Päivärytmi

Meillä nyt sitten taas muuttui päivärytmi tytöllä... :eek:

Herää 7-8 aikaan ja syö
9-12 nukkuu
12-14 soseateria ja maitoa pari kertaa sekä leikkii
14-16/16:30/17 nukkuu
Heräämisen jälkeen syö toisen soseaterian ja tankkaa maitoa pitkin iltaa, kunnes 20-21 nukahtaa kauhean raivoamisen, kiljumisen ja syömisen jälkeen.
Eli yhdet päikkärit on nyt ilmeisesti jääneet pois.. mutta iltaraivarit ei sitten millään. :sad001
 
Meilläkin on jäänyt alkuillan välikuolema pois ja ihan hyvin tyttö jaksaa sinne kasiin asti yöunille.Nukkuu siis 1-2 lyhyet noin tunnin päikkärit ja yleensä yhdet pitkät päikkärit mut ei aina jos ollaan jossain liikenteessä ja herää kesken kaiken.
 
Ai jollain muullakin on iltaraivareita? Luulin et ollaan ainoita, jotka on ihan poikki noista iltaraivoamisista. Usein vasta puoliltaöin rauhoittuu unille. Ja päivärytmi on täysin hakusessa vaikka ikää jo 3,5kk. Joskus nukkuu useamman tunnin päikkärit ulkona joskus ei muuta kuin lyhyitä pätkiä ja on koko ajan väsynyt ja kiukkuinen. Toisina päivinä syö 13 kertaa ja esim. tänään vain 6 kertaa.
 
Meillä mennään vielä aika paljon lapsen ehdoilla päiväunien suhteen. Nukuu 2-3 päikkärit unien pituudesta riipppuen. Nyt viimeaikoina menty pääsääntöisesti kaksilla unilla, joilloin päivärytmi suurinpiirtein tällainen:

7 Herääminen: aamupesut ja aamupala
7-9 Leikkimistä
9-11 Ekat päikkärit
11 Soseruoka ja maito
11-14 Leikkimistä
14 Hedelmävälipala ja maitoa
14-17 Toiset päikkärit
17 Soseruoka ja maitoa
17-19 Leikkimistä
19 Iltavelli ja iltapesut
20 Iltamaito ja nukkumaan meneminen

En ikinä herätä tyttöä päikkäreitä (paitsi jos näyttää nukkuvan yli kuuteen illalla). Nyt alkanut "nukkua tarpeeksi" eli herää virkeänä ja hyväntuulisenä, silmät auki, vaunuista. Ennen herättiin aina silmät kiinni huudon kanssa, joten parannnus parempaaan tapahtunut tässäkin :) Oikeastaan ainut asia, mistä päivärytmissä pidetään kiinni, on nukkumaan meneminen. Tyttö laitetaan sänkyyn klo 20 (tai viimeistään 20:30). Nyt viimeaikoina nukahtanut sinne itse, mutta välillä ei onnistu ja silloin nukutan tissille meidän sänkyyn ja siirrän sielä pinnikseen nukkumaan. Mutta aina yritetään ensin nukuttamista omaan sänkyy, että tottuisi siihen, että on hänen nukkumapaikkansa ja siellä kuuluu nukkua.
 
Täälläkin syysmorsian on perheen pienin puoliin öihin tai ainakin yhteentoista valvoja... ja kahtena iltana taas huuto aikamoista kun unille yritetään. Valvoo tyytyväisenä ja tosii virkkuna kunnes sitten menee huudoksi kun makuulle laitellaan. Ja päivisin yleensä nukkuu yhdet pitkät päiväunet n klo 11 alkaen ja illalla lyhyet. Mistähän sitä energiaa pienelle tosissaan riittää yökukkumisiin kun ei päivällä nukuttu uniaikakaan mikään liian mahdoton ole.. Itseä kyllä väsyttää jo ..
 
Meillä on aika samanlainen rytmi kuin Tekahilla useimmiten,tosin meillä ei vielä noin monella aterialla ole kiinteitä.Oon miettinytkin missä tahdissa niitä pitäisi lisätä..mutta se taitaa kuulua toiseen ketjuun.Rytmissä on meillä silti paljon vaihteluita päikkärien pituuden suhteen ja heräämisaikakin vaihtelee.Luksusta on jos saa lähemmäs kahdeksaa nukkua!Illan nukkumaanmeno on meilläkin ainoa aika vakiona säilynyt asia.
 
Määkin, Itu, ihmettelin, että miten niitä aterioita lisätään - mistään en löytänyt mitään ohjeistusta siihen! Sitten päätin vain, että koska neidin maha kestää hyvin ja mitään allergia tms. oireita ole, että lisään. Syötiin varmaan reilu viikko 1 ateriaa päivässä (siihen asti, että syöminen alkoi sujua hyvin) ja sen jälkeen lisättiin toinen (välipala eli hedelmäruoka) ja aika pian sen jälkeen vielä kolmas ruoka eli päivällinen (kasvissose). Ja osin syynä aterioiden lisäämiseen oli myös se, että mun maito ei vaan riitä yksistään :sad001

Mää laskeskelin oikein eilen, että meille tulee päivittäin 6h päiväunia. Se voi jakautua 2-3 unikertaan, mutta aina niistä tulee 6h yhteensä :)

Nyt oon alkanut miettiä noita meidän syömisiä, miten ne asettuisi päivärytmiin. Kun meillä syödään aina heti kun herätään unilta, mutta olis varmaan hyvä, että ateriat olis säännöllisesti samaan aikaan. Esim. klo 11 lounas, klo 13 välipala ja 17 päivällinen (meillä siis syödään 3 kiinteää ruokaa päivässä). Mutta jos tyttö herääkin aikaisemmin niin pitäisikö antaa maitoa ensihätään ja syödä vasta tuona "ruoka-aikana" vai antaa vaan ruoka heräämisen jälkeen kellonajasta välittämättä..? Pitääpä jutella tästäkin neuvolassa...
 
