Painonpudotusryhmä

Kävin eilen pikaisella puntilla lapsen treenien aikana. Törmäsin myös erääseen ystävän, jonka kanssa ollaan tavattu lapsettomuuspolulla aiemmin. Vaihdettiin pikaiset kuulumiset ja oltiin kelkassa toistemme painoina. Teki niin hyvää.

Tänä aamuna sain vaa'alta ekat kunnon lukemat. Oon käynyt inbodyssa tammikuussa 23. Nyt siitä pisteestä tähän on tuon uuden vaa'an mukaan rasvamassaa lähtenyt 11kg ja lihasmassaa tullut lähes 30kg lisää. Ihan en tähän usko mutta jotain osviittaa saa varmasti. Vai onko teillä minkälaisia kokemuksia tuon withingsin ja inbodyn välisestä erosta mittaustuloksissa?
30kg/2vuotta kuulostaa aika hurjalta.😂 Jos on geenit, treenit ja ruokavalio kunnossa niin siltikin tuo olisi ihan jäätävä tulos. Kannattaa nyt seurailla sitä vaa'an lukemaa ja verrata siihen eikä siihen inbodyn tulokseen. 🤔 Kyllähän nuo yleensä kuitenkin kehityksestä suuntaa antavat, vaikka eivät välttämättä tarkkaa tulosta antaisi. 😊

Löytyypäs täältä ahkeria punttaajia! 🤩 Itellä ollu jo monta viikkoa tarkoitus tehdä jotain kotitreeniä mut se on vähän jäänyt kun vauva ei oo suostunu nukkuu muualla ku sylissä 🙈 Ja tulipa myös huomattua oma keskikropan heikkous yks päivä kun oltiin myöhässä päiväkodista ja juoksin osan matkasta vaunujen kaa - reväytin varmaan vatsalihaksen tai jotain kun vatsaan koski loppupäivän ihan omituisesti 🥲

Painonkehitys on ollut yllättävän positiivista huolimatta siitä etten oo päässyt treenaamaan ja melkein joka päivä on tullut syötyä jotain "pientä hyvää" päiväkahvin kanssa. Paino nyt 67.2kg mikä on reilusti jo normaalipainon puolella 🥳 Ehkäpä tällä kertaa imetys tekee tehtävänsä ja paino putoaa eikä nouse niinkuin kävi esikoisen kohdalla...

Kävin eilen pikaisella puntilla lapsen treenien aikana. Törmäsin myös erääseen ystävän, jonka kanssa ollaan tavattu lapsettomuuspolulla aiemmin. Vaihdettiin pikaiset kuulumiset ja oltiin kelkassa toistemme painoina. Teki niin hyvää.

Tänä aamuna sain vaa'alta ekat kunnon lukemat. Oon käynyt inbodyssa tammikuussa 23. Nyt siitä pisteestä tähän on tuon uuden vaa'an mukaan rasvamassaa lähtenyt 11kg ja lihasmassaa tullut lähes 30kg lisää. Ihan en tähän usko mutta jotain osviittaa saa varmasti. Vai onko teillä minkälaisia kokemuksia tuon withingsin ja inbodyn välisestä erosta mittaustuloksissa?

Withingsin ilmoittama lihasmassa on eri kun InBodyn. Withingsin lihasmassaa tulee verrata InBodyn rasvattomaan massaan.

Se ilmenee hyvin tässä sivulla näkyvässä laskukaavassa. Jos tuon Withingsin lihasprosentin muuntaa kiloiksi, niin mulla se vastaa hyvin tarkasti InBodyn rasvatonta massaa.

Se vanha puntari heräsi sittenkin vielä vähän eloon. 😅 Sille joutuu vaan nousemaan ihan toooosi hitaasti. 😂
Ilmeisesti taas tullut lihasmassaa varsin haipakkaa, kun työhousuissa loppuu jo vyöstä reiät, mutta puntari näyttää 82kg. 🫣 Eli pari kiloa alinta enemmän, vaikka olo on hoikistunut ja vaatteet istuvat paremmin päälle.
Toisaalta se on kyllä miulle ihan normaalia. Aikanaan, kun en harrastanut mitään varsinaista lihaskuntotreeniä vaan käytännössä pelkkää aerobista niin silti kaikki kyselivät miun saliohjelmista. 😂 Kävin kuntosalilla ehkä sen neljä kertaa vuodessa. 😆 Eräs miun läheinen yritti nuoruudessa saada minua innostumaan voimailusta, kun oli katsellut miun fysiikkaa, mutta silloin tanssi oli miulle se juttu.

