Painonhallinta raskauden aikana

Helinäkeijo

Näppärä viestien naputtelija
Heinäkuun äidit 2019
Onko muilla tavoitteena minimi painonnousu raskauden aikana? Itselläni on muutama liikakilo (juuri sen verran, että joudun varmaan sokerirasitustestiin) ja olisi mukava vaihtaa ajatuksia ja tsemppejä asiasta.
 
Kyllä on. Olen kriisaillut painon kanssa jo vuoden verran.
Niin tyhmältä ja pinnalliselta kun kuulostaakin niin olisin halunnut laihduttaa 6kg ennen tätä raskautta :D
Ennen esikoista olen ollut hoikka enkä enää päässyt samoihin mittoihin vaikka vaaka näyttikin samaa.
Painoindeksi mulla on ihan normaali mutta silti ahistaa.
 
Meillä joutuu sokerirasitukseen heti jos on vähänkin yli 25 bmi. Ehdin syödä mielipahaan just sen pari kiloa ennen kuin sain plussan. Mielipaha taas johtui siitä, että olin jo luovuttanut sen suhteen, että se pysyvä plussa siihen testiin tulisi. Olen nyt karsinut kaiken puhtaan sokerin ja herkut pois tän parin viikon aikana ja lisännyt kasviksia hurjasti. Ainakin olo on parempi jos ei muuta
 
Mulla on painonhallinnan kanssa ristiriitaiset tunteet. Koska olen joutunut jo hormonipidtoshoitojen myötä nostamaan omaa painoani (myös hormonit on nostaneet) n. 5kg. Olin alunperinkin normaalipainoinen, mutta ilmeisesti liian ”vähärasvainen”. Ahistaa vanhat vaatteet jo valmiiksi. Syön yleensä melko terveellisesti, joten olen opetellut nyt ”huonoille tavoille”. Tästä onkin sitten taas haastavaa vieroittautua sokerista :hilarious:
Oon tottunut syömään muutenkin paljon (koska treenaan), niin jännä nähä, mitä nyt tapahtuu. Ihan hirveästi en liikakiloja kaipaa...
 
Mulle kävi viime raskauden jälkeen niin etten esikoisen synnyttyä ehtinyt yhtään enää syömään. Ennen esikoista söin just tosi paljon ja treenasin lujaa. Nyt mennyt häränpyllyä elämä ja treenaan ja syön kun ehdin eli kumpaakin liian harvoin. Olen kuin luuta ja nahkaa kohta ja paino paljon alhaisempi kuin esikoista kun aloin odottamaan ja silloinkin olin alipainoinen tai just siinä normaalin rajoilla. Lisäksi esikoinen oli niin pieni että maha kasvoi vaan vähän ja paino lisääntyi tosi maltillisesti. Saa nähdä käykö tässä samoin. Mulle siis haaste tässä raskaudessa että ehtisin syödä tarpeeksi ja hyvää ravintoa eikä vaan nappailla jtn välipalaa ja suklaata silloin kun kykenee.
 
Mulle olisi ihan suotavaa kerätä vähän vähemmän kiloja tässä raskaudessa. Ekasta jäi noin 5kg ja sen jälkeen olen omatoimisesti onnistunut hankkimaan toiset viisi :rolleyes: Ahdistaa omissa nahoissa oleminen, mutta en ole saanut itsestäni irti elämäntaparemonttia ja kilojen karistamista. Nyt pelkään että tämän raskauden jälkeen on toiset 10kg plussaa jos paino nousee samalla lailla kuin ensimmäisessä.
 
Mulla vähän ylipainoa. Ajatuksena pitää painonnousu maltillisena, esikoista odottaessa painoa tuli ~5kg, toivon että nytkin pysyis samoissa lukemissa. Ruokailuun ajattelin panostaa, hankala syödä vaan säännöllisesti ja terveellisesti kun pahaolo koko ajan ja mieli tekee lähinnä mehukeittoja ja iltasin jotain suolasta ja rasvasta :D . Täytyy yrittää vaan tsempata ja tehostaa lenkkien tekemistä
 
Mua kans vähän ahistaa ja jänskää painonnousu raskauden aikana. Tää on meidän ensimmäinen... tuntuu just siltä et on nyt jo semmonen pallo ja turvonnut olo. Olen kyllä ihan normaalipainoinen... Kotona ei oo ees vaakaa, niin en tiedä kuinka paljon painoa on kertynyt. Pitää varmaan hankkia sellainen....
 
Miulla on tähän mennessä paino jopa vähän tippunu, kun ei tee mieli muuta ko tuoreita ja raikkaita juttuja ja on vaan koko ajan nälkä. Ekassa raskaudessa oli sama, paino rupes nousemaan vasta lopussa, noin 6 kk:n jälkeen mutta jäi sit vähäiseksi ja loppujen lopuksi tuli vain noin 5 kg lisää.
 
Musta tuntuu että olis ainakin 5 kiloa tullut jo nyt painoa, turvottaa ja on muutenki sellanen iso olo, mutta tänään kun kävin vaa'alla, niin painoa oli kilo vähemmän kun sillon plussatessa. Oon syönyt kuitenki ihan normaaliin tapaan ja lisännyt välipaloja (syön normaalistikin aika paljon koska liikun niin paljon), mutta liikunta on vähentynyt huomattavasti tässä kahden kuukauden aikana, koska oon ollu niin väsyny ja on ollut paha olo. Kaiken logiikan mukaan painon olis pitänyt nousta, mutta ei oo. Saa nähdä. Mitään tavotetta en oo laittanut, kun en tiedä yhtään miten mun kroppa toimii, kun kyseessä on esikoinen.
 
