Painon nousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja hey menikö niin, että liika maito aiheuttaa ummetusta?? Ainakin mun terkka selitti sellasta, ku ummetti ed.rask ja join paljon maitoa.

Onko teillä tapana juoda ihan purkkimaitoa vai raakamaitoa?

Mä ite juon aitoa lehmänmaitoa eli raakamaitoa :-) kakarasta asti sitä juonut:-) d vitamiinia siitähän ei tuu mut sitä saa purkista :-)

Ja kun itse lypsän sen maidon tankkiin niin tiedän kuinka hyvälaatuista maitoa se on ja tiedän kaikki maidon pitoisuudet myös lehmäkohtaisesti :-) niin tuntuu hyvältä juoda omien rakkaiden lehmien maitoa tietäen myös kuinka hyvä elämä niillä on tuolla navetassa <3:-) eli oon superlehmäihminen :-D

Ummetusta nuo maitotuotteet teettää munkin muistaakseni ja limaneritystä kuulema lisäävät eli jos on nuhaa niin kannattaa pitää maidot minimissä :)
Itsekin huomasin tuon maidon vaikutuksen painoon, kun rajoitin yhteen lasilliseen aterialla niin painon nousu lakkas, hetkeks.. Ja sitte taas kävi jotain... Nestettä tää kai on ainakin nyt on sellanen olo että nilkat on ihan limput vaikka oli tukisukat jalassa. Ne ei oo kyllä kovin hyvä laatuiset kun olivat rullalla nilkoissa kun housut riisuin...

Jos olis käytännöllisempää hakea maidot suoraan tilalta niin hakisin!!!! Meillä vaan menee se 15-20 litraa viikossa jo nyt niin on "pakko" ostaa teollista maitoa :confused: mutta mitään sörkittyjä maitoja en osta (siis näitä proteiinivakioituja tms) koska väitän niiden vain edistävän allergioita ja suolisto-ongelmia jms.

Mä vaihoin rasvattoman normimaidon laktoosittomaan. Siinä puolet vähemmän hiilareita. En ois muuten vaihtanu mutta join kans ihan liikaa maitoa ja sitä pitäny tosi paljo vähentää radin takia ni oon aatellu et jos normimaitoa sais ruuvan kans juuva sen desin ni tuota laktoositonta juon kuitenki silti sen koko mukillisen :)

Mä olen kanssa syönyt aina paljon maitotuotteita. Kun mulla todettiin laktoosi-intoleranssi, oli pakko hieman rajoittaa käyttöä tuotteiden vähyyden ja kalleuden vuoksi. Nykyään onneksi todella monet maitotuotteista ovat vähintään hyla-tasoisia eli niitäkin voi vähän käyttää, mutta laktoositonta rasvatonta maitoa juon. Ennen kouluikää join vain mummoni lypsämää tilamaitoa.

22+4 ja painoa on tullut 7,5 kg. Itseä vähän hirvittää tuo painonnousu, mutta terveydenhoitaja ei ollut huolissaan. Ainut mistä alkuun oli vähän huolissaan on tämä minun ruokavalio. En syö lihaa eettisistä syistä ja en myöskään maitotuotteita juurikaan käytä eettisistä syistä. Verikokeiden perusteella kaikki arvot on kuitenkin kohdillaan joten oli terveydenhoitajan uskottava että saan kaiken tarvittavan tästä ruokavaliosta. :) Käytän monipuolisen kasvisruuan lisänä kuitenkin soijamaitoa, riisimaitoa, mantelimaitoa jne. joista saa kyllä todella hyvin kaikkea tarpeellista ja on paljon terveellisempää kuin lehmänmaito.

Muokattu viimeksi:
mulle tullut nyt n.6kg..ei eilen neuvolassa puuttunut painoon sen enempää.totesi vain että " eihän niitä herkkuja oo joka päivä pakko syödä" :grin

Mä oon nyt kans yrittänyt vähän hillitä makeanhimoa, porkkana ja dippi on ollu hyvä. Tosin niitäkään nyt joka päivä viitsi syödä. :) Ja terveellisempi vaihtoehto karkeille ym on hedelmät, toki niissä on niiden omaa sokeria, mutta vähän koittanu korvata karkin ym himoa niillä.

Tutkijaluonteeni takia kiinnostaa, että aiotko Dapsu tulevaisuudessa evätä myös lapseltasi lihan ja maitotuotteiden syönnin vai saako hän päättää itse kun on siihen kykenevä? Itse olen sekasyöjä ja siis syön ihan kaikkea. Toki ostan lihan pääosin suoraan lähiluomutiloilta isompina kerta-annoksina. Lihaa ilman en tulisi toimeen; vatsani ei ole tykännyt kasvisruokatestijaksoistani ja energiatasoni on ollut tuolloin lähellä nollaa. Tiedän useamman kasvissyöjän, joka on nyt odotusaikanaan alkanut syömään lihaa tulevan lapsensa parasta ajatellen. Toki jos veriarvosi sanovat, että tuo dieetti on sulle ok, niin ei sen pahasta pitäisi olla. Painonkin nousu kertoo että kyllä sitä energiaa tuossakin ruokavaliossa on :D