Mä en oo ihan niin tarkkaan kellon mukaan toiminut kun heräämisaikakin aamulla vaihtelee aika paljon.Oon kyllä itekin sellainen nälkäkurki et suunnilleen 3-4h välein kaipaa jotain purtavaa joten eiköhän se oo riittävän säännöllistä vauvallekin. :) Oon yrittänyt psyykata itseäni etten miettisi koko päivärytmiä liikaa,kunhan suunnilleen tuttuja asioita tapahtuu samassa järjestyksessä niin ei se kai niin justiinsa voi olla.Ja tuo rytmisyyshän on yksi temperamenttipiirre,jotkut vauvat tarvitsee tarkemmat rytmit kuin toiset.En kyllä enää osaa erottaa kumpaan ryhmään meidän vauva kuuluu.Ei ilmaise tahtoaan kovin voimakkaasti vaan tuntuu tyytyvän siihen mitä tarjotaan joten lapsentahtisuus on vähän hankalaa välillä meillä. :D
 
Oon taas alkanut miettiä meidän päivärytmiä ja sitä, mitä sille voisi tehdä. Meidän "ongelma" on se, että tyttö herää klo 05 jälkeen. Vähän haluaisin sitä myöhäistää, nukkuisi edes klo 06-07 asti... Miten paljon teillä on päivän unisaldo? Yöunet + päiväunet? Meillä yöunet 8-9h ja päiväunet 6h. Jos saisi päiväunia vähän lyhennettyä niin pitenisiköhän yöunet..?
 
Meillä on yöunet 10-11h (ei toki putkeen ikävä kyllä :D) ja päiväunia kertyy 4-5h,niissä on kyllä vaihtelua.Meilläkin tyttö heräsi yhdessä vaiheessa aina viiden aikaan mut en mä kykene niin aikasin nousemaan joten nukutin aina uudelleen tai annoin hölöttää sängyssään ja menin sit nukuttamaan kun muuttui kitinäksi.Nyt oon tehnyt periaatepäätöksen että ennen kuutta ei tämä mamma nouse. :D Siis toki meen pinnikselle jos itku tulee mut ylös leikkimään ei nousta.Yleensä tyttö nukkuukin nykyään kyllä yli kuuden.
 
meil on yöunet 9-11 h (1-2 heäämistä välissä) ja päiväunet 1/2-3h. ei vieläkään oikeen parannusta tohon meidän päiväuniasiaan. yleensä ei nuku siis kun iha pieniä pätkiä. joskus harvoin saattaa mennä tunti pari putkeen.
 
Meillä päiväunien pituus riippuu oikeastaan siitä laitanko ulos nukkumaan,vaunuissa uni maistuisi neljäkin tuntia mut sisällä heräilee helpommin eikä oikein pääse takaisin uneen.
 
Meillä yöunet on 11-12h. 22:00-10:00 yleensä. Tänään kylläkin nukkui 13h, herättiin vasta klo 11. Niin ja yksi yösyöttö yleensä välissä.
Päiväunia nukkuu 3,5h.
 
Meillä on yöunet 12-13 tuntia ja päivällä vaihtelevasti noin 3 tuntia. Uutena ilmiönä on, ettei vaunuissa malteta nukkua kuin sen aikaa, kun mä kävelen. Kun vauhti loppuu, poika herää noin vartissa. Paitsi maanantaisin, jolloin saattaa edelleen nukkua sen kolme neljä tuntia.. Eikä me tehdä siis maanantaisin mitään tavallisesta poikkeavaa.. :D
 
Maanantaina on katsos Autumn rankka viikonloppu takana! :D

Meillä yöunet on kans 11-12 tuntia ja päiväunia nukutaan tosi vaihtelevasti 3-5 tunnin välillä. Tuo siis jakautuu kahdelle eri päikkäreille.
 
Onkohan nää aamuvirkut/iltavirkut vauvat aikuisenakin samanlaisia.. :) Välissä tosin tulee teini-ikä jolloin varmaan uni maistuu kaikille aamuisin. :wink
 
Mää ainakin toivoisin, että tyttö pysyy aamuvirkkuna kun itsekin olen - mutta ei sen aamun ihan klo 5 tarvitse alkaa! :woot:
 
Tekah on siinä se hyvä puoli että ei ole niin vaikea muuttaa rytmiä sit kun työ- ja hoitopaikkaelämä alkaa!Jos siis on työssä joka alkaa perinteiseen tapaan kahdeksalta..Mut en mäkään kyllä ihan viideltä välittäis nousta. :D Onneksi kevät tulee ja aamut piristyy valon myötä! :)
 
Meillä nukutaan yöunia aikalailla 11-12h. Aamupäivästä neiti ottaa pienet puolen tunnin tirsat ja pidemmät päikkärit on 2-2,5h. Alkuillasta saattaa nukkua pikku-unet tai sitten ei. Ihan hyvä rytmi mielestäni ollut ja selkeät rutiinit. Pidetään samaa kuviota yllä ollaan sitten missä tahansa, samaan aikaan nukkumaan jne. Tietenkin välillä on poikkeuksiakin. :)
 
Meillä nukutaan yleensä klo 21-09, eli 12 tuntia yleensä nukkuu, mutta syö parin tunnin välein sit aina yöllä :) Ja päikkäreitä on 2-3, jolloin nukkuu 1-3 tuntia/päikkäri.
 
Takaisin
Top