Mä luulen et mulla painoa tulee kun nyt pelkään vuotojen takia liikkumista. Mutta kyllä ne sit imettäessä poistuu niinkuin aiemmissakin...
 
Mulla paino jopa vähän alle ennen esikoisen odotusta. Mulla ollut niin stressaava syksy töiden suhteen, et sen takia hoikkana olen pysynyt. Tuntuu kuitenkin, että myös lihakset ovat kadonneet (treenasin ennen esikoista melko säänn.). Viime raskaudessa tuli 20 kg lisäpainoa.. jep, ihan järkkyä, mut suurin osa siitä oli jäätävää turvotusta. Ei mulla r-myrkytystä ollut, mut kai mulla vain on semmoinen keho, et kerää nestettä raskaana. Muistan kun silmälasitkin puristi päässä.. :D oli melko vaikea olo..
 
Mulla paino jopa vähän alle ennen esikoisen odotusta. Mulla ollut niin stressaava syksy töiden suhteen, et sen takia hoikkana olen pysynyt. Tuntuu kuitenkin, että myös lihakset ovat kadonneet (treenasin ennen esikoista melko säänn.). Viime raskaudessa tuli 20 kg lisäpainoa.. jep, ihan järkkyä, mut suurin osa siitä oli jäätävää turvotusta. Ei mulla r-myrkytystä ollut, mut kai mulla vain on semmoinen keho, et kerää nestettä raskaana. Muistan kun silmälasitkin puristi päässä.. :D oli melko vaikea olo..

Sama täällä. Paino tippunut alemmas kuin ennen esikoista. Syytän myös valvottuja öitä ja stressiä ja sitä ettei vaan ehdi syödä tarpeeksi. Treeni jäänyt kans vähemmälle ja lihasmassaa kadonnut. Mulle tosin ei tullut ekassa raskaudessa kun 7kg ja ne jäi kyllä synnärille.
 
Oispa mullekki tullu ekassa raskaudessa vaa 20kg mut tuli 30kg kun olin puolet ajasta makuu potilaana . Tosin tiputin 38kg 9kk synnytyksen jälkeen mut ei kiitos enää ikinä . Nyt on paino noussut 3kg kun ei oo pystynyt selän vuoksi liikkuu mut toivottavasti tammikuussa pääsee takaisin elämään .
 
Molemmissa viime raskauksissa tullut n. 20kg, mutta silti paino ollut normaalin rajoissa joten terkkakaan ei kertaakaan ollut huolissaan. Painoa tulee sen verran kun on tullakseen. En jaksa siitä stressata.
 
Molemmissa viime raskauksissa tullut n. 20kg, mutta silti paino ollut normaalin rajoissa joten terkkakaan ei kertaakaan ollut huolissaan. Painoa tulee sen verran kun on tullakseen. En jaksa siitä stressata.

Näin minäkin oon ajatellut. Alkuraskaus on mennyt melko väsyneissä merkeissä eikä opintojen ja töiden sekä perhearjen keskellä ole löytynyt hirveästi aikaa tai energiaa liikkua. Hyvä jos päivittäin käy kuitenkin vähän jaloittelemassa. Nyt alkaa onneksi olla enemmän virtaa ja pahoinvointi on väistynyt, joten eiköhän liikkuminen lisäänny ja painokin sitä myöten pysy kurissa. Tuleehan tuosta ulkoilusta niin hyvä olokin, että vaikea jäädä vain makoilemaan sohvalle, vaikka se toisinaan enemmän houkuttaakin. :wink
 
Mä otan kans rennosti painonnousun suhteen ja tuolle nesteen kertymiselle ei oikein suuremmin voi mitään. Nopsaa mulla tippui paino aikaan ennen raskautta - iso kiitos kai onnistuneelle imetykselle.
 
Tääl odotellaan ja koitetaan mennä mahdollisimman pienellä painon nousulla.. Ehkä toi diabetes jota nyt hoidetaan insuliinilla helpottais ruokavalion kanssa.. Mut mitä vähempi tulis niin sitä parempi.. Helppoa ei tuu olemaan mut tällä erää ainakin arvot hyvät ja tänään käyty kontrolli käynnillä äippäpolilla ja kaikki asukilla ja mammalla hyvin.. Seuraavan kerran sitten rakenneultraan helmikuun puolessa välissä..
 
Raskausdiabetes ruokavalio sisältää järkyn määrän leipää. Alkaa tulla leipä kyl korvista
 
Mä en oo yhdessäkään raskaudessa leipää syöny enkä suostu syömäänkään. En niissä määrin mitä ohjeistavat. Ei ole keliakiaa tms. Silloin tällöin harvakseltaan joku ruisleipäpala. Se kuitu vaan pitää jostain muualta saada sit, esim kasvikset. Viljat turvottaa ittellä sen verran inhottavasti että vaikka raskausdiabetes-diagnoosi napsahtaa (oon melko varma siitä) niin silti teen ruokavalioon muokkaukset oman ruokavalioni mukaisesti. Mutta minä nyt muutenkin syön melko lailla eri tavalla kuin mitä suositukset sanovat.
 
Takaisin
Top