Päivärytmi

sonjis

Jostain jotain jo tietävä
Hej. Ajattelin luoda uuden ketjun keskustelulle päivärytmistä.

Meillä on vielä vähän hakusessa päivärytmi vaikka meidän tyttö jo on 4kk. Aika usein hän on hereillä öisin 2-3 tuntia ja en tiedä mistä johtuu. Nukkuuko hän liian paljon päivällä vai menevätkö päikkärit liian myöhäseksi?

Meidän päivät näyttävät tältä, suunnilleen.
8-8.30 herätys
9.30/10.00 päikkäri herää yleensä kolmen tunnin jälkeen koska minä herätän
13-14/14.30 leikki
14.30-16.30/17.00 päikkäri
17.00-18.00 hereillä, kirjan lukeminen, leikki
18-19 päikkäri
21-22 nukkumaan


Haluaisin ehkä vähän muuttaa pienen päivärytmiä, että heräisimme vähän aikaisemmin niin että tyttö ehtisi nukkua kunnolla päiväunia eikä minun tarvitsisi herätä hänet aina. Haluaisin myös ettei hän nukkuisi niin myöhään päiväunia ja että hän nukahtaisi vähän aikaisemmin.

Muuttuisiko pienen päivärytmi jos alkaisin herättää hänet vähän aikaisemmin aamulla?
 
sonjis: kannattaa varmaan tota yöunille menoa koittaa aikaistaa jotenkin.

meillä ei oo mitään muuta selkeetä rytmiä kuin että nukkumaan mennään noin 8 aikaan ja herätään noin 7 aikaan. muuten päivät vaihtelee aika paljon ja tosi lyhyitä päikkäreitä vaan vauva nukkuu (en tiedä miksei saa päivisin nukuttua).
 
Aika paljon nukkuu kyllä päivisin, saattaa olla että juurikin siksi valvoo öisin. Tosin vauvat on erilaisia ja toiset tarvitsee unta enemmän kuin toiset :) meillä rytmi näyttää suunnilleen tältä: Herätys n kl 8:30
Päikkärit n 10:30-11:15
Ruokailut, leikit
Unille n 13-1430
Ruokailut, leikit
Päikyt 18-19
Rukailu, leikit
Nukkumaan kl 2030-21

Kaikki paitsi ilta unet on noin aikoja, välillä viimeiset päiksyt jää pois kokonaan ja nukkuu päivällä enemmän. Meillä tyttö kyllä jo 6kk :)
 
Meillä on sellainen rytmi et:

8.30-9.30 herätään tai siis noustaan sängystä. En tiä kuinka aikaisin likka on jo heränny mut tuntuu viihtyvän pinnikses kivasti tuohon asti.
Ku ollaan noustu tehdään aamutoimet. Vaipan vaihdot jne. Mä syön aamupalaa ja likka on sitteris ja leikkii jollain helistimellä tai vaan kattelee
11-12 Päikkärit. nukkuu noin 1-2 tuntia vaunuis yleensä pihalla eli herää noin
13-14 sit on hetken hereillä ja leikkii leikkimatolla tai mun kans sohvalla jotain tai lattialla. riippuu millä tuulella on. Sit menee nukkuun taas klo 15-16 ja nukkuu yleensä kolme tuntia. Eli herää klo 18-19. Jos ei meinaa herätä niin herätän. Sit touhutaan kaikenlaista. Välillä viihtyy hyvin itekseen leikkien. Välillä on kovasti seuran tarpees. Ilta unille mennään 21-23 välillä. Joskus jää lyhyet päikkärit välistä ja eihän nää päivät aina samallalailla tokikaan mee...
 
