Painon nousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä possu +10kg.. järkyttävä turvotus, liikunta ei kiinnosta kun närästää koko ajan mut ruoka maistuu. Ei ehkä paras yhdistelmä.. :sad001

Mulla on noussut nyt paino paljon enemmän kuin aikaisemmissa raskauksissa. Olen molemmissa raskauksissa liikkunut enemmän kuin nyt. Ja lisäksi olen ollut paljon huonovointisempi nyt ja oloon on auttanut vaan syöminen joten sitä olenkin tehnyt vähintään kolmen edestä.

Yritän nyt mässäillä vähän vähemmän ja kun olo on jo ruvennut muuttumaan paremmaksi, tulee varmaan liikuttuakin enemmän. Mulla on aina alussa tullut eniten painoa ja loppua kohden kiloja ei ole enää tullut kovinkaan paljon. Molemmissa raskauksissa mulle on tullut n. 16 kiloa painoa, nyt tulee varmaan vähän enemmän. Toivottavasti jäisi kuitenkin alle 20 kilon. Mulla on kyllä paino tippunut tosi hienosti synnytysten jälkeen, joten yritän nyt olla ottamatta tästä sen suurempaa ressiä :scratch

Mulla nyt +200 g lähtöpainoon, eli ei vielä mitään. Ja nyt lähtöpainokin on -5 kg pienempi ku ennen ekaa raskautta. Neuvolatädin mielestä painan liian vähän ja sais paino nousta. Mutta ekastakin mulla alkoi paino kunnolla nousemaan vasta joskus rv 20 jälkeen ja tuli n.10 kg. En ressaa :) .

Mulla on taas painoa tippunut huonosti synnytysten jälkeen. Laitokseen jäi 5kg. Onneks oli tullut molemmissa raskauksissa joku 13-15kg. Eikä edes täysimetyskään vienyt kiloja heti. Kilot "sulivat" pikku hiljaa. Nyt kiloja on tullut 1,5kg ja viikkoja on 15. Tavoitteena olis taas se 15kg max.

Mulla taas imetys vei jo ekan kesän aikana kiloja ehkä liikaakin, ja ihmettelin jo että eikö tää painon putoominen millään lopu kun tippui kilon viikkotahtia. Alkoi olla siis jo alipainon puolella ja kaikki varmaan luuli, että pikkulapsiaika on niin rankkaa mulle että en kerkee syödä, vaikka söin kaikkea mitä mieli teki :) . Ja liikunta koostui vain vaunulenkeistä(kävely). Mutta joo, varmaan tosi yksilöllistä toi imetyksen vaikutus painoon.

Joo on se todella yksilöllistä, koska mä nimeenomaan ajattelin sen "laihduttavan". Mut ei mulla ainakaan. Ja sama toistu myös seuraavassa raskaudessa. Kuitenkin söin ihan suht terveellistä ruokaa ja mullakin oli lähinnä vaunulenkkeilyä liikuntana.

Mulla meni esikoisen kanssa myös pahasti alipainon puolelle kun imetin yli vuoden. Kakkonen oli pienempi vauva joten hän ei imenyt äitiään ihan kuiviin :)

Neuvolan puntariin mukaan alusta tullut painoa vain 1kg nyt siis 15+4. Mutta oman puntarin mukaan ennen raskautta - nyt painoa tullu 8 kg :o

Painoa on tullut täälläkin ja kyllä sen huomaakin kun oon muuten pienikokoinen. Omien mittausten mukaan tullut 5 kg ja neuvolan 2kg. Neuvolantäti ihmetteli miksi olin huolissani painonnoususta ja se sanoi, että jos terveellisellä syömisellä paino nousee "liikaakin" , niin sitten saa nousta :)

Joo täällä kans aateltu että himpskutti sentään jouluna en kyllä ala ressaan mistään painosta vaan syön ihan tavallisen joulun tapaan. Ok, no poislukien ne kalat tietty, mutta muuten normi "joulumässytykset" kyllä luvassa ilman omantunnontuskia.

Noin niinkun muuten niin paino ei onneksi ole vielä hirvästi elänyt ylöspäin. Vielä olis -200g plussaus päivän lukemiin eli kutakuinkin siis samoissa kuitenkin ollaan. Paino kävi n. puolitoista kiloa alenpana, mutta pikkuhiljaa kiivenny nuihin samoihin lukemiin.

