Painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mulla oli niin hemmetin vaikeat 19 ekaa raskausviikkoa että painoa ropisi pois.
lähtöpaino oli 66.6kg
raskausviikkoja 22+0
painoa nyt 67.5kg
eli voisin jopa olla hieman huolissani kun paino ei nouse vaikka syön taas ihan samanlain kuin ennen raskautta.. enkä edes liiku juuri mitään kun kovat rakennekivut vaivana sekä supistelut kävelylenkkien jälkeen.. kätilö vaan sanoi että tulossa siro pieni vauva.. :) ilmeisesti ei siis ole huolta.. [8|]

hani: Miulla on nyt viikkoja 31+2 ja paino on lähtöpainosta n. -5,5 kg, mutta vauva kehittyy normaaliin tahtiin ja sf-mitan mukaan kuljetaan keskikäyrällä.. Eli painonnousu (tai nousemattomuus) on niin yksilöllistä, ei tarvitse olla huolissaan pikkuisen kehityksestä. Kyllä se vauva kuitenkin ottaa kaiken tarvitsemansa äidin vähistäkin varastoista. [:)]

Itselleni tullut nyt viimesen 4 viikon aikana ensimmäiset raskauskilot,elikkä 4kiloa.
Painoa mulla nyt siis 60,5. [:)]

Ja luulenpa,että kovasti nousussa. [:D]

Mulla lähtöpaino n. 64kg (oltiin "asuttu" kesämökillä n.1,5kk, joten en paljoa vaa'alla käyny ni saatto olla vähempi tai enempi) ja ti 23.2 rv 36+3 oli 85kg eli 21kg tullu. Turvotus kylläkin ++ ja tissitkin taitaa painaa jonkin verran ku C-kupista ollaan noustu E-kuppiin[:-] Pelottaa vähän että minkälaiset emännän "pesulaput" jää imetyksen jälkeen.. yök [:-]

Mulla lähtöpaino 60,5 kg, tiistaina olin neuvolassa ja silloin painoa oli 72,4 kg. Ei kauhistuta yhtään. [:)] Kaiken lisäksi en ole oksennellut koko raskausaikana, vaan ruoka on maistunut ja paino noussut alusta asti tasaisesti. Suurin painonnousu viikossa on ollut +900g ja sellainenkin on tapahtunut vain kerran. Muuten sellaista 500 g/viikko molemmin puolin on menty.. Eli en pidä sitä pahana [:)] 

Kiloahdistus. RV 23+4 ja painonnousua tullut 6kg.

Jakautunut niin, että tuli 4kg helmikuun aikana (yli 900gvk). Johon terkkari totesi että olin tainut vaihtaa leivän tilalle suklaalevyt. Hymyilin kainosti, että juu on tainut tulla herkuteltua. Kotona vasta tajusin että en ole muuttanut mitään ruokailutapojani. Suututtaa moinen läskiseuranta.

Tästä huolimatta olen aloittanut pitämään ruokapäiväkirjaa, koska tuo kilo viikossa ei kuulostaa hyvältä kun on vielä melkein 20 viikkoa jäljellä. :)

Täällä on lähteny semmonen 4-5 kg alkupainosta ja raskaus on nyt about puolivälissä. Olin tosta aluksi eka jonnin verran huolissani, mutta terkkari, muut ja terve järki kumminkin sano, että jos ei ole nälkä ja jaksaa kumminkin vielä liikkua ihan vapaaehtoisesti niin eiköhän kaikki  oo ihan kunnossa. Posket vaan vähän kaventuneet eikä pylly ole enää niin hyllyvä :) ja juu, olen syöny just mitä tekee mieli kaikista ravinto-oppaista välittämättä. Eli vaikka mieli tekee marjoja ja hedelmiä, niin pitsa, sipsit ja suklaajäätelö ei ole mitään kummajaisia mun ruokavaliossa nyt.

Ilmeisesti tuo painon tippuminen johtuu kahesta asiasta: 6 viikkoa pahoinvointia, kun ei oikeen mikään pysynyt sisällä. Vatsa päässyt kutistumaan. Sitten siihen lisätään kasvava kohtu, joka on mulla suorassa (ei siis minnekään kallellaan) joka on ensin tietenkin lytännyt tieltään pehmeät osat: vatsalaukun ja sitten vasta pullistunut ulospäin. 

Mulle tullut oman vaa`an mukaan 7kg painoo lisää. Viimeksi kun olin neuvolassa,noin 4vk sitten niin oli 3kg,mutta se olikin silloin. Maanantaina neuvola nyt taas,ja saa nähdä paljo on tullut sen mukaan. Sehän on siis paljon luotettavampi,kun oma vaaka. [:)] 

Itellä on toisin päin. Eli paino on laksenut. Olen vähän ylipainoinen eli johtunee siitä, että paino putoaa. Nyt viikkoja 20+6 ja paino pudonnut eka neuvolasta joka oli tammikuussa niin 7,3 kiloa. Kyselivät jo muistanko syödä. Syönhän minä kuin pieni porsas :D kaikki arvot on hyvät, hb 135. Eli katsellaan mihin suuntaan tästä. Vähän harmittaa kun masu ei ihan kauhiasti vielä näy, mutta eiköhän se siitä kohta pullahda isommaksi.

