

Mulla just tuo sama tilanne, että uusi hoito edessä, jos tämä blasto ei onnistu. Samaa myös miettinyt, että pelottaisi testaaminen sen negan suhteen. Varsinkin, jos olis varsin oireeton. Toivon kovasti teille tästä onnea ❤️

Siirryn nyt tälle puolelle tuolta ivf-ketjusta. Meillä meneillään lääkkeellinen pas (toinen viimeisimmästä keräyksestä) ja tulevana maanantaina olisi 5-päiväisen blaston siirto. Kuinka kauan olette yleensä pidättäneet pissaa ennen siirtoa? Mulla taisi viimeksi mennä pari tuntia edellisestä vessakäynnistä ja tuntui jo aika tukalalta siirron aikana, kun hoitaja painoi kohdun päältä ultralaitteella. Tuli kyllä juotua vähän ekstraa matkalla klinikalle, kun jännitin vähän tuleeko rakko olemaan riittävän täysi, että ehkä johtui osittain siitä.

Hitto mitä draamaa voi mahtua vuorokauteen! Ilmoittauduin eilen uuden kierron alettua PASiin omapolulla. Kilppariverikokeiden lähetteet ei ollu vielä tullu postissa, vaikka ne oli perjantaina lähetetty. No, päivällä oli hoitaja laittanut viestin, että tulokset eivät ole vielä heillä, joten minun täytyy ilmoittautua seuraavassa kierrossa. Laitoin hätääntyneenä viestiä, että onko lääkärin kanssa keskusteltu, koska viikko sitten lääkäri sanoi, että voin ilmoittautua seuraavasta kierrosta, koska tulokset tulee heille nopeasti. Mainitsin vielä, että luulen kierron vaihtuvan tällä viikolla.

No, hoitaja lupasi välittää viestin lääkärille. Niinpä tänään oli tullut viestiä (ja yritetty soittaa), että siirto toteutuu, mikäli verikokeet ok! Ja sain samalla ohjeet, milloin aloittaa tikuttaa + mille päivälle varaan ultran. Jos olisin vaan toiminu hoitajan ohjeen mukaan, olis edessä ollut pitkät viikot odotella kierron vaihtumista taas! 😬

Edelleenhän voi tulla muuttujia ja siirto peruuntua, mutta onpahan sentään tässä kohtaa yritetty edes! Niinpä huomenaamulla kiltisti jonottamaan verikokeita ennen töihin menoa.

Siirryn nyt tälle puolelle tuolta ivf-ketjusta. Meillä meneillään lääkkeellinen pas (toinen viimeisimmästä keräyksestä) ja tulevana maanantaina olisi 5-päiväisen blaston siirto. Kuinka kauan olette yleensä pidättäneet pissaa ennen siirtoa? Mulla taisi viimeksi mennä pari tuntia edellisestä vessakäynnistä ja tuntui jo aika tukalalta siirron aikana, kun hoitaja painoi kohdun päältä ultralaitteella. Tuli kyllä juotua vähän ekstraa matkalla klinikalle, kun jännitin vähän tuleeko rakko olemaan riittävän täysi, että ehkä johtui osittain siitä.
Mulle sanottiin, että 1-2 tuntia ja tätä noudatin 😊 Tänä aikana en erikseen tankannut vettä, muutaman lasillisen taisin juoda ruokailun yhteydessä. Siirtoon mennessä ei ollu kova vessahätä, mutta sellainen tunne, että kohta voisi olla ihan kiva mennä käymään 😅 Mä tosin oon aika hoikka vyötäröltä ja siirrossa sanoivatkin, että se antaa aika paljon anteeksi vaikkei rakko niin täynnä olisikaan. Tsemppiä siirtoon❣️🌈

Kävin kurkkaamassa jo, olisiko eilisiä kilpparituloksia tullut omakantaan. Ja olihan niitä. P-tyreotropiini oli 3,79 mU/I ja P-tyroksiini 12 pmol/l. T4-V ei ollut vielä tullut. Onko kellään hajua, miten tarkkoja HUSilla ovat? Kesällä P-tyreopropiini oli 2,67 mU/l ja kokonaisuudessaan kaikki arvot ok. Nytkin nuo ovat viitteissään, mutta onko HUS tiukempi alkionsiirron tai hoitojen suhteen ylipäätään? 😟