Meillä on sellainen rytmi et:

8.30-9.30 herätään tai siis noustaan sängystä. En tiä kuinka aikaisin likka on jo heränny mut tuntuu viihtyvän pinnikses kivasti tuohon asti.
Ku ollaan noustu tehdään aamutoimet. Vaipan vaihdot jne. Mä syön aamupalaa ja likka on sitteris ja leikkii jollain helistimellä tai vaan kattelee
11-12 Päikkärit. nukkuu noin 1-2 tuntia vaunuis yleensä pihalla eli herää noin
13-14 sit on hetken hereillä ja leikkii leikkimatolla tai mun kans sohvalla jotain tai lattialla. riippuu millä tuulella on. Sit menee nukkuun taas klo 15-16 ja nukkuu yleensä kolme tuntia. Eli herää klo 18-19. Jos ei meinaa herätä niin herätän. Sit touhutaan kaikenlaista. Välillä viihtyy hyvin itekseen leikkien. Välillä on kovasti seuran tarpees. Ilta unille mennään 21-23 välillä. Joskus jää lyhyet päikkärit välistä ja eihän nää päivät aina samallalailla tokikaan mee...
 
Unentarve ja muut nukkumistottumukset on toki erilaisia kaikilla, mutta musta teidän vauva sonjis nukkuu päivällä aika paljon. Laskin että tosta tulee 5-6 tuntia hereillä oloa yhteensä päivällä. Ehkä teidän vauva ei tarvitse unta ihan niin paljoa ja haluaa olla enemmän hereillä ja ottaa sen ajan sitten yöllä. Sit toisena tuli mieleen että musta noi yöunet on aika lyhyet mikä saattaa olla syy siihen että joudut herättämään ekoilta päikkäreiltä. Voisiko auttaa jos joko pistät yöunille aiemmin tai annat nukkua aamulla pidempään ja vastaavasti lyhennät päikkäreitä niin että vauva ehtii olla päivällä vähän pidempään hereillä?

Tosin en taida olla kovin hyvä neuvomaan kun meillä päivärytmi on aika epämääräinen. Alkupäivästä sitä ei oikeastaan ole, mutta näyttää varmaan suunnilleen tältä yleensä:
8.00/9.00 (tai jossain siinä) vauva herää ja otan "aamupalalle" sänkyyn. Nukahdan lähes aina itse ja aamu jatkuu niin että nukutaan kunnes vauva haluaa jatkaa syömistä ja sit taas nukahdetaan taas siihen kumpikin. (Nukahdan aika herkästi kun imetän makuullani.)
11.00 saan itseni pysymään hereillä. Syötän vielä jos pienellä on nälkä ja sitten vaipan vaihtoon ja muihin aamutoimiin. Poika on yleensä lattialla kun syön aamupalaa ja siitä eteenpäin sitten lattialla oloa, leikkiä äidin ja isän kanssa ja syömistä vauvan halujen (ja vähän kotitöiden ja oman syömisen) mukaan. Hyvällä tuurilla saatan saada hänet nukahtamaan hetkeksi (rinnalle) välillä. Tällöin nukkuu max vartin kerrallaan.
15.00-16.00/16.30 vaunulenkki eli päikkärit. Tämän jälkeen sitä samaa kuin yhdestätoista eteenpäin.
Kuuden ja seitsemän välillä on aina yksi syöttö jolloin nukahtaa usein n. puoleksi tunniksi syliin.
19.00 Iltatoimet (kylpy pari kertaa viikossa, muulloin putsataan niistä paikoista mistä on tarpeen sekä annetaan tipat ja kammataan hiukset.)
Iltatoimien jälkeen n. 20.00 -> iltatankkaus
22.00 yöunille
6.00 Herää syömään, vaipan vaihto (sillä muuten välistä tulee turhan pitkä)

Toki vaihtelee päivittäin ja öittäin. Aina yöt ei ole yhtä hyviä (ja viime yönä nukkui yhteen putkeen kahdeksaan asti o.o) Kunnon päiväunia on käytännössä mahdoton saada nukkumaan ennen vaunulenkkiä. Yritetty on kaikilla mahdollisilla keinoilla (ulkona ei voi nukuttaa kun asutaan kerrostalossa ja alakerran parvekkeella poltetaan jatkuvasti) ja yritän yhä jos pieni on kovin väsynyt, mutta jos saan nukkumaan herää viimeistään vartin päästä.
 
