Painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ennen raskautta painoin sen 69 kg suunilleen. sitten kun tulin raskaaksi niin paino tippui 64-65kiloon, pahoinvointia oli ja en voinu syödä mitään makeeta tai juoda kahvia (en vieläkään voi juoda ja tietyt ruoat ei vaan mene alas). sitten painoi alkoi hitaasti nousta, nyt painan 71.1 - 71.8 kg ja raskausviikkoja on 26 + 6. uskon et pikkuinen käytti mun varastoja aika paljon. ainut mikä on muuttunut on rinnat jotka ovat kasvaneet suuremmaks ja toki tuo masu näkyy hyvin, se on niinkuin iso pallo edessä [:)]
työkavereiden mielestä minä näytän hoikemmalta kasvoista ja jaloista ym.
oon ihan tyytyväinen kun kerran kaikki oli pikkuisellakin hyvin kun kävimme ultrassa ym.

Lähtöpainoa oli 62kg ja nyt 33+5 painoa 74 eli 12kg lisää tullut...Raskausmyrkytystä yrittää nyt puskea päälle ni saas nähä paljo loppupaino tulee olemaan... [&:]   luultavasti paljo ku nyt oli tullu viikossa melkee 2kg lisää... 

Missä on ne ihmiset joilla on tullu oikeesti reilusti lisää?
Ihmetyttää tämmöset tyyliin "olen raskausviikolla 35 ja
painoa tullut 5 kiloo, toivottavasti ei tuu enempää"... Blaah.
Antakaa mun kaikki kestää...

:D Me annetaan sun kaikki kestää, ja vähä enemmänkin.. :D

Eikö ole hyvä, että painoa tulee ilman et siit alkaa ottaa stressiä? Ja muista, me naiset osataan olla turhamaisia. Koko elämä opeteltu tapoja pitää paino kurissa ja yritetty saavuttaa se ihanne paino. Ei se ole niin helppoa asennoitua uudelleen.

corollamyyntiin: Mulla on kaikissa edellisissä raskauksissa tullut tosi paljon painoa. Nyt oon vähän ihmeissäni kun ei ole tullut... Mä luulen että osasyy on se, että tähän odotukseen ei tarvinnut lopettaa röökaamista. Mä olen aiemmin aina polttanut ja lopettanut raskautuessa, kuopuksen syntymän jälkeen en enää jatkanutkaan (hyvä minä [:)]). Osin syy saattaa olla myös toi ruokavalio mitä on pakko ollut pitää kuosissa raskausdiabeteksen takia.

Nuorempana ne kilot hävis nopeasti, kuopuksen jäljiltä ei enää niin nopeaan... Imetys ei mulla kadottanut kiloja, kuopusta imetin pisimpään ja siitä kilotkin jäi sitkeimmin.

Minulla oli 61,5kg ennen raskautta ja nyt on rv29+1 ja paino on 74kg. liikun miten sattuu ja yritän syodä tervellisesti! ...yritän...[:)]
Vatsa on valtava mutta eipäs näy muualla... Selästä monet eivät edes huomaa että olen raskaana [:D]

Kauheen vähän täällä tullu kaikille noita raskauskiloja. Mää painoin ennen raskautta 61 kg ja oon 168 cm pitkä, BMI 21. Nyt on menossa rv 27+3 ja nyt painan 85.6 kg [&o]. Eli on tullu jumalattomasti, en tajua en syö mitenkään erityisen paljon tai mitenkään kauheen epäterveellisesti. Kävelyllä käyn että sais vähän tasottuu tota painonnousua ja se että turvotusta on paljon. Kädet on niin turvoksissa et ei meinaa sormus sormeen mennä. Jalat on polvista alaspäin ihan turvoksissa, eli ei polvia erota ja nilkkoja ei voi hyvällä tahdollaka sanoo nilkoiks niin turvoksissa on. Neuvolasta kauhisteltii tota mun painonnousua et miten on voinu vähälle aikaa paino nousta kaks kiloo ja kysy et miten syön, vastasin et ihan normaalisti. Alko tutkii turvotusta ja sano vaan yhtäkkiä et ne rupee seuraa tota turvotusta. Et se lisää painoa kuulema kans. Vaikka juon vettä aika älyttömästi niin ei auta, eikä auta kävelykä. Suolaa en juurika nyt uskalla käyttää, kun tiedän että pahenee sit vaan entisestään. Mietin vaan että mitä toi paino todellakin on sit loppuvaiheessa [:o]. Sekin mietityttää et palaudunko oikeesti takasin omiin mittoihini ja saanko viä sen hoikan vartalon takasi?? En tiä kun en osaa vastata, esikoista ootan ja vähän kaikki tämmönen käy itsetunnolle ja alkaa sit miettii. Tiedän oon aika ulkonäkö keskeinen ja olis todellaki hirvee kriisi jos noi kilot ei karise. On ollu joskus syömishäiriö mut parannuin siitä kuitenkin, et kyllä kauhistuttaa tää painonnousu. Mut on toi pikkunen kuitenkin kaiken tän arvonen, en vaihtais näitä hetkiä mihinkään [:)].

