Painon nousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tuli esikoisen aikaan yhteensä n. 20kg ja ei sitä neuvolassa kommentoitu juuri ollenkaan. Itse voivottelin, että miten koskaan pääsen enää eroon näistä kiloista,niin silloin terkkari ehdotti jos yrittäisin keventää ruokailua syömällä enemmän salaatteja ja hedelmiä :grin Vertasin nykyistä neuvolakorttia edelliseen, niin painan nyt 9 kg vähemmän kun esikoisen raskaudessa samoilla viikoilla. Painoa noussut 2kg ja nyt on rv 16 +1.

Elaffy mulla noussut paino joku 1,5kg eikä kyl mulle mittään sanottu! Kylhän maalaisjärkikin sanoo et toihan ei ole vielä mitään. Mä ite kysyin mun terkalta, että kun oon aikaisemmissa raskauksissa myös tavallaan "seurannut" mun painonnousua. Ettei vaa tulis just joku 25kg lisää ja sit olis tukalat oltavat. Niin se sano ettei kaksoisraskaudesss ei mitenkään odoteta, et se paino nousis enemmän. Niin ajattelin nytkin pitää sen (jos vain suinkin pystyn ;)) kohtuullisena. Joku 15kg tuntuu hyvältä. Mut sen näkee sit! Erityisesti kesällä tuppaa tulee sitä turvotusta.

17+2 ja tullut 3kg. Viimeksi oli laskenut paino, nyt oli tullu jouluna kiloja lisää.:smiley-angelic006

Viikkoja 15+5 ja paino pari kiloo miinuksella omien punnitusten mukaan. Neuvolassa punnittu vasta kerran, maanantaina seuraava kerta. Vähän kieltämättä huolestuttaa, kun ei ole paino noussu... Äidilläni nousi tosi nopeesti, ja tietty siihen vertaan... vaikka hän kyllä odottikin kaksosia. :)

En oo hetkeen päässy puntarille ku omasta patterit loppu ja siimä on sellanen littana. Neuvola ens viikolla ja voin kertoo et jännittää ihan sikana jos en pääse käymään puntarilla ennen sitä. Mulla tätä painoo ennestään jo hiukan niin neuvolassa sanottu ettei sen tarttis nousta yhtään. No just. Mut mä oon itelle antanu luvan et max 5kg. Liikuntaa oon kyllä tässä lisänny jonkin verran.

Mulla ei vielä öbaut viikko sitte ollu tullu yhtään lisää. En usko et vieläkää hirveesti. Mul on aina ollu kauhee paniikki tosta painonnoususta, vaikkei koskaa mitää ongelmia oo ollukkaa, oli ennen todella alipainoinen, mut uuden suhteen ja paremman elämän myötä paino nous normaalilukemiin, se oli vaan ihan hirvee shokki ku työterveydes vaaka näytti 60kg, ku edellisen kerran oli 53:D Nyt alkupaino oli öbaut 59. Terkka sano, et jos painonnousu ahdistaa, ni sitä ei tartte ite seurata ollenkaan, se merkkaa vaan omiin papereihin ja mun ei tarvi ees tietää:D En kyl usko et ihan noin perkelöityy, ei mua ne raskauskilot ahdista, ylimääräset kyllä. Sain traumat kun yks tuttu otti +40kg raskausaikana, se oli aika hurjan näkönen. Normaalisti sellanen ehkä 50kg, ni voitte kuvitella kun se melkein tuplaa ittensä.

Miten ihmeessä sai niin paljon kerättyä painoa? Eiks alipainoiselle oo suotavaa saada se max 20kg? :o

Täällä 19+0 ja painoa tullut 3kiloa lisää alkupainoon joka oli normaalin ylärajoilla. Sinällään ihme ettei ton enempää, kun muutto vienyt kaikki voimat enkä ole jaksanut kunnolla edes käydä ulkoilemassa. Ruokahalu ollut koko ajan erinomainen ;)

Aina ei voi hallita painonnousua, ite esikoisesta sain 17 kg ja toisesta 41 kg, kummassakin sokerit ok, lähtöpaino sama eli 67 kg, harrastin liikuntaa molemmissa raskauksissa! Esikoinen oli jopa viikkoihin nähden isompi kuin tää toinen :D Että ei, ei mennyt vauvakaan pilalle painonnoususta.
Tästä toisesta laihduin alle 2 kk aikana synnytyksestä 26 kg, tekemättä mitään ja ainoa selitys tolle laihtumisen määrälle on että mun kehon aineenvaihdunta meni jonkin takia sekaisin raskauden aikana (vaikka join paaaljon enemmän vettä kuin esikoisen aikana, harrastin raskasta liikuntaa toisin kuin esikoisesta vähän hillitympää).
Ihmettelin ennen siskoani, joka lihosi 98 kg painavaksi odotuksen aikana, mutta kai se oli karma ku ite painoin tällä kertaa 108 kg kun astuin synnärille.
Ainiin, synnytyskin meni hyvin rv 41+6, en kuollut vaikka ylipainoinen olin ja sain vain yhden tikin ja ponnistin 4,5 min ilman apua 4200 g vauvan, jota kätilö kehui heti "valmiiksi vauvaksi ja oikein hyvin kehittyneeksi" ;D
Vaikka kaikki pelotteli ties millä!
Aina ei voi hillitä EDES omaa painonnousua, vaikka neuvolantädit ja ite Jeesus sanoisivat muuta. Mulla on nyt todiste siitä. Mun ajatus oli "tästä toisesta en lihoa kuin 15 kg", kyllä masensi kun olin kädettömänä tilanteen edessä.
Mutta pääasia, että vauva oli terve ja hyvin aurinkoinen tapaus muutenkin.
Poika kohta 7,5 kk ja olen laihtunut nyt 31 kg, eli 10 kg mulla vielä lähtöpainoon, jonka aion karistaa tässä muutaman kuukauden aikana ihan omilla elämäntavoillani (harrastan spinningiä, jumppaa, hölkkää, uintia silloin tällöin..).

