Painon nousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hienoa, että täällä päästään vähän syvällisempiin aiheisiin! :) Moni ei varmasti pahemmin mieti syömisiään ja niinpä ne kauppojen lihahyllyt sitten koostuukin vain siitä mitä sieltä ostetaan. Näinhän se menee. Monet ostavat sitä halvinta ja tuotteen alkuperällä ei valitettavasti ole mitään merkitystä.

Mutta toisaalta kasvisruokavaliota hehkuttavat usein käyttävät ruokavaliossaan soijaa ja olen lukenut useita tutkimuksia soijasta ja nykyään pyrinkin välttämään kaikkia tuotteita, joihin sitä on lisätty ja sitähän lisätään todella moniin tuotteisiin. Aika hurjaa kamaa, huh!

Siksi mietin tuota lapsen ruokavaliota, että jos lapsi totutetaan kotona vain kasvisruokaan, niin ravitsemuksellisten asioiden lisäksi ongelmia voi tulla kodin ulkopuolella. Kaverien vanhemmille/sukulaisille voi aiheutua harmaita hiuksia, kun vieraalle pitäisi tehdä omat ruoat, mikäli muu perhe syö liharuokaa. Nykyään tuskin päiväkodissa/ koulussa aiheuttaa ongelmia sen enempää kuin muukaan ns. erilaisuus.

Erittäin mielenkiintoinen tämä koko ruoka-aihe ja kun näkee tämän ihmiskunnan nykykunnon (elintasosairaudet yms.) tästä asiasta tulisi tosissaan puhua. Pohja ravitsemustottumuksillehan luodaan jo lapsena.

Etelänsatakieli, kuulostaapa teidän lehmien olot mukavilta. :) Jos maitopurkin (tai yleensäkin maitotuotteiden) kyljessä lukisi tieto miltä tilalta maito on ja tilasta löydettävissä helposti objektiivista tietoa niin kuluttajana olisi paijon helpompi tehdä valintoja.Tai siis joitakin ei kiinnosta tieto eläinten oloista, mutta joidenkin valintoihin voisi vaikuttaa. Lisäksi se olisi sellaista avoimuutta mihin jokaisen tuottajan ja valmistajan pitäisi pyrkiä jos oikeasti halutaan taata eläinten hyvät olot. Valitettavasti kun kaikilla maitotiloilla asiat ei ole noinkaan hyvin kuin teillä ja pihatoissakin on suuria eroja.
Maidontuotanto on valitettavasti yhteydessä lihantuotantoon ja myös se vasikoiden varhainen erottaminen emoista ei ole mukavaa.
Onneksi tuotantoeläinten oloissa on jatkuvasti, vaikkakin hitaasti, tapahtunut parannusta. :)

Soijaa on erilaista. Kasviskunnan tuotteisiin pätee ihan samoin se että kannattaa tutkia mitä suuhusa laittaa. Suurin osa Suomeen tuodusta soijasta kai kätetään eläinten rehuksi eli soijan vaikutukset päätyvät lihaan. Toki myös paistetuista perunoista saa syövän, viljojen lektiini myös aiheuttaa ongelmia jne. tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuollaan siis kaikki! :D

Muokattu viimeksi:
Mulla noussu nyt yhteensä 8kg paino ja viikkoja siis kohta 24. Mutta hyvin nätisti on noussu. En panikoi jos tällä Tahilla nousee , oon kuitenki syöny ihan normisti ettei hirmuna herkkuja :) jos 16kg tullee lissää nii ei se oo paha :D

Mä sain kehuja tänään ultrassa ku lääkäri oli, et "maltillista" minun painon nousu ja sit se lisäs vielä "saa nousta jatkossa enemmänkin". :D Nooh yritän nyt pysyä erossa kuitenkin makeasta ja rasvaisesta. Tullut siis 5kg. Rv 24+2.

Mulla paino noussut 2,5 kg ja viimeisen 5 vkon aikana 200g. Ihmeellistä, syön ihan hirveesti ja herkuttelen myös enemmän kuin yleensä ja silti näin :) kai se kasvupyrähdys painoonkin tulee viimeisen kolmanneksen aikana..

Mulla nyt 24+3 ja painoa tullu noin 7,5kg lisää. Ite ku siitä huolestuin, niin neuvolassa arveltiin vajaatoimintaa syyksi ja määrättiin uudet kokeet. Arvot olikin laskenu tosi pahasti kun tämä aamuna soittivat, nyt sitten oottelen lääkärin soittoa että mitä tuo tuumaa, paljonko lääkitystä nostetaan. Toivottavasti tuo auttaa painoon ja tähän muuhun oloon. Eniten pelottaa, että mitä tuo vajaatoiminta tekee vauvalle :(

Munkin korvaan kuulostaa loppujenlopuksi aika vähäiseltä. :)

Itse saanu pidettyä painon mukavasti, se on nyt sen +2kg lähtöpainosta ja viikkoja on 24+6

Ihan järkyttävää tää painon nousu..lähtöpainoon tullu jo +10 kg:arghh: Mulla on niiiiin PAKSU olo:dead: lähtö siis 55 kg ja nyt mittarissa 65. Kauhistuttaa ku edellisistä raskauksista tullu 8-10 kg ja niistäki puolet ainaki jääny sairaalaa synnytyksen jälkee. Tosin edelliset ollu poikia ja nyt tyttö tulossa. Pojista voinu alusta loppuun pahoin ja tästä ollu vaan alkuun pahoinvointia. Mut mitä tää olo on ku mennää tästä loppuu kohden..ihan pelottaa:nailbiting:

On mullekin tullut vähintään 10 kg. En oo käynyt reiluun viikkoon puntarilla ku en uskalla. En tiiä jos huomenna aamulla kävis. :-)Kolmessa aikaisemmassa raskaudessa tuli about 12kg koko aikana.

