Opitaan uutta :)

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä opittiin konttaamaan :) edellee jos kovaa pitää päästä mennää ryömimällä mut muute kontataan. Ja sit neiti oppi kokeilee kaikkee sormella. Se painaa mun nenää etusormella ja kaikkeen muuhunki se eka painaa sormella. Se on hassua
 
Miten paljon teidän vauvat ymmärtää puhetta?
Meillä voi vielä ihan rauhassa puhua tomaateista ja banaanista, vaikka ne on suurta herkkua. Ei siis välttämättä tunnista vielä sellaisia sanoja. Mutta viikonloppuna oppi tärkeimmät: mikroaaltouuni, lämpöpatteri ja tuuletin! Hän siis pitää kaikista laitteista. Heti kun mikroaaltouuni mainitaan, alkaa osoittaa sormella ja pyrkii innokkaana kohti. Samoin myös patterin ja tuulettimen kanssa. :) Mikähän laite on ensimmäinen sana.
 
Yölento, hauska :)

Meillä tunnistaa kun puhutaan äidistä, isistä tai siskosta nimellään. Tietää mitä suihku ja tissi tarkoittaa. Taitaa meillä nuo olla asiat mistä vauva pitää eniten niin helppo ollut oppia :D Ei-sanan tarkoituksen tietää myös. Itse osaa sanoa äiti, tissshi, heihei. Ja isi taitaa olla myös sanavarastossa. Yksi päivä viime viikolla kun mies tuli kotiin, vauva alkoi heiluttaan ja sanoi selvästi "heihei isi". Ja tää ei oo sana mutta sanoo "äppäppää" kun tietää tekevänsä jotain kiellettyä. Esikoinen alkoi puhua jo tosi aikasin ja vaikuttaa siltä että pienempi kehittyy siinä samaa tahtia.
 
Huomaa kyllä selkeästi että meillä jää puhe liikkumisen jalkoihin. Heihei on ainoa 'asia' mitä sanoo joskus ja sekin ei kovin selkeästi.
Puhetta ymmärtää 'joskus'. Mutta silloin kun kielletään ni sitä ei ainakaan haluta ymmärtää :-D:-D:-D
 
Meilä kans ku kielletää ni neiti toteaa "häh?!" Ja jatkaa kielletyn asian tekemistä :D namnamnam on yks mitä hän hokee. Ja jotain "äiti" ja "isi"tyylistä.
 
Vau mitä puhujia teillä jo! Meillä ei vielä tule kovin tarkkaan mitään sanoja, mut selkeästi yrittää matkia. Hei, vauva, äiti on näitä mitkä kuulostaa oikealta :) siis sanoo lähinnä näitä, jos itse ensin höpötät samaa.

Tällä neitillä on kyllä toi liikkuminen enemmän mielessä. Konttaa ympäri taloa ja tutkii kaikkea mitä saa käsiinsä. Seisomaan nousee joka paikkaan. Äsken nousi myös ilman tukea seisomaan potalta! Ja pysyi siinä muutaman sekunnin. Lempiasento lattialla on nyt joko karhunkävely (ei mee eteenpäin) tai sellainen puolipolviasento, se perinteinen kosinta-asento ;)
 
Aika hyvin meillä ymmärretään, kun kielletään ja pyydetään tulemaan pois jostain. Paitsi koiran kimpusta... :happy:
Nälkä kun on niin hokee naristen "mammammam...".
Ja kun kutsuu jotain ihmistä toisessa huoneessa, niin menee siihen suuntaan ja huutelee kovaan ääneen, että "äh!" "häh!", ja odottaa, että joku vastaisi.
Myös äiti tulee välillä jotenkin ja mummo on "mmmo".
Aika vähän tulee kyllä vielä mitään oikeita sanoja, mutta kovasti kyllä pitää muuta meteliä ihan koko ajan. :joyful:
Ja kovasti meilläkin noustaan ihan joka paikkaan ja tukia pitkin kävelee paljon.
Myös taaperokärryllä tykkää nousta ja lähteä.
Ei kyllä mee varmaan enää kauaakaan, kun jo kävelee ilman tukia.
 
Meillä ymmärtää sanat "pusu" ja "Sisu", "puuro". Pusua kun pyytää ni antaa pusun poskelle. Sisu on meidän toinen koira ja kun sen nimen sanoo, neiti kattoo aina koiraa kohti. Ja osaa ojentaa Sisulle pallon, kun sanoo, että "anna sisulle pallo". Ja kun sanoo "anna äitille" ni ojentaa kädessään olevan tavaran minulle :P isälleen ei anna ku noita pusuja :grin
Kun aamusin puhun puurosta ja syömään menemisestä, neiti on jo keittiössä kiipeemässä syöttikseen :grin sit rupee maiskuttamaan suuta ja hokee "naamnaam" ja joskus maitoa kun haluaa, sanoo "mammammam"
 
Meillä on kyllä kans niin hiljainen kaveri, että sanoja kyllä ootellaan varmaan pitkä tovi :grin Paljon tykkää puuhastella omiaan, eikä kyllä turhia juttele :hilarious:

Mut hei, meillä poika oikeesti osaa ryömiä :Heartred Matkat ei vielä päätä huimaa mutta selkeesti tietää mitä pitää tehä ja miten haluttuun kohteeseen pääsee :Heartred Fysioterapeuttikin sanoi viime käynnillä, että päivän paras uutinen :happy:
 
Meilä kans ku kielletää ni neiti toteaa "häh?!" Ja jatkaa kielletyn asian tekemistä :D namnamnam on yks mitä hän hokee. Ja jotain "äiti" ja "isi"tyylistä.

