Painonpudotusryhmä

Vautsi @Pumperoinen , hieno saavutus 🤩 Näinhän se on, että päivän aikana nestetasapaino vaihtelee, on ruokaa suolistossa enemmän jne. Itsekin mittaan siksi aamupainoa (ja raskausaikana neuvolassakin tehtiin niin, että mittasin aina aamupainot kotona ja ilmoitin ne. Sopi meidän terkkarille oikein hyvin, eikä vaatinut neuvolassa sitä mittailemaan kun kehitystähän siinä seurataan. Ja mun mielenterveydelle sopi paremmin kuin hyvin koska ärsytti esikoisraskauden aikana se ettei ne painot ole kovin vertailukelpoisia jos toinen mitataan aamuneuvolassa mihin oon mennyt syömättä aamupalaa ällötyksen takia, ja seuraava iltapäiväneuvolassa kaikkien ruokien ja koko päivän seisomisen jäljiltä 🙈😅

Meillä oli eilen piparinleivontapäivä, joten söin taikinaa PALJON koska se on parasta 😍😍 ah, nautin! Mutta eipä vaa'alla edistystä sen takia, katsellaan ensi viikolla sitten niitä uusia lukemia 😅😂

Vautsi @Pumperoinen , hieno saavutus 🤩 Näinhän se on, että päivän aikana nestetasapaino vaihtelee, on ruokaa suolistossa enemmän jne. Itsekin mittaan siksi aamupainoa (ja raskausaikana neuvolassakin tehtiin niin, että mittasin aina aamupainot kotona ja ilmoitin ne. Sopi meidän terkkarille oikein hyvin, eikä vaatinut neuvolassa sitä mittailemaan kun kehitystähän siinä seurataan. Ja mun mielenterveydelle sopi paremmin kuin hyvin koska ärsytti esikoisraskauden aikana se ettei ne painot ole kovin vertailukelpoisia jos toinen mitataan aamuneuvolassa mihin oon mennyt syömättä aamupalaa ällötyksen takia, ja seuraava iltapäiväneuvolassa kaikkien ruokien ja koko päivän seisomisen jäljiltä 🙈😅

Jep, näin just! Aina aamupaino vessassa käynnin jälkeen, ihan turhaa ottaa painoa keskellä päivää. Ja itse tein samaa neuvolassa raskauden aikana, koska aamupaino vs iltapäivän paino vaatteet päällä ei oo yhtään vertailukelpoisia

Tuohon painoon vaikuttaa tosiaan moni asia. Kierron vaihe, syömiset, liikunta, nukkumiset yms... Näin yövuoron jälkeen ja menkkapöhöjen alkaessa en todellakaan mene puntarille ottamaan lukemaa ajatellen, että olen lihonut 2kg, vaan sitä puntarin lukemaa pitää seurata pitkällä aikavälillä. Jos joka viikko paino nousee, on jotain pielessä ja pitää tehdä korjauksia (ainakin näin painonhallinta-/-pudotusmielessä).

Vaikka en syönyt viime yönä yöaikaan kuin hedelmiä niin itsellä tuo 12h yövuoro valvomisineen ja istumisineen ja niiden jälkeen huonosti nukuttu aamu tekevät jo itsessään hirveän pöhötyksen ja huomaa elimistön olevan sekaisin, kun vatsa on kuralla, hengästyttää helposti ja housut kiristävät.

Tuohon painoon vaikuttaa tosiaan moni asia. Kierron vaihe, syömiset, liikunta, nukkumiset yms... Näin yövuoron jälkeen ja menkkapöhöjen alkaessa en todellakaan mene puntarille ottamaan lukemaa ajatellen, että olen lihonut 2kg, vaan sitä puntarin lukemaa pitää seurata pitkällä aikavälillä. Jos joka viikko paino nousee, on jotain pielessä ja pitää tehdä korjauksia (ainakin näin painonhallinta-/-pudotusmielessä).

Tästä syystä käyn joka päivä ja seuraan viikottaista painokeskiarvoa. Jos käy vaikka kerran viikossa, niin voi käydä niin että ekana viikkona käy ”hyvänä” päivänä, ja sit seuraavan kerran kun menee niin olosuhteet on erilaiset (kierto, kehon nestemäärä, paljonko syöty eilisenä päivänä, koska käyty kakalla jne) ja paino onkin enemmän kuin ekalla viikolla. Kun käy joka päivä, oppii paremmin kehon painon vaihteluita ja ehkä myös oppii sen, että paino on vain yksi mittari, johon vaikuttaa moni asia, eikä siten ehkä ole niin masentunut, kun vaaka näyttääkin jonain päivänä enemmän, vaikka olisi koko viikon syönyt tosi fiksusti ym.

