Paino/painonnousu

hömpylä

Jostain jotain jo tietävä

Onko teille neuvolassa sanottu mitään painosta? Mulle ei sanottu, mutta ekalla neuvolakäynnillä olin todella turvoksissa ja paino oli silloin +3kg lähtöpainosta. Nyt turvotus on onneksi laskenut ja paino oli pitkään +1kg. Tämän viikon olen ollut kipeänä ja ruokahalukin kadonnut ja seurauksena paino nyt -0,5kg. Neuvolaan on vielä kuukausi joten paino ehtii kyllä nousta takaisin mutta silti vähän jännittää tuleeko tädiltä sanomista kun paino on laskenut. Olen normaalisti aika pienikokoinen. Eniten pelottaa että pikkunen on kärsinyt tämän viikon aikana. :(

Muuten minua ei paino huolestuta, odotan innolla että maha kasvaa. :)

 
Mulla oli paino pudonnu reilu kaks kiloa ekan ja tokan neuvolan välillä, kun ei oo ruoka oikeen maistunut.
 
Mulle sanottiin ekalla käynnillä, että painoo ei tarttis tulla kun korkeintaan muutama kilo sinne puoleen väliin asti..
Oon siis hieman ylipainonen, joten sen takia sanottiin noin.
Terkkari tosin sanoi, että eihän sille mitään mahda, jos tuleekin enemmän.
 
Turha ainakaan näin alussa on hirveästi murehtia sitä, jos paino ei nyt ole noussut tai vaikka olisi sairauden vuoksi laskenut. Sikiö ottaa kyllä äidiltä sen, mitä tarvitsee. Helpommin siinä siis käy niin, että itsellä on taudin jäljiltä vähän puutetta jostain ravintoaineista kuin että sitä puutetta olisi sikiöllä. Siitä syystähän esim. niitä raskausvitamiineja kannattaisi syödä. Että itsellekin varmasti riittää. :) Minäkin olen ollut kipeänä tällä viikolla ja paino voinut pudota, mutta en usko, että se on mitenkään sikiöön vaikuttanut.

Painoa nyt on muutenkaan turha tuijottaa liian paljon. Toisille sitä kertyy raskausaikana helpommin kuin toisille eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, miten herkästi sitä painoa muuten kertyy. Ne turvotukset kerryttävät painoa hyvin herkästi. Toivottavasti osaavat siellä neuvolassakin suhtautua painoasioihin järkevästi. :)
 
Mulla on tullut painoa n. 3 kiloa ekan neuvolan jälkee 
se on ku ei oo liikkunu yhtä armottomasti ku ennen ja syöminen......
mut en ota sillee ressii ku on "varaa" tulla muutama kilo... tietty nyt oon vaa viel tarkempi taas et pitä syyä terveellisemmin..:)
 
mulla ei oo auttanu yhtää toi vaikka on yrittäny syödä terveellisemmin,sen verran tuli herkuteltua että se pilas kaiken.onneks noi mielihalut rupee jäämää taakse ja tekee taas mieli syödä enempi hedelmiä ym.tähän mennessä painoa tullu pari kiloo,nyt siis tän aamusessa kotipunnituksessa.jokohan ne pahimmat turvotukset ois menny ohi??
 
IceCream: mä olin eilen niin järkyttävän turvoksissa, että oikeen kauhistuin kun näin peilikuvani.. Olis voinu luulla, että olisin jo vähintäänkin puolessa välissä :D
onneks tänään kumminkin jo noin puolet pienempi mahan pöhötys :D
 
Painoa näyttää tulevan sykäyksittäin, ja kivasti heti kilo kerralla :D Nyt, kun viikkoja on 15+1, painoa on tullut 2-3 kg. Vatsa alkaa pikku hiljaa tulla esiin.. Yritän olla ajattelematta asiaa liian vakavasti, vaan kyllähän se vähän mietityttää, että millä vauhdilla painoa alkaa tulemaan!
 
Kyllä se kuulkaas on niin että se turvotus lähtee sitten elokuussa :) Sitä ennen sitä tulee vielä moneen kertaan ja tosiaan paaljon enemmän kuin nyt arvaakaan! Ja tarkoitan siis turvotusta. Itsekin luulin ettei mulla niin sitä turvotusta esikoisesta ollut, mutta niin vaan kun kuvia katsoo niin näkee miten naama oli turvoksissa.
Mulle tuli painoa jotain 4-5 kg ja sairaalasta lähtiessä painoin 9kg vähemmän kuin raskaaksi tullessa. Pitää ottaa huomioon että mulla on tuota varastoa riittämiin, siis oikeasti riittämiin. Jos siis äiti painaa nyt raskauden alussa noin 50kg niin tuollainen painon nousu olisikin aivan liian vähän.
 
Yhdyn kyllä edelliseen.. Sitä turvotusta on todellakin luvassa, ja varsinkin kun kerran saadaan kaikki kärvistellä ison mahan kanssa läpi kesän. Ja auta armias jos tulee kunnon intiaanikesä..!
Vaikka meidän esikoisen laskettu ajottui tammikuulle (2011), niin kyllä mulla oli viimemetreille asti nilkat yhtä paksut kun pohkeetkin..

