Paino/painonnousu

IhaNainen: mitä sinulle sanottiin sokerirasituksen tuloksista? Itse olen menossa kahden viikon päästä, rv26 ja painoa tullu nyt noin 13kg ja lukemat alkaa jo ykkösellä. On aika hurjaa kun paino on noussut jo ennen raskautta, ja nyt vielä enempi..
 
Lähtöpaino oli neuvolan vaa'an mukaan melko tarkkaan tasan 60 kg, mutta olenkin vaan vähän päälle satakuuskytsenttinen. Maanantaina viikoilla 26+0 lukemat näyttivät pikkasta vajaa neljä kiloa enemmän. Eli ihan hyvin. Syön aika normaalisti, en enempää enkä vähempää, mutta useammin.

Vähän huoletti, kun se kohdunpohjan mitta pomppasi alaviivalta keskelle, mutta ehkä se johtuu enempi mun rakenteesta kuin sikiön kasvamisesta. Se mitta on kuitenkin aika epätarkka seurattava (googlattu tämä, riippuu paljon mittaajasta ja just meidän erilaisista rakenteista) ja kun olen lyhytselkäinen, kohtu on vaan saattanut pullahtaa juuri tuohon eteen ja aiheuttaa tuollaisen hypyn mittataulukossa.

Sovittiin, että menen sokerirasitukseen. Vaikka mulla ei ole sukurasitusta eikä ylipainoa, niin iän (31 v. ekakertalainen) ja ilmeisesti vähän tuon mitan pomppaamisen takia sitä suosittelivat. Ok. Selviää sekin, onko mun suklaanhimolla kuinka pahanlaatuiset seuraukset. :wink
 
Mulla oli lähtöpaino 55kg ja rv 24+0 eli viime neuvolakäynnillä 63,7kg. Melkein siis kymmenen kiloo tullut jo tässä vaiheessa. Äitiyskortin mukaan rv 15+6 paino ollut 56,9kg ja sitten ihan yht´äkkiä rv 20+0 pompannut 60,9kg. Syönyt oon normaalisti ja liikkunutkin ihan reippaasti... Nyt tosiaan toivon ettei niitä kiloja tulis yhtään lisää!
 
Känkkis: Ei mulle oikeastaan tässä raskaudessa tuosta painosta ole mitään sanottu. Sokerirasitukseen en tiedä milloin olisivat lähettäneet, kun pyysin itse sen lähetteen silloin NT-ultran jälkeen. Mulla oli ainoastaan paastoarvo yli rajan, muistaakseni 5.7mmol.
Mulle ei ole juuri painoa tullut lisää, ainoastaan 2.7kg siihen alku kotipainoon. Esikoista odottaessa lääkäri sanoi että olisi hyvä ettei painoa tule lainkaan tuon rdb diagnoosin jälkeen. Aika paljolta kuulostaa tuo sinun painon nousu. Kannattaa nyt kuitenkin rauhassa odottaa sitä rasitustulosta ja sitten ohjeita siitä eteenpäin. Vaikka asia on toki vakava, ei tää mikään mailmanloppu ole! Mä seurailen noita sokereita kotimittauksin, tosin nyt viikon loma. AIka nopeesti oppii kyllä seuraamaan mitä saa ja voi syödä, ja minkä verran.
Raskaana ollessa ei saa laihduttaa, eli pitää syödä normaalia terveellistä ja monipuolista ruokaa. Herkuttelun ja ylimääräiset välipalat kun karsii pois, ei nyt miksikään askeetikoksi tarvitse ryhtyä, niin sillä parjää aika pitkälle myös rdb kanssa. Toivottavasti sulla ei ole, mutta kannattaahan tuohon painonnousuun varmaan muutenkin kiinnittää huomiota. Samoilla kymmenillä liikutaan :sad001 On isompiakin asioita kuin paino, sitä ei nyt ole oikea aika murehtia :wink Murehditaan sitten syyskuusta alkaen sitä enemmän!
 
