Painonhallinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en ole painanut mieleen, että paljonko kahdessa edellisessä raskaudessa painoa kertyi mutta tällä hetkellä olen lievästi ylipainoinen. En ole saanut edellisen raskauden kiloja jostain syystä karistettua vaikka olen zumbannut ahkerasti. Ehkä huonot ruokailutottumukset vaikuttaa asiaan. Tässä raskaudessa yritän skarpata ja jättää makean syönnin minimiin jos vaan mitenkään pystyn :)

Tupakanlopetus toi mullekin varmasti ylimääräisiä raskauskiloja nyt kun näin jälkeenpäin funtsii... Täytyhän Se jollain korvata, vaikka muistelenkin että lopettaminen sujui silloin paaaljon kivuttomammin kuin nyt. Ja toinen perkele on toi pahoinvointi. Tänään taas muistin, että varsinkin Tää alku tuntuu olevan koko ajan syömistä, ku heti jos tulee yhtään nälkä niin tulee huono olo. Ensin aamulla syöt väkisin parantaaksesi oloa ja sit taas päivrmmällä syö ehkäisymielessä :D Viime raskaudessa pääsi tuleen 23kg ja sitä vaan ajatteli että kyllä Se siitä ittekseen lähtee. No eipä montaa kiloo karissut. Mut enpä mä oo jaksnutkaan kauheesti näiden äiti vuosien aikana painosta ressatakaan. Joskus muinoin yritin käydä kauheesti salilla Ym kunnes totesin että aika ei vaan riitä kaikkeen. Hyötyliikunta ja pihatyöt saa riittää, ja liikkuva työ myös on. Totesin et haluan olla mahdollisimman paljo lapsen kanssa nyt kun Se on pieni. Tuntu tosi kurjalta et tultiin päikystä ja töistä ja sit taas kohta äiti lähtee johonkin. Toiset ehkä jaksaa tehdä sataa asiaa samaan aikaan ja lapsetkin menee siinä sivussa, mut mä en oo koskaan jaksanu ja kauan Kesti että sen hyväksyin. Ehkä sit aikanaan timmiksi nelikymppiseksi :D

Mulla on tullut molemmissa raskauksissa aika reippaasti painoa, ekassa jotain 18kg ja toisesta yli 20kg. Kilot eivät tulleet niinkään herkuista, vaan annoskoot olivat järjettömän isoja ja nälkä oli koko ajan. Suolet vaan kolisivat tyhjyyttään ruokailujen välillä...:p
Synnärille mulla jäi ekasta 2kg :D . Sen verran painoi esikoinen syntyessään ja viikon ehdin synnärillä nauttia täyshoidosta ennen kotiutumista. Kuipukselta laitokselle jäi 4kg, kun vauva painoi vajaa 3,4kg..
Imetys on sitten tosi nopsaan kyllä molemmilla kerroilla vienyt kertyneet kilot. Esikoisella meni 6 vkoa ja olin lähtöpainossa, kuopuksesta kolmisen kuukautta.

Nyt olisi kiva, jos painon kertyminen pysyisi alle 20 kilossa, mutta en stressaa! :)

Kertokaas asiantuntijat että mihin toi painon laskeminen imetyksen seurauksena perustuu?

Jaa Hemsku, asiantuntijuudesta en tiedä, mutta ainakin energiaa imettämiseen kuluu hurjasti ja mulla ainakin vauva-aikana syömisetkin normalisoituivat raskausajan syöpöttelyn jälkeen (lue: ei enää kerinnyt syömään :D), niin siitä ne kilot nopsaan karisivat.

Jep ja joillain ei imetys vie kilon kiloa. Ite kuuluin ainakin esikoisen kanssa siihen sarjaan, jolta kilot karisee, vaikka söis mitä vaan ja miten paljon vaan.

Mä sain jonkun lapun missä oli että imetys kuluttaa noin 1200kcal päivässä! (Vai olikohan siitä maitolaiturilla/siel imetyssivuilla). Eli jos oma kulutus olis 2000 ja imetyksestä yli puolet lisää niin ei ihme että laihtuu, joillakin se lisää myös omaa aineenvaihduntaa yli 2000 ja tulee esim imetyshiki ku tulee ekstralämpöä. Mulla taas ku on tämä pula-ajan elimistö niin se meni kai jollekkin säästömoodille, vaikka täysimetin 6kk ja lapsen onnettoman syömisen takia oikeestaan melkein vuoden ja vieläki imetän osittaisesti, niin ei tippunu grammaakaan. Oli kyllä aivan silmitön nälkä koko ajan sen ekat 6kk että saatoin huomaamattani syödä yli oman tarpeen ja ku yritti keventää niin maidon tulo heti hiipu ja lapsi laihtu.. Mutta nyt tässä viimeaikoina oon pystyny tavallisella diettaamisella pudottaan synnäriltä kotiin tuodut kilot ja plussan jälkeen katos jonnekkin reilu kilo vaikkei oo ees etonu ja oon syöny tavallisesti. Mutta niin, imetys siis vie rutkasti energiaa mut elimistöt on erilaisia siinä miten ne reagoi lisääntyneeseen energiantarpeeseen.

Mulla ei 11 kuukauden imettämisellä lähtenyt kropasta grammaakaan. Mut ehkä itellä oli taustalla siinä se et kun ennen raskautta oli bmi 19 ja raskaudessa paino nousi sen 10kg josta jäi synnytyksen jälkeen kroppaan 6kg ni sit bmi oli jotai 21 niin kroppa piti noita raskauskiloja sitten vararavinto varastona.

