Paino ja vartalon muuttuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lelluuu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mies onkin jo kuittaillut mulle leikillään, kun olen hankkinut sellaisia mamma-ajan "tavis"vaatteita, että korostavat juurikin tuota vauvamahaa.. vaakaraitaa ja rusettivöitä :D Pitäähän sitä nyt muotojaan esitellä, kun on kerrankin sellaiset saanut. Ja ekaa kertaa elämässä, voin sanoa rehellisesti..että olen saanut tissit :wink Itsellä paino noussut nyt noin +5-6kg..riippuen turvotuksista, ja menossa rv26...alkupaino/BMI kun ollut aina pienen puoleinen.. Edelleen työkaverit ihmettelevät pientä mahaani, mutta nyt kun alkanut kasvot pyöristyä niin eivät enää huomauttele ns. laihasta olemuksestani..

Onko muilla samaa ongelmaa/vaivaa, että jalat ja sormet turpoavat hirmuisesti.. varsinkin aamuisin ja iltaisin. Lisäksi jos istun kauan niin jalkoja alkaa särkemään kun alkavat turvota.. Oon yrittänyt nyt juoda reilusti, muttei oikein tunnu ajoittaiseen pöhötykseen auttavan.

Muokattu viimeksi:
Moikka...Mun oli ihan pakko purkautua nyt kun meinaa mennä hermot siihen ainaiseen painosta huomautteluun neuvolassa.. :sad001
Taasen kerran sain kuulla kuinka paljon painoni on noussut, kun käyrien mukaan se saisi olla vain 0,5 kg/vk..:evil5
Mulla on tullut nyt kokonaisuudessaan n. 12 kg ja mennään viikolla 30. En syö yhtään sen ihmeellisemmin kuin ennenkään ja pyrin juomaan vettä paljon päivässä...Monet sanovat että painonnousua ei edes huomaa, missä ne kilot sitten muhivat?? Ole tässä nyt stressaamatta sitten... :wacky::help

Soffuska mulla on ihan alusta asti ollut turvotusta ja koko ajan vaan tulee enemmän. Oisko kolme kuukautta sitten kun jouduin ottamaan kihlasormuksen pois, kokoa 15, kun sormia turvotti. Pari kuukautta sitten ostin tukisukat kun jalat on kuin vesipostit. Tällä viikolla lähti sormesta vihkisormus, kokoa 15,5, kun sormet on vieläkin enemmän turvonneet. Juon n. 3 litraa vettä päivässä, eli tarpeeksi. Mulla vaan on paljon turvotusta!

Keiju, mä sanoin neuvolassa etten halua kuulla paasausta painonnoususta yhtään. Sen jälkeen hoitaja ei ole maininnut mitään kun ollaan puntarilla käyty. Lopetin tupakoinnin 15 vuoden jälkeen ja sallin itselleni painonnousun. Mullekin kaverit sanoo ettei näe missä ne kilot on, mut itse huomaan et kyl ne täs ympärillä on, jaloissa ja keskivartalolla.. Kyllä ne kilot sitten saa pois, jos niin todella haluaa! Täytyy nyt vaan keskittyä vauvaan ja onnellisena olemiseen ja murehtia kiloja myöhemmin!! Ja sun painonnousu on vielä ihan normaalia, mulla on jo +18kg.

Mulla oli tänään neuvolassa paino noussut kaiken kaikkiaan 13kg. Ja tänään 30+5. Tosin valitin tosta luvusta terkalle, koska olin vetänyt kunnon kerrokset vaatteita päälle, etten jäätynyt neuvolaan kävellessä ja terkka ei tosiaan anna vähentää vaatteita ennen punnitusta. Mutta kyllä varmaan on noin 12kg noussut. Mahan lisäksi rintamus on räjähtänyt kolmen kuppikoon verran ja edestä katsottuna lantio on levinnyt. Ja olen aina ollut normaalipainon ylärajoilla, eli koko ajan olen pelännyt papatusta aiheesta.

Itselläni painonnousuun on varmasti vaikuttanut nuo ongelmat selän, lonkkien ja nivusten kanssa. Kävelylenkitkään eivät enää onnistu. Koiraaa käy sääliksi, kun meillä oli päivittäin tapana kuitenkin heittää pitkä lenkki :/. En malta odottaa, että saan jätkän puristettua ulos ja päästään taas lenkille. Ehkä samalla nuo vauvakilotkin katoavat helpommin.