Vai onko tuo P-tyroksiini just se T4V? En ihan oo näistä perillä 😁

Mielestäni on. Tsh kuulostaa kyllä korkealta, uskoisin että haluavat että se on max 2,5. Mutta en ole varma kuinka tarkkaa julkisella on. Yli 2,5 saattaa siis vaikeuttaa raskautumista tai aiheuttaa keskenmenoja. En tiedä voisko ne ottaa uudet labrat, vai aloitetaanko Thyroxin lääkitys?

Kesällä oli kaikki siis oo, vaikka TSH oli 2,67. Mutta itseänikin hirvittää tuo nousu. Toisaalta tuo tyroksiini on(ko) ne vasta-aineet ja ne ovat negatiiviset, mikä vaikuttaa kokonaisuuteen. Mutta vähän jännittää, tuleeko sieltä tosiaan nyt ohje aloittaa lääkitys ja kontrolloida se ensin ja vasta sitten ilmoittautua siirtoon.

Kesällä oli kaikki siis oo, vaikka TSH oli 2,67. Mutta itseänikin hirvittää tuo nousu. Toisaalta tuo tyroksiini on(ko) ne vasta-aineet ja ne ovat negatiiviset, mikä vaikuttaa kokonaisuuteen. Mutta vähän jännittää, tuleeko sieltä tosiaan nyt ohje aloittaa lääkitys ja kontrolloida se ensin ja vasta sitten ilmoittautua siirtoon.

Husilla ei kai oteta vasta-aineita.. Tai ainakaan noissa se ei ole. TPO olisi vasta-aineet.
Mullakin seilas tsh 2,5-lähes 4, kunnes ehdin saada lääkityksen yksityiseltä ennen kuin julkinen reagoi siihen. Tai en tiedä olisiko julkisella edes reagoitu. Luulen että vähän "varmuudeksi" syön Thyroxinia.
Multa otettu joskus vasta-aineet mutta en muista oliko se julkisen vai yksityisen kautta..

Me ollaan sekä yksityisellä ja julkisella hoidoissa. Molempien hoitavien tahojen rajana on TSH 2,5. Mulla aloitettiin lääkitys kun TSH oli verikokeessa 3,08. Sain mennä yhden taukokierron jälkeen inssiin lääkityksen aloituksen jälkeen. Jos vasta-aineet olisivat olleet koholla, olisi tullut kuukausina tauko. Vasta-aineiden kohoaminen johtuu kilpirauhasen autoimmuunitulehduksesta, joka ei nopeasti helpota. Kuulostaa kyllä tosi korkealta tuo arvo..

Me ollaan sekä yksityisellä ja julkisella hoidoissa. Molempien hoitavien tahojen rajana on TSH 2,5. Mulla aloitettiin lääkitys kun TSH oli verikokeessa 3,08. Sain mennä yhden taukokierron jälkeen inssiin lääkityksen aloituksen jälkeen. Jos vasta-aineet olisivat olleet koholla, olisi tullut kuukausina tauko. Vasta-aineiden kohoaminen johtuu kilpirauhasen autoimmuunitulehduksesta, joka ei nopeasti helpota. Kuulostaa kyllä tosi korkealta tuo arvo..
Joo, kyllä minäkin luulen, että tuohon nyt puututaan lääkityksen aloittamisella. Ihme heittelyä vaan on, kun arvot ovat olleet ok kesällä ja vuosi sitten. Mutta eipä se auta kuin sitten hoitaa tuo. Niin malttamaton olisi jo pääsemään eteenpäin 😥

