Painonhallinta raskauden aikana

Onkos muilla noussut tasaisesti paino koko raskausajan? Minä mietin raskauden puolivälin tienoilla, että paino tuntuu nousevan melko vauhdikkaasti. Rv 26 mennessä oli tullut jo 10 kg lisää lähtöpainoon. Ajattelin että loppuraskaudesta saan varmaan ihan oikeasti vaihtaa isompaan vaatekokoon jopa äitiysvaatteissa. No, sen jälkeen onkin tullut enää 2-3 kg - ilmeisesti keräsin heti alussa kunnon vararavinnot, joita sikiö on viimeiset kuukaudet tunnollisesti käyttänyt hyödykseen. :smug:

Kohta pääsee seuraamaan, kuinka imetys vaikuttaa painon palautumiseen. Onneksi nyt kesällä liikkuminen vauvan kanssa on helppoa, mikä varmasti edesauttaa raskaudesta ja synnytyksestä palautumista. Mulla on aiempaa kokemusta vain talvivauvoista.

Miulla oli ennen raskautta varmaan noin 5 kiloa ylimääräistä ekasta raskaudesta, joten tän raskauden alusta ei oo kertyny ko 6 kiloa lisää, pikkuhiljaa koko raskauden aikana.
Vähän jännittää et riittääkö imetykseen, en vaan saa syötyä enää tarpeeks et sais vielä lisäkiloja. Pitää sit muistaa syntymän jälkeen tankata :)
Ja miusta on kans kiva et on kesä, eka syntyi marraskuussa ni oli jotenki tosi ankea lähteä vaunulenkeille :p
 
Mulla tuli keskiraskaudessa joku reilu 5 kg ja sen jälkeen ei oo tullu yhtään. Hyvä vaan niin pääsee nopeammin sit normikuosiin. Tosin maitoon sitä menee kyl niin et aiemmista oon sit ollu ihan luuta ja nahkaa 3 kk päästä synnytyksestä vaik nyt onkin vähän ylimääräistä.
 
Mulla tuli keskiraskaudessa joku reilu 5 kg ja sen jälkeen ei oo tullu yhtään. Hyvä vaan niin pääsee nopeammin sit normikuosiin. Tosin maitoon sitä menee kyl niin et aiemmista oon sit ollu ihan luuta ja nahkaa 3 kk päästä synnytyksestä vaik nyt onkin vähän ylimääräistä.

Sulla jääkin varmaan melko mukavasti raskauskilot synnärille. :) Sitten saa ainakin syödä kunnon annoksia usein ja aivan huoletta, kun imettää ilman tarvetta keventää. Ihana ajatus, vaikka sille syömiselle onkin välillä vaikeaa löytää aikaa. :rolleyes: Onneksi biologia (nälkä) yleensä ennen pitkää huolehtii siitä, että ravintoa tulee saatua riittävästi.
 
Alkuraskaudesta paino tippui 6 kg ( 63-57 ) ja synnytykseen mennessä painoa oli kertynyt +1kg ( 64 kg :sorry:Toissapäivänä paino oli jo 58 kg, ei paljon jäänyt imetykseen vararavintoa :banghead: Ottaa oikeasti päähän jos imetys vielä tyssää siihen ettei ole tarpeeksi ”vararavintoa” tai sitten omapaino tippuu todella alas.
Kaikissa aikaisemmissa raskauksissa painoa tullut normaalisti n.12kg
Onko kenelläkään tällaisesta kokemusta ?
 
Alkuraskaudesta paino tippui 6 kg ( 63-57 ) ja synnytykseen mennessä painoa oli kertynyt +1kg ( 64 kg :sorry:Toissapäivänä paino oli jo 58 kg, ei paljon jäänyt imetykseen vararavintoa :banghead: Ottaa oikeasti päähän jos imetys vielä tyssää siihen ettei ole tarpeeksi ”vararavintoa” tai sitten omapaino tippuu todella alas.
Kaikissa aikaisemmissa raskauksissa painoa tullut normaalisti n.12kg
Onko kenelläkään tällaisesta kokemusta ?

En tullut edes ajatelleeksi moista riskiä imetyksen suhteen. :sad001 Miten sinulle ruoka on maistunut nyt synnytyksen jälkeen? Muistaakseni söit magnesiumia melko runsaasti raskausaikana, varmaan ei enää ole tarvetta sille vai miten? Voisikohan sen lopettaminen hiljalleen auttaa painon keräämisessä tai edes hurjan painonlaskun estämisessä?
 
