Pahoinvointi

Hämäläinen

Oman äänensä löytänyt
Heinäkuiset 2025
Erikseen on keskustelu oireista ennen ja jälkeen plussan, mutta tämä aihe kiinnostaa vielä omanaan. Tällä hetkellä itsellä olo melko oireeton, mutta mielenkiinnosta kuulisin koska sinulla alkoi pahoinvointi?

Mulla on ollu pahoinvointia alkion siirrosta asti ja nyt mennään 7+5 😂 alkuun se pahoinvointi oli hyperin syy, mutta jossain vaiheessa muuttui raskausoireeksi. Hyperissä esim oksensin, mutta plussan jälkeen en ole oksentanut, on sellaista lievää etovaa oloa päivittäin vähän väliä joka helpottaa kun syö. Välillä vaan on haasteita syödä kun ei ole ruokahalua ja monet ruoka-aineet ällöttää. Nyt olen vähän monipuolisemmin onneksi pystynyt syömään. Myöhään iltaisin iskee järkyttävä nälkä ja huono olo niin siihen olen käynyt jääkaapilla napostelemassa cocktail suolakurkkuja 😂 suola helpottaa mulla huonoa oloa ja suolakurkut on sellaisia kevyitä 😄 miestä ällöttää suolakurkut ja itsekään en niitä normaalisti suoraan purkista söisi mutta hyvät naurut saatu kun oon joutunut hipsiä iltaisin/öisin kurkkupurkille 😂 eilen oli eka kerta kun pystyin raskauden aikana syödä iltapalan ja ei tullut yöllä nälkä, toivottavasti tuosta iltapalasta saa tehtyä tavan itselle niin välttyis siltä yölliseltä heikotuskohtaukselta. Mutta joo, ei itsellä onneksi niin paha kuitenkaan tämä pahoinvointi ole (ainakaan vielä), tuon etovan olon kans jotenkuten pärjää ja tietää että se helpottaa syömisellä. 😊

Muistaakseni 6+0 jälkeen alkoi mulla. Tai saattoi olla 5+? jotain kans. Luulin hetken että säästyn siltä koska mielestäni ekassa raskaudessa alko jo aiemmin mutta nyt onkin pahempi ku sillon 🤢 En oo laatannu mutta matkapahoinvoinniksi rinnastettavaa vellontaa. Syöminen auttaisi mut välillä etoo niin ettei saa muuta kuin aplarimehua ja rypäleitä alas ja ne ei vie nälkää… Öisinkin iskee mut sillon en pääse jääkaapille koska herkkäuninen taapero heräisi varmasti ja sit menis yöunet samalla 😅

Mulla alkoi 6+3 (eli tasan viikko sitten) tällainen koko päivän vellova matkapahoinvointi. Helpottaa ku lepää ja syö jotain. Sitten kun helpottaa niin voi mennä ehkä joku tunti aika hyvällä fiiliksellä, mutta se pahoinvoiva olo voi iskeä tosi nopeesti. Lenkillä just toissapäivänä eka ajattelin että kiva keli ja fiilis, meni vajaa 2 min niin piti avata takin kaulusta ku olevinaan painoi kurkkua ja olikin taas jo semihuono olo. Ja mä siis kärsin muutenkin matkapahoinvoinnista esim bussissa tai junassa niin just samanlaista vähän lamaannuttavaa fiilistä että pitää otsaa vähän pidellä, käsiä kylmää ja pitää melkein kumarassa kävellä (esim jääkaapille tai rypäleitä pakastimesta) kun on pahimmillaan. Toki ei oo laatta lentänyt vielä.
Mikään ruoka ei kuitenkaan ällötä eikä oikein oo mitään spessuja himoja. Enemmän vain että ei vain tee mieli yhtään jotain ruokaa ja sitten syöminen käy työstä. Mullakin on normaali ruokarytmi sellainen et yleensä lounaalla syön ekan kerran, sit toisen kerran töiden jälkeen ku kokkaan ja illalla jonku iltapalan - ei välipaloja. Ja nyt pitää jo ennen seiskaa aamulla jäystää jotain helkutin sämpylää alas että pysyy joku tolkku pahoinvoinnissa ja se ärsyttää ku pitää syödä vaikkei tunnu nälkää. En oo ees laskenut syömisiä, mutta usein ja suht vähän kuitenkin.
Painoa seuraan viikkotasolla ja ainakaan vielä ei oo näkynyt mitään muutosta lähtöpainoon.
Ps. Jostain syystä esim. vettä on vaikea saada alas, sekään ei oo ennen ollu ongelma mutta nyt pikku sippejä kerrallaan ja tuntuu että sekin vähän triggeröi huonoa oloa kun juo vettä :Upside Down Face:

Mulla alkoi taas heti plussasta (tai oikeastaan haamusta), tällä kertaa toistaiseksi ihan siedettävä eikä oo tarvinnut kuin kahdesti oksentaa. Vähän oudot fiilikset pahoinvoinnin suhteen siis kun edellisessä raskaudessa alkoi oksentelu heti, en yhtään muista miten kahdessa aikaisemmassa alkoi oksentelu, mutta kaikista on yrjötty enemmän tai vähemmän useampi viikko niin nyt sitten mietin että näinköhän kaikki on hyvin. Muita oireita kyllä on ja paha olokin iskee jos venyy ruokavälit ja heti herätessä on kyllä huono olo

Täytyy syödä usein ja vähän niin olo on jopa normaali. Vähän tekee tiukkaa syödä heti aamusta aamupalaa kun en oo siihen yhtään tottunut. Toistaiseksi menee vielä kaikki alas eikä mikään ällötä, täytyy toivoa että pysyy näin ja kaikki on silti ok! 😄