Edit: ja vielä lisätäkseni, olin päästä varpaisiin turvoksissa. Jouduin ottaan kihlasormuksenkin pois melko hyvissä ajoin neuvolan terkkarin vinkistä, ettei tarvi sitten sormusta katkasta että sais sen sormesta pois..
 
Mulla on nyt paino pysynyt tasan samana kokoajan. Ja toivon että pysyyki, ku on kymmenen kiloa ylimääräästä jo ennestää. Ei ainakaa tarvi vähää aikaa nousta ollenkaan.
 
oliskin lähtöpaino sen 50kiloo mut vissiin viimeks painanu sen verran syntyessä joo kahteen kiloo on nyt jääny toi painonnousu,ihan hyvä vaan..ei uskois syömisten perusteella tai kenties vaaka vetelee viimesiää.ite jouduin ottamaa kihlasormuksen jo "ensimmäisten"viikkojen aikana pois kun ei sitä meinannu iltapäiväturvotusten aikaan saada irti,pitäiskin yrittää josko sen vois jo laittaa takasin.
 
Eli eilen olin siis toisella neuvolakäynnillä. Ja paino oli siis yllätyksekseni tippunu kilon verran.
Terkkari ei mitenkään huolissaan ollu, kun multa noita ylimääräsiä kiloja hieman löytyy, mutta oli ilmeisesti odottanu painon nousseen.
Syönytkin oon ihan normaalisti, mutta tosin roskaruoka on jääny lähes kokonaan ruokalistoilta pois.
 
Puntarilla en ole nyt ihan viime aikoina käynyt, mutta huomaa vaatteistakin että kyllä on painoa tullut. Alussa painoa tuli heti muutama kilo (johtunee turvotuksesta + tupakan polton lopettamisesta) ja tuntuis että pari on taas tullut lisää. :( Normaalisti olen melko hoikka. Ruokahalu on ollut tosi kova, kaikki maistuu vaan niin mahtavalta :D
 
Mulle oli ekan ja tokan neuvolan välillä tullu 1.4kg lisää. Nyt oma vaaka näyttää et olis paino jonkin verran tippunut.
 
15+4: painoa tullut 48 > 51,5. Viimeksi pääsin 65 kiloon (muoks, ja painoin enemmän kuin lapsen isä), vielä tässä on aikaa kiriä... :)
 
mulle tullu yhteensä painoa kolme ja puol kiloo lisää.taidan jättää tästä lähtien punnituksen sinne neuvolaa,niin hirvittää toi nousu vaik normaaliahan se on.onko täällä muita joita oikeesti stressaa toi painonnousu?emoticon
 
IceCream, mä voin tunnustaa. :/ Sulla noussut saman verran kuin mulla. Oon aina luullut etten ole niin pinnallinen, että raskauskilot haittaisi, mutta nyt huomaan pomppivani vaa'alla harva se aamu. Täysi työ vahtia itseäni etten yritä liikaa rajoittaa painonnousua. Itse olen (ja olen aina ollut) hoikka ja normaalipainoinen eikä mua siis itse vatsan kasvu ahdista, se paino vaan. Ja se tuntuu todella typerältä sillä tiedänhän minä sen kuuluvan asiaan ja kilot tuskin tulevat jäädäkseen ja vauvan hyvinvointi on tärkeintä. Silti tuntuu vähän turhamaiselta ja tää on vieläpä jonkinasteinen tabu, että ei saisi päivitellä ja hämmästellä painoaan varsinkaan mun mitoissa vaan vasta jos alkupainoa on ollut reippaanpuoleisesti. Nyt on ehkä vähän helpottanut kun maha alkoi kasvaa.
 
IceCream ja hömpylä: Täällä ollaan ihan samoissa fiiliksissä ja 3 kiloa on täälläkin tullut alkupainoon nähden lisää. Ja vaikka odottaa toista ja tietää, että niistä kiloista pääsee kyllä eroon, niin silti tämä ahdistaa. Viimeksi painoa tuli niin maltillisesti, pikkuhiljaa, että siihen ehti tottua. Kyllä se silti kaikenlaisia ikäviä tuntemuksia toi, kun paino nousi uudelle kymmenluvulle. Itsekin aina ollut normaalipainoinen, eikä viimeksikään painoa tullut kuin kymmenisen kiloa. Sairaalasta kotiin päästyä pudotettavia kiloja oli kaksi. Nyt on koko ajan mielessä, että enää seitsemän kiloa saa tulla. Vaikka ei sillä pitäisi olla niin väliä! Kunhan pitää itsestään ja vauvasta huolen. Se stressaaminen johtuu varmaan siitä, kun sitä painoa ei nyt pystykään kontrolloimaan itse, ei ainakaan täysin. :) Joten minäkin yritän ajatella, että vaikka painoa tulisi nyt 15 kiloa tai enemmän, niin niistä pääsee silti eroon, ainakin jos oikeasti haluaa. Kunhan nyt vain syö hyvin ja liikkuu sen, mikä hyvältä tuntuu, niin eiköhän kaikki ole ok.
 
Takaisin
Top