Painonhallinta raskauden aikana

Mun ei ainakaan sopinut leipää syödä ku oli radi viime raskaudes.. tai kauheesti hiilareita muutenkaan. Proteiinia ja kasviksia meni pääasiassa niin arvot pysyi kurissa.

Nyt tuli kerättyä joulukilojaki melkein 5 niin pakko vähä skarpata. :oops:
 
Mulla on lähtöpainossa ylimääräistä n. 10kg. Tavoitteena saada raskaudesta lisäpainoa max 10kg, mielellään vähemmän.

Ennen raskauksia olin tosi hoikassa kunnossa 161cm/52kg, nyt painoa reilu 65kg eli sokerirasitukseen mennään painoindeksi perusteella eli on nyt yli 25 :/ Toisaalta ihan hyvä kyllä tsekata sokerit.
 
Mulla on tänään neuvola kohonneen raskausdiabetes riskin takia. Oon syönyt jo 2 vko raskausdiabetes ruokavalion mukaan, jossa tosiaan suositellaan et se hiilari olis pääasiassa täysjyväleipää. Nyt tulee leipä kyl korvistakin jo. Paino on laskenut mut eipä haittaa, parempi näin päin. Mua ei haittais vaik ei tulis yhtään kiloa lisää täs raskauden aikana kun syö kuitenkin sen ohjeen mukaan niin se vauva saa kaiken mitä tarvitsee.
 
Ylipainoa on reilut kymmenen kiloa, joten tavoitteena olisi pitää painonnousu hillittynä nyt raskauden ajan. Ennen raskautta sentään tipahti 10 kiloa pois, että sinänsä tilanne ei ole niin paha kuin voisi olla. Olen yllättynyt siitä ettei paino ole noussut nyt ensimmäisen 16 viikon aikana ollenkaan, päin vastoin tippunut reilun kilon vaikka tuntuu että olen syönyt välillä kuin possu. :rolleyes: Onneksi tulee sentään käveltyä työmatkat, hyötyliikunta tuntuu tasapainottavan hyvin istumatyötä ja raskaushimoja. Saas nähdä miten jatkossa, kun maha alkaa (lisää) pyöristyä.
 
Viime viikolla kävin viimeksi vaa’alla ja silloin näytti +6 kg, vielä normaalipainossa muttei kohta enää :D Viikossa oli tullut kilo lisää, toivottavasti ei ihan samaa vauhtia kerry koko loppuraskautta.
 
Täällä tullut painoa nyt 4,5kg. Viime raskaudessa ei paino noussut oikein millään joten olen tyytyväinen tähän. Olen normaalisti niin laiheliini, että iloinen siitä että saa vähän massaa :)
 
Mä olen edelleen miinuksella painon kanssa, alkuraskaudessa lähti -6 kg ja keskesin saamaan takaisin 4kg ja nyt magnesiumin takia paino taas tippunut -2kg... odottelen sitä että miten mahtaa mennä loppuaika, nyt kuitenkin jo 24+ 3.
Aikaisemmissa raskauksissa paino noussut n. 11 kg ja heti laitoksella tippunut lähtöpainoon.

Vauva tosin kasvaa hyvin että ei sen puolesta suurta huolta vaikka mulla ei paino nousekaan mutta olisi sitä kiva saada hiukan vararavintoa imetyksen varalle.
 
Mulla paino nousut vajaa 3kg, hoikka oon ollut. Edellisissä raskauksissa on tullut vajaa 10kg ja nekin lähtenyt yksikseen pois raskauden jälkeen :)
 
Nyt mennään (viikko 22) jo +9kg. Mä en pysty tekee mitään tälle et paino vaan nousee, ahdistaa!!
 
Ennen raskautta painoindeksi näytti 35,20 eli vaikeaa ylipainoa. Nyt rv21+4 ja indeksi näyttää 39,70, että sairaalloisen ylipainon rajoille keikutaan.
Sokerirasituksessa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Puhtailla papereilla selvittiin, mutta sitten neuvolalääkäri alkoi epäillä häikkää kilpirauhasessa ja lähetti verikokeisiin. No, eipä löytynyt niistäkään mitään :woot: Paino vain nousee niin että kohina käy!
 
Täällä myös paino edelleen nousee iloisesti. :happy:Viikkoja 25+3 ja painoa kerääntynyt vajaa 10 kg lähtöpainosta (55-56 kg). Nyt tosin painonnousu on rauhoittunut siihen +0,3-0,5 kg viikossa - välillä saattoi tulla kilokin viikossa ilman, että elintavoissa tapahtui mainittavia muutoksia. Eiköhän tämä tästä rauhoitu kun sikiökin alkaa hiljalleen vaatia yhä enemmän ravintoa osakseen.
 