Mulla Sana85 sama juttu, ihan liikaa kertynyt painoa viikkoihin nähden! Mulla vaan toisinpäin että kaksi tyttöä on entuudestaan ja niiden kohdalla paino noussut paljon maltillisemmin. Nyt tulossa poika ja painoa mulla nyt melkein saman verran kuin aikaisemmissa loppuraskauksissa. Toisaalta me molemmat ollaan kyllä lähtöpainoltamme pieniä ( mun mitat ennen raskautta 50 kg / 167 cm ) joten kyllä sitä painoa saakin tulla vähän reilummin. Mutta itse toivoisin että tahti vähän hiljenisi loppua kohden....

Orvokki sä oot ollut/olet hoikkis. Oon itse ollut 65kg ja 168cm. 15kg sua isompi ;) ei mitään hajuu mitä nyt kertynyt. Täytyy ottaa huomenna paino. Viimex oli tullut 5kg. Nyt veikkaan 7kg. Mulla on ollut painonnousu edellisillä 13-15 kg. Vain 5kg jäi sairaalaan. Eikä edes täysimetys vienyt pois kiloja. Sit ku palasin töihin niin johan lähti 2kg/kk. Kotiäityis ja työ oli huhh huhh kova yhdistelmä. Mut ihanaa! :D

Olen kyllä normaalisti vähän turhankin hoikkis! Ihan mielelläni pitäisin osan näistä tulleista kurveista :) Nyt vaan käynyt ahistamaan kun painoa on tullut älyttömän nopeasti. Meidän kuun naisilla, suurimmalla osalla on ihan mielettömän hienosti pysyneet kilot kurissa. Tosi maltillista on Harmony ollut sunkin painonnousu, kun kannat kumminkin kahta pikkuista masussa :) Mulla tuli ekassa raskaudessa vajaa 20 kiloa ja tokassa 16 kiloa painoa. Nyt olisin tosi tyytyväinen kunhan ei kovin paljon yli 20 kiloa tulisi. Äskenkin mussutin taas yhden suklaa patukan, hyvä itsekuri ei ole mun parhaita puoliani :wink

Joo mäkin oon SUURI suklaan ystävä. Ja painon pitäminen maltillisena ei edes ole mulle ulkonäköasia. Vaan mitä "kevyempi" olo synnytyksen sen helpompaa on sit se palautuminen. Minulla ainakin! Ja kyllähän sitä tuntuu keräävän ehkä vähän enemmän seuraavissa raskauksissa. Tai näin ainakin mulle uskoteltu :D

Noniin. Äsken kävin puntarissa ja tilanne on +10,2 kg. Ku aloin odottamaan ni mies levitti kätensä ja näytti että jos levenet näin paljon ni mulla ei enää riitä kortti sen laitoksen ajamiseen että pitää hommata kuorma-auto kortti. :-D :-D

Minulla on varmaan myös noussut paino sen noin 10kg. Ehkä hivenen vajaa vielä. Olen pitänyt sitä paljona, mutta kaksosraskaudessa tässä vaiheessa voisi olla jopa enemmänkin. Suositus on 16-20kg, joka yllätti itseni kyllä ihan täysin. Valmennuksessa myös painotettiin, että riittävä painon nousu yleensä johtaa myös vauvojen riittävään kasvuun, joka on tietenkin hyvä asia.

Yhtä lasta odottavalla energiantarve nousee noin 300kcal, kun kaksosia odottavalla se nousee jopa 1300kcal! Ihan järjetön määrä!

Ekasta neuvolasta lokakuulta viimeviikon 25+2 neuvolaan oli painoa tullut tasan 2 kg. :)
Entiselle syömishäiriöiselle ihan siedettävä tilanne, vaikka nyt kerrankin on sellanen olo että kunnon pallomaha ei edes haittaa, sitä osaa kantaa ylpeydellä :happy:

Mä oon iloinen siitä, ku painoa tullut nyt se 5kg. Kysyin ihan ultrassa synnytyslääkäriltä painonnoususta. Ja oli kyllä ihan tyytyväinen painoinnoussuuni ja sanoikin, et saa nousta lisää. Painotti sen, et vauvat ottaa kyllä, mitä tarvitsevat. mä oon kyl syönyt ihan hyvin ja kaikkea. herkuistakaan en ole kieltäytynyt. Oma tavoite tähtää sinne 15kg.

Takaisin