painon nousu ja mahan kasvu

Maha on kyllä ihan selkeästi näkyvissä jo, mutta paino on +/- 0kg ja tänään on 22+0. :) Ei mullakaan esikoisen imetys vienyt kiloja. Tosin siinäkin raskaudessa sain n. 5kg lisää koko aikana ja suurin osa jäi laitokselle.
 
Mulla paino laskenut ekasta neuvolasta (joulukuun puolivälissä) melkein 3kg. Mikä ei haittaa yhtään ku oon reilusti ylipainoinen. Neuvolassa siis heti sanottiin että painon ei välttämättä tarvii nousta ollenkaan. Olin tosi turvoksissa alkuraskaudessa ja vuodenvaihteessa aloitin herkkulakon niin varmaankin nesteet lähtenyt kropasta. Oon kyllä tosi tyytyväinen kun ei oo paino vielä noussut! Esikoisesta tuli noin 20kg painoa.. Sillon olin melkein normaalipainoinen raskauden alkaessa, mutta raskausaikana söin miten sattuu.. :rolleyes:
 
Otselläni paino on noussut nyt 7 kg ja lähtöpaino oli normi, painoindeksi 19. Esikoisesta oli tässä vaiheessa jo hiukan enemmän tullut painoa. Esikoisen odotusaikana paino nousi 17 kg yhteensä ja imetys vei kaiken. Synnytyksestä 3 päivän päästä oli hävinmyt vasta 4 kg mutta 4 kk päästä olin jo normaalipainossani, vaikka söin jopa 3 lämmintä ruokaa päivässä. Oli täysi työ pitää paino siinä, ja vähän ennen tätä raskautta paino pääsi hetkellisesti karkaamaan liian alas. Tuntuu että esikoinen liikuttaa niin tehokkaasti että kaikki kuluu mitä suusta sisään lappaa. Ja imetän satunnaisesti edelleen.
 
Mulla kans noussut nyt (22+3) jo 7 kg. Tuntuu aika karmeelta. Jospa sitä ehtisi vielä lisäämään jumppia että mahd. löysät sais pois. Mäkin normaalipainoinen joskin painoindeksi alussa rutkasti enemmän kuin Pinkkiksellä, joka tosi hoikka. Toistaiseksi mun liikunta on listojen sahaamista ja lattialla konttaamista ja tavaroiden siirtelyähräämistä, kunnes saan kämppäni rempattua. Sit voi taas keskittyä muuhun.
 
Mä en edes jaksa harrastaa juuri mitään liikuntaa. Ei vaan jaksa. Väsyttää 24/7, ja on täys työ et jaksaa käydä töissä, hoitaa kodin ja esikoisen. Lenkit on saanu unohtaa kokonaan ku alka supisteleen, mutta kotona yritän vähän jumpata 1-3 x viikko, jos vaan vointi sen sallii. Painonnousun yritän pitää kurissa sokerittomalla ruokavaliolla
 
Tuli sitten eilen vetäistyä ensimmäiset läskiahdistusitkut. Ei ilmeisesti pää pysy mukana tässä kropan muuttumisessa vaikka kuinka yritän.
 
Mulla on tullut se 6kg ekasta neuvolasta, ja voin sanoa että nyt rupee ahdistamaan tää muuttuva kroppa. Eilenkin lähdettiin maakuntareissulle (oikeen Ylivieskaan asti :D) ja meinasin alkaa itkemään kun mikään paita ei enää tunnu menevän mahan yli.. Vaikka toisaalta toi maha on tosi ihana mut oon aina ollut niin tarkka omasta ruhosta..
 
Hah, täällä tullu 9kg! Tyttö sanoi aamulla, että täytyy katsoa paljonko painan, joten uskaltauduin, tyttö lohdutti sitten että painan silti tosi vähän :D En tiiä mistä noita kiloja tohon tahtiin tulee? En nyt kuitenkaa jaksa siitä stressiäkään ottaa. Pääsiäisen jälkeen on neuvola, kattoo sitten tuleeko terkalta sanomista siitä vai ei :)
 
Hah, täällä tullu 9kg! Tyttö sanoi aamulla, että täytyy katsoa paljonko painan, joten uskaltauduin, tyttö lohdutti sitten että painan silti tosi vähän :D En tiiä mistä noita kiloja tohon tahtiin tulee? En nyt kuitenkaa jaksa siitä stressiäkään ottaa. Pääsiäisen jälkeen on neuvola, kattoo sitten tuleeko terkalta sanomista siitä vai ei :)
En usko et sulle tulee sanomista siitä koska mul on tullu 11kg eikä tullu siitäkään sanomista. Neuvola täti vaan lohdutti mua kun itkin vaa'alle nousun jälkeen. En myöskään tajuu mistä noita kiloja tulee kun syön ihan terveellisesti ja liikun. Eikai täs oo muuta vaihtoehtoa kuin pakko vaan hyväksyä. Neuvola täti sanoi että voi olla nesteestä ja hormoneista kun kaikki muut arvot niin kohillaan kuin vaan voi.
 
Mulla nyt rv 21+5 ja paino lähtöpainossa. Alussa paino laski pari kiloa pahoinvoinnin takia mutta tuosta on tultu takaisin lähtöpainoon. Mulla ylipainoa n. 25 kiloa joten en haluaisikaan paljoa lisää. Syönyt oon ihan normaalisti pahoinvoinnin loputtua rv 16 lähtien, mutta luulen että painon nousemattomuua johtuu siitä että mun ei tee mieli mitään mättöjö, herkkuja ym. Päinvastoin tekee mieli kaikkea terveellistä ja ns. tavallista kotiruokaa. Ja ehtiihän tässä paino vielä nousta vaikka miten.
Kokemusta on myös runsaasta painon noususta, aiemmista lapsistani lihoin molemmista sen 25 kg, mutta molemmilla kerroilla lähtöpaino oli normaali, ei siis ylipainoa alussa.
 
