Painonpudotusryhmä

Kuulostaa järkevältä @Plumeria ☺️ niinhän se on ettei mitään kovin kummoisia kommervenkkejä pitkällä tähtäimellä tarvi, varsinkaan sopivan painon ylläpitämisessä.

Mä oon kyllä huomannut että näiden viimeisten rasvakilojen kadottaminen on kyllä äärimmäisen hidasta puuhaa, ja saa sopivan kalorivajeen ylläpitämisessä pitkäjänteisesti olla kyllä tarkkana. Yks överipäivä voi vesittää koko viikon vajeen joten herkutellakin kannattaa todella tietoisesti ja tarvittaessa nipistää vähän muualta kaloreita. Mutta hei, tänään uusi alin 77,1 kg! Eli -200g viimeisimpään alimpaan 😅 trendi on kuitenkin alaspäin ja treenit kulkee, ilmeisesti lihasmassaakin tullut, ainakin kommenttien perusteella🤩

Kuulostaa järkevältä @Plumeria ☺️ niinhän se on ettei mitään kovin kummoisia kommervenkkejä pitkällä tähtäimellä tarvi, varsinkaan sopivan painon ylläpitämisessä.

Mä oon kyllä huomannut että näiden viimeisten rasvakilojen kadottaminen on kyllä äärimmäisen hidasta puuhaa, ja saa sopivan kalorivajeen ylläpitämisessä pitkäjänteisesti olla kyllä tarkkana. Yks överipäivä voi vesittää koko viikon vajeen joten herkutellakin kannattaa todella tietoisesti ja tarvittaessa nipistää vähän muualta kaloreita. Mutta hei, tänään uusi alin 77,1 kg! Eli -200g viimeisimpään alimpaan 😅 trendi on kuitenkin alaspäin ja treenit kulkee, ilmeisesti lihasmassaakin tullut, ainakin kommenttien perusteella🤩
Kuulostaa hyvältä edistymiseltä sulla! 😊

Mä en ole vielä koskaan onnistunut pudottamaan painoa merkittävästi, joten vähän jännää se onnistunko. Tarkkana tosiaan pitäis olla. Edellisestä raskaudesta palauduin samaan lievään ylipainoon kun palasin suht liikkuvaiseen työhöni. Muuten trendinä on ollut tasainen hidas nousu, n. 8kg kymmenen vuoden aikana.

Täällä vain tylsiä kuulumisia. Voimat olleet vähän vähissä kun ollut rankkaa, joten pääosa päivistä menty vain kulutuksen mukaan syöden. Eilinen ihan rehellisen umpisurkea päivä, menkkahirviö minussa heräsi ja hamsteroi poskiinsa reilun levyllisen verran suklaata päivän mittaan, kaiken kotiruoan lisäksi 😅 menkat onkin aika heviä settiä tälläkin kertaa, joten annan itselleni kyllä anteeksi yhden pahimman päivän kurjuudessa rypemisen. Nyt kun siirryin kuukupin käyttäjäksi niin vasta tajuaa paljonko sitä oikein vuotaakin (eka kokonainen vrk 50 ml ja toisena 80 ml 😬 Duodecimin mukaan runsaan vuodon raja on koko menkkojen aikana 80 milliä 🙈 ). Tänään ehkä vähän jo helpottaa ellei ylly iltaa kohden, olisko tuon ekan vuorokauden tasoista. Katselen pudottelua taas tiukemmalla otteella ensi viikolla, kun selviän täältä menkkasuosta 😑 (jotain iloa pitkistä kierroista, kun tätä helvettiä on vain 40-50 vrk välein 😮‍💨 ja onneksi mun kivut on mallia buranalla piiloon. Voin vain uskoa mitä teillä on joilla vielä kivut päälle...) Kotiarki onneksi vähän helpottanee ja isiäkin näkyy lasten hereilläoloaikaan, kun peltotyöt saatiin valmiiksi. Tilan työthän ei lopu, mutta enää ei säätilat ja niiden yllättävät muutokset sekoita pakkaa kun viljat on kuivurissa ja siilossa 🚜 Sekin lisää siis voimia keskittyä taas omaan ruokavalion siistimiseen.

