Päikkärit

Keskustelun 'Laskettu aika marraskuussa 2014' aloitti Lumikki, 30 marras 2014.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Lumikki Peruskäyttäjä

Hei,
    Osaisko joku antaa nyt hyviä vinkkejä..
    Jätkä on nyt 6 viikkoa vanha ja tähän asti päikkärit on sujunu hyvin.. viime sunnuntaina alotti tämmösen tavan että yöunien jälkeen ei ala päikkäreille aamupäivällä. Poika ei oo mitenkään levoton, yöunien jälkeen jää vain sellanen tuijottelu/katselu moodi päälle, väsy tulee silmään mutta en saa sitä nukkumaan ja hän ei sikeästi malta nukahtaa!
    Oon yrittäny kapaloida (turhaa, kun ei ole levoton) , sylitellä, tissitellä, nukuttaa melussa,nukuttaa hiljasuudessa, nukuttaa valossa/pimeässä, oon nakannu harsoa silmien päälle, syöttäny pimeässä, laulanu, hyssyttäny, vaihtanu vaippaa, nukuttanu vaunussa.. you name it!
    Alkaa olla tosi väsyny äiti ja isi.. Tällä viikolla poika on nukkunu kolmena päivänä kunnon päikkärit yöunien lisäksi, nyt kolmas päivä putkeen kun "tappelee" unta vastaan! silmät lupsuu päässä pienellä ja näkee että on väsyny mutta kun hän ei malta. Iltapäivällä kun nukahtaa sikeämmin alkaakin sitte jo oikeastaan yöunille.

Onko tää joku vaihe vai mitä??

Pojalla ei oo kuumetta ja syö ihan normaalisti. JA kun ei oo korkein väsy piikki niin seurailee kyllä mielellään..

p.s osaako joku myös neuvoa miten saan tuon lilypien rv seurannan pois.. ?? Allekirjotuksen kautta ei jostain syystä päivitä pois sitä.. :smiley-angry019
    Last edited: 30 marras 2014
  2. röpelö Tuttu foorumilla

Musta tuntuu, että teidän poika on oppinut kohdistamaan katseensa ja maailma on avautunut hänelle ihan uudella tavalla. Niin paljon ihmeteltävää ettei millään malttaisi nukkua. Meidänkin tyttö enteilee hieman samaa. Ikää on nyt 4½ viikkoa ja katseltavaa on paljon. Oon joskus nakannut neidin pinnikseen lelukaaren alle kun on vaan valvonut tunti toisensa perään. Jokeltelee aikansa leluille ja lopulta uuvahtaa. Neuvolasta saattas saada neuvoja millä saisi päikkärit taas maistumaan.
    • Tykkää Tykkää x 2
  3. Autumn Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

Täällä on myös ihan sama ilmiö havaittavissa. Ikää nyt 5 viikkoa. Ei sitten niin millään ainakaan aamupäivän unille! Nytkin on ollut puoli kuudesta asti hereillä ja torkkunut ehkä pari ihan lyhyttä pätkää! Heti kun yrittää viedä puoliunisena sänkyyn niin alkaa kitinä, syliin ei nukahda kun katselee vaan ympäriinsä... Alkaa tosiaan äiti ja iskäkin olla vähän väsyjä! :eek:
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  4. Lumikki Peruskäyttäjä

Just.. :) Onneksi on kohtalotovereita! Vaatetus muuten kannattaa kans tarkistaa.. meillä tais olla eilen liian kuuma, nukahti ku yökkäriä avas ja otti tumput käsistä. :)
  5. MaMaMehiläinen Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

Meillä sama ilmiö jo nyt vaikka tyttö vasta torsraina 3 vko!! Taitaa olla meillä noi masuvaivat jotka estää nukkumista.
  6. Autumn Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

Joo masuvaivoja on täälläkin. Melkoista ähinää ja puhinaa kyllä välillä. :sad001
  7. MiNi39 Aloittelija

Neuvoja päikkäreille nukahtamiseen ei valitettavasti ole, itse olen vaan huomannut taattuja keinoja millä vauva herää päiväunilta... Kotihommia saa tehdä rauhassa ja neiti nukkuu tosi sikeästi ja hyvin, mutta istuppa alas katsomaan telkkaria, surffaa koneella netissä tai yritä itse levähtää hetki, niin taatusti herää 5min sisään :angry7. Neiti meillä tänään sen 2vko ja päikkärit on suurimmaksi osaksi tätä koiranunta meillä näin aamulla ja aamupäivällä, illemmalla nukkuu aavistuksen sikeämmin.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 3
  8. Justiina89 Ihastunut foorumiin