Joo, kyllä minäkin luulen, että tuohon nyt puututaan lääkityksen aloittamisella. Ihme heittelyä vaan on, kun arvot ovat olleet ok kesällä ja vuosi sitten. Mutta eipä se auta kuin sitten hoitaa tuo. Niin malttamaton olisi jo pääsemään eteenpäin 😥
Mullakin heittelee arvot, lapsettomuushoitojen alkaessa oli alle kaksi, sitten vähän yli kaksi ja puoli vuotta tästä labrasta niin jo mentiin yli kolmen.. ilmeisesti kilpirauhanen on laiskistunut, ja toimii epätasaisesti. Nykyään siis koko ajan lääkitys, multa löydettiin iso kilpirauhaskyhmy eli struuma, joka varmasti vaikuttaa tähän epätasaiseen toimintaan. Se on hyvänlaatuinen ja poistetaan leikkauksella vain jos alkaa kasvaa ihan hillittömästi.

Myös goitrogeenejä sisältävien ruokien sisältäminen nostaa TSH arvoa. Näitä kannattaa välttää jos on kilpirauhasarvoissa häikkää.
Goitrogeenejä esiintyy parsakaalissa, keräkaalissa, kukkakaalissa, lehtikaalissa, pinaattissa, lantussa, persikassa, päärynässä, mansikoissa, soijassa ja soijavalmisteissa, voipavussa, maississa, maapähkinöissä ja pellavansiemenissä (wikipediasta otettu). Mulla oli kerran kilpparin vajaatoimintaa sairastava työkaveri, joka meni huonovointiseksi uudessa työssä. Yhtäkkiä hän hoksasi että syö monta kertaa viikossa lounasbuffan kukkakaaligratiinia ja parsakaalia lisukkeina, ei enää ottanut ja olo parantui. Silloin kuulin ekaa goitrogeeneistä 😅

Mullakin heittelee arvot, lapsettomuushoitojen alkaessa oli alle kaksi, sitten vähän yli kaksi ja puoli vuotta tästä labrasta niin jo mentiin yli kolmen.. ilmeisesti kilpirauhanen on laiskistunut, ja toimii epätasaisesti. Nykyään siis koko ajan lääkitys, multa löydettiin iso kilpirauhaskyhmy eli struuma, joka varmasti vaikuttaa tähän epätasaiseen toimintaan. Se on hyvänlaatuinen ja poistetaan leikkauksella vain jos alkaa kasvaa ihan hillittömästi.

Myös goitrogeenejä sisältävien ruokien sisältäminen nostaa TSH arvoa. Näitä kannattaa välttää jos on kilpirauhasarvoissa häikkää.
Goitrogeenejä esiintyy parsakaalissa, keräkaalissa, kukkakaalissa, lehtikaalissa, pinaattissa, lantussa, persikassa, päärynässä, mansikoissa, soijassa ja soijavalmisteissa, voipavussa, maississa, maapähkinöissä ja pellavansiemenissä (wikipediasta otettu). Mulla oli kerran kilpparin vajaatoimintaa sairastava työkaveri, joka meni huonovointiseksi uudessa työssä. Yhtäkkiä hän hoksasi että syö monta kertaa viikossa lounasbuffan kukkakaaligratiinia ja parsakaalia lisukkeina, ei enää ottanut ja olo parantui. Silloin kuulin ekaa goitrogeeneistä 😅
Mielenkiintoinen tieto tuo ruoka-aineet, jotka vaikuttaa! Vedin mm. mansikkaa monta kiloa heinäkuussa tuoreeltaan. Muitakin noita juttuja tullut tasaisin väliajoin popsittua. Liekö oma osuutensa noilla. En tiedä. Mutta veti kyllä nyt vähän mielen matalaksi, kun kesästä noin paljon muuttunut.

Tsemppiä @Almagirl, toivottavasti saat nuo kilppariarvot pian kuntoon ja pääsette etenemään hoitojen kanssa.

Täällä tänään käyty hakemassa kyytiin juuri kuoriutumassa oleva blasto. Kaikki näytti kuulemma tällä kertaa optimaaliselta, joten toivotaan nyt, että alkio jatkaisi kehittymistä ja kiinnittyisi. Testipäivä ensi viikon pe 13.10.

