Pakastealkion siirto (PAS)

Onko sulla suunnitteilla pas omaan kiertoon? Se ovulaatio on kuitenkin tärkeä, että tapahtuu. Muuten luonnonkiertoon ei ole mahdollista tehdä pasia. Mulla oli punktio 09/2020 eikä päästy siirtoon 10 tai 11 juuri ovuloimattomuuden takia. Sitten joulukuussa lääkäri määräsi letrozol lääkkeen varmistamaan ovulaation. Sillä sitten saatiin ovis aikaiseksi ja ekasta pasista tulikin plussa.
Livie, oliko sinulla silloin loka- ja marraakuussa ultra ja jos oli, niin mitä näkyi? Oliko johtofollia esim? Alkoi huolestuttamaan, jos en sitten ovuloikaan, vaikka kyllä siellä oli 14 mm johtofolli kp10. 🤔 Onko se lupaus siitä, että ovista pukkaa? Ainakin lääkäri sanoi, että siirto voidaan tehdä, joten luotan että siltä näyttää...

Onko sulla suunnitteilla pas omaan kiertoon? Se ovulaatio on kuitenkin tärkeä, että tapahtuu. Muuten luonnonkiertoon ei ole mahdollista tehdä pasia. Mulla oli punktio 09/2020 eikä päästy siirtoon 10 tai 11 juuri ovuloimattomuuden takia. Sitten joulukuussa lääkäri määräsi letrozol lääkkeen varmistamaan ovulaation. Sillä sitten saatiin ovis aikaiseksi ja ekasta pasista tulikin plussa.
Joo, on suunnitteilla luonnolliseen kiertoon. Mulla on normaalisti säännöllinen kierto ja aiemmin aina tullut ovistesti positiiviseksi. Nyt varmaan vaan keho sekasin vielä stimulaation jäljiltä, mut toivottavasti ensi kierrosta olis sit jo normaali 🤞🏻

Livie, oliko sinulla silloin loka- ja marraakuussa ultra ja jos oli, niin mitä näkyi? Oliko johtofollia esim? Alkoi huolestuttamaan, jos en sitten ovuloikaan, vaikka kyllä siellä oli 14 mm johtofolli kp10. 🤔 Onko se lupaus siitä, että ovista pukkaa? Ainakin lääkäri sanoi, että siirto voidaan tehdä, joten luotan että siltä näyttää...

Voi, toivottavasti en nyt huolestuta turhaan. En itse asiassa muistanut miten se meni, niin kurkkasin Oma Kannasta tiedot. Punktio oli siis 17.9.2020.

9.10.
Nykytila (status)TV-UÄ: Endometrium 6,5 mm triple layer.
Oikea ovario: IVF-hoidon jälkitilana useampia follikkeleita, jotka näyttävät punktiossa luhistuneilta, 1 pieni hemorraginen kysta tai endometriooma?. Lisäksi mahdollinen johtofollikkeli 11 mm.
Vasen ovario: Vain pieniä follikkeleita, suurimmat 8 mm läpimitaltaan. Nyt kp12.

13.11.
Pakastealkiosiirtoon liittyvä follikkeliseuranta/kohdunlimakalvon seurantaHoitotoimet (Hoitotyön toiminnot)Terveyspalvelujen käyttö
Nyt kp 11.
Avustettu gyn ja uä-tutkimuksessa. Johtofollikkeli 14mm
./endometrium 8.7mmHoitotoimet (Hoitotyön toiminnot)Jatkohoito
Aloittaa LH-testit

Voi, toivottavasti en nyt huolestuta turhaan. En itse asiassa muistanut miten se meni, niin kurkkasin Oma Kannasta tiedot. Punktio oli siis 17.9.2020.

9.10.
Nykytila (status)TV-UÄ: Endometrium 6,5 mm triple layer.
Oikea ovario: IVF-hoidon jälkitilana useampia follikkeleita, jotka näyttävät punktiossa luhistuneilta, 1 pieni hemorraginen kysta tai endometriooma?. Lisäksi mahdollinen johtofollikkeli 11 mm.
Vasen ovario: Vain pieniä follikkeleita, suurimmat 8 mm läpimitaltaan. Nyt kp12.