Meillä ukkeli nukkuu päiväunet sikeästi vain autossa tai vaunuissa. Toki nukkuu pitkin päivää mutta just sillee torkahtaa ja herää ihan takuulla aina ku äiti alkaa syömään :D pisimmän pätkän nukkuu puolen päivän aikaan ja iltapäivällä/alkuillasta. En ees muista millon meidän vajaa kuukauden ikäinen nuorimies ois nukkunut pitempään ku 2 tuntia muualla ku autossa. Varmaan sairaalassa viimeksi :D että joo, äiskä väsyttää!
  9. MaMaMehiläinen Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

Nukkuuko/annatteko teidän vauvojen nukkua vielä "päikkäreitä" illalla? Meillä haluais kovasti nukkua esim 18-20 mutta oon huomannu että vaikuttaa heti yöuniin ja unensaantiin illalla. Tänään on nyt nukkunu vikat päikkärit klo 14.30-16 ja tässä just pohdiskelin, miten saisin pidettyä neidin hereillä yöuniin saakka...
  10. Unikko^3 Tuttu foorumilla

Mulla ei kans oo erityisiä neuvoja, meillä kun neiti nukahtaa parhaiten mahalteen ja menen hänen viereensä sänkyyn makoileen. Tästä en sitten uskallakkaan siirtää häntä omaan sänkyynsä ettei heräisi :rolleyes: ikää tosin vasta 3vko..

Täällä on alettu nukkuun aamupäivällä samaan tapaan kuin illalla illalla: torkahtelua, kitinää, tuijottelua, tissiä. Iltapäivällä onneksi nukkuu pidemmät unet.
  11. Jonsku87 Tuttu foorumilla

AI niin mitkä päikkärit? Meillä "herätään" 9-10 välillä, syönti, aamupesut, ehkä hetki hereillä, mutta unet jatkuu vaihtelevasti 12-2 asti, välillä toki syödään ja vaihdellaan vaippaa, toisinaan tiuhaankin (30min välein). Sitten oon yrittänyt käydä vähän vajaan tunnin kärrylenkin, jonka pieni nukkuu, sitten ihan päivästä kiinni miten mennään loppu iltapäivä/ ilta, tänään nukuttu vain max 15min pätkiä, välillä taas muuta tehdäkään kun nukutaan...

Muoks. Siis pointti siinä, että meillä syödään, vaihdetaan vaippaa, nukutaan ja seurustellaan täysin vauvan tahtiin. Opetellaan päiväunirytmiä sitten myöhemmällä. Toki yö pidetään jo nyt yönä ja se on meillä n. 22-9, vähän sekin vauvan tahdista riippuen.
    Last edited: 2 joulu 2014
  12. Justiina89 Ihastunut foorumiin

Meillä mennään myös vauvantahtisesti toistaiseksi, toinen on kuitenkin vasta hieman alle 1 kk. Nyt jo yrittää itse muodostaa jonkinmoista rytmiä, heräilee useimmiten 6.30-7.30 oikein virkeänä ensin tissille, sitten aamupesut ja seurustelua pari-kolme tuntia, jonka jälkeen nukkuu sen pari tuntia. Ilta menee sitten vaihdellen, toisinaan jaksaa hyvinkin valvoskella pitkiä pätkiä, toisinaan nukahtaa vähän väliä. Minä en ainakaan saa tuota pidettyä hereillä väkisin muuta kuin hirveän huudon kans, mihin en vielä ala. Yöt on meilläkin öitä, onneksi ei ole alkanut öisin valvomaan pitkiä pätkiä! :) Meillä mennään yöunilla siinä 21-23, riippuu ukosta. Kyllähän ne iltaunet jokseenkin vaikuttaa yöunien alkamiseen, mutta ei vielä mitenkään häiritsevästi.

Kukin tyylillään, en osaa valitettavasti antaa neuvoja hereillä pitämiseen, kun näin pienistä kyse. Ymmärrän kuitenkin toiveesi selkeämmästä rytmissä. Ajan kanssa vauva oppii, tai voihan olla että tiedänkin pikkuinen tarvii ne iltaunet. Joskus vauva ei ala nukkumaan, kun on jo niin yliväsynyt.

Muoks enkä Lumikki osaa oikein sanoa neuvoja tuohon nukuttamiseenkaan, muuta kuin että ole johdonmukainen, yritä uudelleen jotain mitä olet jo kokeillut, yritä saada jokin rutiini. Ehkä vauvallasi on nyt joku kehitysvaihe, ettei uni maistu niin hyvin.. Voi olla yliväsynytkin. Yritä rauhoittaa koti kunnolla ennen unia. Kerro miten etenee :)
    Last edited: 3 joulu 2014
  13. MiNi39 Aloittelija

Eipä sitä kyllä meilläkään mitään oikeaa rytmiä vielä ole enkä näin pienen (2vko) kanssa edes hirveästi yritäkään. Päikkäreitä meillä nukutaan aamupäivällä huonosti, parhaat unet on puolen päivän jälkeen ja illat menee torkkuessa pieniä pätkiä. Seurustelee pitempiä pätkiä pikkuhiljaa. Öitä yritän rauhoittaa sillä, että meillä vain syödään ja vaihdetaan tarvittaessa vaippa, ei valoja eikä yhtään seurustelua. Tiedä sitten toimiiko se, mutta yritetään tulevaisuutta ajatellen...
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
  14. Idapa Peruskäyttäjä

