Päikkärit

Jos on yöunet menneet kivasti niin on mennyt myös päikkärit. Ei kyllä kannattaisi tulla tänne huutelemaan, kun kohta on tietysti ihan eri meininki :wink Nyt on nukkunut kivasti vaunuissa ilman että tarvitsee lähteä lenkille. Muutamia kertoja, varsinkin iltapäivisin olen kärrytellyt uneen, ja sekin käynyt aika nopsaan. Sen jälkeen on nukkunut vaunuissa vaikka ne onkin pysähtyneet. Nyt pitää nauttia näistä päivistä. Vaikka nyt tietysti on niin kiva ilma ettei olisi edes haitannut lenkille lähteä :) Kerkesipä sitä syödä ja juoda kaffeet rauhassa!
 
Meillä on selkeesti lyhentynyt päikkärit nyt n. Viikon aikana. Nukkuu vaan 1/2-45min x 3. Tarvii varmaan kohta jättää yhdet välistä pois ja kokeilla josko nukkuis sitten kahdet vähän pidemmät pätkät. Ite oon ollut ihan naatti tänään kun oli pakko valvoa ja katsoa vaalien tulos :P menin vasta 00.30 nukkumaan ja vaavi heräs 6.10 :D ja pari kertaa yöllä tuttia itkemään... En valvo enään ikinä yli klo 22 :P Nyt tekis niin mieli ottaa päikkärit, mutta aina kun oon ite vaipumaan uneen niin poika jo heräilee...
 
Meillä nukutaan hyvät päikkärit jos on sitä ennen valvottu pitempi pätkä ja ollut ohjelmaa. Eli jossain kylässä tai muualla. Tänään valvottiin aamulla yli 3 tuntia, sitten pikainen torkahdus tissillä. Kun viimein päästiin vaunuun ulos niin tyttö nukkui 3,5 tuntia! Nyt menossa yöunille eli tämä päivä meni yksillä päikkäreillä :O Normisti kuitenkin ne kahdet päikyt tarvii.
 
Mäkin oon miettiny tota 2 päikkäreihin siirtymistä kun päikyt on selkeesti lyhentyneet ja vikat päikkärit ei enää millään maistuis neidille!! Mutta miten toi muutos sitten käytännössä toteutetaan?
 
Meillä päikkärit on pitkälti vauvan tahtisia. Jos nukuttaa niin mennään päikkäreille eikä niiden määrää lasketa, kun kestot voi olla mitä tahansa 15min - 2h välillä (useimmiten vain max 45 min ja joinain päivinä nukkuu vain 1-2 päikkärit). Välistä neiti vaikuttaa väsyneeltä mutta päästyään rinnalle, virkistyy ja rupeaa juttelemaan. Pääasiassa neiti nukkuu aamulla kahdet päikkärit ja iltapäivällä yhdet. Välistä on vielä klo 16-17 aikoihin väsynyt ja annan nukkua tissillä 15 min jos typy sitä haluaa, mutta pidempiä päikkäreitä ei silloin enää paree nukkua kun sitten menee yöunet.
Mä uskon että vauva itse ilmaisee jos tarvii päikkäreitä, jos ei muuten niin väsymysitkuna. Mutta oon huomannut että jos on jotain kiinnostavaa katteltavaa niin vauva ei nuku vaikka kuinka väsyttäisi. Ei vaan malta.
 
Yleensä kahdet päikkärit päivässä. Ekat reilu 2h heräämisen jälkeen ja toiset päikkärit noin 2-3h ekojen päikkäreiden heräämisen jälkeen. Vakiona on että toiset päikkärit on reilu 1h ja toiset 2,5-3h. Järjestys vaihtelee, mutta nyt useammin nukkuu tuon pidemmän pätkän ensin. Eikä meillä tarvitsee nukuttaa päikkäreille. Laitetaan ulkovaatteet päälle ja parvekevaunuihin itkuhälyttimen kanssa. Parissa minuutissa tyttö on unten mailla. Heräämisestä hän ei välttämättä ilmoita ollenkaan vaan silmät auki köllöttelee ja hymyilee. Kahinasta voi päätellä, että nyt siellä ollaan hereillä. Tosin häntä käydään usein lasin takaa katsomassa, niin ei kauaa joudu yksin olemaan hereillä.
 