Mulla kans tullut nyt yht. n. 10 kg, rv 24+1. Lähtöpaino 59 kg.. viime raskaudessa tuli 20 kg. En ole lainkaan huolissani tästä. Keho kerää rasvavarastoja imetystä ja kuluttavaa vauva-aikaa varten. Vauvan (esikoisen) ollessa 3 vkoa, oli tuosta 20:stä jäljellä 7. Esikoisen kanssa on kyl jo nyt välillä henkisesti kuluttavaa.. :mad: uhmaikä.. toki mulla on varunvuoksi 8.4 sokerirasitus, mut esikoisesta kun ei ollut radia, uskon, et ei nytkään. Ja mulla tosiaan herkästi nestettä kertyy raskausaikana.
 
Kauan siinä keskitikin, mutta nyt onnistuin pysäyttämään painonnousun ja pysymään samoissa kiloissa jo reilun viikon. Sokerit ja viljatuotteet pois, niin hyvä tulee.
 
Mulla on painoa tullu reilu 10kg ja kyllähän se harmittaa kovasti kun lähtöpaino oli lievästi ylipainon puolella. Nyt on paino enemmän kun viime raskaudessa viimeisillään. Mutta yritän nyt vaan hyväksyä sen, että en oikeasti voinut painon nousulle mitään. Mulla oli raskauden alusta asti pahat uniongelmat, en nukkunu kuin ehkä 3-5 tuntia yössä ja tätä jatkui 2-3kk.nyt tilanne on lähtenyt korjaantumaan lääkityksen ja nukkumisjärjestelyjen avulla. Viehän se toki pitkän aikaa ennenku olo normalisoituu mut pikkuhiljaa parempaan mennään :) nyt olisikin aikaa ja hiukan voivavaroja katsoa mitä syö ja myös liikkua mut ei se helppoa ole :grumpy: yritän kuitenki ettei ihan plussapallona tarvis kesällä pyöriä :arghh::grin
 
Itsellä ei oo paino noussu vieläkään.. reilusti on ylipainoa ja raskausdiabetes. Paino tippunu 3kg odotuksen aikana. En kyllä laske hiilareita vaikka on radi.
 
Torstaina kävin neuvolassa ja täti oli oikein tyytyväinen kun oli viikot 30+3 ja painoa tullu ainoastaan 3500g tähän mennessä.. Ja siis mulla on taustalla diabetes 2 ja nyt radia hoidetaan insuliinilla..
 
Miulla on tullu painoa nyt alle 4 kiloa ja se on pysyny samassa viimeset pari viikkoa, kait se on ihan normaalia. Olin ennen raskautta ns. normaalipainon yläpäässä, et vähän oli kiloja jo omasta takaa. Pitää kysyä huomenna lääkärikäynnillä et onko ok, nyt viikkoja 30+3.
 
Mulla myös painoa tullut alle 4kg ja se oli neuvola tädin mielestä ok. Oon normaali painoinen.
 
Mä en vieläkään ole päässyt aloituspainoon :sad001 -2 kg ja painoa oli tullut 3 viikossa 200g eli käytännössä pelkillä vaatteilla saattaa selittyä. ( aloitus 63kg ja laski pahimmillaan 56kg, nyt 61kg )
Nyt ilmeisesti jo vaikuttaa vauvaan, ollut aikaisemmin yli 2 viikkoa laskettuaaikaa suurempi ja nyt oli 2 päivää laskettuaaikaa pienempi.
Magnesiumin takia vaan mikään ruoka ei jää elimistöön.
Kahden viikon päästä lopetetaan verenohennuslääke ja siitä asteittain ilmeisesti myös magnesiumia alaspäin.
 
Onkos muilla noussut tasaisesti paino koko raskausajan? Minä mietin raskauden puolivälin tienoilla, että paino tuntuu nousevan melko vauhdikkaasti. Rv 26 mennessä oli tullut jo 10 kg lisää lähtöpainoon. Ajattelin että loppuraskaudesta saan varmaan ihan oikeasti vaihtaa isompaan vaatekokoon jopa äitiysvaatteissa. No, sen jälkeen onkin tullut enää 2-3 kg - ilmeisesti keräsin heti alussa kunnon vararavinnot, joita sikiö on viimeiset kuukaudet tunnollisesti käyttänyt hyödykseen. :smug:

Kohta pääsee seuraamaan, kuinka imetys vaikuttaa painon palautumiseen. Onneksi nyt kesällä liikkuminen vauvan kanssa on helppoa, mikä varmasti edesauttaa raskaudesta ja synnytyksestä palautumista. Mulla on aiempaa kokemusta vain talvivauvoista.
 
Takaisin
Top