Painonhallinta raskauden aikana

Tänne ilmottaudun minäkin. Syksyn ja tämän alkutalven aikana olen saanut painoa pudotettua parikymmentä kiloa. Enää olen ”vain” ylipainoinen. Hyvin alkanut pudotus taitaa nyt tyssätä.
Imetys ei multa koskaan ole vienyt grammaakaan ja synnärille on jäänyt ehkä 6-8 kg. Ekassa paino nousi 20 kg ja tokassa ja kolmannessa jotain 13.
Erittäin tyytyväinen olisi jos paino pysyisi edes kaksinumeroisena.

Tosi hienosti oot saanut painoa pois :)
 
Mä liityin Kiloklubiin. Oon ollut kyllä ennenkin siinä :D Vaikka mä inhoan ruuan punnaamista ja muuta vastaavaa, niin pakko on jotenkin saada kontrolloitu tätä syömistä. Tän aamun paino oli 101,3 :sad001
Nyt tarvii lähtee ostamaan vaaka, entinen meni rikki.
Ja siis joo, en mitenkään varsinaisesti ala laihduttamaan.
 
Mulla on täällä vähän toisinpäin.. Oon just elämäntapamuutoksen ansiosta laihtunu 10kg ja normaalipainon puolelle päässy, tarkotus oli vielä vähän laihtua niin, että ois mahdollisimman turvallisesti siellä normaalipainon puolella, että voi muutamalla kilolla jojoillakin. No, oishan mun pitäny tajuta, että kun nuorena oli anoreksia, niin helposti voi vanhat tavat nostaa päätään. Nyt kuitenki plussa toi tullessaan tahdon huolehtia pikkusesta ravitsemalla kehoo tarpeeks, joten ei hätää sen kanssa. Pitää ottaa vielä neuvolassa puheeks, mutta luulen pystyväni syömään kunnolla koko raskauden ajan, tää nälkäkin on ihan jotain kamalaa :hilarious:
 
Täällä kans. 166/79. Nyt on ihan järjetön ruokahalu ja jotenki tuntuu et ei oo hyväksi olla syömättäkään jos on nälkä. Makeiset vähennän kyllä ihan minimiin eikä nyt ole pahemmin mieli tehnytkään. Suvussa kuitenkin diabetesta niin en tosiaan halua sitä...
 
Mä oon nyt 170/74kg. Tämä siis oman painonhallinnan tulos.

Näissä mitoissa olin, kun aloin odottamaan esikoista. Sen raskauden aikana tuli 13kg, joista 10kg jäi suoraan sairaalaan, mutta se muutama kg jäi seuraavaan raskauteen. Kolmessa seuraavassa tuli myös n.13kg/raskaus, mutta ne ei tippuneetkaan, kuten ekassa ja neljännettä kun menin synnyttämään, painoin eniten kuin koskaan, 104kg.

Synnytys ja ensi kuukaudet kuitenkin laski painon 91kg, mutta siihen jäätiin.

Kun lopetin imetyksen, päätin kokeilla 2 kuukauden ajan osanutrausta, jossa korvasin aamu- ja iltapalan pirtelöllä. Paino tippuikin sinä aikana yllättäen 10kg (olisi voinut tippua myös ilman kuuria, imetyksen lopetuksen takia) ja sitten teinkin pos.raskaustestin vitosesta. :)

Raskausaikana painoa tuli reilu 10, jotka riippuikin lähes heti synnytyksen jälkeen pois, ja painoin taas sen 81kg.

Kiinnitin huomiota ruokavaliooni niin, etten ahminut iltaisin kauheita määriä herkkuja ja söin paljon kasviksia ja hedelmiä ja oho, paino tippui melkein itsestään tähän näkyiseen. :)

Nyt yritän liikkua mahdollisuuksien mukaan ja syödä monipuolisesti. Ja uskon, että painonnousu pysyy kohtuudessa, kuten kaikissa raskauksissani, jolloin ei se synnyttämäänlähtöpainokaan ole ihan aiempien kertojen luokkaa. :)
 
Minäkin kuulun niin tänne ryhmään. Varmaan se 40 kiloa ylipainoa tällä hetkellä. Keho yrittää vaan päästä niihin mittoihin missä olin esikoisen odotuksen loppuvaiheessa. Ennen tätä raskautta yritin saada vähän väliä itseäni niskasta kiinni ja lopettaa herkkujen mättämiset ja muutenkin katsoa paljonko tulee syötyä. No enpä onnistunut. Valmiiksi jo itkettää ajatus neuvolaterkan vaaasta!
 