Täytyy täältä sivusta huudella tuosta lihasmassasta. Olen aikoinani treenannut kehonrakennusta, nykyään olen voimannoston puolella, eli tietoa on paljon näistä. Mutta lihasmassa voi saada pitkälti maksimissaan 3kg vuodessa(nainen), ja senkin ihan saatanallisella työllä. Paino sanalla saatanallinen 😂. 2,5kg lihasmassaa vaatii jo ihan hirveän työn. Kiinteytystä voi muuten kyllä tapahtua ja nesteiden kiertoa yms, mitkä parantaa lihaserottuvuutta ja timmiyttä. Mutta puhdasta lihasmassaa, ei voi saada ihan pienellä työllä yli 2,5kg vuodessa.

Täytyy täältä sivusta huudella tuosta lihasmassasta. Olen aikoinani treenannut kehonrakennusta, nykyään olen voimannoston puolella, eli tietoa on paljon näistä. Mutta lihasmassa voi saada pitkälti maksimissaan 3kg vuodessa(nainen), ja senkin ihan saatanallisella työllä. Paino sanalla saatanallinen 😂. 2,5kg lihasmassaa vaatii jo ihan hirveän työn. Kiinteytystä voi muuten kyllä tapahtua ja nesteiden kiertoa yms, mitkä parantaa lihaserottuvuutta ja timmiyttä. Mutta puhdasta lihasmassaa, ei voi saada ihan pienellä työllä yli 2,5kg vuodessa.
On eri asia, jos on taustalla voimaharjoittelua kuin, että aloittaa sen. Ensimmäisen vuoden aikana voi tulla reilusti enemmänkin, mutta tahti totta kai pienenee reilusti myöhemmin.

Tuo pari kiloa vuodessa on vähän vanhentunutta tietoa ja luulen, että väärinymmärrykset tulee juuri siitä ettei huomioida niitä lähtökohtia vaan puhutaan aktiivitreenaajasta ja aloittelijasta/pitkän tauon jälkeen aloittaneesta samana päivänä. Alussa se kehitys voi olla hurjaakin etenkin, jos pitkän tauon jälkeen aloittaa uudelleen, kun lihasmuisti ja hermotus on kuitenkin siellä pohjalla.

Ja nestettä toki kertyy lihaksiin, kun niitä käytetään. Se on totta. Huomaahan sen siitä, että pari viikkoa kun on vuodelevossa niin tippuu aina paino, jos on treenannut aktiivisesti. 😅

Siis tottakai aluksi tulee lihasmassaa enemmän, voi tulla puoli kiloa kk.ssa. Mutta nopeasti se hidastuu. Mutta ei se ihan ilmaseksi tule sekään. Jos lähtee ihan tilanteessa, jossa ei ole teh yt yhtään mitään,niin varmasti voi tulla enemmänkin, mutta ei se ihan häntsäilyllä tule sekään. Vaatii aika paljon töitä useampana päivänä viikossa, jos havittelee jotain vuositasolla yli 6kg lihasmassa kasvua. Ja kuukaudessa jos meinaa saada yli 0,5-1kg, niin se ei ihan helpolla tule. Voima ja lihasmassa ei ole myöskään sama asia.

