Osallistu foorumikilpailuun ja voita Lumenen joulukalenteri!

Mä oon vielä aikuisenakin ostanut sellaset edulliset suklaajoulukalenterit, joku taika niissä vaan on joulua odotellessa :grin
Lapsille sitten yhteiseksi kirjakalenteri (Kunnas, Pipsa Possu, Muumi), partiolaisten kalenterit ja yleensä vielä paloautokalenterit tulleet jostain vpk tapahtumasta.
Millaisia nuo kirjajoulukalenterit ovat käytännössä? Oon miettiny niitä nyt parin joulun alla, kun esikoinen on kova kuuntelemaan satuja ja "lukemaan" kirjoja.

Muistan itse, kun olen ollut partiossa lapsena niin tuota kalenteria myytiin 5e/kpl ja nyt hinta taitaa olla jo 10e/kpl. Harmittaa, kun nuo ovat niin kalliitta nykyään, että täytyy miettiä keneltä ostaa. Jos olis sen vitosen niin voisi ostaa partiolaisilta yhden ja toisen vaikka urheiluseuralta.

Joo toi hinta on kyl hurja nykyään, harmi sinänsä. En itse edes niitä enää tuolla hinnalla ostaisi lapsille omia samoja kalentereita, mutta on kiva kun mun vaari ostaa lapsille joka vuosi.

Joka vuosi tulee kalrnteri hommattua, vielä on vähän pohdinnassa olisko se jäätelö, kosmetiikka vai ehkä veikkaus. Joku mainitsikin jo markan kalenterit ne on myös tuttuja omasta lapsuudesta mutta se suklaa oli yllättävän hyvää (silloin) :finger002
Veikkauksen joulukalenteri on muuten kanssa klassikko, ihan unohdin! Monesti vaan se pienten voittojen lunastaminen jää seuraavalle joululle tai ylikin, kiire meinaa monesti tulla, että saa ne voitetut rahat itselleen. :bag::hilarious:

Millaisia nuo kirjajoulukalenterit ovat käytännössä? Oon miettiny niitä nyt parin joulun alla, kun esikoinen on kova kuuntelemaan satuja ja "lukemaan" kirjoja.

Ne Pipsa Possu kirjat oli aika pieniä (ehkä 4cmx4cm), mut sivut paksuja, ja niissä oli samoja tarinoita ku itse ohjelmassakin, mut aina rajusti lyhennettyinä versioina. Yhdellä sivulla tyyliin yksi lyhyt lause.
Kunnakset ja muumit taas oli ihan oikeita tarinoita, lyhyitä toki, mut oli niissä jopa luettavaakin. Kirjat oli isompia ehkä 10x10cm, mut sivut oli ohkaisia eli ei ihan pienen yksin luettavia.
Molemmat tosi helppoja ja kivoja ottaa mukaan esim autoon, junaan, tms luettaviksi, kun ei viitsi isoja kirjoja roudata mukana :)

Meillä toistaiseksi vain hommattuna partiolaisten kuvakalenteri. Lapsille ostetaan pian kaupasta taas jotkut suklaakalenterit. Aikuisille ehkä veikkauksen arpakalenteri.
Itsellä oli lapsena tyhjistä tulitikkuaskeista rakennettu talo, päällystetty liimatuilla kivillä. 24 askia ja aina sisällä oli jotain, ei aina karkkia, vaan jotain pientä kivaa :)

Partiolaisten joulukalenterin ostin täksi jouluksi :santa raskaushimoissani tilasin myös lakritsi kalenterin, joka olis jaettu puolison kanssa niin, että oman puolikkaan olisin tyhjentänyt keväällä synnytyksen jälkeen.. Eihän siinä ollut päiväystä kun tammikuulle! Menee parempiin suihin se kalenteri :wacky:

Perinteenä on meillä katsoa yhdessä joka ilta ennen nukkumaan menoa Ylen joulukalenteri. Kokoonnutaan sohvalla ja sit katsotaan jakso ja siitä nukkumaan. Viime vuoden Tonttuakatemia oli loistava!