Täällä tullut painoa ihan kivasti :D
Alkupaino ollut 56kg, eilen neuvolassa 74kg. Eli 18kg tullut että humissut!

Toivottavasti ei enempää nouse :/

Isa + sintti rv37+3

Minulle ei tullut painoa ollenkaan noin viikoille 20 asti. Sen jälkeen... Apuah! Nyt olen viikolla 27 ja noin 7kg jo!? siis täh. olen normaalipainoinen, oikeestaan hoikka, joten kai se ihan "sallittuakin" on. Mutta ihan varmasti tähän vaikutti se että päästin syömiseni repsahtamaan, söin lomalla joka päivä ravintolassa ja koko ajan herkkuja.

Nyt sitten vaan syömiset ruotuun ja se sallittu vähäinen kävely kehiin.

No joo, tuo paino menee siis tasan käyrien mukaan, että ihan turhamaisuuttani tässä jauhan. MUTTA paino on selvästi osaksi ihan ylimääräistä ihraa, tottakai vauvan, kohdun, veren ym painon otan mielelläni vastaan[:)] Harmi vaan että sitten minulla se itsestä välittäminen herkkujen/painon suhteen tuntuu heikkenevän.

En myöskään usko siihen että paino tosta vaan "jää laitokselle", siis minulla. Kokemukseni mukaan minulle tullut ihka oikea läski lähtee todella hitaasti, eli työtä on edessä kesästä alkaen!

No, huomenna saa neuvolatäti kertoa mitä ajattelee[:D] itse osaan onneksi suodattaa ne puheet silleen sopivasti ...

Mites muilla nyt? Vieläkö osalla paino laskee?

täällä ollaan viikolla 25 ja sellanen 7 kiloo tulu :( .. oikeastaan puolenvälin jälkeen on alkanu paino nousta ja kunnolla! 

Oon kans huomannu että puolen välin jälkeen alkaa paino kohota hurjasti! Sitä ennen sain mässätä namia vaikka millä mitalla ja puntarin viisari ei värähtänytkään. Nyt parissa viikossa tullut yhtäkkiä sen pari kiloa, vähän liian vauhdikkaasti kai. Täytyisi ryhdistäytyä, että pysyttäisiin siinä 500 g/viikko -vauhdissa jatkossa.

Mulla on tullut 4,7kg lisää koko raskausaikana joista 4kg viimesen 4 viikon aikana [:D] Neukkutäti kysyi että mites toi sun liikuntaharrastaminen??

Uusimmassa Geossa on ihan mielenkiintonen artikkeli epigenetiikasta. Aattelin ottaa sen puheeksi jos jotain natkutusta painonnoususta tai syömisestä tulee. Voi myös helpottaa jos ahistaa painonnousu tai syöminen tai muu. Tosi lyhyt referaatti yhdestä artikkelin aiheesta:

Sikiö sopeutuu ruoan määrään kohdussa. Jos äiti syö vähän, koska laihduttaa tai näkee nälkää raskauden aikana oppii sikiön ruoansulatusjärjestelmä hyödyntämään vähäiset ravintomäärät mahdollisimman hyvin. Maksa tuottaa enemmän verensokeria ja siten enemmän energiaa, maksa taas vähemmän insuliinia jolloin rasva hajoaa hitaammin. Jos myöhemmin onkin enemmän ravintoa tarjolla lapsi lihoo.
(s. 24, Geo 4/2010, kirjoittanut Katharina Kramer)

Täällä lähtöpaino oli noin 57kg, nyt mennäänkin jo varmaan 64-65kg:ssa ja Rv:t 33+6. Osa viimeaikasesta painonnoususta menee taatusti tämän järjettömän makeanhimon piikkiin kun on pitänyt saada jotain makeaa (jäätelöä tai suklaata) joka ruuan jälkeen.

Minulla alkupaino oli 65 kg ja nyt tällä hetkellä (Rv 19+2) 70,02 kg. Viime aikainen nousu 500g/viikko.
Olen alkanut nyt liikkumaan enemmän.. Hyväähän se tekee vauvallekin! :)
Saa nähdä hillitseekö liikkuminen painon lisääntymistä, vai pitääkö ihan tosissaan alkaa pitämään ruokapäiväkirjaa.. Sitä en mielelläni alkaisi harrastamaan, ettei tule mitään pakkomiellettä siihen hommaan!

Takaisin