Täällä uusi alin 77,0 kg, -100g viikonlopun 125km pyöräretken ansiosta todennäköisesti 😄 toki viikonlopun kaloritkin oli kyllä aika isoja koska pitkiä matkoja pyöräillessä tulee aivan törkeä nälkä, lauantain aktiiviset kalorit oli n. 1700 ja päivän kalorit ruoista n. 3000 🤭 mutta olipahan hyvä reissu!

Huhhuh. Taas uus viikko alkanut ja ensimmäinen yö yksin selvitty. Vielä 4 yötä niin mies tulee taas 2 yöksi apuun. Tosi hankala laihduttaa nyt syyskuussa, koska joudun korvaamaan aterioita proteiinipirtelöillä, koska en vaan ehdi syömään 🫠 vauvan nukutus vie paljon aikaa ja iltaisin ei ole varaa antaa hänen vaan huutaa, kun esikoinen nukkuu. Tässä kuussa en siis hae mitään suuria pudotuksia, veikkaan, että tässä stressissä ja univelassa ei paino kauheasti laske vaikka mennään isoilla miinuskaloreilla...

Alkaispa toi vauva nukkua edes 2 h pätkissä, olis niin ihanaa. On niin raastavaa itse just saada unen päästä kiinni ja heti herätä, viime yönä olikin ennätykselliset 34 herätystä. Pakko taas nyt mennä itse unille ku vauva nukahti. 7. viikko (muistaakseni) tätä hulinointia ja mitä lie käynnissä.

Täällä on kans ollut vahvasti taas jumit päällä, mutta tänään oli vähän notkahtanut alaspäin, uusi alin 66,5kg (-0,4 edellisestä alimmasta). 😊

Mä ostin alesta sellaisen suht tiukan ruokavalion, mutta en aio ihan vielä aloittaa sitä. En pelkää tällä kertaa, että repsahtaisin sen jälkeen, kun mieli on tehnyt aika paljon töitä näiden asioiden suhteen. Enkä kaipaa nopeita ihmeitä, mutta joku sellainen pieni lisäboosti olis kiva tähän hommaan. 😄 Mutta katsotaan, voi olla että aloitus menee vuodenvaihteeseen, kun haluan tehdä sen sitten kunnolla. 🤔

Mulla menee kaikki aivan päin honkia ihanasta PT:stä huolimatta. Parisuhdeasiat rassaa pahasti, enkä osaa pitää itseäni irti herkuista. Edellinen kierto oli aivan päin honkia ja oon lihonut 3kg, josta ”oikeaa” lihomista ehkä max kilo kalorien pohjalta (olen kirjannut kaiken silti).

Olo on tosi lannistunut 😔

@Olive yritä olla armollinen itseäsi kohtaan. ❤️ Totta kai painon nousu saa harmittaa. Mutta samalla kannattaa muistaa, että elämäntilanteesi on nyt raskas. Se voi saada kehon tarraamaan kaloreihin tavallista tiukemmin ja raskaassa tilanteessa muutenkin vaikeampi olla kurinalainen. Laihduttaminen on varmasti helpompaa, sitten kun elämäntilanne on helpompi.

Viime yönä vaan 5 herätystä! Tuntuu, että sain itsekin nukuttua piiitkästä aikaa! Ihan mahtavaa ku aamulla ei tunnu zombilta vaan jaksoi nousta sängystä 😅

Eilen söin ihan hulluna: 2 leipää, proteiinipatukan, iiison annoksen tofukormaa ja riisiä, iiison annoksen soijamakaronilaatikkoa, proteiinivanukkaan ja vielä iltapalaksi soijarahkaa marjoilla, granolalla ja pähkinöillä 🙈 Oli mieletön nälkä koko päivän.

Ahdisti nousta tuollaisen mättöpäivän jälkeen vaa'alle, mutta mitä, paino rutkasti laskusuunnassa. Tää on kyllä ihan yhtä mysteeriä tää painonlasku. Mua lähinnä kiinnostaa nykyään, että milloin nähdään ekaa kertaa uusi painokilo ja milloin viimeistä kertaa jokin toinen painokilo, koska tää päivittäisvaihtelu mulla on tosi suurta.