Painoa on tullut noin 7 kg, nyt on menossa 23+6. Lähtötilanteessa olin normaalipainoinen. Omasta mielestä kaikki lisäpaino on mennyt mahaan ja rintavarustukseen. Maha on nyt kasvanut vauhdilla, vähän jännittää alkaako kohta tulla raskausarpia.
 
Edellisen neuvolan jälkeen +950g/vko.. Ekan neuvolan jälkeen +8kg. Hyvästi normaalipaino :sad001 22+2
Neuvolatäti yritti tsempata mua, että hän olisi huolissaan mikäli painoa ei tulisi ja tästä iso osa on varmasti nestettä, kun on alkanut turvottaa ihan kiitettävästi.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla tänään 25+2 ja reilu 6kg nyt tullut. Lähtöpaino oli normaalipaino. Tässä saman vajaan kilon sisällä oon pysynyt nyt jo 1.5kk. Sillon 1.5kk sitten tuli hetkessä ulkomaanmatkan takia 3kg lisää. Mulla oli esikoisesta ihan sama, että aina kun oli joku erikoisempi herkutteluviikonloppu/reissu tms, niin paino pompsahti reippaammin ylöspäin ja sit pysyi taas siinä hetken.

Pääsiäiseks meen äitin herkuille ja varmaan suklaatakin menee vähintään riittävästi (=liikaa), niin sit on odotettavissa taas seuraava isompi pomppu ylöspäin. :D
 
Mulla paino pysyi tosi pitkään muuttumattomana, mut jossain rv 18 kohdilla lähti yks kaks nousuun ja nyt 24+4 mennessä on tullu yht. 3,5-4 kg. Pohjalla oli lievä ylipaino. Liikuntaa on aika paljon, vaikkakin yksipuolista, mutta syöminen on kyllä ihan mitä sattuu. Herkkuja ja eineksiä, sikiöparka. :/

Nyt kun paino (ja maha) on tulleet yhtäkkiä, kieltämättä on vähän totuttelua oman kropan kanssa olemisessa. Kauhistuttaa, millaiseksi valaaksi tässä vielä ehtii ja miten pääkoppa pysyy mukana.
 
Viimeisen kk aikana oli tullut neuvolan punnitusten mukaan +220g ja se onkin melkein kaikki,mitä tässä raskaudessa on tullut :shy: Ylipainoa oli valmiiksi, joten on vain ollut positiivista, että kaksoisleuka on poistunut, posket kaventunut ja nyt on kylkiluut pinnassa :grin Pääasia että kirppu kasvaa hyvin! :Heartpink

26+1
 
Kuinka ylhäältä teidän mahat lähtee? :D Mä rupesin eilen oikein peilistä kattelee tätä ruhoa, ja tajusin, että mulla lähtee maha ihan heti kylkiluiden alta, ei ihme että tuntuu kuin kylkiluut menis kasaan jos vähänkään istuu huonosti..

Mutta tää ei sit taas oo leveyssuunnassa yhtään, en näytä takaapäin katottuna ees raskaana olevalta :D
 
Peppi, kyllä mullakin maha lähtee heti rintojen alta. Oon kyllä melko lyhyt (vähän alle 160cm) että hirveästi ei oo pituussuunnassa tilaa. Maha kasvaa kyllä suoraan eteen, ei ollenkaan leveyssuunnassa. Sama oli esikoisesta ja silloin mulle monet sanoi että mulla on ihan poikavatsa, mutta tyttö siellä oli! Niinkuin nytkin :).

Tänään aamulla kävin pitkästä aikaa puntarilla ja näköjään 5 kg on nyt tullut raskauden aikana (rv26+1). Esikoisesta rv27 oli tullut sama 5 kg eli aika samassa vauhdissa mennään. Yhteensä esikoisesta tuli se noin 12 kg. Kaikki lähti kyllä aika helposti synnytyksen jälkeen vaikka tuntui että söinkin koko ajan kun oli niin hirvee nälkä :D.
 
Mulla kasvaa kans eteenpäin niin ku Salmiakilla. Maha lähtee heti rintojen alta ja painaa jo inhottavasto keuhkoihin. Hengittäminen on välillä tosi ahistavaa ku tuntuu ettei saa henkee kunnolla. Samanlainen maha oli esikoisesta.
 
Täällä n. 5 kg tullut (rv 23). Mahaan ja rintoihin - vatsa alkaa myös heti rintojen alta ja puristaa aina välillä. Normaali paino ennen, vaikkakin suosittelivat lihottamista raskautumisen kannalta vuosi sitten. No nyt se on sitten ainakin noussut sen + 5! Et sinänsä saakin tulla, mut vähän pelottaa et paljonko tulee lopulta ja miten lähtee... Vähän hankala arvioida jo mistä mahtuu kulkea laughing7
 
Mulla lähtee kans maha heti rintojen alta ja kasvaa eteenpäin. Takaa ei kyllä huomaa et olis raskaana - muodottomat työvaatteet päällä en oikeestaan näytä edes siltä et ois tätä mahaa, vaik onhan sitä. Mäkin oon lyhyt vaan 155, et se varmaan vaikuttaa vatsan muotoon. Tänään naureskelin potkuja jotka tuntui heti vasemman alimman kylkiluun alapuolella, et ihmekkö jos istuu vähän lysyssä niin on ihan sika epämukava olla.
 
Takaisin
Top