13.11.
Pakastealkiosiirtoon liittyvä follikkeliseuranta/kohdunlimakalvon seurantaHoitotoimet (Hoitotyön toiminnot)Terveyspalvelujen käyttö
Nyt kp 11.
Avustettu gyn ja uä-tutkimuksessa. Johtofollikkeli 14mm
./endometrium 8.7mmHoitotoimet (Hoitotyön toiminnot)Jatkohoito
Aloittaa LH-testit
Kiitos paljon kun näit vaivaa ja kaivoit nämä esille! ❤️ Vielä kysymys, että mistä tiesit kierron olevan ovuloimaton? Eikö LH-plussaa tullut?

Sinänsä olen toiveikas omalla kohdallani, koska lääkäri sanoi munasarjojen toipuneen hyvin stimulaatiosta. Mutta kyllä se huolettaa, että ei olisikaan ihan optimaalinen tilanne. Ja stressihän se hyvää sille ovulaatiolle vasta tekeekin... 😬

Kiitos paljon kun näit vaivaa ja kaivoit nämä esille! ❤️ Vielä kysymys, että mistä tiesit kierron olevan ovuloimaton? Eikö LH-plussaa tullut?

Sinänsä olen toiveikas omalla kohdallani, koska lääkäri sanoi munasarjojen toipuneen hyvin stimulaatiosta. Mutta kyllä se huolettaa, että ei olisikaan ihan optimaalinen tilanne. Ja stressihän se hyvää sille ovulaatiolle vasta tekeekin... 😬

Joo, eli pitää vielä Clearbluen digillä vahvistaa ovulaatio. Ja meidän klinikalle kelpaa vain se joka näyttää yhden päivän (ei se jossa hymynaama vilkkuu). Yleensä aloitettu kp12 testailu, ja sitten kp14 ovis. Kerran insseissä oli jo kp13, kerran taisi mennä kp15. Mutta tosiaan tuolloin kahdesti en saanut ovulaatiota kiinni niin pas peruttiin, vaikka ultrassa näkyi johtofolli.

Mulle on tehty 2 PAS:a ja olen miettinyt tota Progesteroni tukea joka aloitettu ennen siirtoa ja jatkunut testipäivään..multa ei ole sitä koskaan mitattu sen jälkeen kun hoidot aloitettiin yksityisellä. Molemmissa siirroissa oli Terolut 100mg x2/vrk, onko muilla ollut näin pienellä annoksella ja onko normaalia ettei tasoa mitata? sitäkin olen kuullut et suppo tai pistokset imeytyisi paremmin, mutta itsellä ei tosiaan kokemusta. Jotenkin vaan tuntuu kun jokainen pas siirto maksaa yli tonnin, että katsottaisiin kaikki ennen siirtoja ettei alkioita menisi hukkaan. Toki tässä voi olla monia syitä ja etenkin ikä.

Joo, eli pitää vielä Clearbluen digillä vahvistaa ovulaatio. Ja meidän klinikalle kelpaa vain se joka näyttää yhden päivän (ei se jossa hymynaama vilkkuu). Yleensä aloitettu kp12 testailu, ja sitten kp14 ovis. Kerran insseissä oli jo kp13, kerran taisi mennä kp15. Mutta tosiaan tuolloin kahdesti en saanut ovulaatiota kiinni niin pas peruttiin, vaikka ultrassa näkyi johtofolli.
Kiitos vielä paljon vastauksesta, tämä rauhoitti ❣️ Minun pelko oli se, että LH-testi hymyilisi, mutta siirtopäivänä ultrassa huomattaisiin, että ei olekaan ovulaatiota ollut, suutariksi jäi. Että menisikö alkio hukkaan sitten, vai riittäisikö Cyclogestit ilman omaa keltarauhasta. Mutta jos plussaa ei tule, niin siirtoakaan ei tule, ja alkiot ovat turvassa pakastimessa siihen asti, että hetki on otollisempi.

Nyt kp12 ja ovulaatiotestissä on niin hailakka haamu, etten ole koskaan nähnyt moista. Että katsotaan, miten käy. Koen, että kun stimulaatioruljanssi on ohi, niin ei tämä nyt enää kuukauden päälle ole. Lääkäri määräsi ensi kiertoon Letrot, jos nyt ei syystä tai toisesta raskaus ala. Onneksi minulla on myös Terolut-resepti, että saan tarvittaessa pitkän kierron katkeamaan.

