Painonnousu

Voi olla normaaliakin, jos alkuun on turvotuksia ollu niin siitä helposti tulee muutama kilo plussaa ja nyt paino normalisoitunu, ennen kun lähtee nousuun. Jos siulla on kohta lääkäri niin kannattaa kuitenkin asia ottaa siellä esille ettei tarvitse huolehtia ja miettiä et onko normaalia :)

Alussa paino hiukan putosi, vaikka söin omastamielestäni normaalisti. Nyt olen lähtöpainossa 18+3

Mustakin kuulostaa Ronia ihan normaalille, kun alun turvotus helpottaa :) Mutta ota tosiaan asia esille lääkärissä, ihan kaikesta turhaltakin tuntuvasta kannattaa mainita aina :)

Mä en oikein ees tiennyt raskautta edeltävää painoa, kun en oo puntarilla käynyt vuosiin! 15-vuotiaasta asti on pysynyt kutakuinkin välillä 48-52kg. Ekassa neuvolassa mitattiin 50,6kg ja nyt sit rv 18 oli 53,8kg. Eli nousua on tullut, ja oon kyllä sen verta hoikka, että nouskoon vaan.

Mulla jostain syystä paino noussut nyt viikossa reilu kaks kiloa. Palasin maanantaina lomalta töihin ja teen toimistotyötä, että en tiedä onko istumisella jotain vaikutusta. Olo on ollut koko viikon tosi turvonnut ja mahasta tullut kauhee pallo. Työmatkan vuoksi pyöräilen päivittäin noin 4km ja kävelen pari kilsaa eli tuntuu todella oudolta et just nyt paino on noussut KAKS KILOA. Esikoisesta mulle kerty kiloja 24 ja tällä kertaa haluaisin pitää kilot pienempinä. En oikeen ymmärrä mistä noin iso painonnousu viikossa voi johtua, koska ei tämä mahakaan tollasta vauhtia kasva. Turhauttavaa ja turhamaista, mutta esikoisen jälkeen tämä on ollut arka aihe, koska jouduin tekemään todella ison työn, että pääsin eroon raskauskiloista.

Voiko olla ihan turvotusta, jos nyt istut enempi kun oot takas töissä? Kehon nesteet jää paikalleen istumisen myötä ja se näkyy painossa?

No se mullekkin tuli mieleen, mutta aika hurjasti kyllä turvotusta pelkästä istumisesta. :bored: Vinkkejä turvotuksen helpotukseen?

Tuollaisen ohjeen löysin turvotuksen hillitsemiseksi:

Raskausajan turvotukseen voi jonkin verran vaikuttaa ruokavaliolla ja liikkumalla. Satu Hotti neuvoo, että paras keino estää epämukavaa turvotusta on juoda paljon nestettä, syödä monipuolisesti ja terveellisesti sekä välttää runsassuolaisia ruokia. Nesteeksi parasta on puhdas vesi, jota tulisi juoda pari litraa päivässä.

Hotti kehottaa muistamaan, että suolaa ei ole ainoastaan ruuassa vaan myös esimerkiksi salmiakki- ja lakritsimakeisissa, joita ei senkään takia kannata popsia ylen määrin. Yllättävän suuria määriä suolaa voi kertyä myös leivästä, eineksistä ja muroista - kaupassa kannattaa tutkailla pakettien tuoteselosteita.

Varsinaisia nesteenpoistolääkkeitä tai -kuureja Hotti ei missään nimessä suosittele raskaana oleville, mutta luonnollisia nestettä poistavia ruoka-aineita voi toki kokeilla. Tällaisia ovat esimerkiksi ananas, mansikka, greippi ja vihreä tee. Yleensäkin runsaasti kasviksia mutta vähän sokeria, suolaa ja valkoisia jauhoja sisältävä ruokavalio auttaa hillitsemään turvotusta.

