Ostokset ja hankinnat

Helou,

Meillä on kans pohdittu tuota vaipparoskiksen hankkimista, mutta ainakaan vielä ei olla raaskittu hankkia. Meillä ei ole mitään isoja ulkoroskiksia, joihin vaippoja voisi kesken viikkoa viedä vaan roskapussit haetaan kerran viikossa tuosta kadun vierestä...eli jos elokuussa on kovinkin lämmintä niin voi olla että ilmatiivis vaipparoskis hankitaan hyvin nopeasti huolimatta siitä kuinka epäekologista se olisikaan. (asumme siis sveitsissä)

Noin muuten alkaa oleen hankinnat pulkassa tällä haavaa. Saatiin Suomesta suhteilla äitiyspakkaus ja eilen tuli nettikaupasta tilatut yhdistelmävaunut. Aikasemmin ollaan jo hankittu turvakaukalo autoon, hoitopöytä ja pinnasänky, sekä muutama tutti. Rintapumppua en meinannu hankkia, mutta sain sen kirpparilta niin halvalla että muutin mieleni.

Kaikkea muuta mahdollista hankitaan sitten jos on tarvis, kun tuo vauva ulkoistetaan eka mahasta.
 
Mä olen suoraan laittanut vaipparoskiksen turhake-kategoriaan. Ei antaisi ituhipin omatunto anteeksi moista muovin kulutusta. Pelkästään vaipoista tulee jo niin hirveästi jätettä. Meinaan yrittää kestovaipoilla, jos ei täysin niin ainakin osittain. Roskista viedään sitten sitä mukaa kun hajuhaittoja ilmenee..tai hätätapauksessa laitetaan partsille odottamaan.
 
meillä ei ole koskaan ollut vaipoille erillistä roskista... ihan pienen vauvan maitokakkavaipathan eivät juurikaan edes haise, sitten kun aletaan kiinteitä antamaan ja enemmän syömään muutakin kuin maitoa, niin kakkat alkavat haista. ja sitten kun ruoka alkaa olla kiinteämpää, niin kakkakin alkaa olla kiinteämpää, niin siitä kakkakökkäre on helppo pudottaa vessanpönttöön ja vaippa nakata roskiin, niin se ei juurikaan haise. ja meillä olen siis ihan keittiön roskikseen laittanut vaipat ja sitten aina iltoisin käynyt viemässä roskapussit roskiin. :)
tosin me kyllä asutaan omakotitalossa ja roskapönttö löytyy tuosta omalta pihalta, niin sinnekään ei ole ollut lyhyt matka käydä nakkaamassa haisevaa vaippaa.
 
Mekin päädyimme teidän ajatusten ja kokemusten pohjalta ihan perinteiseen poljinroskikseen. Lupasin miehelle, että mikäli se ei ole toimiva ratkaisu, niin sitten voimme pohtia uudelleen vaipparoskiksen hankintaa. Itseäni myös kauhistuttaa se ylimääräisen muovin määrä, joten sain miehen ylipuhuttua normaaliin roskikseen. Meillä on ninetsun tavoin onni, ettei ulkoroskis ole kaukana, joten haisevan vaipan voi vaivattomati käydä nakkaamassa sinne, mikäli hajuhaitat alkavat häiritä arkea.
 
Katapultti, sulle on viestiä.

Lämpöpusseista; omille lapsille se Eisbärchen oli huono. Se ei hengittänyt, ja lapset hikoili sisässä ja nukkui siinä huonosti. Automatkoilla varsinkaan ei toiminut. Nyt en ole vielä hankkinut mitään kaukalopussia, mutta olen ajatellut ihan Maxi-COsin omaa, koska siinä on puuvillaa ja bambua ihoa vasten. Vaunujen sisälle talveksi lisäksi Joutsenen untuvapussia, jos baby on viluista sorttia. Kuopukselle ei ollut ekana talvena tarvetta äitiyspakkauksen pussia lämpimämpää, vaan on sen sen verran kuumaverinen että riitti villapuku ja pakkauksen pussi ulkoiluun ja päiväunille. Tosin se talvikaan ei ollut kovin kylmä pakkasten osalta.
 
