Ostokset ja hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja titem
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meille kertoi kaveri (kahden lapsen isä) jo lasta yritettäessä, että isofix ilman muuta, helpottaa elämää hurjasti. Ja ollaan ehdottomasti hankkimassa, kunhan saadaan turvakaukaloasia päätettyä. Meilläkin kaksi autoa mutta en usko sen muodostuvan ongelmaksi. Todennäköisesti alkuun hommataan vain yksi telakka ja kuljetetaan vauvaa pääasiassa vain sillä autolla missä on telakka, mutta jos muodostuu ongelmaksi niin hommataan sitten toinenkin. Tällä hetkellä on vaikea kuvitella, että olisi kovin usein mitään välttämätöntä tarvetta kuljettaa nimenomaan jommalla kummalla autolla ellei sitten toinen ole huollossa. Meillä on molemmat perus ok kuntoisia keskikokoisia henkilöautoja, miehen auto hieman isompi ja diesel niin sillä usein ajettu pitkät matkat, mutta ero niin pieni että ihan hyvin voidaan mennä munkin autolla jos/kun telakka sattuu olemaan siinä.

Edit: tarkemmin ajatellen, myöhemmin voi kyllä olla että tarvitaan kaksi telakkaa turvaistuimelle (ja ehkä kaksi istuintakin?), meidän työajat on sellaiset että todennäköisesti mies pääsääntöisesti vie hoitoon ja minä haen. Mutta turvakaukaloiässä kun on kotihoidossa niin ei varmaan vielä tarvita. :)

Muokattu viimeksi:
Osaako joku sanoa millainen turvakaukalo olisi paras sellaiseen käyttöön, missä sitä kuljetetaan vähän aina eri autossa ja vähän milloin sattuu? Omaa autoa mulla ei ole, joten kuljetus tapahtuu aina muiden ihmisten eri autoilla millon sit onkaan tarvis.

SanniMariia: itselleni tulisi mieleen, että varmaan turvavöillä kiinnitettävä malli? Telakka on kai kätevä jos kulkee paljon samalla autolla, mutta telakan siirtely autosta toiseen ei käsittääkseni ole kovin kätevää, eikä varsinkaan telakan raahaaminen mukana jos esim. meno- ja tulomatka on eri kyydillä... Mutta ei juuri kokemusta joten korjatkaa joku jos olen väärässä. :)

Ja tossa myös se että jos ei tiedä millä autolla on liikkeellä niin tarttee 2 istuinta periaatteessa jos haluaa käyttää sitä telakkaa ja kaikissa autoissa kun sitä ei vielä ole joten helpoin on turvavyöllä kiinnitettävä :)

Alise: Tilattiin Verkkokauppa.comista. Niissä rattaissa turvakaukalon saa kiinni rattaiden runkoon ilman adaptereita. Tilattiin siis Britax Smile 2 -rattaat, ja niihin sopiva britax römer primo -turvakaukalo.

SanniMariia: Suosittelen ihan tavallista turvavöillä sidottavaa mallia. Kuten Mangustimamma sanoi, on sen telakan raahaaminen mukana turhan vaivalloista. Kyllähän niitä turvavöillä kiinnitettäviä telakoitakin on, mut en usko, et jaksat raahata sitä(kin) ympäriinsä.

Edit. Siis se kaukalon kanssa ostettu adapteri tulee autoon = telakka. Tajusin just, etten ollu kauheen selkee. Pahoittelut!

Mangustimamma, mun ymmärtääkseni turvaistuimissa ei enää ole telakoita, vaan jos niissä on isofixit, ne on istuimessa kiinni. Saatan kyllä olla väärässäkin, meidän esikoisella on turvavöillä kiinnitettävä istuin :)

Eikö se telakka nimenomaan kiinnity isofixillä? = telakkakin nopea ja helppo irrottaa ja kiinnittää.

Telakoita on miljuuna erilaista ja mun veljellä on sellainen mikä kiinnitetään vöillä penkkiin, kepillä maahan ja vielä hihnoilla etupenkin takarautoihin. Joten ei ole näpsäkkää sen telakan siirto :D mut on turvallinen.

Siis turvakaukaloihin on telakoita, mutta en oo kuullut yhdestäkään turvaistuimesta, jossa ois telakka, ne kun yleensä kiinnitetään suoraan autoon joko isofixillä tai vöillä. Mutta siis edelleen voin olla väärässä! :D

Meillä on brion smile kärryt ja niihin sopiva brio primo kaukalo telakalla. Mietin uutta kaukaloa, mutten tiedä sopivatko kaukalot enää vaunuihin, kun britax osti brion. Toi oli niin kätevä systeemi etten halua vaihtaa!

