Paino/painonnousu

Kellitys, IceCream ja Hömpylä, mulla on kyllä ihan päinvastaiset tunteet painosta, yritän kaikin tavoin nyt kerätä sitä. Muistan viimeksi, kun terkka alussa sanoi, että jos paino alkaa nelosella, ei maitoa välttämättä riitä, joten kaikki kilot on tervetulleita.

Niitä tulikin sitten 16 (tai no, alussa olin vähän alipainoinen, 44 > 65), mutta kaikki lähti lähes samantien pois. Aloin pari kuukautta synnytyksestä ratsuttaa taas yhtä shettistä eli olin jo alle 50, eikä maitoa sitten riittänytkään kuin puoli vuotta, täysimetykseen kolme kuukautta. Sitä olen surrut jo kohta kymmenen vuotta, eli jos vain saan uuden mahdollisuuden, teen kyllä kaikkeni että paino pysyisi ylhäällä. Eli näkökohta sekin - toki jos maitoa tulee ryöppyämällä painosta riippumatta, on ehkä varaakin juosta jumpissa.
 
Täällä on niin laiheliini porukkaa. Älkää nyt ihmeessä olko huolissanne painosta jos nyt puolivälin korvilla on vasta kolmisen kiloa tullut ja alkupaino on reilustikin alle 60kg! Ennemmin saisi olla tullut jo varmaan enemmänkin. Itsellä on ollut paino-ongelma päällä likimain aina sitten teini-iän, kun urheilu loppui ja pituuskasvu hidastui. Oma ongelma on se oraalisen nautinnon hakuisuus ja "ruoka on rakkautta" -iskostuma jonnekkin tuonne selkärangan syövereihin. Nyt on olen oppinut noista jotenkin eroon ja ainakin tiedostamaan, mutta eipä tuo vaa'assa tai peilissä näy :( Mun paino alkaa numerolla 1. Tuntuu siis tosiaan hassulta lukea painohuolia, eikä sillä teillä on ihan oikeasti oikeus olla omasta painostanne huolissaan. Itse toivon että paino pysyttelisi näillä main raskausajan, joten tavallaan painoa putoaisi. Maanantaina saan ne sokerirasituskokeen tulokset ja toivottavasti sieltä ei tule jobinpostia. Toki eipä taida meikäläisen ruokavalion seurantaan juuri vaikuttaa, kun olen jo yrittänyt siirtyä siihen viime raskaudesta tuttuun rajoitettuun.
Tsemppiä kaikille painoasisoissa ja muistakaa että lapsi tosiaan tarvitsee energiaa ja ottaa energian ja hivenaineet viimeiseen asti. Oman jaksamisen takia on tosi tärkeää että syö hyvin ja monipuolisesti, ja riittävästi. Jos kokoajan menee siinä hilkulla on vaarana että tosiaan uupuu ja synnytyksen jälkeen toipuminenkin kestää sitten pidempään. Ja vielä JOS jollakin on taipumusta anoreksiaan, olkaahan tosi tosi tarkkoja että muistatte syödä! Lähipiirissä oli aikoinaan äiti jolla ryöpsähti kierre uudelleen päälle juurikin kun lääkäri oli painoasta huomauttanut. Hänellä kesti todella pitkään päästä taas tilanteen herraksi, tai rouvaksi kai pitäisi sanoa. Tämä aika on monella tapaa todella herkkää.
 
no mä en ainenkaan ole laiheliini,reilu kymmenen kiloa ylipainoo,sen takia ei ole kiva katsoo vaa'asta kun paino nousee.ruokavalio on ollut kunnollinen jo ennen raskautta,kilot rupes vaan kerääntymään reilu vuosi sitten kun lopetin tupakanpolton ja rupesin treenaamaan.suurin osa tosta painonnoususta johtui siis lihasten kasvusta mutta enä voi väittää etteikö se suklaakin ois maistunut ja maistuu toki vieläkin.toivon tosin että ne tulevat kilot lähteekin.
 
Noinhan se menee kun treenaa tosissaan :-D paino nousee ja sentit putoaa. Niistä senteistä ja peilistä kannattaa silloin olla enemmän kiinnostunut. Onnea tupakoinnin lopettamisesta!
 