Neuvolan vaa'alle meneminen ahdistaa jo valmiiksi! Yritän liikkua mahdollisimman pitkälle tässä raskaudessa, viimeksi laiskuuttani lopetin melkein kaiken muun paitsi kävelylenkit jne. jo melko ajoissa. Ja tietty se terveellinen syöminen :happy7
 
Mä kans! Eka neuvola maaliskuun alussa ja todellakin haluisin lähtöpainoksi itseäni miellyttävän lukeman.
muttamutta
Ruokahalu on tosi kova ja herkut huhuilee kaapissa :D.
Fitmamaa alan noudattaan jossain kohtaa ettei ihan lähde lapasesta.
 
Täällä myös yks jolla liikaa painoa. Esikoisesta tuli sen 15 kg ylimäärästä ja tein kovan työn, että sain kaikki pois. Pakko saada pidettyä paino kurissa tässä raskaudessa. Herkut maistuis ja ruokahalu on melkonen. Noista herkuista kun pääsis eroon..
 
Lääkäri asetti etten saisi lihoa raskaudenaikana yhtään. Nyt kun tyroxini lääkitys kohdillaan ja syön säännöllisin välein paino tippunut itsekseen jo puolikiloa. Eli toivon mukaan en ota ennen puoliväliä yhtää lisä painoa.
 
Mäkin niin kuulun tänne.

Painan nyt sen verran kun oon painanut synnärille mentäessä. Ihan hirveetä. Ärsyttää tää oma olotila ja puuskutus nyt jo saati mitä se on kun vatsa oikeasti lähtee kasvamaan.
Raskaus oireena kyllä tuo ettei makeat niin ole maistunut mutta mähän nyt lihon kun näänkin pullan.

Ja tiedän että vauva ottaa kyllä omansa, mutta onhan se.

Ja ihan mittoja voin antaa niin ymmärrätte että oon oikeastikin iso. 165cm ja joku 112kg (en oo puntarilla hetkeen käynyt). Tämä on siis neljäs raskaus enkä edellistä ole narahtanut radissa, ahkerastihan mua sinne laitetaan koska iso olen.
 
Onko teille tullut neuvolassa minkälaista kommenttia painosta? Onko painoa kertynyt jo? Stressaako? Mulla tää on käyny päivittäin mielessä ku liikunnat vähentyny pahoinvoinnin takia. Toivottavasti huhtikuu menis syömisten ja liikuntojen suhteen paremmin.
 
Mulle ei ole koskaan sanottu mitään siihen suuntaan että painonhallintaan pitäisi kiinnittää huomiota, päinvastoin mun muuten ihana neuvolatäti on tässä asiassa vähän turhankin positiivinen ja kannustava. Aina vaan painonnousu oli ihan normaalia ja kaikki kilot tulee kyllä tippumaan synnytyksen jälkeen kuin itsekseen. :rolleyes: Nyt aion yrittää pitää kilot kurissa ja annan mokomien kannustusjuttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
Onko teille tullut neuvolassa minkälaista kommenttia painosta? Onko painoa kertynyt jo? Stressaako? Mulla tää on käyny päivittäin mielessä ku liikunnat vähentyny pahoinvoinnin takia. Toivottavasti huhtikuu menis syömisten ja liikuntojen suhteen paremmin.

Ite stressasin eka neuvolaan mennessä painoa ja neuvolan täti kans vaan kannusti ja totesi, että tää on väärä aika murehtia turhia. Tietenkin terveellisesti pitää yrittää syödä, mutta mitään moitteita tms.ei kyllä ole koskaan tullut.
 
Mä taas olen tosiaan ajatellut, että mulle saisi vähän enemmän sanoakin niin pysyisi se herkuttelu paremmin kurissa. :rolleyes:
 
Mun neuvolatäti on myös ollut tosi kannustava. Itse mainitsin tämänviikkoisessa neuvolassa, että painonnousu vähän hirvittää: että tuleeko raskausdiabetes ja muita vaivoja. Terkkari oli sitä mieltä, että höpö höpö, ei tarvi huolehtia, kun kuitenkin liikun ja syön suht terveellisesti. Noh, liikun ja liikun... Käyn varsinaisesti liikkumassa (tyyliin kävelyllä) ehkä kerran-pari viikossa, mutta terkkari lohdutti, että työpäivät mulla ei kuitenkaan ole istumista, vaan olen aika paljon liikkeessä.

Tavallaan ihanaa, että on kielletty kerrankin stressaamasta :)
 
Takaisin
Top