Tiedän että biologisesti ajatellen ihmisen ruuansulatuselimistö on sekasyöjälle tyypillinen. Itse lihansyönnissä en sinänsä näe siis mitään pahaa, koska se on ihan luonnollista. Se eläinten tehotuotanto on asia mitä en voi hyväksyä kuten en muutakaan eläinten huonoa kohtelua. Luomutiloilla on eläinten asiat paljon paremmin (tiloissa tosin paljon eroja) ja itsekin ehkä voisin syödä luomulihaa kuten myös riistaa, näin 15 vuoden kasvissyönnin jälkeen en vain pysty tai halua. Kalaa muuten syön ja kananmunia, mutta katson tarkkaan, että kala mitä syön, ei ole esim. riistokalastettua ja munat on luomumunia.
Ravitsemuksellisesti ajatellen Suomessa syödään jopa vähän liikaa lihaa kun taas kasvikunnan tuotteita liian vähän. Lihassa ei ole mitään ravintoaineita mitä ei voisi kasvikunnan tuotteista saada eli raskauden aikana vauva voi aivan hyvin ja myös lapset sekä aikuiset. Ei kasvissyönti ole mitään ydintiedettä eli hyvää kasvisruokavaliota pystyy kyllä noudattamaan helposti. Alussa vaatii tietysti totuttelua jos on tottunut suomalaiseen ruokavalioon. Viestii pahasti ihmisten tietämättömyydestä jos joku erehtyy luulemaan, että se ettei syö lihaa tarkoittaa huonompaa ruokavaliota ja että on jotenkin lapselta pois tmv.
Mieheni syö lihaa. Valitettavasti myös tehotuotettua lihaa, mutta osaksi luomua. Mielestäni siis jokainen aikuinen ihminen saa tehdä omat päätökset ja en asiasta sen suurempaa meteliä nosta, vaikka mielipiteeni onkin selvä. Mielestäni on ihan jokaisen omallatunnolla se miten heidän syömänsä liha on tuotettu. Kotona mies syö pääasiassa kasvisruokaa, koska minä teen ruuan ja ei jaksa tehdä itse toista ruokaa :D
Lapsemme ruokavaliosta olemme tietysti puhuneet. Todennäköisesti lapsemme ruokavalio on sekaruokavalio, mutta kasvispainotteinen. Lihaa lapsi siis saa syödä, mutta katson kyllä tarkkaan että liha on luomua ja millaiselta luomutilalta se on. Maitotuotteita saa toki syödä, mutta luomua ja kohtuudella. Maidossa ei ole ravitsemuksellisesti mitään mitä ihminen tarvitsisi (siis sellaista mitä ei saisi muualta) ja se on vasikoiden ruokaa. Suomessa maidonkäyttö on aika huippulukemissa verrattuna moniin muihin maihin. Liiallisella lehmänmaidon käytöllä voi olla jopa haittaa. Sen kuvan olen saanut kun olen lähdekriittisesti noita tutkimuksia lukenut. Se paljon puhuttu kalsium imeytyy kasvikunnan tuotteista paljon paremmin kuin maidosta ja kasvikunnan tuotteissa on paljon kalsiumia. Lisäksi kasvissyöjille on noita riisimaitoja ym. Suomalaisessa yhteiskunnassa kodin ulkopuolella maitotuotteiden välttely on tietysti hankalaa joten asiaa joudutaan sitten miettimään paremmin kun lapsen on aika siirtyä hoitoon ja kouluun. Jossain kyläpaikassa saatan itsekin sortua syömään tavallisesta maidosta valmistettuja ruokia.
Omat päätöksensä lapsi saa sitten tehdä myöhemmin. Siihen asti päätökset tekevät vanhemmat ja pyrimme tällä myös opettamaan lapselle arvoja joita pidämme tärkeänä. Samalla tavalla tehotuotettua lapselleen lihaa syöttävät opettavat lapselleen arvoja jonka mukaan eläinten tehotuotanto on ok. Muutenkaan lapset eivät saa päättää syövänsä kalapuikkoja joka päivä tai sitä liitetäänkö johonkin uskontokuntaan niin en näkisi edes täydellisen kasvisruokavalion suhteen ongelmaa, jos sen noudattamisesta ei lapselle vahinkoa koidu. Siinä sentään annetaan lapselle oikeaa ja perusteltua tietoa kun taas vaikka uskonnonopetuksessa. :) Tiedän myös lapsia jotka syövät vain kasvisruokaa. Hyvin ovat kasvaneet ja kehittyneet.
Pahoittelen, meni nyt pahasti ohi aiheen eli painonnousun, mutta kerran kysyttiin, niin ajattelin vastata. Kasvisruuasta tai yleensä arvokeskustelua voidaan toki jatkaa toisessa ketjussa jos mielenkiintoa riittää. J Itseäni ainakin kiinnostaa keskustella tällaisista aiheista paljon enemmän kuin vaikkapa siitä minkä merkkisiä vaatteita aion lapsellani käyttää :D