Mullakaan ei edellisen raskauden kilot lähteneet imettämällä :/ Ja vatsa on jäänyt roikkuvaksi pussiksi. Olen ajatellut, että tässä raskaudessa on pakko alkaa seuraamaan mitä suuhunsa laittaa.

Mä en taida uskaltaa käydä puntarilla muuta ku pakolliset neuvolareissut. Geeneissä on että kaikki tarttuu hyvin äkkiä kiinni ja laihduttaminen on hankalaa. Tällä hetkellä paino on normaalin ylärajalla, BMI siinä 24 kieppeillä

Mulla tämä raskaus alkanut ainakin luupavasti kun olen huonovointinen eikä melkein mikään kelpaa / mene alas! Sairasta.. ennen olin syöppö =) huom ENNEN. Tosiaan olin semmonen kiva hoikka tyttönen vielä ammattikoulua aloittaessani vuonna 2009 mutta sitten tapahtui jotain ja lihoin liki 20 kiloa.. painoa kertyi johonkin 70 asti ja eron jälkeen (silloisesta poikaystävästä) painoin 73-75 ja siitä on nyt lähtenyt muutamia kiloja uudessa elämässäni eli olen painanut pidemmän aikaa 69-70 + olisin aloittanut dieetin ja hyötyliikunnan tämän viikon maanantaina mutta kappas kun plussa pärähäti sunnuntaina testiin niin jäi sekin sikseen.. En tiedä miten tässä tulee käymään mun painon ja vartalon suhteen, toki toivon pysyväni sellaisessa ulkonäössä ja olossa että kehtaan olla esillä :) ja reisiä haluaisin treenata varovasti vaikka raskauden aikana jo :)

Mä harrastan zumbaa ja toivon pystyväni jatkamaan sitä koko tämän kevään asti. Toki isoja pomppuja en varmaan uskalla tehdä :D

Minä totesin esikon kohdalla et raskaus on maailman paras laihis :D Minulle ei juurikaan kiloja tullut. Lähinnä oma paino laski ku poika kasvoi.Tokkiisa ylipainoa oli jo lähtiessä et kai sitä jollai tapaa koitti et ei kertys. Ainoot mitä sitten tuli oli viimoisten viikkojen turvotukset ja ne sekä pari ylimäärästä jäi lähinnä synnärille ja imetykseen. (Jostain kumman syystä ne on kyl löytäny tiensä takas...)
Tavoite oli siis nyttekin samoissa pysyä. Meillä se edelliskerran tais mies olla joka keräs raskauskilot. Eikä ole suinkaan ainoa, jolle näin tiedän käyneen. Miun mieleen oikeen hyvä diili, ei enää miehelle kelvannut :grin

Mun anoppi aina kertoo, kun terkkari oli sanonut, että "eikä ole sitten mitään syytä, miksi isä näyttää loppuraskaudess samalt, kuin äiti". :D

Mullakin paino tippunut. Tosin en syö kuin hevonen tällä hetkellä.

Ilmoittaudun painonhallintaryhmään!

Mulla oli esikoisen raskauden alkaessakin lievää ylipainoa. Raskaus kerrytti sitten noin 20kg, joista 9kg tuli ilmeisesti jäädäkseen. Kovasti yritin tuossa alkaa laihduttamaan samalla kun yritettiin tätä raskautta, mutta eipä siitä oikein mihinkään ollut. Hirveesti aina keksi itelleen tekosyitä eikä yrittäminen ollu (jotenkin järjenvastaisesti) niitä pienimpiä tekosyitä. Aattelin kai että turha laihduttaa jos kohta oonkin raskaana ja taas lihon. Fiksua...

Nyt kuitenkin oon kovasti päättäväisellä mielellä sen suhteen, etten montaa kiloa kerryttäis tässä raskaudessa (sikäli kun tämä saa jatkua). Vertaistukea se kyllä vaatii!

Hirveä himo syödä perunarieskaa koko ajan. Sama mieliteko oli esikoisestakin. Ja tietty päälle pitäis saada reilusti Oivariinia ja paksut juustosiivut. Miten näistä mieliteoista pääsee yli? :/

Mulla paino laskenut kans sen 1-1,5kg koska ei vaan maistu samalla tavalla kuin ennen mutta yhtä paljon hyötyliikuntaa harrastan.. kai se tästä lähtee nousuun kun vauva kasvaa :)
Latasin Liberon sovelluksen lisäksi I'm Pregnant sovelluksen jossa kerrotaan, kuvaillaan ja näytetään hyvin raskausviikkoja ja siellä on myös painon-noususta että mikä olis ok nousu per viikko.. :D Sinne syötetään oma paino jne pituus. Kiva!
Se on sellainen sovellus minkä kuvassa on violetti nainen raskaumahan kanssa!

Mulle pamahti nyt 2kg painoa parissa päivässä.. mutta sen on pakko olla jotain turvotusta, onhan? Ainaki maha on yhtäkkiä valtava turpea pallo ja olo muutenki turvonnu.. enkä oo syöny tavallista enempää. Paitsi nyt oli ekaa kertaa pakko syödä vähän yöllä ku heräsin reilu parituntia sitte huonoon oloon.. yösyöpöttely se vasta on yhteensopivaa painonhallinnan kanssa xD

Takaisin