Mustista ja Mirristä sai ihanan kisakalenterin kaupan päälle! Sopii meän ihanalle 4v kissafanille <3

Lapsena oli aina se halvin suklaakalenteri. Tosin oliko 90 luvulla edes muita? En koskaan muista nähneeni mitään isoja suklaakalentereita :rolleyes:

Mä oon kans ostanut joskus tämän alueen partiolaisten kalenterin, mutta nyt on enää myyty joulukortteja. Keskustassa myyvät kalentereita, mutta ne ei mene tämän alueen partiolle, niin oon sit tätä tukenut korttiostoksilla. :)

Meillä toistaiseksi vain hommattuna partiolaisten kuvakalenteri. Lapsille ostetaan pian kaupasta taas jotkut suklaakalenterit. Aikuisille ehkä veikkauksen arpakalenteri.
Itsellä oli lapsena tyhjistä tulitikkuaskeista rakennettu talo, päällystetty liimatuilla kivillä. 24 askia ja aina sisällä oli jotain, ei aina karkkia, vaan jotain pientä kivaa :)
Hei en ees Veikkauksen kalenteria muistanut. Se on ollut monena vuonna miehen kans yhteisenä. :)

Partiolaisten kalenteri on ostettu ja meillä on ollut oma tekemä temppukalenteri, jossa tonttu on yöllä käynyt tuomassa pienen kirjelappusen. Lapussa on ohje päivän tempulle ja yleensä myös kehuja aiemmin suoritetuista.

Perinteenä on meillä katsoa yhdessä joka ilta ennen nukkumaan menoa Ylen joulukalenteri. Kokoonnutaan sohvalla ja sit katsotaan jakso ja siitä nukkumaan. Viime vuoden Tonttuakatemia oli loistava!
Toissa vuoden Maukka ja Väykkä myös. Ilolla ootellaan, mitä tänä vuonna tuleman pitää!

Partiolaisten kalenteri on ostettu ja meillä on ollut oma tekemä temppukalenteri, jossa tonttu on yöllä käynyt tuomassa pienen kirjelappusen. Lapussa on ohje päivän tempulle ja yleensä myös kehuja aiemmin suoritetuista.
Tuo temppuilu onkin kiva idea - minkälaisia temppuja teillä tonttu teetättää? :grin Tässä kerkeää hyvin vielä täydennellä omaa kalenteria.

Yksi lapsuuden joulukalenterimuisto:

Oltiin minä 4. luokalla, pikkusisko vasta eskarissa. Oli jo joulukuun loppua, joku 20 päivä. Saatiin viikkorahaa kumpikin 10markkaa. Loput ne halvat kalenterit oli Siwassa alessa 50penniä kappale. Ostettiin 20markalla pelkkiä kalentereita ja syötiin melkein kaikki kerralla. :D

Ne Pipsa Possu kirjat oli aika pieniä (ehkä 4cmx4cm), mut sivut paksuja, ja niissä oli samoja tarinoita ku itse ohjelmassakin, mut aina rajusti lyhennettyinä versioina. Yhdellä sivulla tyyliin yksi lyhyt lause.
Kunnakset ja muumit taas oli ihan oikeita tarinoita, lyhyitä toki, mut oli niissä jopa luettavaakin. Kirjat oli isompia ehkä 10x10cm, mut sivut oli ohkaisia eli ei ihan pienen yksin luettavia.
Molemmat tosi helppoja ja kivoja ottaa mukaan esim autoon, junaan, tms luettaviksi, kun ei viitsi isoja kirjoja roudata mukana :)
Okei, en ehkä täksi jouluksi enää osta kolmatta kalenteria, kun tuntuu siltä, että taitaa tuo minun äitikin askarrella esikoiselle kalenteria... Tai ehkä jos semmoinen Kunnas-kalenteri tulisi jostain vastaan, niin saattaisin kyllä sortua. :grin

Meilläkin oli lapsena ne halvat joulukalenterit. Itse avasin tunnollisesti joka päivä vain yhden luukun, sisko oli malttamattomampi ja kävi sit syömässä mun kalenterista. Ei ollut joulurauhasta tietoakaan sen jälkeen.

En vielä ajatellut kalenteriasiaa yhtään! Lapsi on vasta 8kk joulukuun alkaessa, joten sinänsä ei varmaan ymmärrä hommasta vielä kauheasti. Mutta kummilapsille olen yleensä ostanut kalenterit. Täytyy miettiä minkälaiset tänä vuonna.

Hei, ja muuten Pikku Kakkosen sovelluksessa on ollut kahtena vuonna kalenteri myös! Sopinut hyvin meidän pikkumiehelle, vaikka jotkut ovat vähän vaikeampia pikkupelejä olleetkin.

Meillä lapsella aiemmin ollut itse tehty kalenteri, nyt on ensimmäinen suklaakalenteri. Hän itse toivoi sellaista ja onhan se nyt huomattavasti halvempi.

Minulla ollut arpakalenteri ja joskus suklaakalenteri. Tänä vuonna ei taida tulla ollenkaan. Tykkään kaikista joulujutuista ja perinteistä, paitsi jouluruoista :oops: Niihin en oo vaan oppinut millään.

Takaisin