Juu ja raskauden aikaisesta painonnoususta usein saattaa montakin kiloa olla ihan pelkkää turvotusta joka lähtee purkautumaan välittömästi raskauden päätyttyä. Itse juuri eilen nauroin, että mulla kun on ihan kokopäiväisesti jo turvotusta tosi paljon (aamusta lähtien tuntuu silmistäkin turvotus) niin eilen oli taas aamu- ja iltapainon ero 3,5kg kun huvikseni punnitsin molemmat. Kannattaa olla itselleen armollinen noitten raskauskilojen suhteen. Niille voi sitten tehdä jotain ihan kunnolla jos niitä vielä on imetyksenkin päätyttyä ja tietysti raskauden loputtua voi jo tehostaa liikuntaa jos se raskausaikana on erinäisten vaivojen takia vaikka jäänyt vähemmälle. Olen aiemminkin täällä sanonut, että mulla nousi paino ekassa raskaudessa lähes 25kg ja lähes kaikki oli poissa ennen jälkitarkastusta. Seuraavassa nousi n. 20kg ja olin miinuksella lähtöpainoon nähden vuoden päästä synnytyksestä kun lopetin imettämisen ja liikkunutkaan en tuona aikana yhtään enempää. Nyt on tullut painoa 7-8kg, josta varmaan muutama kilo on pelkkää turvotusta, mutta painonnousu on alkanut vasta reilusti yli raskauden puolivälin ja nousee aika huimaa tahtia tällä hetkellä (sillä oikeaoppisella radiruokavaliolla joilla monilla paino laskee) eli saattaa loppupaino olla paljonkin. Mutta en jaksa stressata aiempiin kokemuksiin luottaen. Ja tosiaan jos painoa nyt jäisikin niin imetyksen jälkeen sitten tehokuuri liikuntaa jne. Meidän perheessä vauvat ovat olleet haastavia yövalvomisineen (allergioihin liittyviä vatsakipuja ensimmäiset 5v) ja olenkin miettinyt onko tämä painon kerääminen minun kroppani tapa valmistaa minua siihen rasitukseen. Tosi asiahan on, että yövalvomiset kuluttavat hurjasti energiaa ja imetys tekee saman. Tiedä häntä.
.