vargynja: meillä on sama noitten päikkäreitten kans, paitsi et poika ei yleensä nuku ees vaunuissa :D
 
Meilläkin päivät vaihtelee tosi paljon sen mukaan monelta tyttö herää, mutta rytmi on suunnilleen tällainen:

6:30 aamupala, aamutoimet, leikkimistä
8:00 unille
10:00 ruokaa, leikkimistä
12:00 maitoa ja unille
15:00 ruokaa, leikkimistä
16:00 tunnin mittaiset unet
17:00 eteenpäin leikkimistä ja syömistä
19:30-20:00 iltatoimet, rauhoittuminen ja yöunille (nukahtaa viim. klo 21)

Nuo ajat vaihtelee +/-1h riippuen tosiaan mihin aikaan tyttö nukahtaa illalla ja herää aamulla. Me ei voida antaa nukkua enää viiden jälkeen iltapäivällä, koska muuten vauvan yöunihuuto kestää monta tuntia illalla ja nukahtaminen on tosi vaikeaa ja pitkä prosessi; mitä väsyneempi on, sitä helpommin nukahtaa yöunille. Toki välillä torkahtelee viiden minuutin pätkiä sylissä, mutta se ei vielä ainakaan ole vaikeuttanut yöunille menoa. Ja päiväunia ei nuku muualla ku vaunuissa ulkona/parvekkeella.
 
Meidän päivärytimi vaihtelee aika tavalla. Hyvänä ja helppona päivänä se on:

07.30 herääminen, vaipanvaihto, vaatteiden vaihto ja syönti
~8 - 9(.30) leikkimistä äidin kanssa
9(.30) - ~12.00 ekat päikkärit
~12 vaipanvaihto ja syönti nyt tällä ruoalla maistellaan jotain kasvissosetta maidon lisäksi
12.30 - 14 leikkiä
14 - 16 toiset päikkärit
16 vaipanvaihto ja syönti; tässä maistellaan toisinaan hedelmäsosetta
16 - 17.15 leikkiä
17.15-17.45 iltapäikkärit
maitoa ja leikkiä (viimeaikoina tässä on otettu lähes joka ilta joku puolen tunnin ilmakylpyily) kunnes
19 alotellaan iltatoimet kylpy, yöpuvun vaihto, iltamaito
20 nukumaan

Noilla unimäärillä ja aikatauluilla tyttö pysyy hyväntuulisena ja pirteänä koko yön. Se päivä kun ei pysytä on jotakuinkin seuraava:

07.00 herääminen, vaipanvaihto, vaatteiden vaihto ja syönti
~7.30 - 8.00 leikkimistä äidin kanssa
8.00 - ~10.00 ekat päikkärit
~10 vaipanvaihto ja syönti nyt tällä ruoalla maistellaan jotain kasvissosetta maidon lisäksi
10.30 - 12 leikkiä
12 - 14 toiset päikkärit
14 vaipanvaihto ja syönti; tässä maistellaan toisinaan hedelmäsosetta
14 - 19 leikkiä ja kitinää ja yritystä saada tyttö kolmansille päikkäreille
19 alotellaan iltatoimet kylpy, yöpuvun vaihto, iltamaito
20 nukumaan

Molempienlaisten päivien jälkeen tyttö kyllä (onneksi) nukkuu yönsä kohtuu ehyenä - tai juuri nyt on ollut aika levottomia öitä ja rauhoittelua on tarvittu, mutta noin yleisesti. Ja tietysti on myös päiviä noiden väliltä.

