Päikkärit

Voi, kun osaisin antaa vinkkejä. Meidän neitihän nukahtaa päikkäreille itse, kunhan hänet laittaa pinnikseen tai vaunuihin unipupu kainaloon ja tutti suuhun. 1kk iässä meillä oli kausi, jolloin piti nukuttamalla nukuttaa päikkäreille, kunnes opimme lukemaan vauvaa ja huomata ne merkit, että nyt iskee väsy. Silloin tyttö alkaa vaihvihkaa hieroa silmiä tai kitisee väsykitinää. Jos pääsee väsy kunnolla päälle niin ei täällä nukahdeta päikkäreille eikä kyllä yöunille ilman taistelua.
 
Meilläkin näkee typyn naamasta milloin on väsy, mutta se nukahtaminen on hänelle niin vaikeaa. Samoin kun herääminenkin välillä, hän itse herää silmät kiinni aloittaa itkemisen ja sitä itkua kestää niin kauan kunnes avaa silmät. Raukalle tää hämärän rajamailla olo on vaikeeta :sad001 Ennen tosiaan nukahti itse päiväunille ja nyt on pariviikkoa pitäny nukuttaa, eikä sekään aina tuota tulosta.
Täytynee olla vaan sitkeämpi, luin tuossa jonkun vauvojen unioppaan ja siinä oli että unille meno protesti kestää 9-15min ja jos kestää kauemmin niin lapsukainen ei ole tarpeeksi väsynyt nukkuaakseen. Eilen nukkui vaunuttelemassa 30min ja jatkoi sisällä vielä toiset.
Itse nukuin 2h päikkärit kun isukki tuli töistä, niin hän oli saanut neitin nukkumaan vielä 45min. :) Meillä tosiaan ei tuo tutti kelpaa ja kaikki mallit mitä meidän marketista löysin ni ollaan kokeiltu. Sen yhden kerran kun joookunen tovi sitten unille mentäessä suostu syömään niin nukahti tosi nopeeta. Eli kyllä siitä tutista ois meille niin paljon apua monessa suhteessa.
 
Meillä on tttiuhti ihan sama tilanne kuin teillä. Ihan kuin oisin itse kirjoittanut. Kaikki noi heräämiset, huutamiset, tuttihommat jne!!
 
Ollaan miehen kanssa tultu siihen tulokseen, että meidän neiti saa nukkua kaikki päikkärit raittiissa ulkoilmassa. Toki tilanteet ja säät huomioiden. Sisällä nukkuu yleensä 30min - 1h. Yleensä vaan 40min. Mutta nyt ollaan taas ahkerasti laitettu ulos/parvekkeelle nukkumaan ja hän nukkuu yli 2h unet putkeen. Kun nukkuu päivisin hyvin, niin yötkin on rauhallista unta eikä tarvitse tuttia herätä antamaan.
 
Meillä taas nukutaan paremmin sisällä. Aina tyttö herää vähän ajan päästä kun vaunut ei liikukaan enää. Kaksi kertaa tämän 4 kuukauden aikana nukkunut vaunuissa 2-3 tunnin unet. Käydään kuitenkin ulkoilemassa kun vaan sää sallii, ei voi sisällä olla koko päivää vaan päästävä välillä haukkaamaan happea! :-)
 
Niin ne vauvat on erilaisia. Tänään meidän neiti on tosiaan ollut kaksilla päikkäreillä parvekkeella nukkumassa. Eka kesti 3,25h ja toiset vain 40min. Mutta jos vaunulenkillä ollaan, niin tyty herää hississä, kun tullaan kotiin. Tavoitteena olisi, että nukkuu yhdet pitkät päikkärit ja kahdet lyhyemmät, niin saadaan mahdollisimman hyvät yöunet
 
Neiti on alkanut nukkua todella hyvin päiväunia kun pääsee raittiiseen ilmaan. Neuvolasta käveltiin kolmen aikaan pois, nukahti matkalla ja vein vaunut suoraan parvekkeelle. Siellähän nukkuu edelleen :)
 
Meillä on taas päikkärit lyhentynyt. Nukkuu päivän aikana kolmet tai neljät n. tunnin päikkärit. Harvassa on että nukkuis enään edes sen 2h.... hyvin menee taas ilman tappeluita nukkumaan. Tänäänkin makoili sängyssänsä valveilla reilu puoli tuntia tossa 5 aikoihin. Ei sitten väsyttänytkään tarpeeksi :) mut ihana silti ku viihtyy tollain pinniksessä.
 