Joku 13,5 kiloo tullu (ekasta neuvolapunnituksesta, lihoin pari kiloo ennen sitä, kun tein testin kaheksannella viikolla niin alussa heti tuli jo pari kiloo) mikä sekin tuntuu ihan jäätävältä määrältä. Ja turha siitä on itseensä mitenkään syyllistää jos murehtii painoo ja ulkonäköönsä, ihan normaalia se on että oma ulkomuoto häiritsee, eikä se mitenkään vähennä rakkautta lasta kohtaan. Tai tee kestään mitenkään ulkonäkökeskeistä jos tykkää näyttää nätiltä ja terveeltä, normaalipainoselta. Mua ainakin kauhistuttaa noi omat kilot, ja aina on niitä kelle tulee enemmän ja kelle vähemmän, ja toisia häiritsee enemmän. Ihana terkkarintäti onneks ymmärsi tuntemukset, ja sanokin että varsinkin jos on aina ollu hoikka niin tollaset kilomäärät vaa'assa tuntuu ahdistavalta ja pahalta, oli se kuinka luonnollista tahansa. Ikinä ennen painanu ees 60 kiloo, ja nyt yli 73 kiloo!! Yök!! Eikä jaksa kuulla enää kertaakaan että painonnousu on normaalia ja ne lähtee sitten heti pois ja blä blä.. Ahdistaa ne silti.

Ja ite ne oon syöny, mut tohon vaikuttaa aika moni asia kuinka paino nousee (ainakin mulla). Itellä ei ollu pahoinvointia (mikä ois laskenu painoo), söin usein ettei tulis oksetusoloo (tuli huono olo jos mahalaukku vähäki tyhjä, ja sit söi vähän niin ku varmuuden vuoks ettei pääsis tuleen ees sitä puolen minuutin heikkoo oloo kun pelkäs että oksentaa jos antaa sen tulla), alussa vähensin polttamista ja yhessä vaiheessa poltin vaan viikonloppusin, milloin tavallaan lopetti joka viikko uudestaan, niin mässäs niksoihin (mutta kesällä onnistuin lopettaan kokonaan, jei!!). Ja ainoot oireet on melkein ollu henkisiä, että siihenki mässänny välillä, kun ei kerran muitakaan paheita oo niin jotain kivaa ees, ja pari reissua ollut jolloin on tyhmänä antanu itelleen luvan mässäillä ja reissuissa tehny tupakkia hirveesti mieli niin mässänny senki takia. Jep, tekosyitä, tekosyitä!!!! Mutta tulipas tekstiä!!

Ittellä oli tullut tasan 10 kiloa lisää painoa siitä, mitä se oli ensimmäisellä neuvolakerralla (67,8 kg). Tuolloin olin raskausviikolla 34+4. Minä kuulunkin sitten siihen kastiin, joka on ihan tietoisesti tarkkaillut syömisiään myös raskausaikana ja liikkunut mahdollisimman säännöllisesti. Sitä kun semmoinen ihminen, että pelkästään kaupassa karkkihyllyn ohittaminen lisää painoa kolmella kilolla [:D].

Ja tuo painonnousu on tosi yksilöllistä. Siskoni ei sen enempää mässäillyt odottaessaan lapsiaan kuin minäkään, mutta siitä huolimatta jokaisen kanssa painoa tuli lisää +20 kiloa.