Sitkeästi pysyy nyt pari sataa grammaa alimmasta plussalla. Kaksi viikkoa ja kaksi kiloa jouluhaastetta jäljellä, tiukkaa tekee 😅 varsinkin kun tässä on kaikenlaista ohjelmaa tälläkin viikolla ulkona syömisineen 🤭 mutta niistä en tingi, läheisten kanssa vietetty aika voittaa kaiken ❤️

Minustakin elämä on tehty elettäväksi eikä minusta kuivaa kanaa syövää fitnesspirkkoa saa tehtyä. Tykkään hyvästä ruoasta ja nähdä ihmisiä juurikin ruoan tai liikunnan merkeissä. Laittoi vaan pohdiskelemaan omaa tapaa toimia @litranmitta , kun ennen olin hoikka, mutta söin ulkona kaiken aikaa. 😅

Vaikka ennen raskautta olen ollut timmissä kunnossa niin minun syömisiä ei ole voinut hyvällä tahdollakaan väittää vähärasvaisiksi tai säännöllisiksi. Söin siis käytännössä lihaa, rasvaa ja kasviksia ja vain yhdellä aterialla päivässä perunaa/riisiä/leipää. En ketoillut, mutta vatsaongelmat pysyivät kurissa, kun ei syönyt liikaa viljoja.

Ja vaikka söin paljon ulkona/noutoruokaa niin niissäkin pystyy tekemään joitain järkeviä valintoja. Jossain nepalilaisessa saatoin pyytää loput mukaan ja söin sen lopun iltapalaksi, enkä mähkinyt itseäni ravintolassa täyteen(enkä koskaan syönyt kaikkea riisiä) ja syönyt lisäksi vielä illalla jotain. Yksi mitä tein myös oli alkupalojen syöminen pääruokana, jos ei ollut kova nälkä. Tarjoilijat ja ruokaseura ovat miulla aina suhtautuneet mukavasti tähän, vaikka saattaa olla outoa jonkun mielestä.

Ja tässä nyt siis vain pohdiskelen omaa tapaani toimia silloin, kun olin hoikka. Missään nimessä en suosittele sitä, että syö kaksi kertaa päivässä pelkkää Nepalilaista ja jos on ollut kova treenipäivä niin ehkä yhdeksi ateriaksi joku kananmunasalaatti. 😂 Luultavasti olen tuhonnut oman aineenvaihduntani tuolla tavalla. 😅

Tais kävelymatto tehdä tehtävänsä ja pysyin miinuksella viikonlopun herkuttelusta huolimatta. Piti mennä vasta perjantaina vaa’alle mutta teki mieli kun on kevyt olo, paino nyt 90,3kg eli muutamassa päivässä kaks kiloo lähtenyt 😅 en tiä oonko jo liikaakin miinuksella kun imetän mutta tietysti tämmöisestä massasta nuo kilot alkuun voivat varmaan lähteäkin hetkittäin rytinällä. Tällä hetkellä näyttää siis hyvinkin mahdolliselta päästä alle 90kg ennen joulua..

Onnea taas kaikille hyvistä lukemista! Toivottavasti jokainen muistaa arvostaa itseään siitä miten ison työn oman hyvinvoinnin eteen on tehnyt, vaikka se ei vaa'alla vielä näkyisi! 💛

Mulla ei se jouluksi -8kg tavoite täyty, meni tuossa sairastelun takia se pari viikkoa ohi. Ei haittaa! Ajattelin kuitenkin vähän skarpimpaa linjaa tässä nämä jäljellä olevat 2 viikkoa pitää. Kiva sitten löysätä jouluksi. ☺️

Ihmettelin kun toissapäivänä paino pompsahti ylöspäin +0.6kg ilman mitään selkeää syytä, tänä aamuna sit selvisi miksi: ekat kuukautiset synnytyksen jälkeen 🫠 Tätä en kyllä osannut odottaa, ainakaan näin pian 🙄 Tosin löytyipähän syy tuolla painonnousulle, ei tarvi miettiä liikaa sitä mitä tuli tehtyä vöärin.