Kurkkasin äsken esikoisen neuvolakortista miten se paino viimeksi meni. 7 kiloa oli tullut puoliväliin mennessä ja 20-30 viikoilla tuli sitä kilon viikkotahtia, ja näemmä 30 viikon jälkeen tuli vielä 6 kiloa. Huhheijaa :D

Mulla kyllä menee tää painontarkkailu tällä kertaa jo sairauden puolelle, viime kerrallakin tulin monta kertaa neuvolasta itku silmässä, ja ihan vaan terkan puheiden takia. Sain ihan joka kerta palautetta siitä miten olen taas onnistunut mässäämään ja miten oon ihan huono äiti kun en osaa edes omia syömisiäni tarkkailla. Ihanaa. Tästä seurauksena siis se että käyn mielipuolisena puntarilla joka aamu, enkä ole pahemmin karkkeja vetänyt. Sen tiedän että paino tulee jos on tullakseen, viimeksikin turposin ja sitä nestettä oli varmaan parin kilon edestä. Mutta myönnän että vähän stressaa, haluaisin että näytän raskaana olevalta enkä vain lihoneelta. ;)

Tässä raskaudessa ei kyllä ole tarvinnut tupakkaa korvata millään, oli yllättävän helppoa lopettaa, kun viime kerralla en oikein osannut enkä halunnut kieltää itseltäni mitään mielihaluja, kun olin jo tehnyt "uhrauksen" lopettamalla tupakan.

Mitä?? Olipas taas hienotunteinen ja asiansa osaava terkka! Enemmänhän se painonnousu vaikuttaa äitiin kuin lapseen. Voi saada ison muksun vaikka olisi tullut painoa lisää vaikkapa alle 10kg. Ja silti voi tulla 20kg lisää ja saada alle 3kg vauveliniin. En ymmärrä syyllistämistä ruuasta. Huumeista ja Alkosta kylläkin. Et menikö vähän överiksi terkkalla??

Kehtaako tätä ees sanokaan, mut paino miinuksella pari kiloo edelleenkin ja kyllä syön ihan normaalisti ja terveellisesti!

Joo Harmony, oli kyllä hienotunteinen tää mun terkka :) Ja siis tää natsi joka valitti ja vittuili, oli tuuraaja, mun oma terkka on maailman ihanin, mutta viime raskaudessa tää natsi tuurasi puolivälistä loppuun asti. Ei ollut kivaa. Ja parasta oli siis se että terkka itse oli huomattavan ylipainoinen, joten tuntui vähän turhalta kuunnella hänen "neuvojaan" terveellisestä ruokavaliosta. Sokea saattaa sokeaa fiilishän siinä tuli.

Muoks: Ja siis riippumatta siitä että mä paisuin reilun 20 kiloa, oli vauva hippasen päälle 3 kiloinen, eli ei mennyt ihan yks yhteen painojen nousu!

Argh! Olisit pyytänyt toista terkkaa. Ja antanut palautetta, että on inhottava asiakkailleen. :p

Mulla on nyt 14+4 ja paino ekan ja tokan neuvola käynnin välissä -2,5kg. Mitään kummallista en oo siinä välissä tehny enkä oo ollu pahoinvoiva, eli lähteny siis vaan ne alun turvotukset. Painon laskusta on turha olla huolissaan. :)

Noh, meillä lääkäri kuittaili, että on taidettu syödä kolmen edestä, kun painoa on tullut seitsemässä viikossa 1,9kg lisää. Minusta tuo on ihan kohtuullinen nousu kuitenkin. Ottaen huomioon, että tässä vaiheessa vauvat ja kaikki heihin liittyvä materiaali tuolla sisuksissani painaa jo sen kilon verran. Ja loppu on mennyt ihan varmasti tisseihin.. :D

Mulle ei oo vielä tullu yhtään painoo lähtöpainoon verrattuna vaan vieläkin ollaan miinuksella. -7kg tippu alussa paino ja tällä hetkellä alkupainosta ollaan -6kg. Jospa nousiski yhtä hitaasti niin ei tulis kauheesti ylimääräsiä kiloja. :)

Takaisin