En tullut edes ajatelleeksi moista riskiä imetyksen suhteen. :sad001 Miten sinulle ruoka on maistunut nyt synnytyksen jälkeen? Muistaakseni söit magnesiumia melko runsaasti raskausaikana, varmaan ei enää ole tarvetta sille vai miten? Voisikohan sen lopettaminen hiljalleen auttaa painon keräämisessä tai edes hurjan painonlaskun estämisessä?
No magnesium aloitettiin uudelleen koska alkoi tulemaan jalkoihin niin hurjat turvotukset että oikein sattui :BangHead No sitä menee nyt onneksi vain 1-2 tbl päivässä tarpeen mukaan ja saa sitten lopettaa kun tuntuu että turvotukset on hallinnassa.
Ruoka maistuu kyllä ilman ongelmia ja on maistunut kokoajan
 
No magnesium aloitettiin uudelleen koska alkoi tulemaan jalkoihin niin hurjat turvotukset että oikein sattui :BangHead No sitä menee nyt onneksi vain 1-2 tbl päivässä tarpeen mukaan ja saa sitten lopettaa kun tuntuu että turvotukset on hallinnassa.
Ruoka maistuu kyllä ilman ongelmia ja on maistunut kokoajan

No hyvä sentään, että voit nyt säädellä annosta tilanteen mukaan. Toivottavasti paino pysyy inhimillisissä lukemissa! Laadukasta ruokaa lautaselle useita kertoja päivässä ja vähän jätskiä päälle niin avot. :p
 
Alkuraskaudesta paino tippui 6 kg ( 63-57 ) ja synnytykseen mennessä painoa oli kertynyt +1kg ( 64 kg :sorry:Toissapäivänä paino oli jo 58 kg, ei paljon jäänyt imetykseen vararavintoa :banghead: Ottaa oikeasti päähän jos imetys vielä tyssää siihen ettei ole tarpeeksi ”vararavintoa” tai sitten omapaino tippuu todella alas.
Kaikissa aikaisemmissa raskauksissa painoa tullut normaalisti n.12kg
Onko kenelläkään tällaisesta kokemusta ?
Minulla ekassa raskaudessa painoa tuli n. 8 kiloa ja synnärille jäi 13kg. Synnytyksen jälkeinen BMI oli 19, eli olin normaalipainon alarajoilla. Silti imetys sujui ihan hyvin. Nyt on tullut samat 8 kiloa, mitä ekassa raskaudessa. Hieman mietityttää että jos taas paino tippuu yhtä paljon.
 
En usko, että tarvitsee huolehtia painon takia. :) Imetyksen suhteen tärkeämpää on juoda riittävästi, länsimaissa harvoin kuitenkaan äidillä niin pahasti aliravitsemuksen puolelle lipsahtaa, että vaikuttaisi maidontuotantoon dramaattisesti. Itselläni painoindeksi imettäessä oli parin ekan kuukauden jälkeen 18,6, eli nippa nappa normaalipainon puolella, mutta maitoa tuli koko ajan tosi hyvin. Tottakai nämä asiat ovat yksilöllisiä, mutta tosiaan hoikkakin äiti yleensä pärjää jos imetys muuten on käynnistynyt hyvin. Ei muuta kuin reippaasti ravintoa imettäessä, jotta imetyksessä menetetyt kalorit tulee korvattua jollain. Itse suosin lopulta esikoista imettäessä jäätelöä. :rolleyes: Ei suositeltavin vaihtoehto, mutta pysähtyipähän painonlasku lopultakin. :joyful:
 
Itse toivon että paino putoaa ku pääsee imettää :) Pitäis saada 20kg pois ainakin. Ikuinen kamppailu ylipainon kanssa :D
Tyytyväinen kyllä kun onnistunut raskausajan diabetes ruokavalion kanssa
 
9 kiloa lopulta nousi paino raskausaikana, synnärille jäi niistä 6 kiloa ja viikon kotonaolon jälkeen on kadonnut 2 kiloa lisää vaikka olen herkutellut ihan hulluna. :woot: Kilo siis vielä ja ollaan takaisin lähtöpainossa. Positiivinen ylläri miten hyvin on tippunut, vähän ennen raskautta sain juuri 10 kiloa pois ja oli vähän masentavaa kun raskauden myötä paino nousi noinkin paljon (suositus oli 6-10kg), vaikka tietysti tiesi että vauva, istukka, lapsivesi ja muut painaa.

Muoks: Ja tätä kommenttia seuraavana päivänä mentiinkin jo alle lähtöpainon :joyful: Helpolla lähti ja edelleen tuntuu vaan tippuvan, tänään 2 viikkoa synnytyksestä ja 10 kiloa kadonnut.
 
