Paino/painonnousu

Helli: ymmärrän toki huolenaiheesi painon nousemattomuuden takia, mutta muista, että vaikka et pystyisi uutta tulokasta imettämään, se ei silti tee susta yhtään sen huonompaa äitiä, kuin muistakaan :) kyllähän sitä tietysti toivoisi voivansa imettää vastasyntynyttä - onhan se rintamaito parasta ravintoa niin pienelle elämän alulle - mutta kyllä niitä terveitä lapsia kasvaa korvikemaidollakin :) pää pystyyn vaan! :)

edit: ja lisään vielä, että jos asiasta kantaa stressiä, niin se ei ainakaan helpota asiaa. Anoppi joskus sanoi, että stressikin vaikuttaa siihen maidon nousuun, joten koitahan olla ihan rauhassa sinne synnytykseen asti. Kyllä se rintamaito lähtee sitten tulemaan, jos on tullakseen :)
 
Helli: Kuten LilMinni sanoi, niin koita nyt olla tuntematta itseäsi epäonnistuneeksi. Ei kaikilta se imettäminen vain onnistu, syystä tai toisesta. Ja voihan olla, että nyt saisit sitä painoa kuitenkin kerättyä vielä ennen vauvan syntymää. Onhan tässä aikaa. Jos ottaa rauhallisesti ja syö runsaasti, niin aika nopeasti sen painon voi saada nousemaan. Sitten olet ainakin kaikkesi tehnyt, ja jos ei siltikään tule maitoa, niin ei tule. Yhdellä kaverillani ei maitoa tullut juuri mitään, hyvin pian joutui siirtymään pelkkään korvikkeeseen. Hyvin ne lapset ovat siitä huolimatta kasvaneet. Ja kaverilla paino nousi raskausaikana ihan normaalisti, alkupainokin oli normaali. Toki sen ymmärtää, että kun itse kovasti haluaisi imettää, niin tuntuu pahalta ja suurelta pettymykseltä, jos ei siihen kykenekään. Mutta pääasia, että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Koita nyt vaan olla stressaamatta liikaa, stressaamalla se painokaan ei varmasti sinulla nouse. :)
 
Kiitos LilMinni ja Kellitys. Järjellä ajatellen tiedän ja kenen tahansa muun kohdalla ajattelisin, ettei äitiys ole imetyksestä kiinni, mutta kun se vain tuntuu itsestä siltä :)

Multa maitoa kuitenkin tuli alkuun ja imetin esikoista 4 kk, en nyt muista kauanko täysimetin ja missä vaiheessa alkoi korvikelisä rinnalla ja sosekokeilu. Pientä huvitutti-imetystä kesti puoleen vuoteen, mutta olisin halunnut imettää paljon pitempään kunnolla. Tiedän vielä, että maidon ehtyminen johtui laihdutuksesta, ja se on ollut kymmenen vuotta ensimmäinen asia, mitä olen halunnut tehdä toisin, jos vain saisin uuden mahdollisuuden (toinen on sitten kotona oleminen kolme vuotta), siksi tämä tuntuu niin pahalta.

Muutenkin tuntuu tietysti vähän hurjalta läteä tällaisilla lukemilla vikalle kolmannekselle ja toivoo, että Tyypillä on oikeasti kaikki hyvin ja että ne neuvolassa oikeasti tietävät.
 
Mulla oli tullu eilisee punnituksee mennes 2 kiloo painoo lisää :dance008 eli kilo per viikko.pitäis nyt sit vissiin ruveta kattoo oikeesti et mitä sitä syö ja minkä verran. :taunt005
 
Viime neuvolakäynnillä tullut tasan 18 kiloa lähtöpainoon. Suola on pannassa turvoksen takia ja vettä litkin pitkin päivää sen verran minkä pystyn, eli paljon. Sokerirasitukseen eivät ole mua passittaneet eivätkä ilmeisesti aiokaan, koska selkeesti turvotuksen takia noussut paino. Toivottavasti synnärrille jäis suurin osa kiloista, eikä tässä kehittyis nyt mitään raskausmyrkytystä. :wink
 
Painoo noussu saman verran Suvii:n kanssa, kenties jo enempikin. Asia vaivaa kovasti itseäni, mutta niin myös terkkoja jotka vaihtuu tässä tiuhaan tahtiin. Itkettää jo valmiiks tuleva neuvola aika, kun tietää että saan paasauksen ylipainosta. Enkä mä voi tälle mitään, tai voin mutta en pysty. (niin että vali vali taas)
 
Mulla on tullu koko raskauden aikana yhteensä joku kymmenisen kiloa painoa, ja aina ahdisti alkuun mennä neuvolaan ja punnitukseen, kun tiesi et painosta tulee sanomista (mulla on jonkun verran ylipainoa niin painon ei olis tarttennu nousta juuri ollenkaan)... Mut täytyy sanoa kyllä että AINOA hyvä asia mikä tuosta raskausdiabeteksestä on tullu, on se ruokavalio, jonka myötä mulla on paino pysyny nyt loppuraskaudesta tosi hyvin kurissa ilman sen suurempia ponnisteluja pelkästään syömällä rd-ohjeiden mukaisesti. Et puntarille nouseminen ei enää pelota niin paljoa kuin aikaisemmin :) Ja toivon, et saan siitä napsittua ittelleni hyvät eväät nyt sit raskauden jälkeisellekin ajalle, että pysyis paino jatkossakin kurissa. Ei haittais kyllä yhtään.
 
