Painonhallinta raskauden aikana

Mulla on kanssa ylipainoa, aina ollut vähän tai vähän enemmän, riippuen millaisia sporttikausia ja ruokakausia elän elämässäni. Harmittavasti paino oli noussu jo ennen ekaa raskautta ihan älyttömiin lukemiin paikkakunnan vaihdon ja salitauon takia ja herkuttelukesän jäljiltä ja vaaka näytti huolestuttavasti 90kg kun 82 on ollu aika normi pitkään. Oon 174cm pitkä joten iso nainen kaikin puolin. Sit tulikin jäätävä turvotus ja ennen kuin huomasin niin neuvolan vaaka näytti 95 ja mä olin ihan järkyttyny. Hirveen pahoinvoinnin ansiosta se sit laski siinä mut lopulta tuli vielä 15kg lisää synnytykseen mennessä, jotta kokeilin sit kolminumeroista painoa siinä viimiset viikot kun paino nousi kilon viikossa. Lähtihän ne sit nopeasti, olin kun ilmapallo mikä tyhjeni kun nesteet lähti taas kiertoon kropassa. Ja nyt sit kun tajusin olevani uudelleen raskaana, ehdin just takaa siihen 90 rajalle mut en sen alle. Nyt on vähemmän turvotusta ja pahoinvointia ihan sen alun jälkeen, paino heilahti jo melkein 4kg ylös mut on nyt taas tullu alas kun en saa syötyä. Katsotaan, tuleeko tästä ekan raskauden toisinto. Kivahan se olis pysyä alle satasessa, se on jotenkin niin hurja rajapyykki.
Terkkarit ei oo ikinä mulle painosta huomauttanut yhtikäs mitään vaikka ite oon vähän sitä häpeillyt. Asiallisesti on vaan lukemat kirjattu ylös ilman mitään puhetta painosta tai sen hallinnasta.
 
Oma isokokoisuus tuotti kyllä pään vaivaa suurin piirtein heti kun testin oli tehnyt! Mistään ei löydy tarpeeksi isoja ja (huom!) Ei-kiristäviä äitiysvaatteita! Reilun viikon päästä testistä mitkään omat vaatteet ei menny päälle ja kuljettiin miehen ulkoiluhousuissa nappi ja vetoketju auki

Nyt pahoinvointi/oksentelu on pudottanut painoa sen 8kg! En ole 7 alkavassa luokassa ollutkaan hetkeen aikaan! Pieni ilo kaiken sen pee olon keskellä tuli jostain että jee.. vaikka kyllähän sen huomaa että ne on kaikki kadonneet (piilo)lihaksista.. pyrin syömään nytte terveellisesti mutta ei aina uppoo niin paljon kuin pitäis.. ja pitäis kyllä liikkua enemmän

Mietin vain että mitähän sitä laittaa kesällä päälle kun nyt on jo hankaluuksia löytää vaatteita..

Aattelen kyllä että heti kun tämä raskaus on ohi niin sit kyllä joku elämän muutos jne.. toivoisin kyllä että tämä pahoinvointi vois jatkua sit synnytyksen jlk, esim aina kun menen sokerin lähelle! Suklaa tekee nyt huonon olon ja mun fave salmiakki/lakritsi on kiellettyjen listalla täysin raskauden aikana (salmiakkiako saisi vähän mutta miksi kiusata itteeni).. aattelin synnärilaukkuun piilottaa turkkareita
 
Mä olen ihan hukassa tän painon kanssa. Viime raskaudessa tosiaan tuli jäätävät yli 20kg, enkä missään nimessä halua päätyä nyt samaan!!
Nyt tuntuu kuitenkin, että paino on lähtenyt nousuun tässä ihan parin viikon aikana. Jos tämän aamun lukemat piti kutinsa niin mulle on tullut nyt 5,2kg lisää tämän raskauden aikana: ja nyt siis rv 14+3. Ainoa millä voin lohduttautua, on se että viime raskaudessa painoin tässä kohtaa jo viisi kiloa enemmän kuin nyt. Mutta liikaa on tämäkin kun ennestäänkin oli se 10kg liikaa.

Olin niin ajatellut, että en anna painon nousta kuin max. sen 10kg tällä kertaa, mutta aika huonolta näyttää kun ei ole edes puoliväli raskautta ja puolet tavoitteesta on täynnä.
 
Äh, ihan liikaa tulee nyt herkuteltua. Leivotaan esikoisen kanssa melko usein, joten kotona on kaikenlaista hyv tarjolla. Ja kun koko ajan tuntuu maha kurnivan, äkkiä sitä sutasee pullan nassuun melkein päivittäin. Pitäis pikkasen vähentää kyllä.
 
Takaisin
Top