Muokattu viimeksi:
Täälä tuli 14 kg raskauden aikana ja 4 kg jäi synnärille. Nyt kaks viikkoa myöhemmin kun on turvotukset laskenut on lähtenyt vielä 5 kg.
5 kg olis siis vielä lähtöpainoon :rolleyes:
 
5 viikkoa synnytyksestä ja kaikki paino lähtenyt. Lähtöpainosta tippunut vielä alaspäin -2kg, toivottavasti ei tipu enään hirveästi enempää
 
Miä oon tavoittanu raskautta edeltävän painon nyt, tavotteena ois saada vielä 6 kiloa pois niin oon tavoitepainossa (paino ennen ensimmäista raskautta). Maha pömpöttää tietty vielä, kun vatsalihasten erkauma on monen sormen levyinen, lokakuussa alkaa ilmainen "palautumiskurssi" jossa sit varovasti treenataan lihaksia takaisin kuosiin :happy:

IMG_20190728_100032.jpg
 
5 viikkoa synnytyksestä ja kaikki paino lähtenyt. Lähtöpainosta tippunut vielä alaspäin -2kg, toivottavasti ei tipu enään hirveästi enempää


Täällä mennään aikas samoilla linjoilla.. Kaikki mitä tuli on lähteny ja lisäks - 4kg.. Mutta onhan tässä varaakin onneksi lähtiä..
 
Minulla tuli raskausaikana lopulta 15 kg lisää painoa (josta 2,5 kg tuli viimeisten 3 päivän aikana ja veikkaanpa, että nestettä kertyi ennen synnytystä). Laitokselta tulin 6 kg kevyempänä eli lapsi 4,3 kg ja istukka 0,88 kg (!) ja varmaan lapsivedet sain vasta pois. Nyt on kulunut kuukausi synnytyksestä ja vielä on vähän reilut 5 kg lähtöpainoon. Eiköhän imetys ja liikunta hoida asiaa hiljalleen eteenpäin. Oon kyllä tasaisella herkuttelulla jarrutellut liiallista painonlaskua. :angel4
 
Mulle tuli tässä raskaudessa painoa 12 kiloa ja kun lähtö-BMI oli matalahko (vähän päälle 19), niin olen tosi iloinen, etteivät ole sentään ihan kaikki kilot vielä humahtaneet pois. Esikoisesta lähti viikossa kaikki ja sitten laihduin vähän liikaa imetysaikana. Nyt on lähtenyt kahdeksan kiloa ja neljä siis jäljellä. Tosin: helteet kun ovat ohi, niin saattaa pari kiloa lähteä vielä nesteitä tässä parin päivän aikana, pitää seurailla. Pakko myöntää, että olen aivan surutta vetänyt herkkuja ja kaikkeen hiilaripitoiseen on oikein himo. Ei ole tuntunut estävän kilojen tippumista, joten otan ainakin tämän imetyksen alun nyt sellaisena aikana, että saan surutta vetää mitä ruokaa ja herkkuja vaan mieli tekee. Ei se toivottavasti lyhytaikaisena jaksona terveyttäni pilaa... Toki terveellistä kotiruokaa myös perusruokana, mutta tavallisesti arjessa herkuttelen suht harvoin, nyt taitaa mennä joka päivä kaikenlaista hyvää.
 
Mulle tuli tässä raskaudessa painoa 12 kiloa ja kun lähtö-BMI oli matalahko (vähän päälle 19), niin olen tosi iloinen, etteivät ole sentään ihan kaikki kilot vielä humahtaneet pois. Esikoisesta lähti viikossa kaikki ja sitten laihduin vähän liikaa imetysaikana. Nyt on lähtenyt kahdeksan kiloa ja neljä siis jäljellä. Tosin: helteet kun ovat ohi, niin saattaa pari kiloa lähteä vielä nesteitä tässä parin päivän aikana, pitää seurailla. Pakko myöntää, että olen aivan surutta vetänyt herkkuja ja kaikkeen hiilaripitoiseen on oikein himo. Ei ole tuntunut estävän kilojen tippumista, joten otan ainakin tämän imetyksen alun nyt sellaisena aikana, että saan surutta vetää mitä ruokaa ja herkkuja vaan mieli tekee. Ei se toivottavasti lyhytaikaisena jaksona terveyttäni pilaa... Toki terveellistä kotiruokaa myös perusruokana, mutta tavallisesti arjessa herkuttelen suht harvoin, nyt taitaa mennä joka päivä kaikenlaista hyvää.

Miä oon syöny kans herkkuja viimeset kolme viikkoa, hyvin on silti paino laskenu :D on vaan koko ajan nälkä ja tekee mieli kaikkea makeeta, normaalisti en siis ikinä napostele eikä ees tee mieli mitään epäterveellisiä.
 
Takaisin
Top