Mä päädyin nyt siihen, että turvakaukalo tulee olemaan turvallinen ja varmaan telakalla toiseen autoon ja vyöllä toiseen. Erikseen sit vaunut jne. eli ei tarvitse olla yhteensopivia. Siirtelen sitten vauvaa kaukalosta vaunuihin jos on pakko.

Autoliiton sivuilla on aika kattava vertailu noista kaukaloista törmäyksissä. Suosittelen lukemaan jos ei ole sinne vielä eksynyt :) https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/turvaistuintestit

Heips, en ole ihan varma onko tätä keskustelua vielä käyty niin kysynkin teiltä, joilla on jo kokemusta ja toinen tai kolmas lapsi tulossa: minkälaiset vaunut ihan oikeasti kannattaa hankkia jos on ensimmäinen lapsi tulossa ja haaveena olisi saada toinen lapsi pienellä ikäerolla myöhemmin? Aikeissamme on hankkia Emmaljungan Super Nitrot kevyellä kantokopalla, mutta sitten alkoikin super viking houkuttelee. Ne ovat tavallisen näköiset yhden vauvan vaunut, mutta pystyy tarpeen vaatiessa muuttaa myös kahdelle. Toisaalta jos nyt hankkii super nitrot kantokopalla, niin voihan mahdollisen seuraavan tulokkaan laittaa vaunuihin ja esikoisen istuttavaan seisomalautaan? (Näin Emmaljungalla sellaisia myynnissä, onkohan kannattavat?)

Täydellisiä ei varmasti ikinä löydä, mutta haluaisi olla kaukaa viisas ja ennakoida. :) Super nitrot miellyttää kaikin puolin muuten. Asumme hissittömässä kerrostalossa varmaan vielä ainakin vähintään vuoden.

Ja mietimme myös, jos seuraavaa lasta kantaisi esimerkiksi välillä kantorepussa ja samalla esikoista rattaissa ja sitten välillä vuorottelisi ja laittaisi uuden tulokkaan vaunuihin+kantokoppaan ja esikoisen seisomalautaan tai kävelemään. Kevyen kantokopan saa varmaankin taiteltua vaunun alle siksi aikaa jos esikoinen istuu rattaissa. Vai olisiko helpompaa olla tuplavaunut tai esim super viking siinä vaiheessa...?

Tuhlaajatyttö: Periaatteessahan mikään ei muuttunut siinä kaupassa, eli brion tavarat sopii britaxin kanssa ja toisinpäin (näin ymmärsin myyntipuheesta). Mut mulla on jotenkin semmonen kutina, et Brio Smile on jo sen verran "vanha" malli, et se vaatis sitten adapterin vaunuihin, jos ostat uuden kaukalon
Mun mielest pari viikkoo sitten näin paikallises lastentarvikeliikkees turvaistuimen telakalla :O En kyl oikeen ymmärrä, ku sitä istuinta ei irrotella samalla tavalla ko kaukaloo. Tai sit oon vaan liian tyhmä :P

Lähinnä se telakka on varmaan just sitä varten että voit ostaa toiseen autoon telakan ja siirtää vaan istuinta.. Mut joo eihän sillä oikein muuta funktiota ole tossa suhteessa..

Isän vaimo toi meille varastostaan kehdon ja nyt se käy myös perjantaina hakemassa meille pinnasängyn, lakanoita jne tilpehööriä 15 eurolla :) ja eilen nähtiin myös miehen työkaveri vaimoineen joka tarjoaa meille sit vaatteita ja muuta kamaa.. Sanoi myös että heiltä saa kantoliinan :)

ystävä tuo tänään meille pinniksen ja hankinnoiksi varmaan voi laskea, että sain veljeltä ihanan vanhan kaapin, joka tosin vaatii kunnostusta. Kai mä jossain välissä ehdin :D Se olis siis tarkoitus tulla lastenhuoneeseen.

No niin tulipa tilattua netistä rintapumppu 6€:lla. Käytännössä kopio Aventin vastaavasta, koska tuohon sopii Aventin pullot. Ja Avent maksaa noin. 50€ Suomessa.
Täytyy varmaan tehdä lisää hankintoja netistä, kun saa niin halvalla. :)

Takaisin