Pitää vielä lisätä normaali raskaudessa paino nousee sen 10-13kg, ylipainoisillakin 7-8kg. Ollaanhan tässä ihan jo reilusti puolivälin ylitys suoritettu, eli jos oma painoindeksi on ennen raskautta liikkunut siellä 20-25 pintaan niin eiköhän sitä painoa olisi pitänytkin jo vähintään se viitisen kiloa tulla.... Mulle lääkäri muuten mainitsi erityisesti että rasvan saannista pitää pitää huoli koko raskauden ajan, sillä lapsen aivot ja hermokudos vaativat kehittyäkseen riittävästi rasvaa. Älkää siis siitä tinkikö ylenmäärin ainakaan raskausaikana, ehkä jopa kannattaa lisätä pikkaisen jos oikein niukoilla rasvoilla on tottunut elelemään.
 
Täällä paino oli ekalla käynnillä (9+2) 90,1kg :smiley-ashamed008
sitten 17+5 paino oli 87,3kg. ja nyt viime käynnillä (23+6) paino oli 89,4kg.
Terkkari oli tosi tyytyväinen,että ollaan edelleen alle lähtöpainon ja tavoitehan olis,ettei se paino hirveesti nousis yli tuon lähtöpainon...
tosin nyt jos tää paino lähtee nousuun samalla tavalla ku esikosta,ni kohta niitä tulee 1-4kg/vko..ei tarviis kyl tulla,kun jaloissa tuntuu jo nyt tää ylipaino :smiley-ashamed005
Mut kyll tää tästä, sit ku ei oo maha enää tiellä,ni voi alkaa liikkuu rivakammin taas :)
 
Kauhistelin viime kerralla painonnousua, sanoin terkalle, etten ole koskaan näin paljoa painanut. Terkka oli kiltti ja sanoi, että eipä minussa ennen ole pieni ihminen kasvanutkaan. Mutta totta, täytyy katsoa ettei tässä ihan liikaa painoa tulisi.
 
Pakko avautua päinvastaisesta ongelmasta, mulla on paino noussut vasta hyvä jos 55:een ja olen tosi harmissani (pituuttakaan ei ole kuin puolitoista metriä). Tämä menee nyt vielä huonommin kuin viime raskaudessa, ja sitten ei maitoa riitä nimeksikään. Eli kaikille päinvastaisen ongelman kanssa kamppaileville lohduksi se, että kyllä maidontuotanto ainakin onkin verran korreloi kehon rasvaprosentin kanssa.

Minun pitäisi tehdä vähän vähemmän raskaita pihahommia, huomaan peilistä laihtuneeni vaikka maha kasvaa ja saan kohta hyvästellä iloitut raskausrinnat...

IhaNainen: Kiitos tiedosta, huolestuin heti Tyypin hermokudoksista, ja täällä on lisätty rasvaa ruokavalioon.
 
Helli, täällä on kanssa enemmän huolta painon vähäisyydestä. Viime raskaudessa lähtöpaino oli jotain 56-57kg, ja painoa tuli kyllä sellaiset 15kg, mutta imetyksen johdosta laihduin tosi rajusti, ja maidontuotanto alkoikin vähentyä radikaalisti heti kiinteiden aloittamisen jälkeen, ja yösyöttöjen lopetuksen myötä varsinkin toinen rinta sanoi meijerisopimuksensa irti. Sitkeästi kuitenkin imetin molemmista rinnoista sinne vuoden ikään asti, vähän se oli sellaista tyhjän pussin tarjoamista... Tämän raskauden alkaessa paino olikin vain jotain 51-52kg. Nytkin paino on kyllä noussut sinänsä hyvin, mutta kun en edelleenkään ole oikeastaan lihonut juuri ollenkaan... Ja tällä kertaa pitäisi maitoa riittää vieläpä kahdelle vauvalle, niin vähän se pistää mietityttämään :confused013. Omasta mielestäni syön paljon ja jopa tulee naposteltua päivittäin, ja liikuntaakaan en ole tässä raskaudessa voinut harrastaa oikein nimeksikään, mutta niin vain vararavinto karttelee tätä vartta :oops:. Jos tällä kertaa tapahtuu samanlainen kuihtuminen kuin viimeksi raskauden jälkeen, niin ottaa kyllä ohraleipä imetyksen suhteen suht nopsaan. Kaipa sitä pitäisi vaan yrittää tankata vielä enemmän, ja varsinkin sitten vauvojen synnyttyä muistaa syödä hyvin!
 
