Ostokset ja hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja titem
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tulipa mieleen, että kertokaa ihmeessä, jos teillä on jotain turvakaukalosuosituksia. Käytiin jossain lastentarvikeliikkeessä katselemassa, mutta ei oikein saatu tehtyä mitään eroa kaikkien eri merkkien välille. Meillä ei ole isofixiä, ei haluttaisi telakkaa eikä luultavasti ole tarvetta yhdistää vaunuihin.

Tulipa mieleen, että kertokaa ihmeessä, jos teillä on jotain turvakaukalosuosituksia. Käytiin jossain lastentarvikeliikkeessä katselemassa, mutta ei oikein saatu tehtyä mitään eroa kaikkien eri merkkien välille. Meillä ei ole isofixiä, ei haluttaisi telakkaa eikä luultavasti ole tarvetta yhdistää vaunuihin.

Googleen laitoin hakusanaksi "turvakaukalo vertailu" autoliiton sivuilta löytyy hyvä vertailu.

Fuji: olen sitäkin selaillut, mutta suunnilleen kaikki tuntuvat saaneen arvosanan hyvä, niin siitäkään ei hirveästi ole apua. Tuntuu, ettei turvakaukaloissa olisi ihan hirveästi eroja.

Sen verran osaan sanoa turvakaukaloihin et brio käy aika nopeaa pieneksi. Akta graco on tosi painava, melko leveä malli, mutta taas jämäkän olonen ja siihen mahtuu hyvin lähelle vuoden ikänen vaikka toppavaatteissa. Britaxista mulla on semmonen mielikuva et siinä vauva on aika pystyasennossa, jos vaikka vertaa gracoon.

Utelen et miks että halua telakkaa? Mun mielestä telakka on ehkä maailman paras keksinkö:grin

Eli ei tarvetta yhdistää rattaisiin, vai voi olla jossain vaiheessa? Jos on pienikin epäilys, et haluaa rattaisiin kiinni, ni se rajaa jo aika hyvin vaihtoehtoja :)
Mä ostin Britaxin, ja mulle kaks tärkeintä kriteeriä oli, et saa kiinni rattaisiin, ja et on saanut testeistä erinomaisen. Toi on myös siitä hyvä, et telakan saa isofixillä ja turvavyöllä kiinni. Ei tartte isovanhemmilla olla isofixiä, et saa muksun haettu hoitoon :D

Meidän kaukalo on 12kg asti. Jos neiti kasvaa kuin siskonsa niin pituus tulee ennen vastaan kaukalossa kun paino :) meillä brio. Ellei sitten ole saanut isältään jotain mammuttigeeniä jota kovasti pelkään kun massu on niin iso jo :P tämän vauvan isä on iso ja roteva kun taas kahden aiemman on pieni ja hentoinen.

Tuokin telakka on kyseenalainen. meil ei ole kummassakaan autossa paikkaa telakalle. tai niitä kiinnikkeitä. Ja me ei olla telakkaa koskaan edes tarvittu. Meneehän siin enemmän aikaa, kun laittaa kaukaloa kiinni, mutta mihis täällä kiirettä on XD

Mude: millaisissa tilanteissa telakasta on ollut hyötyä? Me ei oikein keksitty, että milloin lapsi pitäisi nostaa autosta pois kaukalossa tai että milloin ois hyötyä siitä, että kaukalon saa kiinni vaunuihin. Se juuri onkin niin hankalaa, ettei oikein vielä osaa kuvitella kaikkia tilanteita, mitä tulee eteen. En siis tyrmää telakkaa tai vaunuihin kiinnittämistäkään, ei vaan tosiaan myyjän kanssa mietittäessä oikein keksitty niille käyttöä. Asutaan siis maalla ja ollaan aika kotihiiriä, inhotaan molemmat kaupoissa pyörimistä.

Joku tais aiemmin sanoa, että telakoita on myös vyöllä kiinnitettäviä. Jos lapsi nukkuu, niin silloinhan on kätevä, jos voi nostaa koko kaukalon, niin lapsi ei herää niin helposti ja jos saa rattaisiin kiinni, niin sit ei tarttee välttämättä ottaa mukaan mitään koppaosaa, mikä säästää tilaa.

joo, niitä on myös vyökiinnitteisiä, mutta on silti kuitenkin, että tiedä tuota.. Turvakaukalo tulee mukana joka tapauksessa.

Just tuo mitä aamutorkku sanoi. Meillä ainakin lapset lähes aina nukahti autoon pienenä. Tai melkeen jopa puolen vuoden ikään asti. Saa nostaa lapsen siinä turvakaukalossa näppärästi sisälle, tai vaunuihin minne ikinä menossa. Varmaan aika paljo kyse siitä vaan mihin tottuu. Mä oon tottunu telakkaan ja en pärjäis ilman sitä, se on vaan niin näppärä. Mut on niitäki ketkä menee monen vauvan kans turvakaukalolla ilman telakkaa eikä koe sitä ongelmaksi. Ja onhan se tietenki kallis hankinta, etenki sillon kirpasee jos ei oo varma onko tarpeellinen... o_O

Telakassa hyvä puoli on myös se että telakkaa pysyy tosiaan autossa. Käytännössä kiinnität vaan kerran sen telakan autoon ja sit se vaan on siellä..

Me saatiin käytettynä ilmaiseksi kaukalo joka kiinnitetään turvavyöllä ja pakko myöntää että siinä on kyllä sitten harjoittelua että tulee laitettua vyöt oikein.. Itteä vähän huolestuttaa mutta mies ei halua että ostetaan toinen tilalle..

Mulla oli aiemmin turvavyö kaukalo ei oo kokemust telakasta. Nyt on telakallinen kun on autossa sopivasti isofix. Toivottavasti helpottaa kiireisiä arki aamuja kun joudun vauvan kuitenki pukea pahimmillaan jopa tunnin välein autoon kun vien isommat kouluun. Ja iltapäivällä jopa kahdesti kun haen lapset koulusta.

Nyt on sit vaunut hankittu (vihdoinkin!). Käytettynä (vm 2011) ostetut mutta olleet parvekkeella vaan, eli kuin upouudet. Emmaljungan Duo Edge tms, ilmakumirenkailla ja on kaikenmaailman jalakset ja selkänojat ja heittoaisat jnejne :) Väri oli ihanan harmaa ja kankaat kuin uudet.

Sain ainakin lastentarvikeliikkeen myyjän jutuista sellaisen kuvan, että lasta ei olisi hyvä pitää kaukalossa turhaan, vaan se pitäisi joka tapauksessa nostaa vaunuihin tai sänkyyn nukkumaan, ja että pitkillä vaunureissuillakin pitäisi olla ennemmin vaunuissa. Siksi ajateltiin, että siitä telakasta ei välttämättä olisi niin kauheasti hyötyä, mutta en tosiaan osaa varmaksi sanoa. Ne turvavöillä kiinnitettävät kaukalotkin, joita katsottiin, vaikuttivat kyllä ihan näppäriltä. Mietin nyt, että pitäisikö kuitenkin hankkia sellainen kaukalo, johon saa tarvittaessa telakan. Äh, myisipä joku tuttu omansa käytettynä, niin ei tarvitsisi miettiä :D Ei vaan taida olla yhtään sen ikäistä lähipiirissä.

Takaisin