Minä en ole koskaan oppinut syömään lihaa. Jo pienenä olen kerännyt kaikki lihanpalat pois ruuasta. Ainut lihaa mitä syön on lohi. Sitäkin tosi harvoin. Meillä oli kotona paljon eläimiä niin luulisin että en ole halunnut alkaa syömään lemmikkejäni. Tosin minusta liha on niin pahaa että en pysty edes nielemään sitä. :D

Mäkin olen maalta eläinten seasta kotoisin, joten lihan syöminen on taas aina ollut mulle todella luontevaa. Mä tykkään kovasti lihan mausta, mutta mulle on myös tärkeä tietää mistä liha on peräisin. Tunnen myös elimistöni kaipaavan lihaa, jotta saan ravinnosta kaiken tarvitsevani. Niin ne ajatukset voi olla erilaiset vaikka periaatteessa lähtötilanne on sama. En tiedä vaikuttaako että äitini on kokki siihen, että lapsena ruoat vei aina kielen mennessään enkä toistaiseksi ole törmännyt ruokaan, jota en söisi :D

Eiks raakamaito oo aika nounou raskaana? Kun ei muitakaan maitotuotteita saa käyttää, ellei niitä oo pastöroitu..

Siis nyt tää paino nousee ja nousee vaan, apua! Viime neuvolassa viime viikon ke painoin 65kg ja tänään aamulla kotona vaaka näytti 66kg. Siis mä en kestä. Pakko tänään mennä pitkälle vaunulenkille! :wideyed: Huomenna mennään miehen kanssa viettämään hääpäivää hotelliin ja syömään, tulee huomenna varmasti mässäiltyä...

Voi tätä vitutuksen määrää. Paino noussut neljässä päivässä 1,4kg. Karkkeja, sipsejä yms en oo koskaan tykännyt syödä mutta kahvin kanssa otan pullan, eilen kaksikin. Ei ne pullat oo mua ennenkään paisuttanut mutta nyt tieten paisuttaa vaikka vaan näkisin pullaa. Nyt mä täälä sitten itken ku tänään piti olla juhlapäivä. Oman lapsen vanhojen tanssit. Mutta ku rupee tuntuun jo vaaralliselta tämä painonnousu. Neuvolassakin siitä mainittiin.

Tiedän että biologisesti ajatellen ihmisen ruuansulatuselimistö on sekasyöjälle tyypillinen. Itse lihansyönnissä en sinänsä näe siis mitään pahaa, koska se on ihan luonnollista. Se eläinten tehotuotanto on asia mitä en voi hyväksyä kuten en muutakaan eläinten huonoa kohtelua. Luomutiloilla on eläinten asiat paljon paremmin (tiloissa tosin paljon eroja) ja itsekin ehkä voisin syödä luomulihaa kuten myös riistaa, näin 15 vuoden kasvissyönnin jälkeen en vain pysty tai halua. Kalaa muuten syön ja kananmunia, mutta katson tarkkaan, että kala mitä syön, ei ole esim. riistokalastettua ja munat on luomumunia.

Ravitsemuksellisesti ajatellen Suomessa syödään jopa vähän liikaa lihaa kun taas kasvikunnan tuotteita liian vähän. Lihassa ei ole mitään ravintoaineita mitä ei voisi kasvikunnan tuotteista saada eli raskauden aikana vauva voi aivan hyvin ja myös lapset sekä aikuiset. Ei kasvissyönti ole mitään ydintiedettä eli hyvää kasvisruokavaliota pystyy kyllä noudattamaan helposti. Alussa vaatii tietysti totuttelua jos on tottunut suomalaiseen ruokavalioon. Viestii pahasti ihmisten tietämättömyydestä jos joku erehtyy luulemaan, että se ettei syö lihaa tarkoittaa huonompaa ruokavaliota ja että on jotenkin lapselta pois tmv.

Mieheni syö lihaa. Valitettavasti myös tehotuotettua lihaa, mutta osaksi luomua. Mielestäni siis jokainen aikuinen ihminen saa tehdä omat päätökset ja en asiasta sen suurempaa meteliä nosta, vaikka mielipiteeni onkin selvä. Mielestäni on ihan jokaisen omallatunnolla se miten heidän syömänsä liha on tuotettu. Kotona mies syö pääasiassa kasvisruokaa, koska minä teen ruuan ja ei jaksa tehdä itse toista ruokaa :D