Lähtöpaino kotona ilman vaatteita 65 kg.
Tänään neuvolassa 73 kg.
Pari päivää sitten kotona vähemmissä vaatteissa 72 kg.

N. 7-8 kiloa tullut. Ei paha.

Mulla nyt ei kait pahemmin oo tullu painoa, on tainnu ennemminkin laskea, mutta viikkojakaan ei oo vielä kun 10. Toisaalta ei neuvolatädin kommentit mitenkään motivoineet tarkkailemaan tai hillitsemään painonnousua.
-Oletko sä aina ollut ylipainoinen? Yhtään et sais kyllä lihoa ennen raskausviikkoa 20. Sulle hyvä paino ois semmonen 70 kg sitten kun raskaus on ohi. Etkö sä sitten tiedä millon sun on nälkä? Jaa et voi oikeen syödä mitään pahoinvoinnin takia kun kaikki tulee ylös? Juu se varmaan vielä pahenee, sun paino voi tippua mut ei se haittaa. Ai maito tuntuu pysyvän sisällä? Saat juoda sitten vaan rasvatonta maitoa.

ja sitten se ihmetteli että miten mun kaikki arvot voi olla niin loistavia? Hmmm, voisko olla vaikka runsaasti harrastettu liikunta, reilusti lihasmassaa ja hyvä yleiskunto? Joo, tiedän, ylipainoa, mutta on sillä mun mielestä eroa onko se ylipaino läskiä vai jotain muuta. Sillon kun painoin 75 oli se selkeästi liian vähän. Ilmeisesti ne sitten ohjeistetaan vaan tuijottamaan bmi.tä ilman mitään omaa harkintaa. Ärsyttävää. Ja nyt mulle on sitten epäselvää että kielsikö se kevytmaidon (joka pitää pahoinvoinnin pitempään poissa) siksi että olen hilllitön läski vai oliko siihen joku muu syy. Mutta se suhtautuminen ylipäätään oli vaan jotenkin niin alentuva, että aika lailla saa sen läpätykset mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Saattoi se sanoa jotain fiksuakin, mutta se katosi sinne moralisoinnin sekaan aika tehokkaasti.

Pähkylä, ikävä kuulla! Kannattaa varmaan tiedustella, voisitko vaihtaa neuvolan tätiä?!
Valitettavaa silti, että tosi moni ammattiinsa kalkkiintunut täti tekee tota! Ja vakuutusta kun hakee, niin niillekkin on painoindeksi rajansa. Olit sitten läski tai lihaksikas! Niiden kanssa kai sentään voi sopiakin asioista?

Mulla itselläni oli pieni lähtöpaino, ja raskauden ensimmäisillä 9 viikolla paino nousi 1kg / vko. Sitten se laski yli 10 kg kun pahoinvointi vain jatkui ja jatkui. Nyt on paino taas lähtenyt nousuun, mutta pahoinvointi jatkuu yhä. PALJON lievempänä sentään, kuin alussa.

Minulla on taas ongelmia sen takia, kun täti haukkuu minua huonokuntoiseksi, ihan vain sen takia, kun satuin mainitsemaan hänelle hengitysvaikeuksistani! Siis, että sydän rupee tykyttämään todella raskaasti, ja tuntuu ettei saa happea! Sanoin tästä lääkärille, ja hän sanoi sen olevan normaalia, kun vauvalla ei ole tilaa mahassa enää, ja painaa muutenkin keuhkoja. Nyt on onneksi vauva lähtenyt laskeutumaan, ja hengitys helpottunut... (Ja tästä oli pakko mainita sille tädille, ja siitäkin vielä sanoin, että olen JOKA ilta käynyt kävelyllä mieheni kanssa, enkä lusmuile kotona, ellei sitten oikeasti ole huono olo! Minulla kun niitä supistuksiakin on tullut vkolta 30 asti, siis kivuliaita. Ei yhtään kivutonta..)

Meni vähän sivuraiteille! Mutta kuitenkin, en vielä ole saavuttanut tuota painoa, mitä se oli ensimmäisen kerran neuvolassa mitattuna. Mutta varmasti menee rikki, ja menkööt! [:)]

Pähkylä: Kauheeta, ite oisin loukkaantunu tollasesta. Muutenkin näin raskaana ollessa noi mielialat vaihtelee nopeesti ja on todella herkillä niin sit viä jotain tollasta arvostelua joutuu kuuntelee. Toivottavasti saisit vaihtaa neuvola tätiä, ei mun mielestä oo oikein et tollain puhutaan kellekkään, oli sit kuinka ammatti ihminen tahansa. Koitahan jaksaa ja pidä lippu korkeella, älä anna tollasten idioottien masentaa ittees [:)].