Siis tottakai aluksi tulee lihasmassaa enemmän, voi tulla puoli kiloa kk.ssa. Mutta nopeasti se hidastuu. Mutta ei se ihan ilmaseksi tule sekään. Jos lähtee ihan tilanteessa, jossa ei ole teh yt yhtään mitään,niin varmasti voi tulla enemmänkin, mutta ei se ihan häntsäilyllä tule sekään. Vaatii aika paljon töitä useampana päivänä viikossa, jos havittelee jotain vuositasolla yli 6kg lihasmassa kasvua. Ja kuukaudessa jos meinaa saada yli 0,5-1kg, niin se ei ihan helpolla tule. Voima ja lihasmassa ei ole myöskään sama asia.
Kyllä se treeni päivässä ja lepopäivä tai kaksi viikkoon on ainakin miulla mahdollistanut hyvän lihasmassan kerryttämisen. Olen useamman kerran menettänyt lihasmassaa sairasteluiden takia siten, että olen "aloittanut nollista". Ennätys oli mittauksissa n.5kg puoleen vuoteen eikä se minusta vaatinut mitään kummallista treeniä. Toki miulla kuulemma on selkeästi hyvät geenit sillä saralla ja varmasti on eroja siinä minkä kokee rankaksi. Meissä ihmisissä on kuitenkin eroja luontaisessa aggressiossa mikä varmasti vaikuttaa myös treenaamisen intensiteettiin ja se minkä toinen kokee kovaksi työksi kokee toinen kivaksi pikku rutistukseksi. Nyt en edes saa treenata yhtä isoilla painoilla ja miun treenaaminen on omasta näkökulmasta sitä höntsäilyä (toki pyrin progressioon), kun tavoitteena on pitää itsensä terveenä eikä niinkään maksimaalinen lihaskasvu tai voimantuotto. Ja miulla siis tuo saliharrastelu tuli aikanaan vain siitä syystä, että halusin pitää itseni terveenä, kun sairaudet ja loukkaantumiset olivat vieneet useamman kerran sängyn pohjalle. Sen oli vain tarkoitus tukea lajitreenejä, mutta innostuin vähän (voi niitä aikoja, kun oli sellaiseen aikaa 😁). Mittauksissa kävin vain huvin vuoksi, kun kiinnosti mitä kropassa tapahtuu ja oli joku hyvä tarjous.

Mulla on projektissa tympäisevä tasannevaihe, mikä syö motivaatiota. Paino on päättänyt jumittua paikalleen 80,5-81,5 väliin. Kalorivaje ei oo tässä kuussa ollut tarpeeksi suurta, että tippuisi vauhdikkaammin, vaan pieni energiavaje on riittänyt vain joulukilojen sulatukseen. Punttitreeneissä pitäisi keksiä uudet tangolla tehtävät liikkeet, sellaiset mistä mulla ei olis vanhaa vertailupohjaa, että saisi motivoiduttua sitä tekemään tän selkäepisodin jäljiltä. Mies suunnitteli mulle ohjelmaa, että vaihtaa takakyykyn etukyykyksi ja maven rinnalle vedoksi. Ja sarjatkin pitäisi lyhentää viiden toiston sarjoiksi kymppien sijaan. Penkkiä sentään saanen vielä tehdä, kun oon siinä sen verran heikko etten pääse rikkomaan itseäni 🙄😂

Täytyy skarpata ennemmin sen kalorivajeen kanssa ja jatkaa sit mieluummin pelkällä kehonpainolla jumppaamista ja hiittejä, jos toi puntti ei ota tuulta alleen, koska mun kevään tavoite on valtavan lihaskasvun sijaan päästä sinne normipainoon. Ärsyttävää sanoa sitkun, mutta sitkun normaalipainoiseina keskittyisi vasta siihen punttailuun, voisi ruokailutkin optimoida ylläpitokalorien mukaan = saada lihaskasvua ja kiinteytyä yhä vaikka paino pysyisi samassa. Vaikka bmi:stä ollaan montaa mieltä, enkä itsekään sitä täysin fanita, niin silti haluan saavuttaa sen mukaisen normaalipainoisuuden.

Mulla on projektissa tympäisevä tasannevaihe, mikä syö motivaatiota. Paino on päättänyt jumittua paikalleen 80,5-81,5 väliin. Kalorivaje ei oo tässä kuussa ollut tarpeeksi suurta, että tippuisi vauhdikkaammin, vaan pieni energiavaje on riittänyt vain joulukilojen sulatukseen. Punttitreeneissä pitäisi keksiä uudet tangolla tehtävät liikkeet, sellaiset mistä mulla ei olis vanhaa vertailupohjaa, että saisi motivoiduttua sitä tekemään tän selkäepisodin jäljiltä. Mies suunnitteli mulle ohjelmaa, että vaihtaa takakyykyn etukyykyksi ja maven rinnalle vedoksi. Ja sarjatkin pitäisi lyhentää viiden toiston sarjoiksi kymppien sijaan. Penkkiä sentään saanen vielä tehdä, kun oon siinä sen verran heikko etten pääse rikkomaan itseäni 🙄😂