Nyt en enää stressaa. 🌈

Mulle on tehty 2 PAS:a ja olen miettinyt tota Progesteroni tukea joka aloitettu ennen siirtoa ja jatkunut testipäivään..multa ei ole sitä koskaan mitattu sen jälkeen kun hoidot aloitettiin yksityisellä. Molemmissa siirroissa oli Terolut 100mg x2/vrk, onko muilla ollut näin pienellä annoksella ja onko normaalia ettei tasoa mitata? sitäkin olen kuullut et suppo tai pistokset imeytyisi paremmin, mutta itsellä ei tosiaan kokemusta. Jotenkin vaan tuntuu kun jokainen pas siirto maksaa yli tonnin, että katsottaisiin kaikki ennen siirtoja ettei alkioita menisi hukkaan. Toki tässä voi olla monia syitä ja etenkin ikä.
Kannattaa pyytää emätinpuikko, esim Cyclogestit. Minulle yksityisellä lääkäri määräsi ne jo heti alkuun inseminaation tueksi ja nyt julkisella ivf:n tueksi pyysin ne Terolutien sijaan. Lääkäri antoi ne ihan mielellään. En tiedä sinun tai minunkaan tapauksessa, että onko Cyclogestit sen parempia kuin Terolutit, mutta jos se tuo mielenrauhaa, mielestäni se kannattaa. Itselläni oli perusteena se, että luotan Cyclogesteihin, koska niillä ja inseminaatiolla alkoi raskaus, vaikka menikin kesken. Toisella kerralla samalla setillä ei alkanut raskautta. Kuten sanoit, moni muukin asia vaikuttaa. Meilläkin on ikää.

Muoks. Toivottavasti teillä alkaa hyvin sujuva raskaus pian!

meillä kun alkioita ei ollut tulossa lisää, niin siirtoon tuli aina ovulaation induktio, että ovulaatio varmasti tapahtuu.

@CherryRed ja @Alina_ Jälkikäteen ajatellen olisi voinut olla hyvä. No, seuraavaan kiertoon, jos se tulee, lääkäri on jo ne Letrot määrännyt. Kun punktion jälkeen kuulin, ettei PAS-kiertoon tule muita lääkkeitä kuin progetuki, olin iloinen ja huojentunut. Oli ollut niin pitkä jakso sitä eri lääkkeiden käyttöä ja muistamista ja Letroista tulee vielä päänsärkyä. Tubtui ihanalta olla ilman lääkkeitä. (Nyt muistin muuten kysyä lääkäriltä, Letrojen käytön tienoilla kp3-7 ibuprofeeni ei haittaa ovista, mutta oviksen lähipäivinä se voi tosiaankin estää oviksen. Mutta Letrojen aiheuttamaan päänsärkyyn sitä on turvallista ottaa.)

@CherryRed ja @Alina_ Jälkikäteen ajatellen olisi voinut olla hyvä. No, seuraavaan kiertoon, jos se tulee, lääkäri on jo ne Letrot määrännyt. Kun punktion jälkeen kuulin, ettei PAS-kiertoon tule muita lääkkeitä kuin progetuki, olin iloinen ja huojentunut. Oli ollut niin pitkä jakso sitä eri lääkkeiden käyttöä ja muistamista ja Letroista tulee vielä päänsärkyä. Tubtui ihanalta olla ilman lääkkeitä. (Nyt muistin muuten kysyä lääkäriltä, Letrojen käytön tienoilla kp3-7 ibuprofeeni ei haittaa ovista, mutta oviksen lähipäivinä se voi tosiaankin estää oviksen. Mutta Letrojen aiheuttamaan päänsärkyyn sitä on turvallista ottaa.)
Aivan, mulla ei tainnutkaan olla täysin ovulaatioinduktio, koska en syönyt letroja sitä ennen. Muuten meni kuten luonnollisessa pas:ssa, mutta lisäksi pistin Ovitrellen(?) samaan aikaan kun ovulaatiotesti näytti plussaa. Ajatuksena, että munasolu varmasti irtoaa piikin avustamana.

Mulla pasissa oli letrot, kortisoni (päivystyksen allergiakohtaukseen määräämänä), lutinus emätinpuikot siirron jälkeen ja gonapeptyl kiinnittymisen tukena. Tällä kombolla plussa.