Liitteet

• Screenshot_20250917_083200_FF App.jpg
    Screenshot_20250917_083200_FF App.jpg
    288.4 KB · Katsottu: 32
Mä latasin kans nyt ton Yazion puhelimeen ja oon kyllä tykännyt, on tosi kätevä! Yritti tosin ensin laittaa päivittäiseksi kaloritavoitteeksi n.1200 mutta mä en kyllä sillä elä, paitsi ehkä jos makaisin vaan sängyssä kaiket päivät 😅 Jännä että se ehdotti noin alhaista, vaikka en edes itse määritellyt mitään päivämäärää, mihin mennessä haluaisin tavoitteen saavuttaa. Kuulostaa nimittäin tosi alhaiselta toi 1200.. Nostin sen päivittäisen tavoitteen itse noin 1600kcal/pv ja silti on koko ajan nälkä ja toikin kuulostaa mun korvaan tosi alhaiselta.. 🤔 Tai sitten mulla on ollut ihan väärät kuvitelmat mun energiantarpeesta ja siksi paino jumittaa, kun en oo ajatellut että noin alhaisilla energiamäärillä pitäisi mennä.

Mä latasin kans nyt ton Yazion puhelimeen ja oon kyllä tykännyt, on tosi kätevä! Yritti tosin ensin laittaa päivittäiseksi kaloritavoitteeksi n.1200 mutta mä en kyllä sillä elä, paitsi ehkä jos makaisin vaan sängyssä kaiket päivät 😅 Jännä että se ehdotti noin alhaista, vaikka en edes itse määritellyt mitään päivämäärää, mihin mennessä haluaisin tavoitteen saavuttaa. Kuulostaa nimittäin tosi alhaiselta toi 1200.. Nostin sen päivittäisen tavoitteen itse noin 1600kcal/pv ja silti on koko ajan nälkä ja toikin kuulostaa mun korvaan tosi alhaiselta.. 🤔 Tai sitten mulla on ollut ihan väärät kuvitelmat mun energiantarpeesta ja siksi paino jumittaa, kun en oo ajatellut että noin alhaisilla energiamäärillä pitäisi mennä.

Onpa erikoista, mulle se laittoi 1800 kaloria. Ja olen kyllä todennut että tuo on ihan hyvä, ei ainakaan vähempää. Olisiko yksi reilun 1500 kalorin päivä tässä vajaan vuoden sisään ollut vahingossa, varmaan joku hetkellinen häiriö jossain omassa systeemissä, muuten kyllä kuolisin nälkään tommosilla kaloreilla vaikka syön aika puhtaaasti ja tarpeeksi proteiinia😅

Ja mulla siis paino pudonnut hitaasti vaikka keskiarvokalorit pyörii siellä 2000 kalorin tuntumassa. Treenaan toki voimatreeniä 3-4 kertaa viikkoon että ehkä olen hiukan saanut perusenergiankulutustani kuukausien aikana nostettua

@Nila joo, mun täytyy kyllä myös nostaa sitä päivittäistä tavoitetta. Mulla on myös tavoitteena pudottaa painoa rauhallisesti ja ei oo mun tarkoitus, että elän jatkuvassa nälässä 😄 En usko, että se edes loppupeleissä kantaisi kovin pitkälle.

@Nila joo, mun täytyy kyllä myös nostaa sitä päivittäistä tavoitetta. Mulla on myös tavoitteena pudottaa painoa rauhallisesti ja ei oo mun tarkoitus, että elän jatkuvassa nälässä 😄 En usko, että se edes loppupeleissä kantaisi kovin pitkälle.

Kuulostaa viisaalta☺️

Täällä paino pudonnut mystisesti pidemmän jumin jälkeen, viime viikonloppuna juhlittiin kuopuksen 1v-juhlia, kalorit pyöri siellä 3000-3500 kcal ja nyt alkamassa menkat joten uudet alimmat tuli kyllä yllätyksenä 😅 pitkään paino ollu 77kg+, toissapäivänä 76,0kg ja tänään 75,6kg ! Nyt virallisesti alemmassa painossa kuin ennen esikoista. Olisinko ehkä joskus ennen koronaa ollut näissä lukemissa?