Jätski, niinhän se on, että peili kertoo enemmän kuin vaaka. :)

IhaNainen, sä olet niin oikeassa! Se vaan tuntuu itsestä vähän vieraalta, että vaaka ihan pian näyttää uutta kymmenlukua. Sama varmasti olisi jos paino ilman raskautta hiipisi ylöspäin, silloin vaan ottaisi enempi päähän. Nyt tiedän sen kuuluvan asiaan, olevan normaalia ja pelkästään hyväksi. Tosiaan tuntuu, ettei mulla ole oikeutta edes pohtia ääneen painoani, sillä moni on jo lähtökohtaisesti paljon kookkaampi. Vaarana on aina että joku loukkaantuu tosissaan, mitä mä en tietenkään halua. Silti painoasiat pyörii minunkin mielessäni nyt raskaana ollessa, vaikea olla miettimättäkään kun sitä neuvolassakin seurataan.

 
IhaNainen: Minä olen aina ollut niin itsekriittinen ja ihan selkeästi huomaan, että se häiritsee, kun ei asiaan pysty itse vaikuttamaan ihan täysin. Kyllä se vaa'alla pistäytyessä tuppaa vähän ahdistamaan, muttei muuten juuri häiritse. Ja kun tästä alusta pääsee yli ja näkee, kun se maha kasvaa ja on ihan selkeästi vauvamaha, niin ei enää painokaan niin häiritse. Viimekin raskaudessa sen enimmäkseen pystyin hyväksymään, huonoja hetkiä toki oli. ;) Nyt tietysti se vähän kaivelee, kun on ollut juhlia lähiaikoina ja tullut sen vuoksi herkuteltua enemmän parin viikon aikana, mutta tuskinpa olen kolmea kiloa niillä lihonut. :D Kun vaan katsoo, että syö sitten taas terveellisesti ja monipuolisesti, niin sitten ei ole ainakaan omista ruokailutottumuksista kiinni se paino.

Helli: Tuossa tilanteessa varmasti haluaakin saada sitä painoa riittävästi ja sen sitten myös pysymään "imetyslukemissa". Minulla tosiaan lähtöpaino oli viimeksi 53 kg ja sairaalasta kotiutuessa 55 kg. Imetin esikoista tasan vuoden ja maito riitti hyvin, joten en sen suhteen murehdi, vaikka eihän sekään välttämättä nyt mene kuten viimeksi. Toivottavasti sinulla onnistuu tällä kertaa imetys toiveittesi mukaan! Ja minähän en ollut heti synnäriltä kotiuduttua juoksemassa jumppiin, kun en painon pudotuksen suhteen sitten panikoinut. ;) Hevosen selkään takaisin oli toki hinku päästä, mutta ihan muista syistä.

Ja sehän on tosiaan totta, että parempi, että normaalipainoisilla se paino nousee. Taitavat terkatkin enemmän huolestua siitä, jos ei paino nouse. Ei omanikaan mitään sanonut siitä, vaikka nyt oli tullut reilummin lisää. Pääasia, että saadaan loppukesästä ne nyytit syliin! :) Silloin tuskin murehtii kiloja enää suuntaan tai toiseen. Ainakaan hetkeen. ;)
 

Toisilla tosiaan tuo imetys vie ylimääräiset kilot mennessään, mulla ei lähtenyt. Imetin esikoista 1v10kk, alkuun pari kk luovutinkin maitoa sairaalaan. Luulen että tuohon vaikuttaa paljon lapsen luonne jne, miten kokee imetyksen ja miten saa syötyä siinä hösäämisen sivussa itse ;) Joo tavoite minulla on nyt sitten syksyllä ottaa taas kerran itseä tosissaan niskasta kiinni ja saada paini inhimillisille luvuille, jos saisi joskus sen alkamaan seiskalla..... Kannattaa tosiaan pitää paino normilukemissa tuo laihtuminen ja ennen kaikkea sen tuloksen pitäminen ei tosiaan ole helppoa kun on ryöpsähtänyt :/

 

 
Kellitys, kiitos, oli tosi lohdullista kuulla, ettei tähän kovin monta kiloa tarvitse, niin imetys voi onnistua noin upeasti. Toisaalta kai se on enemmän geeneissä - äitini ja isoäitini imettivät kaksi kuukautta ja minä onnistuin kolme :) - mutta uskon kyllä sen terkan vanhan kansan viisauteenkin, että vähän pitäisi omaakin rasvaa olla.

