Ostokset ja hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja titem
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Qaakkeli - me hankitaan brion / britaxin rattaat, joihin saa kaukalon kiinni, et tulee automaattisest hankittu telakka. Kannattaa miettii, et kumpi teil toimii paremmin. Ite oon miettinyt sellai, et telakka olis helpompi (ei tartte aina tapella turvavyö kanssa -> inhimillisten virheiden mahdollisuus kutistuu), ja voi olla kevyempi jopa selälle, ku ei tartte nii paljoo kumarrella. Loppujen lopuks telakka isketään kerran kunnolla kiinni, ja kaukalo kiinnittyy siihen helposti, ku turvavöitten kans tulee joka kerta tapeltu.
Telakoitakin on isofix- ja turvavyökiinnityksellä. Oletin siis, et tarkotit pelkän kaukalon sitomista turvavyöllä.

Ehottomasti kannattaa ostaa kaukalo telakan kera! En ite ainakaan selviäis arjesta jos ei olis telakkaa :D vaikka telakka maksaa paljon niin se on todellaki sen arvonen. Ja uskon että on turvallisempiki vaihtoehto.

Tuteista oli puhetta jollakin, tutin saa mukaan sairaalasta jos sellainen on annettu vauvalle, eli ei tarvitse ihan alkuun tutteja ostaa jos pärjää sillä yhdellä.

Listoista sen verran että ne voi olla loppuenlopuksi ihan turhia, ajan saatossa huomaa mitä todella tarvii ja mitä ei. Esim. meillä oli syöttötuoli vasta 9kk iässä sellainen mitä tarvitsi, ennen se oli aivan turhan takia viemässä tilaa pöydän ympärillä. Ja sitteriä me käytettiin vauvan syöttämiseen ennen sitä ja muutenkin oli paljon sitterissä. Lattialla lelukaaren alla ei kummatkaan viihtyneet. Toiselle kantoreppu oli käytännöllinen ja esikoinen ei yhtään tykännyt siitä. Eli listat on suuntaa antavia mitä saatat tarvita, mutta käytäntö sen osoittaa vasta mitä oikeasti tarvitset.

Mä katoin noita turvakaukaloita ja ainakin Emmaljungan turvaistuin oli Autoliiton mukaan "Heikko" telakalla mutta "Hyvä" turvavyökiinnityksellä (ihan vaan siksi katoin juuri Emmoja, että vaunut on samaa merkkiä niin sais kaukalon pyörille).

Mä en siitä telakasta oo juuri innostunut kun meillä on kaksi autoa ja lapsi varmasti matkustaisi molemmissa - hirveää säätöä aina siirtää telakka tai muistaa ottaa pois toisesta autosta jne. :)

Me hommattiin brio/Britaxin kaukalo isofixillä.
Toi isofix on kiinnityksenä mun mielestä ihan ylivoimaisen kätevä ja tarvittaessa saa siirrettyä helposti autosta toiseen

Qaakkeli; Toiseen autoon kannattaa hankkia telakka ja katsoa sellainen istuin minkä saa myös turvavöillä kiinni. Meidän Britaxin kaukalon saa kumpaankin kiinni. Ja se tulee oleen kätevä kun on kaksi autoa, jossa toisessa tulee selvästi vähemmän matkustusta.

Telakka isofixillä! Sen saa siirrettuä vaan naks naks ja valmis! Jos siis autoissa on se isofix. Ja meillä on brion vaunut ja kaukalo, niin naks kaukalo vaunuihin, naks kaukalo autoon, rattaiden runko takaluukkuun ja menoksi! Helppoa ku mikä! :smiley-bounce012

viikonloppuna säädettiin niin paljon kaverin lasten turvaistuinten kanssa kun piti kuljettaa niitä mun autossa, että ei kyllä jää kahta sanaa sille onko meidän mukulan istuin isofixillä vai ei!

Mä katoin noita turvakaukaloita ja ainakin Emmaljungan turvaistuin oli Autoliiton mukaan "Heikko" telakalla mutta "Hyvä" turvavyökiinnityksellä (ihan vaan siksi katoin juuri Emmoja, että vaunut on samaa merkkiä niin sais kaukalon pyörille).

Mä en siitä telakasta oo juuri innostunut kun meillä on kaksi autoa ja lapsi varmasti matkustaisi molemmissa - hirveää säätöä aina siirtää telakka tai muistaa ottaa pois toisesta autosta jne. :)

Telakka on osa mikä jätetään autoon ja sen ideana on tosiaan ehkäistä vääeinasennuksia mikä on yleisempi turvavyöistuimilla ollut. Loppujen lopuksi sillä ei ole oikeastaan merkitystä että kumman ottaa kunhan valitsee turvallisen istuimen :) lisäksi jos mietit sitä irrottamista jne niin telakan voi ostaa erikseen tai yhdessä istuimen oston kanssa. Eli jos ei ole tilan puolesta väliä niin kumpaankin autoon oma telakka vaan :)

Tässä nyt vaan menis paletti uusiks sen kannalta, että mä olin aatellu Emmaljungan rattaita. No, siihen olisi kiva ostaa sit Emmaljungan turvakaukalo koska sen saa naputettua siihen alustaan kiinni. PAITSI, että Autoliiton kokeilun mukaan Emmaljungan telakka on niin huono et oli törmäyksessä irronnut eli en mä sellaista halua :D

Eli joko tulee Emmaljunga vyökiinnityksellä tai sitten pitää miettiä koko paletti uusiks :)

Muista myös että osaan valmistajien istuimista käy myös joku toinen telakka.. On hieman tutkimisen takana kyllä nuo mutta ainakin jostain istuimesta oli että myös tämä telakka sopii tähän ja tähän..

Hommasin meidän vauvalle sinisen maton ja värikkäät norsuverhot. Voi kuinka söpöä <3 kumpa pääsis kotiin jo vähän sisustelee.

Qaakkeli, emmaljungan rattaisiin on saatavilla adapteri (se lisäosa et voi laittaa kopan ratasosaan) mihin käy brion turvakaukalo :) tosin kuulemma suomen liikkeistä ei saanu mut muistaakseni ruotsin puolelta haaparannan lastentarvikeliikkeestä oli tää kyseinen kaveri tilannu. Mut mahollista on seki jos ei halua luopua emmaljungista :D ja sit vaan brion telakka autoon.

Joo niitä adaptereita saa tilattua netistä. Meille on tulossa Brio-emmaljunga paketti. Pitäis vaan hommata vöillä kiinnitettävä telakka isofixin tilalle.

Qaakkeli, isofixillä kiinnitettävä telakka paras ja turvallisin. Minun mielestä. :)

Hmm.. Tuli sit tilattu bitaxin yhdistelmärattaat vaunukopalla ja turvakaukalo+adapterilla. Näköjään sillä on väliä, mistä tilaa ja "kasaako" setin ite vai ottaako valmiin setin. Tuli huomattavast halvemmaks ja tavarat lisäks toimitetaan kotiin :) Jos sit jättäis loput hankinnat myöhäsemmäks :P Ei ne rattaat kuitenkaan ilmaset ollut :D

Takaisin