Ja ainakin tuolla meidän tytöllä on tuo oma rytminsä niin sisäänrakennettu, etten sitä juuri pysty ohjaileen. Iltaunille tai päikkäreille on turha yrittää nukuttaa liian aikasten, siitä ei vaan tuu mitään. Sonjis, meillä tyttö teki tuossa ennen joulua itse sellaisen käännön, että alkoi mennä ilta illalta aiemmin nukkumaan (tai siis antoi indikaation väsymisestä ja me laitettiin häent aiemmin nukkumaan) ja vastaavasti alkoi herätä aiemmin. Viikon sisällä hän aikaisti rytmiään yhteensä kahdella tunnilla.

Meidän tyttö selkeästi nukkuu aika paljon moneen muuhun nähden, mutta kun hän kerta nukkuu myös yöt hyvin, niin ilmeisesti hän unensa tarvii (äitinsäkin tarvii aika paljon unta, joten ehkä hän on vain tullut äitiinsä...)
 
Kiitos kaikille vinkistä, mielenkiintoista nähdä myös miltä teidän päivät näyttää.
Munkin mielestä tyttö nukkuu tosi paljon päivisin ja olen yrittänyt nyt tehdä niin että herätän hänet aina, viimeistään kolmen tunnin jälkeen kun hän nukkuu. Niin että hän nukkuisi yöllä. Se on vain välillä vaikeaa koska hän on todella väsynyt päivisin jos olen herättänyt hänet, mutta ehkä hänet on vain pakko pitää vähän hereillä että sitten yöuni tulisi paremmin ja hän nukkuisi!
 
Toivottavasti tämä ei sotke Sonjis yhtään enempää, mutta luin jostain uskottavasta lähteestä (MLL, neuvolan esite?), että alle puolivuotiaalla pitkät päikkärit ei vielä ole yöunista pois. Siltä meilläkin vaikuttaa: mitä paremmin vauvan saa etenkin iltapuolella nukkumaan, sitä rauhallisemmin se yleensä nukkuu yönsä.

Meidän rytmissä ainoa toistaiseksi hyvin pysyvä elementti on jo pitkään olleet yöunet n. 19.30 (20) - 6.30 (7), heräämisiä 3-5. Päikkärit vaihtelevat mutta pisin pätkä on nykyään n. 1,5 h tässä joskus puolenpäivän jälkeen ja muuten poika nukkuu 3-4 20-30 minuutin tirsat pitkin päivää, viimeiset 17-18 aikaan. Yleensä... Kaikki voi toki olla toisin jo tänään. Mutta n. 4 h päikkäreitä yleensä kertyy.
 
Kyllähän se niin on että mitä enemmän tyttö nukkuu päivisin niin sen paremmin hän myös nukkuu yöllä. Raja milloin hän on nukkunut liikaa päivällä ettei pysty nukkua yöllä on tosin aika vaikea löytää :D nyt nukkui vain kahden tunnin päikkärit aamupäivällä ja oli tosi väsynyt ja vain itki joten meni nukkumaan uudestaan. Saas nähdä miten kauan hän nyt nukkuu. Kai sen rytmin jotenkin saadaan kunhan vain jaksetaan odottaa ja kokeilla eri vaihtoehtoja!
 
Ihanaa, ettei kaikilla muillakaan ole vielä kiveen hakattua päivärytmiä! :)

Meidän päivät ovat suunnilleen tällaisia:
9-10: Herääminen, pötkötellään vielä sängyssä ja seurustellaan puolisen tuntia. Sitten poika jää mobilen kanssa pinnikseen, kun mä käyn aamupesulla, jonka jälkeen on pojan aamupesun vuoro.
10-11: Molempien aamupala, poika yleensä loppuajan leikkikaaren alla, kun ei nykyisin enää syö niin pitkiä aikoja.
11-12: Kakkosaamupala ja mahdollisesti pienet tissiunet pojalle
12-14: Vaunulenkki (eli päikkärit). Poika nukkuu mitä tahansa yhden ja neljän tunnin välillä. Yleensä enemmän kuin vähemmän.
16 (tai kun herää): Seurustelua, syömistä ja leikkimistä, kunnes isi tulee kotiin viiden kuuden maissa. Sitten on poikien (ja äidin) omaa aikaa vähän aikaa.
19: Iltarauhoittuminen, tankkauksen aloitus sohvalla, mahdollisesti pienet tissiunet
20: Iltapesut ja nukkumaan. Joskus riittää puoli tuntia, joskus pitää lupsuttaa tissiä parikin tuntia ennen kuin jaksaa käydä nukkumaan.
Yöllä herätään 3-5 kertaa.