Sen toisaalta myös myönnän, että kun pituutta on vain puolitoista metriä ja urheilutaustan vuoksi isot lihakset, en raskauden jälkeen kovin mielelläni mitään rasvalisää tähän päälle ottaisi, koska sitten näytän kyllä tosi tankilta.

Sen verran kaiho viime kerrasta jäi, että aion tosiaan tehdä kaikkeni, että nyt onnistuisi mahdollisimman pitkään, jos vain kaikki muuten sujuu hyvin. Imetyskin on niin arka aihe, etten tosiaan yritä muiden ratkaisuja tuomaroida, tämä on vain oma kokemukseni asiasta.
 
Sain ystävältä kultaakin kalliimman neuvon tuohon imetykseen: Tulee olemaan päiviä jolloin tuntuu että maito on loppunut ja vauva roikkuu kokoajan tissillä. Jaksa ne päivät niitä on korkeintaan pari kolme peräkkäin ja sitten se taas tasaantuu. Näillä imupäivillä vauva säätää sitä maidon herumista. Itsellä ainakin olisi tainnut jäädä imetys siihen samaan kolmeen-neljään kuukauteen kuin omalla äidillä, ellen näitä neuvoja olisi saanut.
 
Mulla on paino tippunut 5 kg tähän mennessä :) En oo mikään laiheliini, niin ihan hyväkin että menee aluksi näin päin :) Toki en oo mikään lihavakaan, mutta muutama kilo on ylimääräistä :)
 
Mulla on painoa tullut paljon, ainakin kun vertaa teihin muihin. Alkuun mulla oli tosi huono olo ja siihen ei auttanut kuin hillitön syöminen. Painoa tuli parin ekan kuukauden aikana n. 5kg. Nyt kun paha olo on väistynyt, ruokaakaan ei ole tehnyt enää mieli samanlaisia määriä, onneksi. Nyt painoa on kertynyt reilu 7 kg ja viikot on 20+4. Enpä edelleenkään paljon paina, mutta kyllä mua alkuun silti huolestutti nopea nousu, myös turvotus teki olon kamalaksi. Nyt oon ihan sinut asian kanssa, viimeksi imetys karisti kilot aika tehokkaasti pois ja empä pistäisi pahitteeksi vaikka pari niistä jäisikin :)
 
Mulla viikkoja nyt 20+0. Paino oli ennen raskautta 62kg, ensimmäisellä neuvolakäynnillä 61,8kg, nyt tippunut joka kerta joitakin satoja grammoja. (Ei sillä että niiden perään vouhottaisin..) mutta kysyisinkin kuinka huolissaan pitäisi olla vai pitäisikö? Rakenneultra oli toissapäivänä ja siellä oli viikkoja vastaavasti kasvanut vauva. En epäile etteikö paino tästä lähtisi terveeseen nousuun mutta kuitenkin..

Pahoinvointi, jota on siis edelleen, on väkisinkin vaikuttanut  varmasti asiaan. Ruokahalu on, syön paljon ja monipuolisesti. 

??
 

Neepu, Luottaisin neuvolan tädin arvioon, koska hän näkee ruumiinrakenteesi ja sanoo varmasti milloin pitää alkaa oikeasti syödä enemmän.

Itse olen viikon 18 lopulla ja paino on pudonnut alusta puolisen kiloa. Se tuntuu hassulta, sillä olen syönyt enemmän, maha ja rinnat on kasvanut, eikä silti näy painossa. Kysyin viikolla neuvolassa, että pitäisiko vk:lla 22 olla edes kilo tai kaksi enemmän, niin vastaus oli, että kunhan syö monipuolisesti, terveellisesti ja vähintään 4 kertaa päivässä. Eli kiloja ei kannata tuijotella liikoja. Kunhan maha kasvaa.