Hyvä Sandrax86!!!!!!! Todedlla asiallista, että noudattavat pyyntöäsi!! Ja mitä se auttaisi, että terkka sais ruoskittua toiselle vain pahan mielen joka kerta kun neuvolassa käy. Tuskin kukaan nyt vakavissaan ja ihan vain lihotusmielessä kaataa paistorasvaa kurkusta alas, että ei se heidän huomautuksillaan nyt kummemmaksi muutu. Ja siis sanopa se, miten turvotukseen voisikaan itse vaikuttaa, toisille tulee ja toisille ei niin paljoa..
En ole juuri ottanut itse painoa raskausaikana, alle kilon. Mutta löytyy täältäkin ihan jo etukäteen hankittua kiloa, eli sama tiputtaminen ja muu olisi mulla edessä. Bimbelibom mullakin kuppikoko on kasvanut aivan jäätävästi :/

Mä juuri kävin ostamassa muutamat saumattomat urheilutopit kun omat liivit puristaa ja ahdistaa kaikki. Toisaalta ei viitsinyt ostaa enää uusia liivejä eikä vielä imetysliivejäkään (niitäkin löytyy jo kolmea kokoa entuudestaan mutta mitkään ei ole sopivia). Tällaiset toppimalliset on aivan loistavat. Antaa sopivasti myöden, mutta tukee kuitenkin riittävästi (tosin mulla nyt ei ole mitkään isot rinnat). Näillä pärjännee loppuraskauden ja mahdollisesti imetysaikana sit yökäytössä kun on helppo nostaa pois tieltä.

Mulla neuvolantäti ei kommentoi painoa ollenkaan. Sitä oli nimittäin tullut jo rv26 +15kg! Painoa tullut siis 860g per viiko. Jes. On tosi kevyt olo.
Neuvolantäti kysyi vaan, että onko turvotusta, mitä ei siis pahemmin ole. Sf-mitta menee tosin yläkäyrällä, että onhan tuota mahaa tullut jo reilusti. Ja tissit alkaa olemaan jättimäiset. En uskalla edes ostaa vielä imetysliivejä kun en tiedä löytyykä enää mistään kokojakaan.. :D
Miten paljon isommat imetysliivit pitäisi hankkia kun normiliivit? Kuinka monta kuppikokoa se maito tuo lisää?

Mariel, Ihan mahdotonta sanoa ja ne ihan ekat pari viikkoa rinnat on tosi piukeat kunnes maidontuotanto tasaantuu. Mä suosittelen hankkimassa esim Carriwellin pehmoimetysliivit eli sellaiset ilman hakasia olevat enemmänkin toppimalliset jotka venyy hyvin. Tuntuu uskomattoman mukavilta ihan alkuun ja myöhemmin toimii hyvin yöliiveinä. Mä siis olen ainakin tarvinnut öisinkin liivejä imetysaikana kun ilman liivinsuojia uitaisiin miehen kanssa maidossa yöllä.

Niin ja siis kunnon tukevat imetysliivit kannattaa ostaa vasta kun maidontulo on tasaantunut. Muuten menee kyllä rahat hukkaan. Ja siltikin mä kaipasin vuoden imetyksen aikana kolmea eri kokoa imetydliivejä..

Musta on jännä kun omat rinnat eivät oo juurikaan kasvaneet. On ne toki jonkun verran, koska vanhat liivit ei enää mene päälle ja olen siirtynyt väljempiin jo nyt (jotka sattuvat olemaan imetysliivit kun en muita sopivia meinannu löytää), mutta suhteessa vatsan kokoon ja muuhun kroppaan eivät kyllä näytä mitenkään järin isoilta. Ehkä sitten kun maito nousee niin tulee kokoakin. Varmaan joudun sitten uudelleen katsomaan liivejäkin kun tiedän minkä kokoset oikeasti tarviin. Mutta näin on hyvä. Olen ollut raskausaikana tosi tyytyväinen kaikenkaikkiaan ulkomuotooni. Ennen haittasi pieni vararengas tuossa vatsan kohdalla, mutta raskausaikana vatsa on vaan nätin pyöreä ja pinkeä, niin sitä on kiva korostaa. :)

Mulla on jotenki paineita painonnoususta edellisen raskauden ja oman ylipainon takia. Päätin ku tulin raskaaksi et nythän hitto piän sen kurissa. Edellisessä raskaudessa tuli jotain 25+kg. Niitä kiloja on edelleen. Viime nla käynnille paino noussu yhteensä 6kg (olikohan rv 32). Aluksi olin ylpee ku nousee nyt melko maltillisesti. Nyt alkaa taas paineet nousta ja tuntuu että tuoki liikaa, ku paino on niin paljo ennestäänki. Terkka on kommentoinu vaan että tippua se ei saa.. Ei se kyllä esikoisen aikaankaa paasannu kertaakaan noista kiloista.

Mä varmaan saan ostaa itselleni jotku jumalattoman isot liivit kun nää tissit alkaa sitä maitoa tuottaa..

Mulka on periaatteessa paino laskenut nyt raskausaikana, kun vieläkin ollaan -1,5-1 kg lähtöpainosta. Sf-mitta kulkee käyrien yläpuolella, kun oli viikolla 26 30 cm. Mulla kuitenkin ylipainoa ennen raskautta bmi 35, joten olen ihan tyytyväinen ettei painoa ole tullut lisää.