Ja vielä sen verran, että tässä kun on tullut ravattua oikein huolella lääkäreiden ja hoitajien pakeilla, niin on aika usein tullut kuultua että "ihanan helppo ultrata kun olet noin hoikka" tai "sydänäänet kuuluu varmaan tosi helposti kun olet noin hoikka" tai "ei tarvitse mennä sokerirasitukseen kun olet noin hoikka"... Alussa se oli ihan mukavaa, mutta tässä vaiheessa raskautta toivoisi ettei nyt sentään enää pistäisi suoranaisesti silmään hoikkuudellaan... Missä on meikäläisen vararavinto?!?! :anyone
 
On tää hienoa kun näitä painohaasteita on joka suutaan :D Se maidon riittäminen on niin monesta asiasta kiinni. Toivottavasti jokaisella imetys lähtee suht kivuttomasti käyntiin, ainakin itse pidin sitä todella tärkeänä, etenkin kun se synnytys ei mennyt ihan suunnitelmien ja toiveiden mukaan. Mulle se imetys antoi sellaisen väylä onnistua äitiydessä.... Jokainen toki ajattelee näistä omalla tavallaan! Vivi voin kertoa että ne sun vararavinnotkin taitaa olla täällä osoitteessa, paineiden lisäksi :wink
Tuo imetyksen aikainen syöminen ja juominen taitaa auttaa siinä aika paljon miten maitoa sitten riittää, eli kannattaa siihen panostaa sitten. Tosin tuplan kanssa ei välttis aika ihan niin riitä muistamaan aina itseään, varsinkin jos ja kun siinä jaloissa pörrää pikkulapsi vielä uusien tulokkaiden lisäksikin. Toisaalta tiedän kaveriporukasta laiheliiniäitejä joilla maito on riittänyt hyvin hoikkuudesta huolimatta, ja tullut ylimääräistäkin ihan reilusti! Eli ei se hoikkuus tuossakaan tarkoita ettei maitoa tule, sama kun ei rintojen kokokaan, voi olla vaikka millaiset leilit eikä maitoa silti tule ja toisen rusinoista ampaisee litratolkulla ylimääräistä.
 
Totta Ihanainen, ettei se maidon riittäminen ole välttämättä kiinni painosta, yhdellä kaverillani paino tippui siinä missä minullakin, vaan maidontuloa se ei hänellä jostakin syystä tyrehdyttänyt. Itselläni vaan harmillisesti näin kävi. Mutta tosiaan, kaikkein dramaattisimmin maidon vähenemisen huomasi yösyöttöjen loputtua, eli sekin on voinut olla suurena syynä ongelmaan. Yöllinen imetyshän kuulemma kiihdyttää maidontuotantoa tehokkaasti.

Ja hei, lakkaas nyysimästä meikäläisen eväitä! Paineet, vararavinnot... Mitä seuraavaksi?! :laughing025
 
^Toi on muuten juuri se mikä tyrehdyttää maidon tuloa tuo yösyöttöjen jääminen pois. Meillä neiti söi öisin ihan reippaasti 1½v asti, ja 1v10kk lopetettiin koko touhu myös aamuisin ja iltaisin, jotka oli ne viimeiset. Säännöllinen imetys vähintään noin 5h välein pitää maidontuotannon yllä käsittääkseni parhaiten. Tosin hyvinhän sulla on mennyt jos vuoden ikään asti oot voinut imettää!
Joo varmaan jos vielä yritetään lisää lapsia joskus (epätodennäköistä) niin meille sitten triplat napsahtaa ja teille yksi, viedään siis toinen kaksonen :D
 
kävin just lääkärineuvolassa.. paino oli kylnoussu taas.. eka neuvola oli n rv 9 , ja öpaino oli 56 kg ja nyt rv 26+3 paino oli jo 68.5 kg.. lääkäri sano et ei yhtää enää sais tulla painoa lisää.. ja kyl mä itekki vähä säikähin jo.. pitää näköjää jättää noi herkut pois.. niit on tullu valitettavasti syötyä normaalia enemmä.. sen takii se mulle siit painonnousuzta saarnas ku sit raskauden jälkeevoi ollahankala päästä takas omii mittoihin, mut en mä aatellu jättää turhii kiloja vaan kyl mä ne karist0 en malta oottaa et pääseekunnolla rehkimää sit ku kroppa antaa..:) ja vaavi tietty.. mut onneks kotonaki voi jumppailla ja vaunuilee pääsee vaiikkajoka päivä :D
 
Ei siitä painosta niin kannata ressata, niitä kiloja tulee just se määrä kun on tullakseen. Mulle tuli esikoisesta 16kg, ja kyllä niitä hieman jäikin synnytyksen jälkeen, mutta ne saa liikkumalla pois, vaikka joutuiskin tekeen enemmän töitä sen eteen.
Edelliseen neuvolaan oli mulla tullu alotuspainoon 1,6kg lisää. Ens viikolla seuraava neuvola reissu, joten sitten tiedän taas mäkin kuin paljon nyt on tullu painoo lisää..
 