Täytyy skarpata ennemmin sen kalorivajeen kanssa ja jatkaa sit mieluummin pelkällä kehonpainolla jumppaamista ja hiittejä, jos toi puntti ei ota tuulta alleen, koska mun kevään tavoite on valtavan lihaskasvun sijaan päästä sinne normipainoon. Ärsyttävää sanoa sitkun, mutta sitkun normaalipainoiseina keskittyisi vasta siihen punttailuun, voisi ruokailutkin optimoida ylläpitokalorien mukaan = saada lihaskasvua ja kiinteytyä yhä vaikka paino pysyisi samassa. Vaikka bmi:stä ollaan montaa mieltä, enkä itsekään sitä täysin fanita, niin silti haluan saavuttaa sen mukaisen normaalipainoisuuden.
Älä vielä heitä pyyhettä kehään! Koitat vaan alottaa ensin vähän kevyemmin. Kun hermotus alkaa taas löytyä niin voi alkaa nostamaan. Mie oon aina vähän liian malttamaton uusien treenien kanssa. Keho pitäisi ensin totuttaa niihin liikkeisiin ja vasta sitten alkaa nostamaan painoja tai lisätä intensiteettiä. Tuossa, kun aloin monen vuoden tauon jälkeen hakkaamaan säkkiä niin meni parit treenit ihan tekniikkaa hakiessa. Se oli sellaista Baywatch-nyrkkeilyä. 😆 Mutta siitä se sitten taas lähti. 😄

Ymmärrän kyllä halun päästä normaalipainoon, mutta ennen raskautta miun painoindeksi oli noin 24-25 kieppeillä ja olin oikeasti tosi pienikokoinen. Olin kuitenkin kokooni nähden varsin vahva. 😊 Eli älä nyt ainakaan ota siitä mitään hirvittävää stressiä vaan pidä sitä sellaisena suuntaa antavana tavoitteena. 😄 Ja vaikka se puntti vähän nostaisi lihasmassan osuutta niin kyllä se auttaa siihen rasvanpolttoonkin pidemmän päälle.😊

Onko kellään painonpudotukseen tukena ozempicia tai saxendaa? Mulla päädyttiin nyt jompaan kumpaan riippuen mitä labrat näyttää. Verikokeiden lisäksi vielä sokerirasitus. Katsoin myös noita vuoden 23 alun kirjauksia ja totesin, että mun paino ei oo sillon ollut 105 vaan 94kg 🤦 eli kaksi vuotta pysynyt täysin samoissa... Vähän masennuin kyllä tästä.

Vähän jännittää toi aloitus, koska mulla hypoglykemiataipumusta ja nyt ruokapäiväkirjaa pitäessä sokerin vähentämisen jälkeen on aamuisin ollut ihan julmaa heikotusta, pyörrytystä, kylmää hikeä. Myös päivisin välillä.

Edit. Nyt kun chattailin vielä teratologisen kanssa niin ozempicista pitäisi olla 2kk varoaika raskauteen ja saxendasta 3vk. Lääkäri kuitenkin tiesi, ettei meillä ole ehkäisy ja vauvaa yritetään.

Muokattu viimeksi:
Tänään edellistä raskautta edeltävässä painossa🤩. Vaaka näytti aamulla 72,5 kg!🥳 Nyt vielä muutama kilo pois niin on kaikki raskauskilot karistettu. En tosin tarkkaan tiedä mitä silloin painoin. Annoin vain jonkun arvion neuvolaan. 🙈Mulla pari takkia on hyvät mittarit. Ne kun ei mahtuneet enää kiinni ekan raskauden jälkeen😂.
Vauvan huonot yöt jatkuneet joten täällä on menty aika kevyillä treeneillä. Mutta oon saanut pidettyä pääni etten ole mättänyt "herkkuja" naamaani kertaakaan (joulua ei lasketa). Joululahjasuklaata menee edelleen pari palaa kahvin kanssa.😆 Puolet lautasesta on paahdettuja kasviksia ja salaattia lounaalla ja päivällisellä. Nälkää en ole nähnyt vaikka paino onkin tippunut aika vauhdilla. Imetys toimii tällä kertaa😅.