Mä olen myös huomannut tuon, että hyvät päiväunet tarkoittaa hyviä yöunia. Oon yrittänyt myös olla herättämättä kesken unien. Oon ajatellut, että jos vauva nukkuu, hän tarvitsee unta. Meillä (ainakaan vielä, koputellaan nyt puuta!) myöhäisemmätkään päiväunet eivät ole vaikuttaneet yöuniin negatiivisesti.
 
Sonjis mä sanoisin niin päin että ei hätää, teidän vauva on vasta 4 kk. Aika monella rytmit vasta hakee muotoaan siinä vaiheessa ja voivat muuttuakin moneen kertaan. :) Tää ketju oli hyvä löytö koska muakin kovasti on mietityttänyt päivärytmiasiat ja missä vaiheessa niitä voisi alkaa vauvalle muodostua. Neuvolassa sanottiin että ehkä joskus puolen vuoden iässä kun kiinteiden syömisen myötä alkaa tulla ruoka-aikoja, siihen asti aika monella imetys määrää rytmejä.

Mä olen yrittänyt lakata ajattelemasta rytmiasioita liikaa, koska totuus taitaa olla se ettei vauvan unikuvioihin ja muihin loppujen lopuksi voi kauheasti vaikuttaa. Itse vain stressaannun kun yritän miettiä mihin aikaan vauvan kannattaisi nukkua pitkät ja milloin lyhyet päikkärit ja mikä yhteys päivän tapahtumilla on ollut siihen menikö yö hyvin tai huonosti.

Meilläkin vauva jossain vaiheessa itse alkoi aikaistaa nukkumaan menoa, tai siis osoittaa niitä väsymyksen merkkejä ihan kuten lapitar kirjoitti. Mäkään en ole pystynyt vauvan rytmejä mitenkään itse säätämään, vauvaa ei voi väkisin pitää hereillä eikä myöskään saada nukahtamaan tai nukkumaan pidempään kuin unta riittää. Mulle homma alkoi selkiytyä kun opin paremmin tunnistamaan vauvan väsymyksen merkkejä esimerkiksi silmistä ja kitinöistä niin että päikkärit alkoivat sujua luonnostaan. Hyvä tieto oli myös täältä foorumilta se että vauvat nukkuu suunnilleen 1,5-2 tunnin välein joten joskus arvioin vieläkin ihan vaan kelloa katsomalla onko nyt kyseessä väsykitinä vai joku muu. :) Ja yleensä kun vauva herää päikkäreiltään kovin aikaisin, kokeilen heilutella vaunuja tai antaa vauvan vain olla siellä vielä ja usein uni jatkuukin.

Ja meillä muuten tällä hetkellä vauvan mielestä aamu on klo 05. :wink Hetki sitten vielä nukuttiin hyvin yhdellä yösyötöllä seitsemään, kahdeksaan. Sitten maailma avautui eikä malta enää nukkua kun on kivempi höpöttää...
 
Meilläkin tyttö yhtäkkiä alkoi menemään yöunille aiemmin. Ensin nukkui 12 tunnin unia, mutta nykyään tuntuu että haluaisi herätä jo 5-6 aikaa. Tämä äiti ei kyllä ihan niin aikaista aamua kaipaa, joten laitan tuttia suuhun ja tähän asti tyttö on kyllä jatkanut unia hyvin nopeasti. :)

Ja samaa teen kuin Itu, katson hyvin paljon kellosta kuinka kauan vauva on ollut hereillä ja sen mukaan arvioin pitääkö laittaa nukkumaan vai ei. Koska aina meillä ei näytetä selkeitä väsymyksen merkkejä. Ja usein käy niin, että jos näyttää väsyneeltä ja antaa maitoa niin tyttö saattaa jaksaa olla vielä tunninkin hereillä.

