Päivähoito

Tuosta Ruotsin tutkimuksesta en ollut kuullut. Mielipiteelläni halusin lähinnä rohkaista olemaan kotona, mikäli niin haluaa tehdä.

Ruotsissa koulu- ja päiväkotijärjestelmä ei kuitenkaan ole yksi yhteen verrattavissa. Ja nyt on kyllä kritisoitava näkemystä, ettei kotihoidossa sosiaalistuisi, päiväkodissa saattaa sosiaalistua toimimaan nykyisen kaltaisessa peruskoulussa (jolle päiväkoti on luonnollinen alku), mutta voi olla, että Kotona oppii taitoja, joita tällainen pitkittäistutkimus ei tavoita (johtuen hoitopaikkojen eli kotien heteogeenisuudesta). Tämäkään ei ole mitään faktaa, mutta kuitenkin mielestäni huomionarvoista. Voi olla, ettei kaupunkilaislapsi opi pienestä pitäen hoitamaan kotieläimiä tai lämmitämään puuhellaa (jep, näitä vielä löytyy) vastaavasti kaupungissa voi oppia muita taitoja.

Itse näin ehkä tulevan yhteiskunnan hieman eri tavalla. Ennustan, että omavarainen maatilaviljely on tulevaisuuden juttuja. Mutta siis eipä mennä nyt niihin.
 
Itse myös pakko osallistua ja kommentoida tuota ruotsalaista tutkimusta. Tulokset noin esiteltynä, eivät mielestäni kerro vielä yhtään mitään... Tässä ovat jääneet myös auki kaikki taustatieto, laajempi perehtyminen sekä muiden olennaisten tausta seikkojen tutkiminen. Jos puhutaan esimerkiksi kaupunkilaisista, jotka ovat kotona lasten kanssa, voi taustalla olla myös vanhempien työttömyys, huonompi sosioekonominen asema ymv. Tästä kertonee esimerkiksi se, että lastensuojelun yksi tukitoimi perheille lasten etua ajatellen on saattaa lapsi päivähoidon piiriin. Eli kaikki joilla on "mahdollisuus" pitää lasta kotona noinkin pitkään, eivät suinkaan ole maalla asuvia jne. Useammat perheet jotka laittavat päiväkotiin lapset melko varhain, ovat niitä, joilla on työ jonne palata, asuntolainat ym. maksettavana tai kenties opiskelut vielä kesken, jne jne. Jolloin uskoisin että näillä ihmisillä on mahdollisesti ehkäpä muulla tavoin perheenä enemmän tarjottavana lapselleen taitoja tulevaa elämää varten.

Mielestäni keskustelu ehkä myös hieman katosi aiheesta, koska lähinnä varmaan oli mietinnässä tuo hoitovapaalla olemisen mahdollisuus, eli siihen kun lapsi täyttää 3 vuotta. Luulen että nämä ihmiset jotka todella voivat pitää lasta kotona ihan kouluikään asti kotona, ovat ihan oma ihmisryhmänsä, joiden taustaan tulisi perehtyä paljon laajemmin. Osa voisi varmasti olla näitä maalla asuvia, osa kenties jo koko perheenä yhteiskunnassa syrjään jääneitä/vaarassa syrjäytyä. En tiedä, mutta yksi ryhmä mikä myös tuli mieleeni voisi olla maahanmuuttajat, jotka saattavat kulttuurisyistä myös hoitaa lapsensa kotona, eikä tällaisen perheen äidillä mahdollisesti ole muuta työtä, tai edes realistisia mahdollisuuksia siihen kielellisten ymv. seikkojen vuoksi. Nämä seikat huomioiden ei mielestäni ole relevanttia tulkita tutkimusta noin suoraviivaisesti; "päiväkoti paras paikka 1-2v lapselle"

En ole itse mitenkään perehtynyt tutkimukseen, nämä ovat ajatuksia jotka itselläni heräsi lukiessa tuon lyhyen esittelyn tutkimuksesta.
 
Vauvakerhoon ohjaaja, jolla on useampi lapsi ja kaikki nyt jo yli 2-vuotiaita, kertoi omista kokemuksistaan. Ensimmäiset lapset menivät päivähoitoon vasta yli kolmen vanhana ja viimoiset heti siinä n. 1-vuotiaana. Sanoi että heillä oli sillä yksivuotiaalla helpompaa päivähoidon aloitus, sillä hänelle ei ollut vielä sitä "äidissä kiinni kuin takiainen" vaihetta, vaan jäi sinne oikein innoissaan. Vanhemmat lapset taas kokivat sen hoidon aloituksen hitusen ahdistavampana, osaksi varmasti siksikin että ymmärrystä oli jo enemmän. Kyllä hekin siihen päivähoitoon ajan kanssa hyvin tottuivat, vaikka eroahdistus hetkeksi kasvoi.

Tämän kertoi siis lohdutuksena meille, jotka harmittelimme sitä, että joutuu laittamaan vuoden vanhan jo hoitoon päiväksi. Että löytyy siitäkin hyviä puolia, eikä tarvitse kokea huonoa omaatuntoa töiden aloittamisesta.

Itse ainakin koen, että minun lähipiirissä enemmän arvostetaan kotiäitejä, joilla on mahdollisuus jäädä lasta kotiin hoitamaan ja kasvattamaan. Mutta ehkäpä se on niin, että teet niin tai näin, koet itse aina olevasi vähän "paska mutsi"... :P
 
Nii-i.. Asioilla on yleensä monta puolta, niin kuin tässäkin. Ja lapsetkin on yksilöitä.
 