Täällä viittavaille kuukauen ikäne jäpikkä herrää kunnolla 11 aikaan ja valvoo n. 13:30 asti, toki pieniä torkkuja (maks 15min) sitte haluaa aina välillä vähä maitoa kun niin "kova" nälkä muka iskee :D sitte seurustelua, hyvä että paskilla pääsee käymään xD sitten ruppeeki 2h päikkäreille ja on 1h hereillä ja samallalailla mennään klo. 20 asti. Sitte alkaa ilta pesut ja touhut ja yö tankkaaminen. Joskus 21 aikaa pinnasänkyyn yöunille ja nukkuu 1 asti ja siitä 2h välein heräillään. Ei oo vaikuttanu mitenkään yöuniin vaikka antaa nukkua nuin myöhään niitä päikkäreitä :) yöthä teen niin että oikein himmeä valo päälle ja ilman puhetta touhutaan ja syönnin jälkee heti omaan pinnikseen ja nukahtuu heti. Aijemmin ei meinannu heti nukahtua pinnikseen, vaan jäi kähisemmään ja tuttia vaatimaan. Sitte tajusin, että tyyppi vaatii enempi maitoa öisin, että malttaa nukkua :) päivällä ei niin paljoa antaa.
    • Tykkää Tykkää x 1
  15. Unikko^3 Tuttu foorumilla

Täällä ei tänään ole nukuttu päivällä yhtäjaksoisesti puolta tuntia pidempää pätkää :/ en tiiä mikä likalla nyt on.. itkeskelly, valvonut, syönyt, seurustellut. Nukahtaa tissille tai syliin mutta heti kun siirtää pois sylistä niin havahtuu hetken päästä eikä enään rauhoitu tai killittelee silmät suurina eikä enään nukahda.. kuten äitini sanoi: "no hyvä että yönsä nukkuu" jep, siitä saa olla kiitollinen mut tämmöset päivät menee vaan vauva sylissä ja sitä rauhoitellessa eikä isommille lapsille riitä aikaa ollenkaan :sad001

Mutta tänään äidille näytettii ensimmäinen oikea hymy! :Heartred ei enään yhtään haitannut vaikka toinen ei nukkunut :)
  16. Autumn Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

Täällä on alettu nukkua pitkiä päikkäreitä ulkona vaunuissa. Eilen taisi vetäistä kolmen tunnin päikkärit, ihmettelin että meinaakohan tyyppi herätä milloin ja ramppasin välillä vaunuilla katsomassa että onko kaikki ok... Siellä hän niin tyytyväisenä nukkui, mutta pakko oli nostaa vaunut lopulta sisälle jotta heräikee syömään. Jos ruokaväli venyy päivällä yli neljän tunnin niin nälkä on ihan karmiva ja silloin hotkii ruoan kanssa kamalasti ilmaa. :confused:
    • Tykkää Tykkää x 1
  17. MaMaMehiläinen Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

Miten paljon näin pikkuisille on laitettava päälle jos nukkuvat ulkona vaunuissa? Mie en oo vielä uskaltanu koittaa kun aina kun puen kaverin vaunulenkille tulee hirvee huuto.
  18. JN89 Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

Itse olen pukenut meidän neidille villasukat ja tumput nallepuvun alle, nallepuku ja pipo. Sitten laittanut eisbärchenin lämpöpussiin. Meillä tyttö on nukkunut lasitetulla parvekkeella. Niskaa olen kokeillut ja se on pysynyt lämpimänä.
  19. Autumn Ihastunut foorumiin Marraskuunmammat 2014

Jos on nollan yläpuolella muutama aste niin oon laittanut normivaatteiden päälle kevyen vanuhaalarin, sitten villasukat, tumput, äp:n töppöset ja hanskat, kypärämyssy ja pipo, ja koko paketti äp:n makuupussiin. Jos on ollu pakkasta niin oon vanuhaalarin vaihtanut toppahaalariin.
    • Tykkää Tykkää x 1
  20. tttiuhti Tuttu foorumilla Marraskuunmammat 2014

Meillä on neiti niin kuumaverinen että vaunuilessa on normivaatteet, nallevanuhaalari, pipo ja tumput ja pipon päällä haalarin huppu ja käärö vaunujen lämpöpussiin. Haalarissa on vielä käännettävät käsi ja jalkaosat, niin ne on käännettyinä. Jos on enemmälti kuin pariastetta palkasta niin on toppahaalari, mutta sitä ei olla vielä käytetty. Niska on neitillä aina kuuma kun tullaan sisälle ja jos ei heti riisuta niin tulee huuto.

Jaa tämä sivu