Kauhee miettiminen paljonko on nyt tän joululoman aikaan tullu painoa lisää [&o]. Pelottaa oikein ja alkaa masentaa kun ajattelenki [:o]. No, tammikuun 14 päivä selvii kuinka monta lisäkiloa on tullu[:(].

Hitot mä sanon tolle painon jatkuvalle tarkkailulle [:D] Ensimmäisessä raskaudesssani sain 24kiloa lisää painoa ja toista aloin odottamaan melkein heti perään, joista tuli taas se sama 24kg. Ipanoilla ikäeroa sen 1v ja 2kk. Kun menin toista odottaessani ekalle neuvolakäynnille, aikaisemmasta raskaudesta oli jäänyt yksi kilo. Toisesta raskaudestani jäi myös se samainen yksi kilo.
En imettänyt kumpaakaan muksua. Ja lapset terveitä kuin mitkä, kerran vuodessa ovat kipeitä. Ei allergioita, ei korvatulehduskierrettä. Raskauskin sujui ihan ilman ongelmia. Ei mitään raskausdiabetesta tms. Nuo jäljelle jääneet kaksi kiloa ei mun maailmaani kaada ja lähtevät nekin pois, mikäli haluaisin. Olen vaan tainnut tykästyä vähän pyöreämpiin muotoihini. [:D]
Nyt kolmas raskaus menossa enkä edelleenkään kauheasti välitä tuosta kertyvästä painosta. Naurattaa lähinnä.

katusutariina, juuri tuollaisia juttuja mäkin haluan kuulla lisää...
Täällä kun liikaa itketään muutamista kiloista. Ärsyttävää.
Jos ei kestä muutamaa ekstrakiloo tulevan raskauden myötä, niin
sais jäädä mukulat siinä kohtaa hankkimatta. Ihmiset on vaan
niin helvetin pinnallisia, että pistää vihaks.

Kylläpä täällä onkin valiteltu kiloista ihan hirveästi. Voi luoja. Suurinosa on kertonut mitä on tullut, ei kommentoinut sitä juuri suuntaan tai toiseen. Sitähän täällä kysyttiin.

Paljonkos niitä kiloja corollalla on itellään tullut? Vastausta kun ei näy.
Mulla on tullut vaan ehkä 4 kiloa, 21+0. Sille en voi mitään. Syön kun hevonen, en todellakaan välitä vaikka kiloja tulisi, mutta ihan turha nyt sitten esimerkiksi mulle herneillä kun ei ole tullut noita kiloja reilusti. Aineenvaihdunta kun on ollut aina tällainen.

Eipä tullut pariin kuukauteen käytyä vaa´alla ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä, joten ihan tarkkaa tietoa ei ole painosta ennen raskautta tietoa. Veikkailin, että 61kg, sen ilmoitin neuvolassakin. 64kg taitaa nyt olla iltaisin se paino. Aamulla toki varmaan kilo-puolitoista vähemmän, kun on yön paastonnut [:D] Pituuttakin on 177cm, joten aika vähänhän tuota painoa loppujen lopuksi on. Mutta eipä sitä tullut äidillenikään, samalla tavalla on tähän asti mennyt itsellä nuo lukemat, kuin äidilläkin. [:)] Niin, ja nyt siis tätä kirjoittaessani raskausviikt 20+0.