Meilläkin nukutaan päikkärit vauvan omaan tahtiin. Kun ollaan kylässä niin ei malteta nukahtaa ennen kuin ollaan autossa tai vaunujen kanssa kävelemässä. Paikallaan oleviin vaunuihin ei nuku, eikä autoonkaan jos ei ajeta.. tarkoituksella ei missään nimessä valveilla pidetä. Kyläily on kyllä hankalaa kun valveillaoloaikakaan ei vielä pitkä ole. Säännöllistä päiväunirytmiä ei vielä saada kun päivät vaihtelee edelleen tosi paljon. Riippuu ihan siitäkin miten yö menee. Jos on levoton yö niin nukuttaa päivällä sit enemmän.
 
Tässä yks päivä oltiin typyn kanssa lähdössä ulos, mutta rattaiden pussi ja kaikki kamat oli matkarattaissa (en niitä käytä muutoin kuin ihan pakosta kun eivät ole yhtä mukavat kuin yhdistelmät) ja mulla meni hetki saada kaikki valmiiksi uloslähtöä varten ja olin jo pukenut neidin haalariin odottamaan olkkarin matolle. Neiti oli tosi väsynyt ja kun mä menin hakemaan typyä rattaisiin, pieni oli jo nukahtanut matolle. :oops:

Voi pieni muru, äiti oli niin pahoillaan että kesti saada kaikki valmiiksi. Eipä typy siihen herännyt kun nostin hänet rattaisiin ja nukkui pitkät päikkärit, mutta äiti taas tunsi pienen kolhun sydämessään.
 
Meillä nukutaan kolmet päiksyt. Nyt kipeenä on ollut pidemmät unet kuin normaalisti, parit lähemmäs 2h unet ja yhdet tunnin.
Normaalisti yhdet n.1h ja kahdet 30-45min unet.
Vaunuissa nukkuu päiksyt. Yhdet aina pihalla kun koira pitää lenkittää. Meillä neiti pitää nukuttaa päiväunille, mutta suht samoihin aikoihin päivästä alkaa näyttää väsymisen merkkejä.
 
Röpelö, turhaan tunnet "syyllisyyttä", neidillä oli oikein mukavat oltavat siinä ulkovaatteet päällä, ei hän muuten olisi siihen nukahtanut :wink
 
Meillä on kyllä ihan persiistä välillä nämä päikkärit (edelleen). Yleensä nukkuu aamusta n pari tuntia heräämisestä tunnin-pari, sitten kahdet-kolmet pikkutirsat, yleensä 30 min. Tänään otti aamusta päikyt 40 min, puolenpäivän aikaan toiset samanlaiset ja 15-15.30 viimeiset. Iltapäikkyjä ei suostu ottaan sitten millään! Nyt sitten tuossa kukkunut, tosin ihan hyväntuulisena. Enää ei kyllä mennä kun yöunille. Aika pitkä pätkä tulee valvottua putkeen. Ei pitäis sressata näitä päikkäreitä, mutta kyllä välillä vähän ihmetyttää miten tuo pikkuinen jaksaa noin vähillä unilla! Eilen ei myöskään nukkunut iltapäikkyjä. Pari iltaa tätä ennen kauheella huudolla, mutta nukahti sitten hetkeksi kuitenkin. Kuinkas teillä muilla päikkärit tällä hetkellä?
 
Meillä nukkuu 2-3 päikkärit. Ekat aamulla 8 aikoihin n1,5h ja toiset puolen päivän aikaan n.1h, kolmannet suunnilleen kolmen maissa myös n. Tunnin :) Nyt yhä useammin on nukkunut vaan parit päikkärit. Silloin nukkuu aamulla muutaman tunnin ja sitten iltapäivällä n. yhden aikoihin tunnin-puolentoistatunnin päikkärit. Vaihtelee kauheesti. Mut selkeesti jaksaa olla jo pitkiäkin aikoja hereillä.
 