Tää on ihan selkeesti lapsiin valmiiksi ohjelmoitu juttu, että kuulo on valikoiva. Kuulo kytkeytyy pois päältä, kun kielletään pahanteko tai vanhempi käskee tehä jotain esim. viedä roskat roskiin tai suorittaa oman kämpän siivous. :D
 
En tiiä onko muilla sitteri viel käytössä mut meil on ollu ain välillä. Siinä ei vaa enää pysytä vaan osataan tulla hienosti itse pois peruuttaen :D Käännytään mahalleen ja pakitetaan varovasti alas :D
 
Meillä ei vauva oo enää muutamaan kuukauteen viihtynyt sitterissä, ollaan laitettu jo sitteri eteenpäin. Mutta hoksasiko Jewell vauva ite tuon peruuttamisen vai opetitko? Tosi hyvin, jos ite hoksasi! Mä oon jonkun aikaa jo opettanut vauvalle tuota peruuttaen alasmenoa esim. sängyltä, mutta ei ole vielä oppinut sitä. :)

Meillä vauvalla ei tule vielä sanoja, mutta välillä kuulostaa kuin sanoisi "tyttö" ja "titti". En kuitenkaan usko, että tarkoittaa niitä. :)
 
Ihan itse oppi :) Huomasin vaa ku tyttö oli sitterissä mahallaa ja rupesin seuraamaa ni hää työns itseää taaksepäin, haro jaloilla lattiaa kunnes oli polvillaa, sit siitä varovasti laski yläkropan lattialle ja katsoi minua voitonriemuisena "jee katso mitä mie tein" :D Sohvalta ja sängyltä hää kyl varmast yrittäs tulla naama edellä ku kurottelee reunalle mut hyvä et ees sitteristä ymmärtää tulla itse pois :) Hauskan näköinen ku istua nakottaa välil sitterissä esim telkkaria katsellen.
Meillä toi sitteri on käytössä lähinnä silloin kun on just heränny eikä lattialla heti viihdy niin saa heräillä siinä jos ei sylissä ole tai sit jos on juuri syönyt niin saa sulatella. Muuten ollaankin lattialla tai sylissä.
 
Ei oo meilläkään ollu sitteri käytös enää moneen kuukauteen. Neiti on viihtynyt paljon paremmin lattialla pyörimässä ja katselemassa kaikkea.
Tällä hetkellä osaa taputtaa, vaihtelevalla tyylillä menee eli joko konttaa tai ryömii, on jo noussut välillä tukea vasten ja alimmat laatikot avaa ja tyhjää.
Että oisin nyt tuon vielä enemmän vauvana pitänyt. Tosin sekin harmittaa, että monien kauppojen vauvanvaatteissa mennään jo niitä viimeisiä kokoja eli 80/86cm ja neiti täytti tällä viikolla 9kk. :-/
 
Muokattu viimeksi:
Poika 10kk10pv peruuttaa istumaan.Ryömii vähän,konttaa vähän ja peruuttaa siis vähän.Karhunkävelyä vähän ja jos makaan lattialla niin nousee minua vasten seisomaan.Kaikkea kerralla ja vähän.Hiljaa hyvä tulee. :D No höpötystä paljon ja mielensä osaa pahoittaa.Aamulla itkettiin surkeana äitiä,kun isi kerrankin syötti puuroa.Äiti ei saa olla poissa silmistä.Taputtaa,vilkuttaa ja halailee paljon.Suukot nyt on vielä liikaa pojalle. :D
 
Meillä ei vielä puhuta, eikä ymmärrä muuta sanaa kuin ei:n, eikä sitäkään oikein tahdo sisäistää :grin Höpöttää omiaan ja kiljuu kyllä paljon. Liikkuminen etenee, mutta muissa asioissa ei edistystä. Ei taputa tai vilkuta. Muutaman sekunnin pysyy pystyssä seisten ilman tukea ja kävelee taaperokärryn kanssa ja ihan muutaman askeleen pöydästä kiinni pitäen.
 
Täälläkin on pieni halailija. :) Ja vilkuttaa ja irrottaa hetkeksi molemmat kädet tuesta. Osaa mennä siitä kyykkyyn hallitusti kun seisoo ilman tukea. Kävelee tukea vasten, mutta ei jostakin syystä tee sitä paljoakaan. Tykkää kyllä kun häntä kävelyttää käsistä kiinni pitäen. Ja syöttötuoliaan tykkää kävellen työntää, tai jakkaraa, mutta ei taaperokärryä. :D
 
Takaisin
Top