Meillä kans neiti ei yleensä nuku tuntia pidempiä päikkäreitä. Mutta nyt kun on kipee nukkuu kepeesti neljäkin tuntia, herää välillä syömään ja juttelemaan tunniksi ja sitten taas nukahtaa. Voitte kuvitella, että tämä mamma on ihan pasmat sekaisin kun ittellä on yhtäkkiä niin paljon omaa aikaa. Illalla kun menin typyn viereen nukkumaan olin itse ihan seurankipeä kun typy ei oo ollut oma sosiaalinen itsensä. Annoin kuitenkin toipilaan nukkua rauhassa. Neiti onneksi voi tänään jo paljon paremmin vaikka onkin vielä tosi uninen ja tukkoinen.
 
Mä oon kyllä edelleen ihan häkeltynyt.. Oon nyt viikon ajan nukuttanut tyttöä vaunuissa ulkona pidempään kuin lenkin verran, kun lumet tulivat viimein katolta alas, eikä niiden suhteen enää ole vaaraa. Normaalisti lenkillä menee noin tunti ja sisälle jos ottaa, jatkuvat unet maksimissaan puoli tuntia. Ulkona sen sijaan parikaan tuntia ei ole harvinaista, juuri äsken hain neidin kokonaisuudessaan kolmen tunnin päikkäreiltä syömään :eek:. Arvatkaa vaan, onko tuo viimeinen tunti varsinkin yhtä tarkistamassa ravaamista, vaikka vaunuissa on itkuhälytin, kun en ihan noin hyviin uniin ole tottunut :grin.
 
Voi argh näitä meidän päikkäreitä! Vaikka yöt on menneet tooosi hyvin (varsinkin kaksi vikaa) on meidän päikkärit ihan mitä sattuu... Herää seiskalta ja yleensä viimeistään kympin aikaan jo valmis päikkäreille. Saan ehkä ulos vaan työnnettyä ja parhaimmillaan nukkuu tunnin. Tän jälkeen alkaa itku ja yleensä jos lähtee lenkille, nukahtaa. Joskus nukahtaa kun käy vähän hyssyttelemässä mutta aika harvassa alkaa ne kerrat olla. Joskus ei nukahda takaisin enää millään. Seuraavia päikkäreitä yritellään yleensä alkuiltapäivästä ja aikalailla sama juttu. Haluaisin niin saada tuon pojun oppimaan siihen, ettei ne vaunut aina liiku! Onhan se lenkkeily välillä ihan jees mutta kyllä alkaa hajoamaan kun voi olla monta päivää ettei ole yhtään omaa aikaa, päikkäritkin kun pitäisi kävellyttää. Eilen nukkui kokonaista tunnin aamupäivästä ja vähän yli tunnin iltapäivästä. Onko muilla keinoja sen opettamiseen, että nukkuisi paikallaan olevissa vaunuissa? Välillä tämä meinaan onnistui ihan hyvinkin. Onko teillä jotain rajaa, minkä jälkeen ette enää anna vauvan nukkua iltapäikkäreitä? Tuolla kun tuo reppana nyt sitten nukkuis, enkä itse oikein haluaisi enää kauaa antaa nukkua... Jää muuten unille meno vähän turhan myöhäiseksi.
 
Meillä ei anneta viiden jälkeen nukkua päikkäreitä. Yleensä neiti herääkin siinä 16-17 välillä itse. Sitten menee nukkuun 20-21 välillä. Jos meinaa herätä ennen neljää, yritän saada nukkumaan takaisin, jotta jaksaa iltaan asti.
 