 
Kiitos vastauksesta! Vähän tuo tuntui täti neuvolassa olevan nyt vakavana kun toissakerralla jo oli jo puhetta että nyt ei paino enää tipu ja se saisi suunnata mieluusti ylöspäin. Oon yrittänyt kertoa tosiaan että ruokahalua piisaa, syön hyvin sekä mahaa ja rintojakin alkaa olla.. Kurjaa. Mutta eiköhän se tästä, vauva on kuitenkin hyvinvoivan oloinen ja kuuloinen ja kasvanut kuten pitää :)
 
Neepu, Juu kyllä se vauva ottaa sen minkä tarvitsee, mutta sinäkin tarvitset nyt paljon energiaa ja pikkuisen pläskiä että maitoa sitten tulee. Yritä syödä pari voileipää päivässä lisää ja kananmunia tai rahkaa että saat proteiinia. Tai noin mä teen kun kasvissyöjänä olen aika hoikka. Herkuilla ei kannata painoa nostaa, se ei lähde helpolla pois.
 
Mä päätin kyllä nyt, että painon kyttääminen saa jäädä. Nyt se nimittäin alkaa nousta niin, että hirvittää! Jos syö terveellisesti ja liikkuu, niin enempään en pysty, turhaa stressiä vaan murehtia niitä kiloja. Kyllähän sen vaatteista huomaa ja peilikuvasta, jos rehellisesti itseään katsoo, että mikä on tilanne! Vatsa on nyt vihdoin pullahtanut esiin, ja se näyttää kyllä kieltämättä tosi söpöltä:) Pikkuinen potkii jo enemmän, ja olo on kaikin puolin hyvä. Ilma on mitä loistavin, pakkaset on vihdoin toivottavasti takana päin, joten ulkoilua tiedossa!:) Nauttikaa kaikki, niitä kiloja ehtii murehtia myöhemmin! Ja ajatelkaa, että oikeesti loppukesästä meillä on jo ne pikkunyytit kotona:)
 
Bonni, olipa ihanan hyväntuulinen viesti! :) Se on kyllä totta, että nyt on turha tavoitella mitään rantakuntoa kesäksi, ollaan ihan suosiolla niitä rantapalloja vaan. :) Mulla on toistaiseksi kilot hakeutunu mahaan ja rintoihin niin näytänkin jo raskaana olevalta, tosiaan kiva kun maha on vielä pieni ja söpö mutta selkeesti vauvamasu.
 
Juuri noin :) Teki niin tai näin niin jokainen meistä ain aika hienossa RANTAPALLO kunnossa vimeistään tuossa loppukesästä ;)
 
Itselläni kävi esikoisen synnyttyä juurikin niinkuin Ihanainen sanoi, eli imetys vei kyllä raskauskilot korkojen kera. Voisi jopa sanoa että minä "kuihduin". Lähtöpainoni ekassa raskaudessa oli 57kg jolloin olin hoikka ja ns timmissä kunnossa, tässä toisessa raskaudessa sitten 52kg, ehkä jopa vähän alle. Neuvolantäti ja lääkärit ovat olleet sinänsä hyvillään hoikkuudesta että vähentää raskauden aikaisten sairauksien ja komplikaatioiden riskiä, mutta on kyllä myös kehotettu syömään kunnolla ja varmasti riittävästi. Paino onkin onneksi tasaisesti noussut, tavallaan aika kovaakin tahtia mutta se lienee kaksosraskaudessa normaalia. Viime perjantain neuvolassa (19+4) paino oli jo 59,9kg, eli noin 8kg tullut lähtöpainoon. Jostain luinkin että kaksosia odottaessa painon tulisi ekan 20 viikon aikana nousta noin 10kg, eli ihan hyvissä lukemissa ollaan! Ja nyt en kyllä aio yhtään vahdata syömisiäni lihomisen pelossa, tällä kertaa kun tulee KAKSI imetettävää...
 
Tänään tosiaan käyty neuvolassa, ja kieltämättä vähän jännitti kuinka paljon oli painoo tullu, kun terkkari sano sillon ekalla käynnillä ettei haittaa vaikka tulis vaan pari kiloo sinne puoleen väliin asti.
No, toiseen neuvolakäyntiin olin laihtunu sen kilon, ja nyt tähän kolmanteen käyntiin olin saanu painoo lisää jopa 900g. Paino on siis edelleen himpun verran alle alotuspainon, ja puoliväli ihan nurkan takana :)
 
Takaisin
Top