Voin niin samaistua näihin ajatuksiin. Kätkytkuolema pelottaa ihan hirmu paljon ja öisin vahdin pikkuisen unta ja herään pienimpäänkin ääneen ja muutenkin. Mulla synnytys meni hyvin ilman repeämiä - ainoastaan pienet haavat tuli, mutta niitä ei tarvinnut alkaa tikkailemaan ja ovat paratuneet nyt.
Me päästiin viime perjantaina kotiin, mutta maanantaina tultiinkin lasten teholle, kun vauva ei jaksanut enää olla hereillä eikä syödä ja kellersi. Synnytyksen jälkeen oli hankaluuksia imetyksessä, kun vauva ei silloinkaan jaksanut kunnolla syödä ja olla hereillä, mutta veriarvot ja bilirubiini oli ok niin päästiin kotiin. Maitoa mulla alko nousemaan kahden pvn päästä synnytyksestä ja sitä ois kyllä riittänyt. Mutta siis, tultiin maanantaina teholle ja vauva oli 12h (yön yli) sinivalohoidossa ja sai nenämahaletkun kautta maitoa. Edelleen ollaan täällä ja onneksi vauvan bilirubiiniarvot lähtivät hienosti laskuun sinivalohoidon aikana. Vauva on virkistynyt jo paljon, mutta syöminen takkuilee, kun edelleen voimat on vähissä ja nukahtaa tissille. Ollaan myös ruokittu nyt pullosta, sillä siitä vauvan on helpompi saada maitoa kuin rinnasta imemällä. En yhtään tykännyt ajatuksesta, että joudutaan pullo ottaa käyttöön, mutta eipä oo vaihtoehtoja. Nyt oon ok asian kanssa, koska tärkeintä on saada vauva syömään, jotta toipuu. Tänään otetaaan nenämahaletku pois - nyt alkaa jo jännittää kuinka seuraavan syötön aikana käy, jaksaako syödä tissistä ja pullosta miten paljon...
Mullakin oli hankaluuksia alkuun imetyksen kanssa, koska rintoihin sattui kamalasti. Rintakumi auttoi ja auttaa edelleen ja uskon, että siitä saa vauvelin vielä irtautumaan ja imetys onnistuu jatkossa ilman. Kumin avulla vauva löytää helpommin paremman imuotteen, jolloin imeminen tehostuu huomattavasti. Ja osaa sitten myöhemmin, kun virkoaa kunnolla, ottaa tisustakin kunnolla kiinni. :) Tai jos irtaantuminen kumista ei onnustu, pitää vaan ajatella että pääasia on vauvan ravinnon saannin takaaminen. Ja pullon kanssa sama juttu. Itteeni pelottaa just toi pulloruokinta, et kuinka sen kanssa käy. Mutta kasvaa ne lapset korvikkeellakin! Joten nou hätä.
Imetys vaan on niin kivaa, etten siitä haluaisi luopua. Niin ja hyvät asennot löytyy varmasti, kunhan opit vielä paremmin käsittelemään ja pyörittelemään vauvaa. Näin ainakin mulla. Imetystyyny on tosi hyvä olla! Helpottaa paljon.
Mä täällä sairaalalla nyt kovasti odotan vauvan toipumista ja jännitän mitenhän kotioloissa käy, kun siellä ei voi punnita vauvaa joka aterian jälkeen. Kun ei sitten tiedä kuinka paljon vauva on syönyt ja syökö sitten tarpeeksi edes ja osataanko antaa lisämaitoa tarpeeksi ja jaksaako sitäkään syödä. Nyt ois tärkeetä, että vauva söisi riittävästi ja kakkaa ja pissaa tulisi, kun sillä tavalla se bilirubiini poistuu. Mut ollaan täällä puhuttu, ettei me lähdetä pois kuin vasta sitten, kun on varma olo pikkuisen ruokailujen suhteen. Eli huomiseen ainakin ollaan täällä vielä ja sen jälkeen neuvolassa seurataan painoa tiuhaan tahtiin. Huoli on täälläkin siis suuri, mutta ei se auta muu kuin pysyä positiivisena kaiken tän keskellä. Voitte vaan kuvitella kuinka paljon olen itkenyt täällä... Nyt syöttämään.
Tsemppiä Kardulla sinne teille!