Täällä paino pudonnut mystisesti pidemmän jumin jälkeen, viime viikonloppuna juhlittiin kuopuksen 1v-juhlia, kalorit pyöri siellä 3000-3500 kcal ja nyt alkamassa menkat joten uudet alimmat tuli kyllä yllätyksenä 😅 pitkään paino ollu 77kg+, toissapäivänä 76,0kg ja tänään 75,6kg ! Nyt virallisesti alemmassa painossa kuin ennen esikoista. Olisinko ehkä joskus ennen koronaa ollut näissä lukemissa?

Mahtavaa! 🤩 Toi on kyllä jännä, mullakin tulee välillä uusi alin silleen, että oon edellisenä päivänä syönyt esim. hamppariaterian ja muuta herkkua 😅 Ja en siis mitenkään ”säästele” niitä varten eli niinä päivinä on tullut kyllä syötyä. Sama yhden juhlaviikonlopun jälkeen muutama viikko sitten, kakkua yms. tuli syötyä ja silti silloin oli maanantaina uusi alin vaikka muuten jumittanut. 😄 Musta tuntuu, että mulla ainakin tollaiset satunnaiset isompien energioiden päivät tai viikonloput jotenkin boostaa vaan laskua 🤔

Mahtavaa! 🤩 Toi on kyllä jännä, mullakin tulee välillä uusi alin silleen, että oon edellisenä päivänä syönyt esim. hamppariaterian ja muuta herkkua 😅 Ja en siis mitenkään ”säästele” niitä varten eli niinä päivinä on tullut kyllä syötyä. Sama yhden juhlaviikonlopun jälkeen muutama viikko sitten, kakkua yms. tuli syötyä ja silti silloin oli maanantaina uusi alin vaikka muuten jumittanut. 😄 Musta tuntuu, että mulla ainakin tollaiset satunnaiset isompien energioiden päivät tai viikonloput jotenkin boostaa vaan laskua 🤔

No joo näköjään ! Ehkä sitä ei pitäisi turhaan pelätä tuollaisia kalorimättöjä kun tulevat harvakseltaan. 😅 toki mulla harvoin kalorit on tavoitteissa vaikka pääsääntöisesti varmaan pysyykin tosi maltillisella vajeella kun arki on suht aktiivista

Hei te jotka ootte käyneet kehonkoostumusmittauksessa tai älyvaakailleet kotona 😁 miten hyvin teillä osuu mittauksen rasvaprosentti yksiin noiden netistä löytyvien tarkempien mittausten laskureihin (yleensä arvot sukupuoli, ikä, pituus, paino, kaulanympärys, vyötärönympärys, lantionympärys). Mä en vieläkään oo saanut aikaiseksi mentyä mittauttamaan, mutta noilla tarkemmilla laskureilla saan arvoiksi 27,5-28,5 % mikä vastaisi mun kuntoa kyllä jokseenkin kun googlaan miltä naiset keskimäärin tuollaisilla prosenteilla kuvissa näyttää. En kyllä tiedä mihin tarkempaa tietoa ees tarviisin, kunhan tykkään luvuista 😅

Ravintopuolelta viime viikko meni lauantain juhlapäivää lukuunottamatta hienosti. Viikon keskiarvokalorit jää joka tapauksessa miinukselle kun laskeskelin senkin :) Tänä aamuna vielä kilo plussaa, mulle tyypillistä jäädä nesteiden jumiin.

Vähän alkaa tuntua, että keho ja mieli ja kokonaiskuormitus olisi palautunut alkusyksyn rasituksesta, ja nyt pitäisi arkiaktiivisuuden kaveriksi kaivaa taas liikuntaa. Pelkkä arkiaktiivisuuskin on kyllä riittänyt lähes joka päivä saamaan kelloon aktiivisuudeksi 100 % 😅 Vähän arvon, palaisiko talvikaudeksi tekemään youtubejumppaa vai yrittäiskö kuitenkin punttia. Taaaaii juuri nyt kirjoittaessa keksinkin ehkä ratkaisun. Jos yhdistelisi niin, että tekisi ensin 20-30 min reipastempoisen kehonpainojumpan (=lämpö päälle ja keho hereille) ja sen jälkeen kävisi autotallissa tekemässä aina vain yhtä liikettä (penkki, mave, takakyykky). Kokonaiskuorma pysyisi järkevänä ja autotallitreeni lyhenisi, mutta pysyisi nuo hyvät pääliikkeet mukana harjoittelussa. Ehkä kokeilen tuota että toimiiko :)