Samaa mieltä Lyydian kanssa, että suurin osa on vain ilmoittanut paljonko on tullut lisää, ei mitenkään valittanut siitä. Ja jos valittaa niin valittaa, oli sitten tullut paljon tai vähän, niin voi siihen ihan asiallisesti kommentoida. Ja jos lyhyessä ajassa paino nousee 25% kuten itselläni, niin se on mielestäni aika paljon, vaikka syy on luonnollinen. Ja kyllä, se oli tieto ennen raskaaksi tulemista ettei voi olla saman painoinen ja muotoinen kuin normaalisti, mutta se ahdistaa silti. Jos se tekee minusta pinnallisen ja ulkonäkökeskeisen niin sitten tekee, mutta silti tykkään näyttää hyvältä ja olla tyytyväinen itseeni ja kehooni. Aika tökeröä toisten taustoja tuntematta alkaa arvostelemaan. Itse olen aina ollut hoikka/normaalipainoinen, ja silti on haukuttu läskiks (kotona ja koulussa), ja olen normaalisti todella fanaattinen painon suhteen ja käyn vaa'alla joka päivä. Ihan silläkin että geeneissä on lihomista (tai tois moni sukulainen on huomattavan ylipainoinen) joudun sitä kontrolloimaan koko ajan, helpompi se muutama kilo sitten pudottaa kun parikymmentä joa ote lipsuu. Ja vielä kerran, jos huolettaa kilonsa niin ei se vähennä rakkautta lapseen tms.

Niin, ja mielestäni keskimääräinen painonnousu on 10-20kg raskauden aikana. Huom, keskimäärin. Ja minun mielestäni. Ettei nyt kukaan ymmärrä sanojani väärin. Suurinosa täälläkin tähän "kilorajoihin" kuuluu, mutta jos nyt aletaan mesoamaan, että vaan reilusti kiloja kerryttäneet ovat ne jotka eivät ole pinnallisia ja vain he ovat valmiita äidiksi niin kyllä palaa käpy. Toisilla, niinkuin minulla, ei paino nouse vaikka syö mitä. Toisilla niinkuin täällä jo sanottu, paino nousee jo karkkihyllyn ohi kävelemisestä. On mielestäni todella asiatonta tulla mäkättämään kenenkin painon noususta kun se on niin yksilöllistä. En minäkään ala ketään haukkumaan, jos tosiaan painoa siunautuu, että olisiko hieman pitänyt katsoa mitä suuhunsa työntää!! Koska tämä painon nousemattomuus on ollut minullekin kovan pituuspyrähdyksen aikaan todellinen ongelma, joten tiedän että jokaisella on omat paino-ongelmansa!

Sitten ymmärtäisin Corollan kommentin jos täällä oikeasti porukka valittaisi jostain parin kilon painonnoususta. Täällähän on jopa yksi odottaja ollut huolissaan kuinka pieni paino synnytyksen jälkeen onkaan, kun kiloja ei ole tullut ja lapsi, kohtu, istukka jne painavat kuitenkin väkisin oman osansa.

corolla: mitä tekemistä on ekstrakiloilla, niistä huolehtimisella ja sillä onko valmis äidiksi? Onko äitiys mielestäsi mahdollista vain jos on täydellisen pyyteetön, epäitsekäs pyhimys täynnä pelkästään rakkautta tulevaa lasta kohtaan, täydellisen valmis luopumaan kokonaan omasta identiteetistään..?

Ihmisen identiteetti muodostuu sekä sisäisistä ja ulkoisista asioista halusipa sitä itse tai ei. Ja raskauden ulkoiset muutokset varsinkin ovat kaikkien näkyvillä ja ilmeisesti kaiken vapaan arvostelun alla, kuten Pähkyläkin tuossa kertoi. Täällä ei varmaan ole yhtään keskustelijaa joille ei mahasta tai raskausajan ulkomuodosta olla jollain tasolla, jossain yhteydessä  huomautettu. Neuvolassa painoa ja mahan kasvua tarkkaillaan kokoajan ja vaikkei siitä muuten olisi kiinnostunut niin nyt raskauden aikana siitä joutuu väkisinkin kuulemaan kokoajan. Ja ruokaankin. Kaikilla kun tuntuu olevan kokoajan huomautettavaa siitä "Mitä sä voit nyt syödä" vaikkei itse tekisikään asiasta numeroa.

Miksi pidät ulkonäöstä huolehtimista negatiivisena asiana, käyttäen adjektiivia "pinnallinen" negatiivisessa sävyssä?

sulta vois kysyä että "jos ei jaksakaan intoilla" niin miten on mahdollista että olet täällä kokoajan lukemassa ja kommentoimassa? Vähän kuulostaa siltä että jaksat varsin hyvin intoilla, mutta haluat vaan vähän ravistaa pakkaa ja olla cool. Eipä siinä mitään, onpahan keskustelua.

Takaisin