Opiskelu/työssäkäynti ja raskaus!

Mä oon tässä raskaudessa siitä onnellisessa asemassa, että oon hoitovapaalla esikoisesta edelleen. Silloin raskauden aikana kerroin kyllä töissä jo heti kun 12 viikkoa tuli täyteen. Siitä se paskamyrsky sitten repesi. Olin äitiyslomasijaisena ja otin pestin vastaan siinä vaiheessa, kun en vielä tiennyt omasta raskaudestani, mutta tiimikaverit (päiväkodissa) oli sitä mieltä, että luottamus meni. Alkoi toisen tiimikaverin osalta työpaikkakiusaaminen. Kanteli musta muunmuassa täysin perättömästi johtajalle ja muuta yhtä mukavaa. Noh, kun kyseessä oli vain määräaikainen työ joka tapauksessa, niin sanouduin irti ja tein keikkaa niin kauan, kuin selkä kesti ja jouduin jäämään sairaslomalle. Että nyt on kyllä tosi ihana tuota kokemusta vasten peilaten tämä tilanne, jossa en joudu kenenkään mielipiteitä kuuntelemaan raskaudestani tai kestämään muiden asennevammoja :)

Mun piti kyllä alottaa taas keikkailu tässä keväällä niinä päivinä, kun miehellä on arkivapaa ja olisi esikoisen kanssa kotona, mutta saas nyt nähä miten olot kehittyy, että jaksaako sitten kuitenkaan, kun ei tuo välttämättömyyskään ole.

Minä teen määräaikaista hanketyötä, joka fyysisesti ei kovin kuormittavaa, mutta henkisesti kylläkin. Kesäkuun lopulle olis tarkoitus olla työssä, jos oma vointi säilyy hyvänä. Esikoisen odotuksessa alkoi supistukset puolivälissä raskautta, jotka silloin vei pitkälle sairaslomalle, mikä silloin oli helpotus, koska työssä tuolloin oli monenlaista haastavuutta, mm. väkivallan uhkaa. :( Nyt toivon kuitenkin kykeneväni työskennellä siihen kesälomaan saakka, jonka saa sopivasti ajoitettua just ennen äippälomaa. :)

Täälläkin on turistu pari sivua viimeisen käyntini jälkeen.. kaikenlaisia juttuja olette jakaneet, niitä oli jännä lukea =)
mulla koulussa se lähinnä veetuttaa kun istutaan istutaan istutaan vaan.. ei oo kiva :( se tuntuu rassaavan mua nyt enemmän kuin ennen. Ja se että ei viitsis aina olla se joka tankkaa kesken tunnin jotain suuhunsa nopeasti tai se joka menee ainoana vessaan.. siis miten musta tuntuu että vaikka olen aikuiskoulutuksessa niin meidän luokalta tai varmaan koko koulutusta ei löydy sellaista henkilöä joka kävis pissalla 45min aikana kerran ja tauolla ehkä varmistupissalla kerran mutta sit seuraavalla 45min tunnilla ei välttämättä mutta sitten heti seuraavalla tauolla.. että mikä tää juttu on :D mä käyn avoimesti kun hätä on ja tätä tapahtui ennen raskautta.. mulle tää ei ollut tavanomaista aiemmassa koulussa mutta musta on tullut jonkinlainen jännittäjä varmaan tai sit mulla on vaan ylivilkas rakko perhana!

ihanaa lukea teidän kokemuksia, huonoja ja hyviä! Kauheelta kuulosti toi työpaikkakiusaaminen :// Kauheesti tullu keskustelua ja oon ollu niin kiireinen että ihan unohtanu käydä täällä! :D Tosissaan koulussa tultiin opon kanssa siihen tulokseen että jätän seuraavan harjoittelun välistä! Tää väsymys ja pahoinvointi on kyllä verottanu nyt jo opiskeluissa, toivottavasti olis vaan ensimmäinen kolmannes näin hankalaa.

Toivottavasti helpottaa olo, jotta jaksaisit opiskella kevään :) loistavaa, että harjoittelu oli sovittavissa!

Mää uskon entisten kokemusten perusteella, että "joudun" sairaslomalle työstä ennen äippäloman alkua. Supistelua ollut taustalla kahdelta edelliseltä jo ihan pelkästä istumisesta, joten tuskin tuo vanhemmuutta on helpottunut. Olen perhepäivähoitaja ja ryhmäni on tällä hetkellä erittäin raskas. Koko urani raskain. Työpäivät ovat lähes kymmentuntisia, väsynyt olen ollut ennen raskauttakin, joten paha nyt sanoa väsyttääkö raskaus vai työ... Sinäänsä, jos rupeis oksettaan ois helppo käydä oksentamassa ja muutenkin päivän kulun voi itse suunnitella. Mutta perskeles tonne neuvolaan on niin hankala päästä! Töistä kun ei voi lähteä käväseen ja palata sitten takaisin. Mutta aika näyttää, miten tässä käy. Jos raskaus etenee normaalisti, oletettavasti en enää loppukeväästä ole työkunnossa. Mutta aika näyttää kuin akan käy...