Mä just kotiuduin neuvolasta...painoo tullu nyt n.16 kiloo... :smiley-angelic006 haluuks joku osan?voisin lahjottaa...
 
Mulla on jo kauheet suunnitelmat seuraavalle talvelle miten niistä kiloista pääsee eroon, mikäli ne ei jää synnärille tai lähde imetyksen myötä. En vaan kestä ajatusta, että olisin tän raskauden jälkeen 20 kiloo painavampi mitä ennen. Ei tuu kuuloonkaan! :cwm
 
Mulla on kans tullu 17kg raskauden aikana ja mua huolettaa kovasti kun viime punnitusten välillä oli tullu yli 4kg kahessa viikossa. Eli reipas 2 kiloo viikossa. Eri puntarit kyllä kyseessä. Mut sitä edellisellä punnitus välillä oli tullu vajaa +400g/viikko. Ja tuo rd ruokavalio on kyllä karsinu kaikki herkut yms pois. Ainoastaan turvotusta on tullu hulluna. Eli pikkasen hirvittää tuo myrkytyksen mahdollisuus. :/
 
Mulla oli viime viikola neuvola rv33+4 ja painoa silloin tullut 15kg. Pituutta mul on 161,5 ja lähtöpaino jo 70kg ( eli ylimäärästä olis muutenkin). Esikkoo odottaessa lähtöpaino oli kymmenen kiloa vähemmän ja silloin tuli 25kg koko raskaudessa. Ja silloin sairaalaa jäi 8kg ja muut ei sitte oikeen lähtenykään. Nyt hirvittää että menee 90kiloa rikki :sad001

Mutta sen sanon että en kyllä kiirehdi nytkään laihtumisen kanssa, koska en haluu et maha alkaa roikkuu. Kälyl joka pudotti vauhdil raskauskilonsa valittaa että maha roikkuu ihan kauheesti, mul ei roiku ku ne muutamat kilot mitä paris vuodes lähti, lähti niin hitaasti että ehti nahkakii palautumaan :)
 
Otin heti aluksi tämän raskauden kanssa itseäni niskasta kiinni ja päätin etten todellakaan aio saada sitä 10kg ylimääräistä niinku aiemmissa, kun kerta sitä omaa painoa on jo ihan tarpeeksi heti alkuun.
Pahoinvointi, jota ei ole aiemmissa raskauksissa ollut, on auttanut tilannetta, kun on ensimmäistä kertaa ollut pakko elämässään syödä saannöllisesti 3 tunnin välein.
Myöskään näillä helteillä ei limsat, mehut ym. maistu. Ainoastaan kivennäisvesi laimennettuna veteen. Toista oli talviraskauksien kanssa :D
Paino on pomppinut ylös ja alas pienillä lukemilla ja nyt rv 35+1 lähtöpainoon on matkaa 2kiloa :) Kyllä sitä on iloinen, kun on monta vuotta ollut ylipainoinen, eikä mikään ole onnistunut ja nyt tälläisenä tarkeänä aikana sitten vaaka hymyilee neuvolatädin lisäksi.
Tavoitteena onkin saada paino muutenkin putomaan (hitaasti ja terveellisesti imetyksen takia) synnytyksen jälkeen ja toive olisi jättää kiloja mahdollisimman paljon sairaalaan ;D
 
Mulla lähtöpainokin aivan liikaa ja nyt tullut jo n. 23 kg lisää. Raskausvk 35 menossa, joten paino nousee aika varmasti vieläkin. Toivottavasti jäis synnärrille mahdollisimman paljon. En oli ikinä painanut näin paljon, vaikka ennen raskaaksi tuloa laihdutin lähes 20 kg. Nyt tuntuu, että se laihdutus on mennyt vähän kuin hukkaan, vaikkei tietenkään asia ihan niin olekaan.
 
Liinanna! Ihan ku omaa tekstiä ois lukenu. Pudotin painoa 18kg ennen raskaaksi tuloa ja lihoin 9 kiloa siihen takasin kun lopetin tupakoinnin. Nyt raskauskiloja tullut saman verran kuin sinulle. Osa turvotusta ja osa ihan rehellistä herkuttelua, jolle välillä on mahdoton tehdä loppua, tämmöinen tunnesyöppö kun olen. Nyt oon alottanut psyykkaamaan itteeni että tän raskauden jälkeen kilot saa lähteä... toivotaan :smiley-angry016
 
Mulla on paino lähtenyt nousemaan vasta toisella ja kolmannella raskauskolmanneksella reippaaseen tahtiin. Viime punnituksessa oli tullut 14 kiloa lisää alkupainoon. En tiedä johtuisiko turvotuksesta, koska sitä kyllä riittää. Suolaiset ruoat ei juurikaan maistu ja vettä juon jatkuvasti, mutta jotenkin tätä nestettä kai vaan kertyy. Sormenpäästä otettu hemoglobiinituloskin näytti 104:ää käsivarresta otetun 108:n sijaan. Raskausdiabetesta ei ole, mutta jostain syystä on tukkijalat ja makkarasormet.
 
Tänään kävin neuvolassa ja paino oli pudonnut kilon! :) eli eiköhän ollu osa syy puntareiden erilaisuudessa. Edelleen kuitenkin turvottaa samalla tavalla..
 
Takaisin
Top