Ostokset ja hankinnat

Tutteja/pulloja ja korviketta kannattaa toki olla muutama, mutta hankkia siinä tapauksessa vasta enemmän jos tulee tarvetta. Meillä on ollut muutama Aventin pullo varuilta molemmille, mutta vauvana ei ollut käyttöä. Tämä malli valikoitui aikanaan, koska siihen saa vaihdettua myös nokkamukin/pillin tuttipään tilalle. Mutta nekin olivat meillä aika turhia - nokkamukista kyllä juotiin mut ainoa oikea oli Tupperwaren muki. Harmi, että se on aika susiruma, mutta toimiva.

Aiotteko laittaa lakanoita ja peittoa vaunukoppaan vai käyttää vain pakkauksen makuupussia tjsp kopan sisällä? Mä mietin tuossa, että pitäisikö ommella itse parit joustolakanat harsoista vai onkohan tää kesä niin kylmä että ei tule olemaan mitään tarvetta elokuun vauvalle ajatella muuta kuin untuvamakuupussia...
 
Oliko joku jo käynyt tekemässä apteekista tarvittavat hankinnat? Miehen allergialääkkeitä hakiessani käteen tarttui apteekin asiakaslehti, jossa oli juttu vauvan apteekkituotteista. Aiotteko te hankkia etukäteen maitohappobakteerit, d-vitamiinit ja perusvoiteet? Kotiin on hankittu jo nestemäinen parasetamoli, joka on tarkoitettu lapsille. Kotoota löytyy lisäksi niistäjä, vanulaput, pumpulipuikot ja äitiyspakkauksen kuumemittari. Olen silti ymmälläni, mitä kaikkea muuta pitäisi vielä hankkia etukäteen..?
 
Mä ostaisin vielä suolaliuoksen jolla saa avattua tukkoista nenää. En tiedä noista mh-bakteereista ja vitamiineista, parempi ois tietää mikä valmiste on suositeltu ja ostaa sit myöhemmin. Joku rasva on kai hyvä olla valmiina.
 
Ihan pieni jos tarvitsee lääkettä, niin suppo on helpoin antaa. Osa ei tykkää yhtään näitä laittaa, mut alle puolivuotiaalle nestemäisen lääkkeen antaminen itse ei ole onnistunut itseltäni yksin. Lääke pitää annostella ruiskulla tosi maltillisesti, mielellään puoli-istuvassa asennossa ja kielen alle, jotta ei menisi väärään kurkkuun ja aiheuttaisi kakomista tai baby ei sylkisi lääkettä pois. Siksi meillä ihan vauvalle varalta hankitaan supot.

D-vitamiinit piti aloittaa muistaakseni 2vkon ikäisenä - meillä on ollut vain sellaisia joissa on mukana myös maitohapot, ettei tarvitse antaa monia tippoja. Cuplaton on hankittu varuiksi ja lisäksi nenäfriida (se pikkuniistäjä on ihan turha). Sektiovauvat saattaa olla limaisempia/rohista, niin siksi voi joutua käyttämään jo aika pienellä. Bebanthenia yleisvoiteeksi vauvalle, huuliin ja omiin verestäviin rintoihin.

Vauvan lisäksi kannattaa muistaa myös panadolit itselle. Sektion jälkeen toki näihin kipulääkkeisiin tulee sit vahvemmat reseptit, mutta saattaa sitä normisynnytyksenkin jälkeen haluta jotain jos tulee eppari tai repeämiä tai jälkisupparit meinaa kiusata isosti. Ja jotain luonnonmukaista tuotetta (jonka tietää itsellä toimivan) tai sit apteekin apua vatsan toimintaan. Ja ehkä minituubi peräpukamarasvaa.

Tosin mä ajattelin apteekkikamojen sisältävän myös ihan markettiostoksia, eli wipesit, pikkuvaipat, talkin, karstaharjan, pari tuttia, korvikkeen ja pullon.

Toki moni näistä on sellaisia mitä ei tarvitse välttämättä heti tai ollenkaan ja jos ennen kun kotiutuu voi laittaa miehen ostoksille tarvittaessa, niin onhan sekin vaihtoehto :)
 
perusvoitetita kai ei tarvi, kun eikö suositus ole että vauvan ihoa ei kauheasti rasvailtas jotta luontainen talin eritys kehittyy tai jottain? :eek:
 
Hyviä vinkkejä täällä, piti ihan listaa tehdä itselle mitä on vielä hankittava. Me saadaan neuvolasta ne eka d-vitamiinit, joten niitä en vielä osta. Minä ostin nestemäisen panadolin, mutta tottahan se on, että eihän sitä saa menemään jos lapsi on itkuinen ja vastusteleva. Ehkä niitä suppoja pitää pakkaus myös ostaa.
 
Meillä jäi ainakin kaikki pampersin ja liberon vauvapakkauksissa tulleet vauvarasvat ja kylpyöljyt käyttämättä. Tuolla ne on edelleen esikoisen jäljiltä avaamattomana kaapissa. Vain bepanthenia meni pyllyyn jonkun verran ja talkkia punoittaviin kohtiin. Itselle koin elintärkeäksi ekoille päiville apteekkikamoista Lansinoh-nännivoiteen, peräpukamavoiteen ja pari pussia ummetuslääkettä kun maha ei meinannut alkaa normaalisti toimia..
 
Ja suppoja ei ole ollut meillä ollenkaan. Pelkästään nestemäistä panadolia. Tosin ei tarvittu sitäkään ennen kuin vauva oli muutaman kuukauden ikäinen.
 