Mä en kyllä tajua miten saan hoidettua näitä neuvolajuttuja yms. työn ohessa. Säännöllinen työaika 9-16:30 ja neuvola auki 9-15 :mad: Aamuja saan tarvittaessa lykättyä niin, että menen myöhemmin töihin, mut mut... Ei tuu mitään kun nytkin neuvolasta odotan puhelua ja en todellakaan voi vastata kun työkaverit samassa tilassa. Pakko alkaa keksiä jotain valkoisia valheita, ja juosta "asioilla" et saa puhelut hoidettua... Hankalaks menee. Ruokkiksellakin tapana käydä työkaverin kans yhtä aikaa, niin eipä auta sekään...
Olispa jo viikot niin pitkällä, et vois pokkana vaan sanoa noille, et mitä tässä juonitaan kun kyttäilen omaa puhelinta koko ajan... :rolleyes:

Mulla kans aiheuttaa päänvaivaa tuo neuvolaan pääsy. Työajalla 6.45-16.30 on pikkasen haastavaa päästä neuvolaan. Ja mun työssä ei onnistu, että tulee myöhemmin tai lähtee aikasemmin saatika että kipasis äkkiä asioilla. Pakko yrittää järkätä vapaapäivä aina neuvolakäynnille, mut sekin on helpommin sanottu ku tehty.

Mä otin lyhyen sijaisuuden säännöllisen 8-16 työn vastaan, pakko on esimiehelle kertoa ennen neuvolaa että sinne olen menossa, koska työ on asiakastyötä niin siihen ajankohtaan ei voi sitten käyntejä sopia. Ja neuvolakäynneistä koituva ansionmenetyshän on työnantajan korvattava työntekijälle jos käyntejä ei voi ajoittaa työajan ulkopuolelle, joten palkallista työaikaa nuo käynnit on. Mutta se on toki asia erikseen haluaako työnantajalle ja työkavereille paljastaa raskautta vielä aikaisilla viikoilla. :D

Tää on kyllä ihan oma lukunsa päivätyöläiselle. Eipä se sit enää haittaa, kun raskaudesta on kertonut työpaikalla niin ihan varmasti vapaata järjestyy kesken päivän. Mut tää alku :confused: Äsken neuvolasta yritettiin mulle soittaa, no mulla istui asiakas vastapäätä niin enpä pystynyt ottamaan puhelua... Ja nyt kun yritän takaisin soittaa niin tuuttaa varattua. Meil on vielä tällanen "avokonttori", ei omia työhuoneita, niin tässäpähän sit kuulutat kaikille asiasi kerralla :wideyed: Kerroin tästä neuvolalle, et toivon soittoja aamuisin, työn takia, mut eipä taida sit heillä aikatauluihin sattua. :meh:

Täällä muuten oli semmonen systeemi et jos soittaa neuvolaan muulloin ku puhelintunnilla, se menee aina vastaajaan ja ne sit soittaa takas viestin perusteella. Mutta ku en kans voinu ottaa puhelua miten sattuu niin pyysin lähettään ajan tekstarilla ja ne lähetti.

Mun pitää varmaan tehdä kans noin, että jos ei kerta mun toive soitosta onnistu aamulla, niin sit viestillä... Alkaa tällanenkin pikkuasia ottaa aivoon nyt kummasti. Hormoneja hormoneja :woot::wink

Niin parasta tämmönen opparin tekeminen kotona kun saa alottaa ja lopettaa just sillon kun siltä tuntuu ja toisinaan pitää taukoja :D Toiset päivät on helposti 7-8 tuntisia, toisinaan saa tehtyä hommia ehkä just ja just kolme tuntia.

Täällä kans sama, että ei kauheesti huvita töistä soitella neuvolaan, kun on viikkoja vielä niin vähän (liikaa kuulevia korvia). Oon sit laittanu miehen soittamaan neuvolaan, kun en muuta keksiny :D

Onpas monella vaikea tilanne töiden kanssa. Jos työkaverit eivät osaa odottaa ja epäillä niin varmaan monenlaiset selitykset menee läpi. Mutta monesti varmaan heti arvaamassa kun tulee jotain vähänkin tavallisesta poikkeavaa.

Ihmisillä saisi kyllä olla tilannetajua niin paljon, että ei kyseltäisi heti vaan annettaisi olla rauhassa! En ymmärrä, miten toisen ihmisen yksityisten asioiden (=raskauden) arvailu voi olla nykyisenlaista "julkista viihdettä". Mitä ihmeen pisteitä sillä saa jos pystyy narauttamaan toisen ennen kuin toinen on itse valmis uutisen kertomaan :(. Ongelmaa esiintyy erityisesti työpaikoilla mutta myös sukulaisissa ja kavereissa.

Mulla ei käynyt edes mielessä että noinkin voisi tehdä :D

Te, jotka olette töissä, ja etenkin te kokit ja muut fyysisen työn tekijät - miten olette ajatelleet sijoittaa kesälomanne? Ja suunnitteletteko äitiysvapaalle jäämistä jo aikaisemmin kuin on pakko, vai meinaatteko ottaa sitten sairaslomaa tarvittaessa?

Munkin työ on aika fyysistä, ja kesällä asiakamäärät kasvaa ja lämpötila kohoaa... Viime kesänä olin ihan lopussa, vaikken ollu ees raskaana!

Mä en tee fyysisesti raskasta työtä, kevyttä toimistohommaa. Silti vähän jänskättää miten sitä jaksaa enää loppuvaiheessa. Enpä tiedä miten kesälomatoiveita laittas. Kun tietäis niitä oloja etukäteen niin olispa vähän helpompi :rolleyes:
Meinattiin kyllä miehen kanssa ainakin yrittää saada kesän alkuun pari yhteistä viikkoa lomaa, niin että saatais vielä kaksin jossain käydä reissun päällä, jos vaan mulla olot sallii :wideyed:
Meillä on vähän hankala pienessä työyhteisössä noita lomia sumplia muutenkin, kun periaatteessa vain yks voi olla kerrallaan lomilla. Aiheutan vähän päänvaivaa työkavereille :grin Saati jos joudun saikuttamaan olojen takia niin.... :oops:

Takaisin