Nyt on arvokkaan lastin kuljetusta varten kotiin saapunut Maxi-Cosi Cabriofix + Easyfix-telakka :) ensin ajateltiin Britaxin kaukaloa että saisi vaunuihin kiinni,mut todnäk matkarattaidenkin osto jossain vaiheessa eteen tulee ja maxicosin kaukalo menee aika moneen kiinni. Lisäksi on kyllä kevyt vrt.britaxiin. Eilen testattiin autoon,tosi jämäkästi telakka kyllä istui isofix-kiinnikkeillä. Tuon telakan saa myös vöillä kiinni jos jossain autossa ei isofixejä ole,joten siksikin tuohon päädyttikn.

Nyt on myös pikkuselle pinnasänky ostettu. Valkoinen ikean Sundvik,jonka ulkonäöstä myös tykkäsin eikä kovin heppoiseltakaan vaikuttanu. Patjoineen päivineen ostettiin samalla.

Tutulta saatiin sitteri,hoitoalustaa,leikkimattoa ym. Nyt pitäisi vielä saada aikaiseksi hankkia kaikkea pienempää tavaraa,kuten harsoa,apteekkitavaraa ym. Mut nythän tässä joutaa ku se alko loma mullaki!! :)
 
Mulla on tiedossa viikonloppuna pk-seudun kiertoajelu, kun käyn poimimassa käytettynä hankitun hoitopöydän ja hoitolaukun.

Sitten voikin tuon hoitopöydän tasoille hommata valmiiksi sitä "apteekkikamaa" odottamaan joihinkin koreihin ja pyykätä pienimmät vaatteet valmiiksi heinäkuun aikana. Mä tosin oletan, että nämä kaikki ehditään muuttamaan uuteen kotiin, mutta totesin että koska muutto (4.8.) menee niin lähelle laskettua (7.8.), on parempi tehdä kaikki valmistelut täällä "väärässä osoitteessa" ja vain siirtää sellaisenaan uuteen paikkaan sen sijaan, että ensi töikseen alkaisi uudessa paikassa metsästämään puuttuvia romppeita.

Hätävarana tai pesänrakennusvietin yliampumisena (?) meillä on nyt kuitenkin olemassa vauvakoppa myös matkiksiin sekä muutamia muita ensimmäisten päivien välttämättömyyksiä (näistä voi toki olla montaa mieltä) tuplana, koska se rauhoittaa mieltä kun kuvittelee olevansa valmistautunut sekä uuden pysyvän kodin osalta että siinä tapauksessa, jos synnytys tuleekin hoidettua samaan aikaan muuton kanssa.
 
Granger, tsemppiä muuttohommiin. :) Mustakin tuntuu just nyt että noinkohan kaikkea hankittua tulee tarvitsemaan, mutta voihan niitä sitten myydä pois jos osoittautuvat tarpeettomiksi.

Mä ostin eilen käytettynä BabyBjörnin sitterin. Se kangasosa on kyllä juuri pesty, mutta ajattelin pestä sen uudelleen niin ettei se haise ihan vieraalle. Hömpötystä tämäkin, mutta eihän vauvaa voi laittaa vieraalta haisevaan sitteriin... :wink
 
Mä olen pessyt kaikki vaatteet ja sitterin päälliset yms,vaikka esim ystävältäni olen vaatetta saanut ja hän on ne varmasti pessyt. Onpahan pesty oman mieltymyksen mukaan hajuttomalla pesuaineella ja ovat aivan taatusti puhtaita :D

Vieläkö teiltä puuttuu paljon hankintoja? Itse havahduin, ettei mun tarvii enää ostaa kun vaippoja ja tehä apteekkireissu. Mun äiti lupas tuua tallinnasta nukin tutteja ja tuttipulloja, kun menevät sinne muutenkin ja ne on siellä edullisempia :)
 
Meinaatteko hankkia minkälaisia tuttipulloja.. Oon lukenut jostain, että jotkut muovit eivät olisi hyviä kun muovistä pääsee jotain myrkkyjä maitoon.. Ajattelin että hommaisko sitten sellaisen lasipullon..
 