Onko kenelläkään kokemusta kapaloinnista tai Aden & Anais -tuotteista? Mun sormet oli liian nopeat ja tilasin Amazonista näiden kapalon sekä vaunuihin/kehtoon pari peittoa kun olivat Suomen hintoihin nähden huokeampia. Me ei olla aikaisemmin lapsia kapaloitu kun se on tuntunut jostain syystä liian hankalalta, mutta katsotaan nyt jos sitä innostuu kokeilemaan jotain uutta kolmoselle.
 
Meillä on bioteekin probioottibaby tipat kaapissa (niitä suositeltiin ekan lapsen kohdalla) on kuulemma hyvä muoto vauvalle. Juuri luin lehdestä mainosta Rela colic dropseista, joka sisältää sellaista maitohappobakteerikantaa jonka on todettu helpottavan koliikki-itkua, mutta mainokset on aina mainoksia. Suosittelen myös kun ostatte kosmetiikkaa lapselle, niin suosikaa luonnonkosmetiikkaa! Vähentää edes vähän kemikaalikuormaa.
 
Eikö täällä ollut jossain kohtaa juttua imetysliiveistä? Itse olin jo ajatellut tyytyä halpis henkkamaukkoihin ym. mutta nyt löysin nettiemo nimisestä verkkokaupasta bravadoja ja boobeja alle 30€/kpl Kolmet tuli sitten ostettua :P Kokoja oli tosi hajanaisia jäljellä mutta jos jollain on vielä tarbetta niin kannattaa käydä katsomassa. Musta ainakin 50-60€ oli liian suolanen hinta omalle kukkarolle.
 
Kuinkahan monet niitä yhteensä tarvis :) Mulla on nyt Lindexiltä yhteensä neljät semmosia, jotka myydän kahden kappaleen paketissa. Yks paketti isompia ja yks pienempiä. Voihan niitä yhtäkkiä sotkeentua useammatkin. Nuo Lindexit on vain s, m, l jne. eli ei tarkkoja kokoja.
 
Mulla on kahdet H&M liivit, jotka oletettavasti jaa pieniksi heti kun maito kunnolla nousee (jos nousee), ja sit yhdet Carriwellit vai Bravadot, joissa on vahan enemman kasvunvaraa, ja sit voin tilata niita lisaa kun nakee paljonko ne tissit oikeasti turpoaa, ja ne tulee postitse paivassa.
 
Ostelen sitten halpiksia lisäksi jos tarvitsee. Saa nähdä sopiiko nuo mitä tilasin..oli myös s-l koot eli ei osaa yhtään sanoa miten sopii.
 
Mulla yhet bravadot ja on tosi joustavat eli yhden tai 2 kuppikokoa joustaa ylöspäinkin. Pitäs kanssa tilata ainakin toiset vielä ja sit varmaan kans lisää kun näkee kuinka isoja tarvitsee.
 
Minä just laitoin H&M:ltä parit liivit tilaukseen, kun oli alessa. En raaski ainakaan vielä laittaa paljoa rahaa, kun ei tiedä miten nuo rinnat tuosta kasvaa ja muuttuu maidon noustua. Olen kuullut vinkin, että jos kämmen mahtuu nyt odotusaikana kuppeihin rinnan lisäksi, olisi sopivat maidon noustua. Eli oisko noin kupin verran, mitä kasvaa.. Onko millaisia kokemuksia kokeneimmilla?
 
Joo Bravadot ne munki tais olla. Ma oon vaan just siina kahden koon rajalla, niin arvelin etta jos naa hinkit kovin kasvaa, niin taytyy tilata viela isompaa kokoa.. :rolleyes: Ja sit niita voi ottaa vaikka kerralla useammat kun tietaa varmasti koon, niin saa rauhassa pesta jne.
 
No vaikutti kyllä siltä että venyy ja paukkuu. Voihan ne vaihtaa jos tuntuu nafteilta.
 
Minulla on neljät bravadot esikoisen ajoilta, mutta tilasin vielä tänään kahdet lisää. Sen verran tiukilla aina oli noiden neljän kanssa, että jatkuvaan piti olla pesemässä. Minun hinkit ainakin vuosivat imettäessä ja nukkuessa sen verran, ettei maitovuodoilta voinut välttyä. Tilasin tänään myös lisää kestoliivinsuojia Royal-kestoilta. Ne oli mielestäni parhaita, kun ne kertakäyttöiset tarttui herkästi kipeisiin nänneihin kiinni.
 
Mulla on kans vanhoja Bravadoita 4-5 kpl. Hyvin ne on kyllä joustaneet koon muuttuessa (eihän ne rinnat ole isot kuin ekat kuukaudet imetyksen alkaessa vaan tasoittuu aika nopsaan). Noin vuoden olen imettänyt aiemmin, samalla kaavalla varmaan myös nyt. Hieman nuo jo osoittaa kulumisen merkkejä, mutta hankin sit vasta lisää jos alkaa elastisuus kärsimään liikaa. Mähän oon kyllä pitänyt näitä jo raskausaikana aika kauan, kun rinnanympäryksen kasvu on vaatinut tuon joistovaran enkä ole halunnut pilata "oikeita" liivejä.

Miten hoitolaukkuasiat teillä on mietitty? Mä tilasin juuri Bootzin alesta pari isompaa nahkalaukkua, ja toivon et ainakin toinen niistä toimisi tässä tarkoituksessa. Sit pitäisi vielä etsiä toiseen niistä (jos se jää) sellainen "sisäpussi" josta löytyy niitä taskuja, minne sitten voi laittaa eri lokeroihin tutteja, harsoja, vaippoja jne.
 
Takaisin
Top