Opiskelu/työssäkäynti ja raskaus!

Mulla on kanssa vähän sellainen tilanne, että jätän kesällä työkaverit karmeaan pulaan ja vielä melkein kiireisimpään aikaan. Meilläkin kesälomat pitää sumplia niin, että vain yksi kerrallaan on lomalla. Ja jos joku sattuu olemaan muutaman päivän saikulla toisen loman aikana... niin kyllä saa tehdä töitä kellon ympäri. Sijaisia/kesätyöntekijöitä ei kovin herkästi meidän firmassa palkata, ja se on kyllä näkyny työntekijöiden jaksamisessa ja ylitöiden määrässä.

Tällä hetkellä meillä on yks harjoittelija toisessa tiimissä johonkin alkukesään asti kai, ja just tänään kuulin kun se kysyi esimieheltä että mitenkäs jatko, onko kesäksi töitä. Perhana kun mä en millään haluaisi vielä muutamaan viikkoon puhua töissä tästä, mutta sitten tulis niin huono fiilis tuon harjoittelijan takia jos sillä olisi nyt mahdollisuus saada pitkä pesti mun sijaisena:/

No siis toi mun sijainen on vuokrafirman kautta, et ei sinällään ongelmaa..mut kyl mä pian varmaan kerron..mietin vaa oottaisko siihen rv12 ja sitte kertois

Niin, ei mulle siis sinänsä huono omatunto tule siitä että jään äippälomalle,päinvastoin oon erittäin ilonen että saan taukoa tähän! Lähinnä ärsyttää vaan työkavereiden takia kun tiedän miten asiat tuolla firmassa on hoidettu, ei oo helppo loppukesä tulossa heille..

Varmaan suski just toi rv12 on monella "rajapyykki", et sit kerrotaan. Ja ihan ymmärrettävää kyllä! :)

Meillä on lilja sama juttu, ei tietoakaan että kesälomia tuuraamaan palkattais kesätyöntekijöitä. Tosin ala on sellainen, ettei sinne voi kesäksi mitään lyhyitä pestejä ottaakaan. Ollaan sopeuduttu hyvin pyörittämään kesät pikku porukalla ja hyvin ne on mennykin. Saapa nähdä mitä ens kesänä tapahtuu. Oonhan mä toki elokuuhun asti toivottavasti pelissä mukana, mutta kun munkin pitäis ne lomat pitää ennen mammalomaa o_O

Mulla ei ole vakkarityötä, olen tehnyt erilaisia pätkätöitä ja aina onneksi on löytynyt jotain duunia. Tämänhetkinen työ on ihan ok, mutta alkaa nämä pitkät päivät olemaan tosi raskaita... Eilen 11,5h, tänään 10,5h... Välillä tulee ihan järkyttäviä väsymyskohtauksia ja meinaan nukahtaa pystyyn. Ja nyt tämä koko päivän jatkuva etova olo. Ei taaskaan kiinnostaisi yhtään lähteä, kun tiedän kuinka inhottava päivä tulee olemaan näiden olojen kanssa. :sad001

Pilvikirsikka, mitä teet työksesi, kun noin pitkää päivää? :>

Mulla lähinnä huvittaa kertoa esimiehelle et jään taas pois. Just tossa joulukuun alussa kerkesin sopia et joo paluu maaliskuulla ym. Ja sitten kävikin toisin... Noo mut ei ole miun päänsärky. Oikeus on lapsia saada ja olla lomilla se minkä laki sallii. Tokkiisa tietty hiukka on olo et kehtaako mut ei täs ny muutakaan voi :)

On kyllä hurjia päiviä pilvikirsikalla! o_O Varmasti uuvuttavaa. Mulla uuvuttais ilman raskauttakin :p

Pomo sanoi tänään, et olis laittamassa mua lokakuussa alkavalle kurssille työhön liittyen. Ennakkoilmoittautuminen on nyt alkanut sinne, yritin esittää kiireistä kun se tuli tuohon sitä sepittämään. Ihan mielenkiintoinen kurssi joo, mutta en nyt voi kyllä ilmoittautua moiseen mukaan :woot:
Pidän nyt matalaa profiilia, jos saisin venytettyä tuota keskustelua maaliskuulle, niin sit tiedän ite paremmin tätä tilannetta... :nailbiting:

Sanotaanko, että oon matkailualalla. En viitti ihan kunnolla paljastaa, kun on julkinen tämä foorumi. Onhan meillä sitten pitkät vapaat, mutta itkettää jo valmiiksi ens viikolla oleva 12,5h päivä.. Ja varmaan vaan lisääntyy pitkät vuorot, kun sesonki taas käynnistyy. Pitäisi olla tyytyväinen, että on töitä, mutta kieltämättä viihtyisin kyllä kotonakin nyt :sad001

Mulla on nyt ollu muutaman päivän niin paha väsymys ja uupumus että melkein joutuu harkitsen saitsun pyytämistä.