Täälläkin paino laskee, hitaasti, mutta tasaisesti. Syömiset pysynyt edelleen hyvin kurissa ja liikuntaa tullut harrastettua säännöllisesti. Painon katson lähes joka päivä, mutta merkkaan ylös vain kun laskee.

Liitteet

• IMG_20250125_145212.jpg
    IMG_20250125_145212.jpg
    98.4 KB · Katsottu: 69
Hienoja tuloksia porukalla 😍

@Olive ❤️ Yksi lepokuukausi voi olla vain hyvä asia tässä välissä, varsinkin kun paino pysyy suht paikallaan vaikka onkin vähän sen alimman päällä. Tuota hoen itsellenikin 😅 Sinä ja minä sykittiin aika huikeita tuloksia koko syksy, ja vielä ennen joulua se loppurutistus. Nyt pidetään vaan perus rytmeistä kiinni, ravitsevaa ruokailua ja jotakin liikuntaa edes pään takia, niin energioiden palattua jaksetaan taas jatkaa tavoitteellisemmalla linjalla. Jos motivoi, ni otetaanko helmikuulle jotain yhteistavoitetta taas? 😊 joku helpohkompi, kun niin lyhyt kuukausikin 😆 tyyliin kilolla alle edellisen alimman? Mulle se tarkottais 78,9, mikä olis enää kaks kiloa yli normaalipainon ja neljä kiloa 75:stä, mikä siintää jonain kesätavoitteena mielessä 😁

Hienoja tuloksia porukalla 😍

@Olive ❤️ Yksi lepokuukausi voi olla vain hyvä asia tässä välissä, varsinkin kun paino pysyy suht paikallaan vaikka onkin vähän sen alimman päällä. Tuota hoen itsellenikin 😅 Sinä ja minä sykittiin aika huikeita tuloksia koko syksy, ja vielä ennen joulua se loppurutistus. Nyt pidetään vaan perus rytmeistä kiinni, ravitsevaa ruokailua ja jotakin liikuntaa edes pään takia, niin energioiden palattua jaksetaan taas jatkaa tavoitteellisemmalla linjalla. Jos motivoi, ni otetaanko helmikuulle jotain yhteistavoitetta taas? 😊 joku helpohkompi, kun niin lyhyt kuukausikin 😆 tyyliin kilolla alle edellisen alimman? Mulle se tarkottais 78,9, mikä olis enää kaks kiloa yli normaalipainon ja neljä kiloa 75:stä, mikä siintää jonain kesätavoitteena mielessä 😁

Hei tää kuulostaa kivalle! 🥰 Voisin ottaa tavoitteeksi vaikka 70kg maaliskuun alussa - mun viimeisin alin oli 71.5kg.

Ens viikolla koitan palautella kävelymattoa käyttöön joululomalta. Olispa itsellä ollut yhtä pitkä joululoma 😂

Paino nousi sen pari kiloa, mutta on pysynyt siinä. Ollut jossain 81-82kg kieppeillä aamuisin, mutta mittanauhan mukaan taas on lähtenyt senttejä. Ja tututkin kommentoivat koko ajan, että näytän hoikistuneen eli ei liene vain mittavirhettä. Housut istuvat paremmin, mutta miulle on tullut ongelmaa, kun osa yläosista kiristää hartioista. Kaiken järjen mukaan sen painonkin pitäisi alkaa pian tippumaan. Satunnaisesti, kun olen laskenut (sellaisia viikon-parin ajanjaksoja) niin ei pitäisi liikaa kaloreitakaan tulla päivän aikana. Mutta onhan tässä toki ollut outoja ongelmia kehon hormoneiden kanssa niin kai kaikenlaiset variaatiot aineenvaihdunnan toiminnassa ovat mahdollisia. 😅 Vähän sekava viesti, mutta kello on 2 yöllä niin enää ei meinaa liikkua päässä mitään. 🙈

Takaisin