Uusi täällä kirjoittelee 👋🏻 lapsettomuutta meillä takana jo kolme vuotta ja sen aikana kaksi peräkkäistä keskeytynyttä keskenmenoa, toisesta jouduin nukutukseen kaavintaan ja toinen raskaus alkoi heti perään luomusti, joka meni myös valitettavasti kesken.

Ensimmäinen ivf-hoitokierros tehty ja vielä, onneksi pakkasessa on alkioita. Ongelmana mulla on liian ohut limakalvo, joka ei korkeista lääkeannoksistakaan huolimatta suostu kasvamaan kuin vaan maksimissaan 6mm. Jouduttu perumaan myös siirtoja tämän vuoksi ja nyt edessä hysteroskopia mahdollisten kiinnikkeiden takia ja lisäksi löydetty mahdollisesti adenomyoosia. Itsellä kuitenkin hyvinkin niukat kuukautiset ja mitä olen lukenut niin adenomyoosissa kun taas on runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Luojan kiitos ei ole vielä! Mutta toivoisin edes vähän runsaampia kuukautisia kuin mitä nyt on. Onneksi on vertaistukea saatavilla ja tälläisiä paikkoja minne saada purkaa tätä oloaan.

Laitan tämän vielä tänne, on myös tuolla toisessa viestiketjussa. Käsittelee enemmänkin pakastealkionsiirtoa.

Jouduttiin perumaan tuleva hysteroskopia aika, kun ei kroppa taaskaan nyt toiminut odotetusti. Kuukautiset ei alkanu teroluteista huolimatta eikä toimenpidettä voida tehdä kuin alkukierrosta. Tässä nyt sitten odotellaan milloin kuukautiset taas haluavat alkaa. Toivottavasti tänä vuonna kerkeisi tehdä yhden siirron ennen tulevaa joulusulkua🤞🏻Tää odottaminen on turhauttavaa, ensin odotat, että pääset siirtoon, viime siirrosta on aikaa yli puoli vuotta ja vihdoin kun se siirtopäivä koittaa niin se joudutaankin perumaan ohuen limakalvon vuoksi vaikkakin ennenkin ollaan siirretty saman paksuiseen limakalvoon, muttä nää on näitä kun on eri lääkäreitä. Ja nyt sitten tämä, tämä et joutuu taas odottaakin uutta aikaa siihen hysteroskopiaan.

Jouduin tekemään uuden profiilin, kun en päässyt kirjautumaan sisään vanhalla tunnuksella. Eli sama henkilö täällä kirjoittelee, mutta nimimerkki vaihtunut. Edellinen oli villasukat ja nyt siis tämä villa_sukat.

Mitenhän tätä odottelua jaksais järjissään?! 😅 Punktion jälkeen tuoresiirtoa ei tehty, kun oli hypeririski. Sit odoteltiin uuden kierron alkua, että pääsis pasiin, mutta ovulaatio osui ns. väärälle päivälle eikä siirtoa voitu tehdä ja sit taas odoteltiin uutta kiertoa.. se alkoi nyt vihdoin tänään ja nyt odotellaan taas ovulaatiota. Oon itse jo täysin varma, että se osuu taas huonolle päivälle 😔 Mitenhän sais fiiliksen käännettyä vähän positiivisempaan ja toiveikkaampaan suuntaan? Ennen tätä ivf-hoitoa mulla ollut aina melko pitkä kierto (n. 33 pv) ja nyt punktiokierto ja tämä juuri päättynyt kierto olleet lyhyempiä (n. 28 pv). Pelottaa, että taas ovulaatio osuu huonoon päivään, kun kierto alkoi samana viikon päivänä kuin edellisessäkin kierrossa, vaikka tiedän hyvin, että sen ajankohta voi vaihdella ja nyt alkanut kierto venyä pidemmäksi tai olla lyhyempi.. Luonnolliseen kiertoon siis tehdään siirto ja tää on jotenkin tosi stressaavaa, kun on niin tuurista kiinni 😔

Takaisin