Muokattu viimeksi:
Toi 40kg kuulostaa vaan ihan hurjalta. Mä olisin kokoa sinivalas ja 40kg tulis tähän lisää. :D Mut kyllä mä oon tota miettinyt ja vähän särähtänyt korvaan, kun mun neuvolatäti sano et ei tarttis painon välttämätyä nousta yhtään. Noinkohan vaan muka onnistuu..

Tosiaan 40 kg on hiton hurja määrä!
Mun miehen äidillä tuli muuten kaksosista vähemmän painoa kuin sitten ihan yhdestä vauvasta. Kaikki on kai mahdollista.
Oon jopa miettiny onko vuodenajoilla merkitystä painonnousuun myös odotuksissa. Ite kun tästä toisesta odotin syyskuusta kylmän talven läpi kevääseen ja ekasta aloin heti oottamaan tammikuussa ja synnytin syyskuussa.
Oon aina talvisin lihonut 3-6 kg..
Tosin nyt se 6 kg tais olla 20 kg:n päälle 20 kg :D No, anyway, Tsempit teille odotuksiin! Ja tarkoitukseni oli myös kertoa että vaikka sitä painoa toisille tuliskin, niin niistä kyllä yleensä pääsee jos ne on helposti tulleetkin :)

Esikoisesta jäi 10 kg saliin ja toisen kympin eteen tein enemmän töitä kuin näiden kilojen eteen mitä toisesta tuli :O kai keho sit varastoi sen tosi tiiviisti ku olin esikoisen jälkeen vasta 1,5 v synnytyksestä omissa mitoissa, vaikka tuli normien mukaan painoa.

Muokattu viimeksi:
Me kaikki ollaan yksilöitä ja se paino nousee tai laskee tapauksen mukaan. Mulle on vaan tullu noista neuvolan painnon punnituksista kauhee mörkö, mitä jos se onki noussu vaikka sanottu ettei yhtään tarttis.

En sit tiiä, ku tää samainen ihminen toimii myös diabeteshoitajana, että onko sillä jotain taustaa tähän paino hössötykseen.

Ei jaksa ressata jos paino nousee nii sitte nousee, kyllä ne pois saa jos haluaa ja kuhan vauva voi hyvin. :) Sitä vaa mietin että te joilla ei nouse ja ripuloitte nii eikö mietitä että saako vauva ravinteita hyvin? :/ tuli vaa mieleen ku luin muistaakseni siitä että ummetus/ hidastunut ruoan sulatus o just sen takia että vauva kerkeää saada hyvin ravinteita..

Mulla esikoisesta rv42 oli tullut yhteensä 11kg painoa,nyt toivottavasti pysyy painonnousu yhtä maltillisena...tuota lähtöpainoa kun on muutaman kilon verran liikaa..tällä hetkellä rv19 ja lähtöpainossa ollaan,alkuun laski hieman paino mutta nyt on ruennut ruoka maistumaan ja tietty tämä joulu tässä tuonut oman lisänsä :greet008

Mä en olis huolissaan siitä saako vauva ravinteita. Vauva ottaa kyllä kaiken tarvitsemansa, äiti on sit se joka jää kärsimään puutoksista. Vitamiinilisällä voi varmistaa ainakin osan ravinteista ja vaikkei sais syötyä paljoa niin koittaa syyä terveellisesti ja monipuolisesti :)

Nii ja Eikai sen painon alussa pitäiskään nousta? Vasta sitte ku lapsi kasvaa/kohtu jne.., päättelin tässä just että jos nyt ei nouse paino yhtä paljo ku aikasemmin nii en oo kerenny leipoa yhtä paljo ku ennen , siis tämä leipomisvimma mulla vaa raskaana :D

No mua ahistaa lähinnä se, kun neuvolan mukaan ei tarttis painon nousta yhtään koko raskausaikana...

No joo onhan se hyvä ettei paino nouse jos on ylipainoa. Mutta helpommin sanottu kuin tehty. Ja mites muutenkin esim.kuuma keli niin sitoo nestettä ja on turvotusta odottajilla. Joskus monta kiloakin vaikka jois vettä enemmän kuin riittävästi. Et älä Moonflower ota stressiä. Elämässä kuitenkin raskauskin on vain hetkellisen. Periaatteessa sikiöhän ei kauheesti kalorimäärä kasvata.

Takaisin