Mulla ei niinkään tympäse kommentit vatsasta, mutta rinnoista huomauttelu kirpaisee aina. Vaikka ne kommentit on tulleet vain kahdelta siskolta :D mutta en tykkää kun muutenkin isot (laihtuessa kutistuivat kyllä ok kokoisiksi) ja nyt sit tietenki vielä kasvavat. Ja roikkuvat :( mut ne on mun tissit ja niitä ei tarvii muiden kommentoida ku mun (ja mies saa toki kehua :D). No, kyl ne alkaa toisella siskollaki kohta kasvaa ku on hänkin raskaana :p
Tähän mennessä oon keränny kiloja vajaa 6, joten ihan oon tyytyväinen. Aikasemmin tullu tähän mennessä muutama kilo enemmän. Mut nouseehan tuo semmosta 500g viikkovauhtia, että taitaa se 10kg mennä rikki. Mut jos ny alle 60 jäis paino silti. :)

Nyt rv 32 mennessä kiloja on tullut vajaa 9. Todisteetta väittäisin että niistä noin pari on silkkaa ylimääräistä (turvotusta mulla ei ole ollut pitkään aikaan), jotka tulivat ekalla ja tokan kolmanneksen alussa, kun piti pahoinvoinnin takia mässyttää tunnin välein jotain. Muistona siis kesästä ovat vieläkin nuo pehmoiset kylkiröllykät, pitäähän sitä nyt vähän vauvalle kerätä ravintoa varastoon. :D Ihan vakavastikin puhuen, eihän sitä vielä tiedä vaikka sattuisin olemaan niitä, joilla on taipumus kuihtua imettäessä, jolloin vararavintopakki on ihan paikallaan. Ihan hyvä kuitenkin, että tuo vararavinnon keräys taittui toisen kolmannen alun jälkeen kun elimistön toiminta alkoi palata normaaliksi. Nyt on kiloja tullut sellaista 1 kg kuukaudessa tahtia. Ihan tyytyväinen olen tällä hetkellä, jos vaikka sattuis vielä kuulumaan niihin, joilla painonnousu pysähtyy viimeisellä kuukaudella. Tai no, mitäs sen väliä toisaalta, jos kiloja kertyy silloin turvotuksen takia, niiden nyt luulisi häviävän pikapikaa beibin mukana.

Pakko avautua tännekkin tästä painon noususta, kun pikkuhiljaa alan rakentaa itselleni tästä kunnon mörön...

Elikkäs tänään poksu rv35+0 elikkä ihan hyvillä viikoilla jo ollaan, mutta painoa tullut jo noin 25kiloa... :arghh: koko raskaus ajan tullut semmosta 700-900g/vko ja kirsikkana kakun päällä edellisen kerran oli tullut jo 1500g/vko..

Ruokavalio on terveellisempi kun ennen raskautta, eli ihan tavallisella kotiruoalla elän ja olen. Enkä syö kuin hevonen:hungover:

Alkaa kammottamaan tuo peilikuva sen verran että patteria on saanut vaakaan vaihtaa useampaan kertaan raskauden aikana :shifty:

On mullakin kuppikoko noussut B/C kupista Reiluun D kuppiin ja taas pitäisi kaupoille lähteä, mutta huh silti..

Sf kasvaa normaalisti keskikäyrällä ja nyt vauvan jo laskeuduttua tipahtikin vähäsen.

Mutta joka ikinen kerta ennen neuvolaa tekisi mieli itkeä ja jäädä kotiin, kun ei halua kuunnella sitä ikuista kitinää painosta. Enkä uskalla sanoakkaan asiasta.

Rupean varmaan synnytyksen jälkeen vampyyriksi. Peitän kaikki peilit ja liikun ulkona vaan pimeän aikaan:sad001 BMI oli 25 raskauden alussa.

Bmi 25 menee just siihen normaalin sisään/rajalle ja sitten tuo painonnousu ei kerro vielä, että kuinka paljon sitä jää synnytyksen ja vaikka imetyksen jälkeen. Voi olla, että jo vajaassa puolessa vuodessa paino on tippunut hyvin. Eli en lisäisi tuota nyt raskauden mukana tullutta painonnousua vielä tuohon ja laskisi sen perusteella painoindeksiä!!

Ja kuppikoko on itselläkin noussut paljon. (omasta mielestäni siis ehdottomasti liikaa, en pidä isoista rinnoista) Ja minulla on ollut hieman isompi painoindeksi ennen raskautta ja painoa tullut taas vähän. Että eipä siihen kuppikokoonkaan oikeen voi vaikuttaa tuli sitä painoa tai ei. Pakko odotella, että synnytys olisi ohi ja imetys lähtenyt käyntiin (ja ehkä sekin loppunut) ennenkuin tietää mihin kokoihin sitä taas asettuu..

Takaisin