Turvotusta poistavaksi liikunnaksi sopii rauhallinen liikunta kuten kävely, venyttely tai jooga. Myös jalkojen pitäminen ylhäällä iltaisin voi vähentää epämukavaa nilkkojen paisumista.

Josko noista olis apua yhtään?

Ananasmehu ainakin poistaa nestettä!

Me oltiin viikko kroatiassa ja paino nous 2 kiloa. Kahdessa päivässä putos ne kaks kiloa pois, kun tultiin takas kotiin. Matkaturvotusta ;D Oli kyl suolasta ruokaa..

Heqq mulla on kans aina lentojen jälkeen paha turvotus. :dead:

Soitin varmuuden vuoksi neuvolaan ja siellä kans ihmeteltiin noin isoa painonnousua. Sanoi, ettei raskausmyrkytys ole näillä viikoilla mikään mahdottomuus vaikkakin harvinainen. Mulla kun on koko viikkon ollut myös pää kipeä, mutta oon pistänyt huonon sisäilman ja niskojen piikkiin. Täytyy kuulemma tarkkailla tilannetta.

Mulla on nyt kans noussut paino 3 kiloa parissa viikossa. Epäilyttää tämä, sillä en mä nyt niin paljon ja huonosti mielestäni ole syönyt. Ja kävelen yli 10 000 askelta päivässä. Mutta ehkä se onkin tuo turvotus...

Tietysti päänsäryistä kärsivänä pelkää heti raskausmyrkytystä. Onneks ens viikolla on lääkäri. Koitan nyt puhdistaa ruokavaliotani, jotta vois vähän poissulkea esim. liikaa syömistä.

Eilen kävin neuvolalääkärissä ja paino oli kesäkuusta noussut neuvolan vaa'an mukaan 800g. Ei niin paha, mitä ajattelin.

Voi morjes!! Ihanan pieniä lukemia... Mullahan oli jo rv9 tullu sellaset +7kg lisää! Kilon tippui rv13 ja taas noussut pari kiloa! Nyt on pysyny paino samana pari viikkoa... Neuvolassa asetettiin tavoite, ettei mentäis hirveesti yli 10kg enää, meinaan ylipainoa muutenki ihan tarpeeks (165/94)!! 16+3 :)

Mä vietin viikonlopun ennen neuvolaa sukujuhlissa syöden, saunoen ja leväten. En juonu läheskään niin paljon ku olis pitäny, ja iha liikaa limpparia. No arvatenkin ma neuvolassa paino oli noussu iha kiitettävästi 89stä 92,4 kuukaudessa. Mähän siis kävin pe iltapäivällä vielä vaa'alla joka näytti sen 89,9 kg painoks:D Josko tuo vähä putois tai ei ainakaa nousis seuraavaan neuvolaan joka on kuun lopussa..

7-8kg, noussut paino raskauden aikana. Ei hyvä!
Ei lie johdu raskaudesta vaan niistä ruoka-aineista joita ei tulisi syödä.. Sokeri, vaaleat viljat yms.. Myönnän muutama hamppariateria liikaa myös. Neuvolantäti ei varmaan riemastu.
NeuvolaLääkärikin jo ilmaisi kiloja olevan liikaa... :(

Mä taas ihmettelen onko puntarissa vikaa kun paino pysynyt jotakuinkin samana eka neuvolakäynnistä lähtien, maha kyllä kasvaa silmissä. No ens maanantaina neuvola niin sitten näkee pitääkö vaihtaa puntaria...

Mä taas ihmettelen onko puntarissa vikaa kun paino pysynyt jotakuinkin samana eka neuvolakäynnistä lähtien, maha kyllä kasvaa silmissä. No ens maanantaina neuvola niin sitten näkee pitääkö vaihtaa puntaria...

Ei oo mullakaan paino noussut yhtään, vaikka maha kasvanut! :D

Paino on - 4kg, ennen raskautta painoon ja -2,6kg eka neuvolassa otettuun painoon ja saa ollakin, yhtään en kaipaa lisää!

Takaisin