Ite en ainakaa harmittele lapsen laittamista hoitoon vuoden iässä juuri siksi että sillon se sopeutuminen on luultavimmin helpointa
 
En muista oliko täällä jo mainintaa, mutta mulle selvisi tänään, että Vantaalla pitäisi päivähoitoon hakea jo 4kk ennen aloittamisajankohtaa.
 
Se taitaa joka paikassa olla tuo 4kk. Mikä on mun mielestä aika pitkä aika, jos ei oo vielä tarkkoja suunnitelmia tai vaikka työpaikkaa tiedossa. Ja 2 viikkoa on se aika, joka kunnan on järjestettävä hoitopaikka, jos esim työllistyy.
 
Meillä esikoinen aloitti 3-vuotiaana päiväkodissa ja on sopeutunut oikein hyvin. Ihana oli häntä pitää kotona, mutta selkeästi jo kyllästyi, kun ei lähipiirissä ole paljon kavereita. Mutta ihanaa jos voitte pitää lapsia kauan kotona, itse täytyy kuopus laittaa 1 1/2 vuotiaana laittaa hoitoon, taloudellisen tilanteen takia ja harmittaa jo valmiiksi laittaa toista noin nuorena hoitoon, mutta pakko mikä pakko.. Varsinkin kun tämä on niin herkän sorttinen. Esikoinen tässä iässä oli jo niin valmis lähtemään äidin sylistä tutkimusretkille, mutta tällä on jo nyt niin paha eroahdistus, kun äiti käy vessassa. Saa nähdä kuinka paljon tämä äiti itkee, kun pienin alottaa hoidon. Onneksi siihen on vielä vuosi aikaa.
 
Me asutaan vähän pienemmässä kaupungissa ja nyt kun soittelin elokuuta varten vuorohoitopaikkaa niin sanoi että kannattaa jo nyt kovasti laittaa papereita vetämään jos mielii paikan saada
 
Mitäs sitten tapahtuu jos ei saakkaan, tuommosta vuoropäiväkotipaikkaa :D normi päiväkotipaikkaa ei (täällä) monesti saa sieltä mistä toivoo mutta toisesta päiväkodista kyllä ja sitten jonotetaan yhä siihen toivomaansa paikkaan ja joskus sinne sitten pääsee mutta ku noita vuoropäiväkoteja ku on vaan yks :D
 
4kk on kaupungilla tuo 'järjestelyaika'. Täällä espoossa palvelunohjaus ottaa yhteyttä perheisiin jos sitä ykkösvaihtoehdon hoitoa ei ole mahdollista järjestää - sitten sumplitaan yhdessä mistä lapselle hoitopaikka olisi sopivin.

Jokainenhan meistä tekee päätöksensä juuri sillä hetkellä olevan tiedon ja tunteen nojalla - asiasta kuin asiasta on tehty n.miljoona tutkimusta eikä niitä kaikkia voi ottaa huomioon jos haluaa säilyttää jonkunlaisen järjen hivenen omassa elämässään. Niihin tutkimustuloksiin pitäisi ynnätä vielä oman naperon luonne ja kyky sopeutua tilanteisiin:confused013 Minä en vielä omastani osaa sanoa kuinka sopeutuu hoitoon vuoden ikäisenä, mutta ainahan sitä toivoo parasta ja pelkää pahinta - parhaani yritän ja sen on riitettävä :smiley-angelic008
 
Laitoin eilen päiväkotihakemuksen ku olin eka soittanu sinne vuoropäiväkotiin :) Sitten hakemuksen lopussa kun kerrottin että hakemus on lähetetty - hakemus on voimassa 6kk! Hain siis 24.2 päivähoitoon jonka tarve alkaa 25.8. ( = 6kk ja 1pv!) pitääköhän tässä tehdä uus vai .. Se päiväkodin johtaja kyllä sanoi että ottavat viimeistään kuukautta ennen aloituspäivää yhteyttä :woot:
 
Siinäkö sitä oliski ku ilmottaisivat ihan hollilla että haeppa uusiksi..:hilarious:
 
Kyllähän se hakemus kumminki käsitellään ennen ku hoidon tarve alkaa, että sinänsä nyt ei luulis olevan ongelmaa..
 
Joo, kyllä tuo riittää. Mä muistelisin, että täällä (ja edelliselläkin paikkakunnalla) olis vuoden voimassa se hakemus..
 
Meillä ei edes ollu mitää aikaa tai en huomannu.. Ja päiväkodin johtaja soittelikin hakemuksesta asioita. Sanoi että palataan kun päätös tulee.. Eli varmaan heinäkuulla.. (Meilläkin hoito alkaisi elokuun puolivälissä)
 
^Voi olla, että tuleekin vasta elokuun alussa tai sitte jo kesäkuussa. Suurin osa päiväkodeista kun on heinäkuun kiinni.
 
Meidän päikky on auki heinäkuun.. Ja kun suunnittelevat kumminkin syksyn paikat jo ajoissa (hakemus piti olla maaliskuun johonki päivään mennessä sisällä) niin varmaan tekevät päätökset ennen lomakauden alkua.. Joka tapauksessa ennen elokuun puolta väliä esim SeEnsimmäisen tapauksessa.. Eihä hyö voi silleen tehdä et ilmottavat et huomenna alkaa..
 
No ei ihan niin viime tinkaan kuitenkaan jätetä. Luulisin kans, että elokuussa alottavat saa tiedon jo ennen kesäkautta. Mutta esim. meillä kun ovat aloittaneet kesken vuoden, niin kyllä se ilmoitus paikan saannista on tullut vasta 1-2 viikkoa ennen aloitusta.
 
Takaisin
Top