Senkin voin allekirjoittaa että rytmi ei todellakaan ole kiveen hakattu.. Joskus tulee päiviä, jolloin tyttö nukkuu vain tunnin pätkissä pitkin päivää ja joskus tuntuu ettei sitä saa nukkumaan millään vaikka olisi kuinka väsynyt. En kyllä ota asiasta kauheaa stressiä kun ikääkään ei ole vielä ku muutama hassu kuukausi. :) Ehkä tosiaan sitten vakiintuu kun kiinteitä menee enemmän.
 
Meilläkin päikkäreissä on paljon vaihtelua!Eikä ne merkit tosiaan aina ihan selkeitä ole kun joskus riittää muutaman minuutinkin power napit ja joskus tyttö haluaisi jo herätä seurustelemaan vaikka silmistä näkee että oikeasti olisi vielä väsynyt.
 
Meillä menee suunnilleen näin (riippuu tosi paljon siitä monelta herätään aamulla) Herätään klo 10-11:30 aikaan. Ekat päikyt 12-13 aikaan, niiltä herätään 14-16. Sit pikkupäikyt 18-20 n. Puolituntia-tunti. Yöunille klo 22-24.
1-2krt herää yössä syömään.
 
Joo ei se rytmi ole niin helppoa löytää. Muuten hyvin nukkuva vauva päätti eilen päivällä että hän vain nukkuu tunnin kerrallaan. Ja oli sitten koko päivän väsynyt kun ei malttanut nukkua mutta ei myöskään olisi halunnut/jaksanut olla hereillä. Nukkui sitten hyvin yön. Joten kiva huomata ettei muillakaan ole niin tarkat päivärytmit ja että joskus on niinpäin ja jo seuraavana päivänä on näinpäin. :wink .
 
Kannattaa ehkä kokeilla aika pitkäänkin nukuttaa uudelleen jos näyttää että vauva herää päikkäreiltä liian aikaisin!Mut ei se tietenkään aina onnistu.

Aion kyllä neuvolassa vähän kysellä näistä päivärytmiasioista vaikka voi olla ettei niihin kauheasti voi vielä vaikuttaa,mut kyllä tää viideltä heräily on vähän turhan aikaista jos meinaa pysyväksi käytännöksi jäädä. :sad001 Uni ei vaan tunnu riittävän millään aamuun asti.
 
Meillä on aika selkeä rytmi. Me nukutaan aika myöhään, heräillään yleensä 9-10 välillä. Onneksi esikoinen on tullut äitiinsä ja nukkuu pitkään. :) Tyttö syö aika tarkalleen kolmen tunnin välein päivisin. Lounas on n.klo.12.30 ja välipala 15. Tyttö nukkuu aamupäivästä pikkunokoset ja menee pidemmille päikkäreille kahden maissa. Eilen vetäisi kolmen tunnin päikkärit. Illan olikin sitten kokonaan hereillä. Päivällinen on viideltä. Iltatoimet alkaa yleensä klo.20 aikoihin jolloin poika syö iltapalan, sitten saa vielä hetken leikkiä ja aletaan jo rauhoittumaan nukkumaan menoa ajatellen. Kello 21 molemmille tehdään iltapesut ja vaihdetaan pyjamat. Poika menee siitä hampaiden pesun jälkeen nukkumaan ja neiti menee syömään iltamaidon. Yleensä ennen kymmentä on neitikin sängyssään. Yöllä herääkin sitten vaihtelevasti ekalle syötölle, joskus se on jo kahdelta, joskus vasta neljältä. Ekan syötön jälkeen nukkuukin monesti sen 4-5h putkeen. Ihan tyytyväinen olen meidän rytmiin. :)
 
Takaisin
Top