Mulla painoa tullut jo yli 10 kiloa, ensi viikon neuvolassa selviää tarkemmin lukemat. Viime raskaudessa tuli melkein 20 kiloa ja niin käy kyllä nytkin varmaan. Imetin esikoista reilun vuoden. Ensin maitoa tuli vähän ja oma paino laski ihan hissukseen. Sitten kuukausien kuluessa maidon tulo runsastui ja laihduin tosi paljon. "Pahimmillaan" lukemat oli 46 kg ja pituutta mulla on kuitenkin melkein 170 cm. Ja silti maitoa vaan tuli ja tuli, jouduin käymään oikein kunnon kamppailun että sain maidon tulon loppumaan. Olen ajatellut että tällä kertaa imetyksen voisi lopettaa vähän aijemmin, etten ihan katoa näkyvistä :)
 
nii..mäki meinasin sanoo zille lääkärille et hitto mä ny tän takii rupee vaakaa joka päivä kyttää.. peili kertoo enemmä :D mä just mietin et mihi ne kilot on menny, mut kai ne tosmahas duurin osa on.. ja no kyl huomaaettei paikat oo nyt nii 'timmis' kunnos ku aikasemmi..täytyy lisää lenkkeilyy siis viel .. :)
 
Toivotaan parasta, tsemppiä sullekin Vivi 84! Hurja kuihtuminen orvokki 81!!

Aikanaan lähtöpaino oli 44 ja neuvolassa jo etukäteen varoiteltiin maidon riittämisestä. Voi olla, että yösyöttöjen loppuminenkin vaikutti. Maito nousi heti ja pari kuukautta tuli ihan hyvin, mutta sitten vaan alkoi loppua, ja silloin kyllä tarkkailinkin painoani, olin kyllä maidon vähetessä jo alle 50. Nyt pitää tarkkailla toiseen suuntaan:)

Vähän jännittää ensi viikon vaakailu. Toki nousu 48 > 55 on kiloissa paljon, mutta kun lukemat on niin pienet ja tiedän kokemuksesta, ettei maitoa sitten tulvi :sad001
 
Mä kun odotin esikoista, niin vielä ennen synnytystä paino alkoi 8:lla, ja siitä huolimatta maito riitti jotenkuten vaan siihen asti, kunnes poika oli 3kk. Siihen oli sitten pakko lopettaa..
Että oli sitä painoo sitten paljon tai vähän, niin se ei takaa sitä maidon riittämistä mitenkään. Toiset on niitä ns. "suihkutissejä", ja toiset taas ei :D
 
Itken nyt tähänkin ketjuun, että sain eilen neuvolassa vähän huonoja uutisia, kun ei paino ollut noussut kolmessa viikossa 54,1 kilosta mihinkään. Olin jännittänyt tulosta, mutta silti suorastaan järkyttynyt. Nyt on sentään 26. rv! Vaikuttaisi siltä, että Tyyppi on kuitenkin kasvanut ja minä vain kuihtunut, tilannetta seurataan 18.6. ja vasta sitten lähete äitiyspolille, jos eivät arvot muutu.

Maidontulon vuoksi olen tosi pettynyt, viimeksi paino nousi 44 > 61, nyt tavoitteena oli ollut 48 > 60 vähintään ja pitää paino pitkään ylhäällä, ja tällainen surkea tulos oli kyllä pettymys. Viimeksi painoin tässä vaiheessa jo 57. Nyt määrättiin syömään kahden tunnin välein ja välttämään liikaa rasitusta.

LilMinni: Ehkä niinkin, mutta minusta järki jo sanoo, ettei näistä rasvoista oikein riitä vauvalle maidoksi, ja sitä on jokikinen terkkakin sanonut viime raskaudessa ja nyt.

Olo on vaan jo etukäteen totaalisen epäonnistunut, mutta ehkä tästä vielä yli päästään ja se painokin nousee.
 
Takaisin
Top