Toistaseks lähinnä ollu tyhjän mahan aiheuttamaa pahoinvointia. Pakko siis syödä 2-3h välein jotain ja aamut on kyl kamalia kun koko yön ollu syömättä

Nyt se sitten alkoi tosissaan täälläkin, tänään 6+0. Viime viikolla oli jo vähän viitteitä, mut nyt olo alkaa olla aika hirvee jo. Näihin main alkoi kaikissa edellisissäkin, ensin 24/7 vellovalla huonolla ololla ja 7+0 tuli oksut kuvioihin. Sitä iloa kestikin n. rv 20 asti, tiputuksessa olin jokaisesta kun paino vaan laski rajun oksentelun myötä. Jotenki tiiän, mitä oottaa nytkin, mut toivon silti parasta - jospa nyt pääsisin edes hiukan helpommalla?!

Töissä oli eilen ja tänään ihan kauheeta. Oon päiväkodissa, ja ruokailut on yhtä taistelua ja tuskaa! Siellä on ihan järkyttävän ällön hajuista voita, mikä meinaa väkisin tuoda oksennuksen suuhun. Apua, mitenhän kauan kestän...

Täällä kanssa pahoinvointi iski siinä 6+3. Sitä ennen kevyttä etovaa oloa heti plussauksen jälkeen. Oksenteluun asti ei ole mennyt mutta kovan väsymyksen lisäksi pahoinvointi on todella ikävä seuralainen. Sainkin työterveyslääkäriltä pahoinvointilääkettä ja sillä pahoinvointi tasoittunut alun etovaksi oloksi. Syöminen auttaa. Tosin syöminen on aika vaikeeta. Hyvin pienet annokset menee ja välipalat. Ei kyllä ole yhtään hehkeä olo. Raskaushehkusta ei ole vielä tietoakaan😅

Täällä pahoinvointia ollut nyt puolitoista viikkoa ja tänään sain tuta ekat oksut :Speak No Evil Monkey:
Oli tunnin palaveri töissä ja piti olla aktiivisena kirjurina siinä ja aivan kauhee olo. Onneksi etänä saa olla. Palaverin jälkeen vain kuulokkeet päästä ja pikapikaa vessaan laattaamaan. Hehkeetä :disappointed-face:
Muoks. nyt menossa 7+5.

Mulla alkoi 6+3 (eli tasan viikko sitten) tällainen koko päivän vellova matkapahoinvointi. Helpottaa ku lepää ja syö jotain. Sitten kun helpottaa niin voi mennä ehkä joku tunti aika hyvällä fiiliksellä, mutta se pahoinvoiva olo voi iskeä tosi nopeesti. Lenkillä just toissapäivänä eka ajattelin että kiva keli ja fiilis, meni vajaa 2 min niin piti avata takin kaulusta ku olevinaan painoi kurkkua ja olikin taas jo semihuono olo. Ja mä siis kärsin muutenkin matkapahoinvoinnista esim bussissa tai junassa niin just samanlaista vähän lamaannuttavaa fiilistä että pitää otsaa vähän pidellä, käsiä kylmää ja pitää melkein kumarassa kävellä (esim jääkaapille tai rypäleitä pakastimesta) kun on pahimmillaan. Toki ei oo laatta lentänyt vielä.
Mikään ruoka ei kuitenkaan ällötä eikä oikein oo mitään spessuja himoja. Enemmän vain että ei vain tee mieli yhtään jotain ruokaa ja sitten syöminen käy työstä. Mullakin on normaali ruokarytmi sellainen et yleensä lounaalla syön ekan kerran, sit toisen kerran töiden jälkeen ku kokkaan ja illalla jonku iltapalan - ei välipaloja. Ja nyt pitää jo ennen seiskaa aamulla jäystää jotain helkutin sämpylää alas että pysyy joku tolkku pahoinvoinnissa ja se ärsyttää ku pitää syödä vaikkei tunnu nälkää. En oo ees laskenut syömisiä, mutta usein ja suht vähän kuitenkin.
Painoa seuraan viikkotasolla ja ainakaan vielä ei oo näkynyt mitään muutosta lähtöpainoon.
Ps. Jostain syystä esim. vettä on vaikea saada alas, sekään ei oo ennen ollu ongelma mutta nyt pikku sippejä kerrallaan ja tuntuu että sekin vähän triggeröi huonoa oloa kun juo vettä :Upside Down Face:
Tää on ihan ku mulla ...

Pahoinvointia on ollut nyt noin viikon ajan 4+6 alkaen. Just semmosta matkapahoinvoinnin tyyppistä, mutta ei ole tarvinnut oksentaa. Tää pahentuu aina jos on univajetta tai vatsa ihan tyhjä/verensokerit alhaalla. Välillä tulee lyhyitä hetkiä kun tuntuu että pitää lähtee ihan just vessaan mut sit menee kuitenkin nopeasti ohi, toistaiseksi näin 😅

Mulla alkoi 6+ viikoilla. Tää on aivan eri luokkaa kuin edellisissä raskauksissa, ja lapsia ennestään siis 4. Krapula olo 24/7 ja just se jos ehtii tulla nälkä niin olo pahenee. Ja vaikeaksi tekee se ettei oikein tee mieli syödä mitään 🙃 Kaikki haisee pahalle, röyhdyttää aivan koko ajan ja tuntuu ettei oikein tiedä mitä tekis et olo helpottais.

Takaisin