En anna pojan alkaa nukkumaan päikkyjä enää 7 jälkeen jos sillon vielä on päikkärit menossa niin annan puol 8 nukkua ja meen sitte herätteleen että alkaa "aikonaan" nukkumaan yöunia, meillä siis mennään yöunille siinä 21.30-22 ja herätään aamusta 9-10. Oon nyt hoksannu että poika alkaa oleen aina 1,5-2 tunnin jälkeen hyvin kärttynen ja oonki sitte laittanu sen päikyille aina.. Meillä kun ei nukuta yleensä ku korkeintaan tunti päikkäreitä. Mietinki sitte että onkohan nuita päkkäreitä jo vähä turhan palio päivän aikana, eli yleensä se 3-4. Montako kertaa muilla nukutaan päivän aikana päikkäreitä?
 
Meillä nukutaan vaan kaks kertaa ( oon taas miettiny et onko se liian vähän :D) ja tällä tavalla ollaan menty jo varmaan kuukauden verran. Aamulla herää siis 7-8 aikaan, nukkuu ekat päikkärit 10-12 välillä ja toiset päikkärit 13-17 välillä. Tää on toiminut meillä kun haluan et neiti nukkuu veljensä kanssa samaan aikaan noi toiset päikkärit niin saan olla hetken rauhassa :p
 
No itsekin olen yrittänyt pitää sitä seiskaa iltaisin rajana. Eilen meni kasiin, mutta syytetään kellojen siirtoa :) Meilläkin päikkyjä kertyy päivään 2-3. Jos nukkuu pidemmät niin sitten kahdet, jos tunnin pätkiä (tai alle) niin voi tulla kolmet... No kiva kuulla ettei muillakaan välttämättä vedellä monen tunnin tirsoja. Välillä kun stressaan myös sitä, nukkuuko päivisin liian vähän.
 
meillä tosiaan yleensä sillon nukutaan 4 päikyt jos muut päikyt on ollu sitä korkeintaan puoltatuntia. Poika alkaa kärttyään ihan älyttömästi jos on päivän unet ollu alle puoltatuntia ja raivareita saa jokatilanteesa, luulenpa että unenpuutteen kärttysyyden periny multa :D vaikkaki nyt pojan syntymän myötä sekin itellä vähentyny :)
 
Kyllä meilläkin saatetaan nukkua neljätkin päikyt jos ne on vain puolta tuntia kestoltaan. Joskus taas on pärjätty kaksilla unilla kun on nukuttu useampi tunti. Siis vaihtelee aika suuresti :-) Enimmäkseen kuitenkin 3 päikyt päivän aikaan. Me ollaan yritetty et ei 18 jälkeen ainakaan nukuttas enää päikkäreitä jotta yöunille päästään 20-21 maissa.
 
Onkos muilla päikkärit muuttunut ? Meillä nukutaan nykyään kolmet päikkärit. Joskus harvemmin vaan kahdet. Pisimmät päikkärit (n.2h)nukkuu nyt aamulla, yöunien jälkeen. Ennen ne oli juuri ne lyhyimmät. Sen lisäksi nukkuu päivällä kahdet lyhyemmät (n1/2-1h). Poika jaksaa olla hereillä 2-2,5h jonka jälkeen alkaa yleensä väsykiukkua esiintymään :) päikkäreille menee ilman minkäänlaista vastarintaa. Saattaa itkeä, mutta kun pääsee omaan sänkyyn alkaa tyytyväisenä hakemaan unta. Niin on ajat muuttunut unille meno tappeluista :P
 
Typy nukkuu yleensä kahet päikkärit. Toiset on vähän pidemmät ja toiset lyhyemmät, mutta kuitenkin vähintään tunnin. Nukkuu yleensä vaunuissa ja monesti on unessa, ennenkun mie saan itelleni ulkovaatteet päälle. Mut silti lähettää liikkeelle, kun on esikoisen kuletusta eskariin.
 
Meillä nukutaan 3(-4). Ekat aamupäivällä n. 2h ja sitten iltapäivällä 1h ja alkuillasta 45 min. Jos aamulla herää kovin aikaisin saattaa nukkua kasin maissa aamula tsemppiunet sylissä/sitterissä/vaunuissa. Kaikki muut päikkärit meillä nukutaankin vaunuissa ulkona tai sisällä, yleensä ulkona.
 
Takaisin
Top