Toisaalta tuntuu tyhmältä, jos joku firma valmistaa sellaisia tuotteita, jotka eivät olisi turvallisia lapsille..
 
Minä ostin varuiksi pari jotain Ainun anti-colic pulloa. Ihan perus markettikamaa siis.
 
Minulla on esikoisen ajalta juuri noita Nuk-pulloja pari ja tykkäsin niistä kovasti. Esikoinen oli lähes täysimetyksellä 4kk asti, mutta söi reissussa ollessa ja isän hoitaessa joko pumpattua maitoa tai korviketta. Ei ainakaan meillä vaikuttanut imetykseen tuo satunnainen pullosta syönti.
 
Meilta puuttuu edelleen vauvan sanky ja turvakaukalon telakka isommista hankinnoista, eika oo vaippojakaan valmiina, ja kantoliinakin ostamatta.. :rolleyes: Ens viikolla kun tulee palkka niin sit pistan taas ostellen. Jotain rasvaa ja talkkia yms. loytyy, mut taytyy joku paiva tehda viela listaa, etta mita pitaa hankkia. Enimmakseen kun oon tainnu keskittya ostelemaan vaatteita. :grin

Tuttipulloja sain kaverilta, en nyt muista merkkia, mut niihin varmaan kandee hankkia uudet tutit? Tosin kun en tieda tullaanko niita ees kayttamaan, ja kasittaakseni kaverillakin jaivat enimmakseen kayttamatta, niin riittaisko jos ne vaan keittaa? :confused004

Ja sithan ma en vielakaan oo ees alkanu pesemaan noita pikkuvaatteita, joten senki projektin vois kohta alottaa.. :shy:
 
^ minä kyllä ostaisin uudet tutit. ja nehän pitäisi joka tapauksessa parin kuukauden välein vaihtaa. :)

meillä on ollut pojilla Tommee Tippee -merkkisiä tuttipulloja. olen kyllä tykännyt niistä tosi paljon, niissähän se tuttiosa muistuttaa nänniä ja maitoa tulee sen verran kuin oikeastikin tissistä, joten sen ei pitäisi häiritä imetystä. niihin pulloihin tilasinkin just uudet tuttiosat, niitä on erilaisella virtauksella vastasyntyneestä 8kk ikäiseen asti, joten tilasin kaikkia kokoja. pullot on helppo pestä, kun niihin mahtuu harja kunnolla ja se passaa hyvin käteen maitoa antaessa.

itsekin ajattelin esikoisen kohdalla, että enhän tuttipulloja tarvitse kun imetän, ainoastaan silloin jos vauva jää jollekin hoitoon. mutta mulla on tosi herkkä ja kuiva iho, niin jokaisen kohdalla ollut nännit verillä imettäessä vaikka onkin ollut rintakumit käytössä, joten olen sitten joutunut pumpata maitoa ja antaa pullolla.
 
Ha, noita Tommee Tippee-merkkisia ne tais ollakin! :) Ostamme siis suosiolla uudet tutit.
 
Hei, ja sit muistakaa ostaa itselle jotain super-night-terveyssiteitä jälkivuodon varalle kotiin valmiiksi! Vinkin antoi ystäväni, en olisi tajunnut itse hankkia esikoista odottaessa. Kotimatkalla synnäriltä ei varmasti kiinnosta hoitaa moisia ostoksia, saati delegoida miehelle (=ostaa kuitenkin vääriä->tulee paha mieli tunnemyrskyissä :wink ).
 
Takaisin
Top