Meillä on nukuttu nyt kahdet päikyt. Ekat on pitkät, 2-3 tuntia n. 9-12 ja toisetkin 1-2 tuntia n. 14-16. Aiemmin tyttö nukkui juurikin noita 0,5 - 1 tunnin unia kolmesti päivässä niin tämä on melkoinen muutos! Tosin viikon verran näin menty niin vielä kerkee muuttua. Sisälle tyttö ei suostu enää unille vaan ulos vaunuun aina. Autoillessakaan ei unet niin maistu kuin ennen. Meillä oli vaihe et ei vaunuissa nukuttu kun ne ei liikkunut ja sisällä nukuttiin paremmin niin nyt onkin ihan päinvastoin :-D
 
No ehkä tuo iltapäikkäriaika alkaa olla sellainen, ettei sitä enää tarvi. Nukahti kyllä hyvin illalla unille ja nukuttiin lähes 12 h. Ei nyt putkeen kuitenkaan :wink
 
Kyl tuntuu muiden vauvat nukkuvan! Mein nukkuu 30min pätkiä, joskus tunnin. En kyl koe tätä silleen ongelmaks, kun yönsä on aina nukkunu. Et mieluummin päivällä ton kans sit tohottaa. Nyt kello puol kaks ja likka nukkuu toista pientä pätkää manducassa. Ajattelin et näinhän sen saan torkahtaan. Ei oo onneks mikään hirviö vaikkei unta saiskaan päivän aikana, mut pinna kestää paremmin ku on nukuttu.
 
Lilliputtis, täällä sama homma, aamupäivällä nukutaan 30min, päivällä 30min-1,5h yleensä kyllä aika tasan tunti. Joskus sitten vielä alkuillasta yks 30min, jos on kovin väsy pieni mies. Ja näillä pärjää oikein hyvin, minkäs teet kun ei kaveri nuku enempää, ei sisällä, ei vaunuissa, ei autossa, ei kainalossa. Kaikki oon kokeillu ja aina unen määrä sama.
Muoks. Yöthän meillä pienen näkökulmasta kans nukutaan, n. 11h, mitä nyt kiinteistä huolimatta syödään 3-4 kertaa mutta kaveri syö ja nukahtaa.
 
Meilläkin nykyään aamulla 20-30min, päivällä 1-2h ja illalla unet vielä jos kauhea väsy on. Yleensä jos illalla nukkuu niin sitten on yö mennyt vähän plörinäksi. Mutta pikkanen nukkuu sillon kun unta tarvitsee.
 
Meillä on kans nyt siirrytty noin 30-45min uniin x3. Hassulta tuntuu että joskus sain vauvan nukutettua uudelleen kun heräs puolen tunninnunien jälkeen ja lopulta saattoi posottaa unta vaikka 2h. Mutta nykyään herää unilta aivan virkeänä ja auri koisena vaikka ois nukkunu vaan 20 min. Turha siinä on ruveta uudelleen nukuttelemaan :)
 
Kun oli puhetta noista yöunista niin mitenkäs päiväunet pikkuisilla nykyään ?
Meillä nukutaan kolmet päikkärit tällä hetkellä. Vähän aikaa sitten siirtyi itse jo kaksiin päikkäreihin, mutta luulen että kaiken uuden liikkumisen oppiminen on niin väsyttävää, että tarvii taas enemmän lepäilyä touhuamisen lomassa. Päikkärit kestää n.45min. Harvemmin kauempaa... Ensimmäiset nukkuu noin tunti heräämisen jälkeen. Toiset päikkärit n. 11 ja kolmannet n. 14 aikaan. Jaksaa olla pirteänä hereillä n. 2,5-3h. Yleensä ei nuku enään klo. 16 jälkeen ennen yöunia joille menee klo 19-20.
 
Herätään klo 6-7 aikaan ja ekat päikkärit on klo 9. Ne kestää päivästä riippuen 45min -2,5h, mutta yleensä sellaiset 2h. Ne nukutaan parveekkella ja mitä huonompi ilma on, niin sitä paremmin tyttö nukkuu. Toiset päikkärit on välipalan jälkeen noin klo 15 ja ne on pituudeltaan yleensä tunnin. Välillä 0,5h ja välillä 2h. Jos ollaan kotona, niin nekin on parvekkeella. Jos ollaan jossain muualla, niin pyritään, että saataisiin hänet rattaissa ulos nukkumaan. Ulkona, kun nukkuu parhaiten. Yöunille käy sitten klo 20 jälkeen.
 
Takaisin
Top