Lapsemme ruokavaliosta olemme tietysti puhuneet. Todennäköisesti lapsemme ruokavalio on sekaruokavalio, mutta kasvispainotteinen. Lihaa lapsi siis saa syödä, mutta katson kyllä tarkkaan että liha on luomua ja millaiselta luomutilalta se on. Maitotuotteita saa toki syödä, mutta luomua ja kohtuudella. Maidossa ei ole ravitsemuksellisesti mitään mitä ihminen tarvitsisi (siis sellaista mitä ei saisi muualta) ja se on vasikoiden ruokaa. Suomessa maidonkäyttö on aika huippulukemissa verrattuna moniin muihin maihin. Liiallisella lehmänmaidon käytöllä voi olla jopa haittaa. Sen kuvan olen saanut kun olen lähdekriittisesti noita tutkimuksia lukenut. Se paljon puhuttu kalsium imeytyy kasvikunnan tuotteista paljon paremmin kuin maidosta ja kasvikunnan tuotteissa on paljon kalsiumia. Lisäksi kasvissyöjille on noita riisimaitoja ym. Suomalaisessa yhteiskunnassa kodin ulkopuolella maitotuotteiden välttely on tietysti hankalaa joten asiaa joudutaan sitten miettimään paremmin kun lapsen on aika siirtyä hoitoon ja kouluun. Jossain kyläpaikassa saatan itsekin sortua syömään tavallisesta maidosta valmistettuja ruokia.

Omat päätöksensä lapsi saa sitten tehdä myöhemmin. Siihen asti päätökset tekevät vanhemmat ja pyrimme tällä myös opettamaan lapselle arvoja joita pidämme tärkeänä. Samalla tavalla tehotuotettua lapselleen lihaa syöttävät opettavat lapselleen arvoja jonka mukaan eläinten tehotuotanto on ok. Muutenkaan lapset eivät saa päättää syövänsä kalapuikkoja joka päivä tai sitä liitetäänkö johonkin uskontokuntaan niin en näkisi edes täydellisen kasvisruokavalion suhteen ongelmaa, jos sen noudattamisesta ei lapselle vahinkoa koidu. Siinä sentään annetaan lapselle oikeaa ja perusteltua tietoa kun taas vaikka uskonnonopetuksessa. :) Tiedän myös lapsia jotka syövät vain kasvisruokaa. Hyvin ovat kasvaneet ja kehittyneet.

Pahoittelen, meni nyt pahasti ohi aiheen eli painonnousun, mutta kerran kysyttiin, niin ajattelin vastata. Kasvisruuasta tai yleensä arvokeskustelua voidaan toki jatkaa toisessa ketjussa jos mielenkiintoa riittää. J Itseäni ainakin kiinnostaa keskustella tällaisista aiheista paljon enemmän kuin vaikkapa siitä minkä merkkisiä vaatteita aion lapsellani käyttää :D

Muokattu viimeksi:
Meilläkin usein kaikki syö kasvisruokaa koska en useinkaan jaksa kahta ruokaa tehdä. Eikä muksut edes kysele onko esim lasagne tehty soijarouheesta vai jauhelihasta kun kumpikin maistuu kuulemma yhtä hyvälle.

Kiitos Dapsu pitkästä viestistä, oli mielenkiintoista luettavaa! Näin lypsyjarjatilalta peräisin jota työtä vielä teen ja tulen tekemään loppuelämäni, niin hyvä saada kuulla kuluttajien ajatuksia:-)

Meidän tila ei ole luomussa, mutta meidän lehmät rukoilee talvisin kun on pehmeää lunta ja kesällä vähintään 90 päivää:-) lypsäviä meillä on 75 rouvaa ja 70 nuorta neitiä. Ja tällä hetkellä 30 nuorella on vapaapääsy ulkoilemaan ja kesällä yli 6kk vanhat laiduntaa (mutta pääsevät myös katonsuojaan) ja 3-6 kk saavat kesällä vapaan pääsyn ulos mutta 0-3 kk (juotolla olevat) eivät vielä pääse ulos. Nykyajan navetat (kuten meillä) ovat pihattoja (lehmät vapaina) ,ilmanmaihdoltaan todella hyviä ja suunniteltu lehmiä varten, hyvät makuualustat ja kaikinpuolin hyvinvointia ajatellen. Näin itse erittäin lehmärakkaana tunnen meidän jokaisen eläimen nimen ja persoonana, jokainen niistä on aivan erilainen ja saavat hyvää hoitoa!

Ja tämän kirjoituksen halusin kertoa, sillä pidän sitä erittäin tärkeänä että kuluttajat tietäisivät miten meillä täällä nykysuomessa hoidetaan ja kasvatetaan eläimiä. Tiloilla pitäisi olla enemmän avoimien ovien päiviä ja niitä pitäisi mainostaa paremmin jotta kaikki kiinnostuneet pääsisivät tutustumaan. Mutta ainakin itse otan vieraita kylään erittäin mielelläni tutustumaan lypsykarjatalouteen, kunhan tulevat päivällä!

Mutta yhdessä asiassa toivoisin teitä mammoja, että kun ostatte maitoa tai lihaa, niin suosikaa vain suomalaista, sillä nyt maataloudessa on vaikeat ajat ja minkään muun maalainen tuote ei todellakaan takaa niin hyvää eläinten hyvinvointia kuin suomalainen!

Anteeksi kun tänne näin avauduin, mutta toivon ettei kukaan ota tätä pahalla sillä hyvällä mä tän kirjoitin kaikkia kohtaan!

Takaisin