Mä olen käynyt kehonkostumusmittauksessa viimeksi ehkä joku 10v sitten, olis kyllä ihan mielenkiintoista käydä taas joskus. 😊

Tänään tuli uusi alin 65,7kg. 🥳 Toukokuun lähtötilanteesta nyt -7,9kg. En oikein muista, että mikä mun tavoite alunperin oli, mutta kohta kyllä ollaan samassa painossa, mitä ennen raskauksia olin. 61,5kg olisi normaalipainon raja, niin varmaan se voisi olla hyvä. 👍🏼

Jatkan kyllä tuota ruokien merkitsemistä Yazioon, se on ollut tosi mielenkiintoista eikä aiheuta stressiä, vaikka tulisi niitä punaisia päiviä. Viime viikon keskiarvo oli 1700.

Mä ajattelin asettaa itselleni tavoitteen olla jouluksi 75,0 kg tai toki allekin käy 😆 Viime syksynäkin se joulutavoite (79,9) motivoi kivasti 🤭 Vaatinee sitkeää ja tarkempaa syömistenseurantaa, mutta kiva yrittää mennä jotain lukua kohti eikä vain epämääräisesti alemmas. Sitkeän jumin kourissa täällä ollaan. 79,8 kiloa tänä aamuna. Normibmi raja 77,2 kiloa mun pituisella, että ei sekään rajapyykki kaukana hitsi vie ole! Keväällä alin saamani luku oli 77,3.

Pohdin tällä viikolla, että mitä mieltä olen tuosta, että koko vuoden on ns. pysynyt paino vain samana (alkuvuodesta se pyöri 84-80 välissä, kun se jouluaattoaamun 79,9 oli todella "kuiva" paino, joten jouluherkut nosti ensin nesteitä normaalille tai ylitasolle ja sen jälkeen vielä vähän rasvamassaa varmaan kerkesi siinä 1,5 viikon herkuttelussa ottaa kyllä takaisinkin 😅 sit toukokuussa käväisi ne 77-alkuiset ja kesällä tuli rentoilun takia vähän takaisin, keskipaino jossain 82:ssa. Ne kaksi kiloa (varmaan pääosin nesteitä) lähti äkkiä ja nyt oon juminut tässä 79-80 välissä taas pidempään). Mun taustalla tuo painon pysyminen "samassa" koko vuosi on jo niin hieno suoritus, että oon kyllä ihan itseeni tyytyväisehkö jo siitäkin. Lukema itsessäänkin on niin lähellä normaalipainoa, että terveysriskienkin pitäisi olla vähäiset. Mulla on myös varmaan vähän keskivertoa enemmän lihasmassaa kun oon sen verran vahva, erityisesti alaruumiista, punttituloksillakin mitattuna. Yksi niistä rasvaprosenttilaskureista arpoi mulle ihannepainoksi 72 kiloa. Voisi hyvin ollakin, ainakin pystyn kuvitella että olisin super kivannäköisessä kunnossa silloin tällä lihasmassalla :) amiksen ekalla muistelisin painon olleen jossain 73 kilossa joulun tienoilla, ja vaikka silloinkin kuvittelin olevani liian suuri, niin olin kyllä oikeasti liikunnallisen ja hoikan näköinen kun vatsalihaksistakin yläpalikat näkyi kun pienen pumpin otti päälle 😅 varmaan taustalla vaikutti silloin vielä ajatuksessa se, etten ihan ollut sisäistänyt olevani _pitkä_ naiseksi ja että pitkät naiset painaa enemmän kiloja kuin lyhyemmät, ja siksi jahtasin jotain ihmeen 60 kiloa mielessäni 🙈😅

Takaisin