Sannis; Haha, mullekin eilen töissä ilmoitettiin että kurssi jota oon jo kauan oottanu, alkaa syksyllä... :D voi helvata kun oli vaikea olla siinä sitte.

Pilvikirsikka; no on kyllä pitkiä työpäiviä!:/ Mulle tekee 7,5h toimistotyökin jo tiukkaa kun välillä tosiaan tuntuu että aivan nukahtaa pystyyn.

Lilja, oli kyllä pomolta aika nappiajoitus moiselle keskustelulle. Siinäpä sit koetat pitää ilmettä vakavana ja miettiä miten kierrät aiheen... Mä sanoin iltapäivällä pomolle, et voin itse hoitaa ilmoittautumisen, ja soitin sinne lafkaan joka sen järjestää. Nyt on vasta ennakkoilmoittautumiset menossa, niin sillä vasta kartotetaan järkätäänkö koko kurssia. Menee sit kesään kun vasta sitovat ilmoittautumiset kurssimaksuineen tulee ajankohtaiseksi. HUH! Sillon voin jo perustella päätökseni jäädä pois :wink Meni pomolle läpi ihan täysin, totes vaan, et hoida se paikka sit kesällä ajoissa että mahdun mukaan :D

Onpa kinkkisiä moiset tilanteet! :grin

Onhan nuo päivät kieltämättä vähän turhan pitkiä... Mutta kai se on vaan koitettava jaksaa, eipä tätä työtä ole kuin ehkä kuukauden verran enää. Viime kesän työpaikastakin soitettiin ja kysyttiin, menenkö sinne taas töihin. Kerroin tilanteen ja etten pysty olemaan kuin johonkin loppukesään maksimissaan. No kuulemma haluavat minut silti sinne, vaikka kyseessä on fyysisesti raskas työ ja tietävät kyllä, että maha pystyssä voi välillä olla vähän hankalaa. Mä jotenkin aina ajaudun näihin fyysisesti raskaisiin hommiin ja raskaana ollessa se käy varmaan vielä enemmän kropan päälle... Mutta ehkä se on vaan oltava tyytyväinen, että ottavat mut töihin tässä tilanteessakin :) Välissä kyllä vähän haaveilin, että olisin pitänyt omaa lomaa ennen mammalomaa, kun olen aina töissä. Mutta kai se parempi näin, ainakin äitiysraha on sitten parempi kun on töissä ollut.

pilvikirsikka, äitiysraha määräytyy edellisen vahvistetun verotuksen mukaan, eli tarkottaa vuoden 2013 verotusta. Paitsi jos on saanut parempaa palkkaa viimeiset 6kk ennen äitiysvapaan alkua niin silloin voi tehdä erillisen selvityksen niistä tuloista ja hakea sen mukaan äitiysrahaa.

Poikkeuksia tietty on. Esim itse saan samat rahat kuin esikostakin, joka määräytyi siis vuoden 2011 mukaan, koska hän on alle 3v uuden äitiysrahakauden alkaessa. Toki tällöinkin voisi hakea sitä 6kk mukaista rahaa, mutta ainakin itselleni edullisempi vaihtoehto on mennä vanhan mukaan kun olen nyt kotihoidontuella.

Niinhän se määräytyy, mutta mä olen ollut vuonna 2013 kokoaikainen opiskelija, eli tulot silloin todella olemattomat. Aionkin hakea sen viimesen 6kk:n perusteella sitä rahaa. Mutta olen käsittänyt, että jos on työttömänä ennen äitiyslomaa, määräytyy äitiysraha sen ansiosidonnaisen mukaan. Silloinhan se on kannattavampaa olla töissä, jotta äitiysrahakin on parempi.

Mä en ymmärrä äitiyspäiväraha jutuista vielä yhtään mitään. Onneksi meidän kelassa on yksi super mukava nainen, joka vääntää vaikka rautalangasta jos ei muu auta! :D

pilvikirsikka, okei :) Aattelin, että luulit niinkuin itsekin luulin esikoista odittaessa, että se tulee suoraan siitä, mitä on tehny juuri ennen äitiyslomalle jääntiä. Itelle oli oikein positiivinen yllätys, että sain vuoden 2011 verotuksen mukaan, koska mulla oli silloin alalleni huippupalkka enkä tosiaan saanu yhtä hyvää palkkaa ennen mammalomailua :)

Mites se nyt meni kun mä oon 8-16 duunissa ja mulla on maanantaina klo 9 nt-ultra. Pomo sano et joudun ne tunnit korvaamaan eli tekemään ylimääräistä. Viimenen työviikko ja työtä tehdään asiakkaden kotona joten eihän se helppoa ole. Muistelen kuitenkin että raskauden seuranta ja neuvolakäynnit on sellasia ettei niitä tarvi mitenkään korvata?

Takaisin