En tiedä onko itellä jotenkin voimat vähissä vai onko mun lapset yhtäkkiä tehneet jonku kasvuspurtin kun eilen ei millään meinannut vaunut liikkua ylämäkeen 😂

En tiedä onko itellä jotenkin voimat vähissä vai onko mun lapset yhtäkkiä tehneet jonku kasvuspurtin kun eilen ei millään meinannut vaunut liikkua ylämäkeen 😂
Siis tää on kyl kans yks "naiseuden ihanuuksia" että kierto vaikuttaa kaikkeen tällaiseenkin! No, on varmasti yleisesti muitakin tekijöitä (unen määrä, energiansaanti ennen suoritusta jne.) mut kyl mulla myös kierron vaihe vaikuttaa miten intensiivistä treeniä kestää/tekee mieli. Huomaa just tuossa et välillä sitä iloissaan puolihölkkää mäet ylös niin että vaunut liitää, joskus taas saa pylly pystyssä niitä tosissaan työntää puuskuttaen. 😅

Mä pudotin tän viikon maanantaista alkaen 100kcal omaa kaloritavoitetta ja hirvee nälkä ollut. 🤔 Aiemmalla kalorimäärällä ei juuri ikinä ollut nälkä, ja nyt on ollu kyl. Ajattelin et ois sopiva hetki mukauttaa kalorit kun painokin tullut alas, mut en tiedä pitäiskö palata takas vanhaan, jos tää onkin omalle keholle liian suuri vaje. Arvelen siis vajeen olevan max 500kcal/päivä (perustuen laskuireihin ja jo pudonneeseen painoon ja tahtiin millä pudonnut). Jos joku muu laskee kaloreita niin oletteko mukauttaneet painon pudotessa vai porskuttaneet samoilla kaloreilla pitkään?

Muokattu viimeksi:
Ihmettelin kun toissapäivänä paino pompsahti ylöspäin +0.6kg ilman mitään selkeää syytä, tänä aamuna sit selvisi miksi: ekat kuukautiset synnytyksen jälkeen 🫠 Tätä en kyllä osannut odottaa, ainakaan näin pian 🙄 Tosin löytyipähän syy tuolla painonnousulle, ei tarvi miettiä liikaa sitä mitä tuli tehtyä vöärin.

Ihanan kauan olet saanut olla ilman kuukautisia! Miulla alkoi imetyksestä huolimatta heti jälkivuodon perään.🙈

Mutta tuo on ihan totta, että kierron vaihe vaikuttaa treeniin. Tiedän että kohta kun menen salille niin tänään poljetaan kevyesti kuntopyörää ja tehdään ehkä joku yläkropan kevyt treeni. Menkat on alkamassa ja meinasi puuskuttaa jo sängystä ylösnousu. 😆

Ihanan kauan olet saanut olla ilman kuukautisia! Miulla alkoi imetyksestä huolimatta heti jälkivuodon perään.🙈

Mutta tuo on ihan totta, että kierron vaihe vaikuttaa treeniin. Tiedän että kohta kun menen salille niin tänään poljetaan kevyesti kuntopyörää ja tehdään ehkä joku yläkropan kevyt treeni. Menkat on alkamassa ja meinasi puuskuttaa jo sängystä ylösnousu. 😆

Mulla alkoi menkat vasta vuoden päästä synnytyksestä, eli kaksi viikkoa imetyksen lopetuksen jälkeen. Se oli kyllä luksusta 😅

Mulla tänään kans salipäivä, ja menkat alkamassa tänään tai lähipäivinä.

Sitkeesti roikun tasan 82:ssa nyt, mut eiköhän tää oo taas tasanko ennen seuraavaa putoamisjaksoa.

@Pumperoinen mä oottelen yhä vain omia menkkoja alkavaksi. Esikoisesta alkoi 4 kk jälkeen vuodot, mutta silloin oli käytössä hormonaalinen ehkäisykin (minit ) mikä varmaan sekoitti ne alkamaan. Pari kertaa oon jo ollut varma että nyt alkais, tai olevinaan tuntenut ovisoireita, muttei näy eikä kuulu vielä menkkoja. Vaikka meillä siis pelkkä osittaisimetys ollut, ettei edes täysimetys! Kortsujakin ollaan tällä kertaa käytetty tunnollisen tarkasti, ettei tulis yllärikolmosta heti perään, mut varmaan silti taas tehtävä mielenrauhaksi raskaustesti 😅

Noniin. Piti tehdä ihan vaan kevyt treeni tänään salilla, mutta enhän minä osaa. 😂 Otin kyllä verrattain varovaisesti, mutta pitkän tauon jälkeen olen varmasti huomenna rautakanki, kun saatoin vähän innostua.🤭

Mutta yllättävän hyvin on lähtenyt käyntiin tämä tavoite saada joka päivä liikuntaa. Vain parina päivänä on jäänyt välistä (ollut joko töitä niin, että ehtinyt käydä kotona vain nukkumassa tai unta niin vähän, etten ole jaksanut mitään fyysistä). Olen siis tehnyt vaikka pienen jumpan tai kävelylenkin ja alkuunhan se oli käytännössä pakollistakin, kun en saanut riehua. 😅 Töissä tulee paljon istumista niin luulen, että tuo jumppaaminen vähemmän kerralla, mutta useammin saattaa herättää tuota aineenvaihduntaa.

Takaisin