Nyt pyysin kortisonin lisäksi ja se oli lääkärille ok, koska on myös autoimmuunisairaus ja onnistuneessa kierrossa oli kortisoni allergian takia (haluttiin matkia onnistunutta kiertoa mahdollisimman paljon). No lääkäri kirjoitti 5mg ja otin eilen, tuli allergiaa mutta luulin että se on antibiootista (joka määrättiin poskiontelontulehdukseen). Lopetin antibiootin ja tänään otin aamulla kortisonin, no tavallista pahempi allergiakohtaus 😭

Oon siis allerginen perunalle ja perunatärkkelystä on useissa lääkkeissä. En tarkistanut tuota prednisolon 5mg, koska kortisonia määrätään allergiaan. No hitto, eiköhän se sisältänyt perunatärkkelystä!!

Mulla on aikaisemmin ollut sitä 20mg, en tiedä että eikö siinä sitten ole ollut, kun ei oo tullut oireitakaan.. netistä en löytänyt lääkeinfoa tuolle prednisolon 20mg, täytyy soittaa apteekkiin kun aukeaa.

Kaiken lisäksi kohtaus oli niin paha että olisi pitänyt pistää epipen, mutta miehellä oli tiimi-ilta eilen ja jäi isälleen kaupunkiin yöksi, ettei tarvi maksaa taksia tänne meidän kotiin maalle. Epipenin pistämisen jälkeen pitää soittaa ambulanssi ja olin taaperon kanssa yksin kotona. Otin vaan lisää allergialääkettä ja mies oli koko ajan linjalla, jos multa lähtee taju yms.

14mm kuulostaa hyvältä kp 10! Mulla oli kp 17 vasta 11 mm, mutta se oli hieman poikkeuksellisen venynyt kierto punktion jälkeen. Varsinainen ovisplussa tuli vasta kp 21... Ainakin lääkäri oli silloin luottavainen, että ovis tapahtuu kunhan ovisplussa vaan tulee. Siirto oli luonnolliseen kiertoon ja tosiaan se kyllä stressasi irtosiko se munasolu itsekseen ovisplussan jälkeen, mutta kyllä näin oli onneksi käynyt.

Heippa!

Mitä asioita käydään pas hoidonsuunnittelukäynnillä läpi? 🤗

Meillä tulossa näillänäkymin pas (lahjasoluhoitoinen) kesäkuussa ja nyt loppuviikosta hoidonsuunnittelukäynti..jäin miettimään mitä pitää sisällään 🤔

Heippa!

Mitä asioita käydään pas hoidonsuunnittelukäynnillä läpi? 🤗

Meillä tulossa näillänäkymin pas (lahjasoluhoitoinen) kesäkuussa ja nyt loppuviikosta hoidonsuunnittelukäynti..jäin miettimään mitä pitää sisällään 🤔
Hei

Meillä oli Ovumiassa 2020 sama. Käytiin läpi lakipykäliä ja allekirjoiteltiin sopimus. Saatiin myös käsky varata aika psyk.sairaanhoitajalle joka erikoistunut lahjasoluhoitoihi <- piti olla käytynä ennen siirtoa😊

Me ollaan käyty jo psyk.hoitajalla. Ja hän näytti vihreää valoa hoidolle .. Tämä hoidonsuunnittelukäynti on lapsettomuuslääkärille. 🤔

Me ollaan käyty jo psyk.hoitajalla. Ja hän näytti vihreää valoa hoidolle .. Tämä hoidonsuunnittelukäynti on lapsettomuuslääkärille. 🤔
PAS suunnittelussa ainakin itsellä oli ultra (lähtötilanne), käytiin läpi et sopimukset ajan tasalla, alustava aikataulu, tehdäänkö siirto luonnolliseen vai lääkkeelliseen kiertoon (jälkimmäinen aikataulujen suhteen paljon joustavampi), reseptien tilanne, tarvittavat lääkkeet ja niiden ottaminen, milloin pitää soittaa kierron alkamisesta ja mihin kohtaan varata eka ultra tilanteen varmistamiseksi.

PAS suunnittelussa ainakin itsellä oli ultra (lähtötilanne), käytiin läpi et sopimukset ajan tasalla, alustava aikataulu, tehdäänkö siirto luonnolliseen vai lääkkeelliseen kiertoon (jälkimmäinen aikataulujen suhteen paljon joustavampi), reseptien tilanne, tarvittavat lääkkeet ja niiden ottaminen, milloin pitää soittaa kierron alkamisesta ja mihin kohtaan varata eka ultra tilanteen varmistamiseksi.
Kiitos tiedosta 🤗

Takaisin