Onko suklaa karkkia?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pilkki24
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Onko suklaa karkkia?

  • Kyllä

    Äänet: 22 52.4%
  • Ei

    Äänet: 21 50.0%

  • Kaikki äänestäjät
    42
Kysyin asiaa ChatGPT:ltä ja hänen mukaansa suklaa ei ole karkki, vaan niin kuin joku täällä jo sanoikin, karkit ja suklaa ovat omat kategoriansa makeisten alla. 😂
Toisaalta se sama ChatGPT on väittänyt minun olevan mielikuvituksen tuotetta. 🤭 Sitä paitsi karkki ja makeinen ovat minusta synonyymejä.
 
Vihdoin pääsen asiaan. Perhe-elämä haittaa syvällistä käsitteellistä pohdiskelua. 😄 Tämä seuraava vastauksena @Pilkki24 :n kysymykseen tuolla kumman valitset -ketjussa. En tuki sitä ketjua vastauksella.

Kysymyksesi nojaa liikaa tavalliseen karkin määritelmään. Kysymys on siitä, että minulla koko jaottelu on erilainen, jolloin myös tuo minun argumenttini on siten ymmärrettävä.

Kattotermi on makeat herkut. Sen alla on jaoteltuna erilaisia osioita: suklaa, karkit, keksit, kuivatut hedelmät ym. joiden valmistustavassa on perustavanlaatuisia eroja. (Esim. Marianne-tuotteen karkkikuori valmistetaan, tai ainakin on valmistettu, eri tehtaassa kuin suklaatäyte) Näitä osioita voidaan myös sekoittaa, jolloin syntyy tuotteita, kuten suklaakarkki, suklaarusina, jotka ainakin yleensä kuuluvat yhdyssanan jälkimmäiseen kategoriaan. Suklaakarkki on karkki, jossa on suklaata, suklaarusina on kuivattu hedelmä, jossa on suklaata.

Suklaa voi siis olla osa karkkia, suklaakarkki, mutta suklaa itsessään ei ole karkkia. Samoin kuin suklaakeksi ei ole suklaata.

Tämä järkevä ja tuotteiden ominaislaatua ja valmistustapaa kunnioittava jaottelu on jäänyt jalkoihin, kun asiaan vihkiytymättömät ovat historian tiimellyksessä päässeet määrittelemään sanojen merkityksiä ja sisältöjä. Se on valitettava tosiasia, mutta itse määrittelen suklaan omaksi kategoriakseen ja koen sen olevan selkeä ja suklaan ainutlaatuista valmistustapaa kunnioittava toimintatapa.
 
Vihdoin pääsen asiaan. Perhe-elämä haittaa syvällistä käsitteellistä pohdiskelua. 😄 Tämä seuraava vastauksena @Pilkki24 :n kysymykseen tuolla kumman valitset -ketjussa. En tuki sitä ketjua vastauksella.

Kysymyksesi nojaa liikaa tavalliseen karkin määritelmään. Kysymys on siitä, että minulla koko jaottelu on erilainen, jolloin myös tuo minun argumenttini on siten ymmärrettävä.

Kattotermi on makeat herkut. Sen alla on jaoteltuna erilaisia osioita: suklaa, karkit, keksit, kuivatut hedelmät ym. joiden valmistustavassa on perustavanlaatuisia eroja. (Esim. Marianne-tuotteen karkkikuori valmistetaan, tai ainakin on valmistettu, eri tehtaassa kuin suklaatäyte) Näitä osioita voidaan myös sekoittaa, jolloin syntyy tuotteita, kuten suklaakarkki, suklaarusina, jotka ainakin yleensä kuuluvat yhdyssanan jälkimmäiseen kategoriaan. Suklaakarkki on karkki, jossa on suklaata, suklaarusina on kuivattu hedelmä, jossa on suklaata.

Suklaa voi siis olla osa karkkia, suklaakarkki, mutta suklaa itsessään ei ole karkkia. Samoin kuin suklaakeksi ei ole suklaata.

Tämä järkevä ja tuotteiden ominaislaatua ja valmistustapaa kunnioittava jaottelu on jäänyt jalkoihin, kun asiaan vihkiytymättömät ovat historian tiimellyksessä päässeet määrittelemään sanojen merkityksiä ja sisältöjä. Se on valitettava tosiasia, mutta itse määrittelen suklaan omaksi kategoriakseen ja koen sen olevan selkeä ja suklaan ainutlaatuista valmistustapaa kunnioittava toimintatapa.
Ei vaan makeiset eli karkit sisältävät useita eri kategorioita kuten suklaa, lakut, salmiakit, viinikumit, karamellit yms...

Ei tiikeri lakkaa olemasta kissaeläin vaan sen takia ettei sen nimessä ole kissaa. 🤦🏼‍♀️

Onhan meillä myös esimerkiksi lakritsiteetä ja lakritsijäätelöä eikä se, että lakritsi on osa jotain muuta tee siitä vähemmän karkkia.
 
Ja sen verran jatkan vielä... voit sanoa hedelmäjäätelö, mutta on spesifimpää sanoa päärynäjäätelö. Samalla tavalla eritellään muissa tuotteissa mitä karkkia niissä on käytetty. Eli suklaakeksi, Mariannejäätelö, lakritsijäätelö, vaahtokarkkitäytekeksi, Ässämix-mehujää... karkkikakku esimerkiksi ei vielä kerro kakun mausta kovin paljoa. On aika eri asia käytetäänkö karkkikakkuun viinikumeja, suklaata vai lakuja. Kaikki ne ovat kuitenkin karkkeja.
 
Ei tiikeri lakkaa olemasta kissaeläin vaan sen takia ettei sen nimessä ole kissaa. 🤦🏼‍♀️
Mutta tässä argumentissa onkin perustavanlaatuinen virhe. Tiikeri on tutkittu kissaeläimeksi, mutta suklaa ei ole karkki minkään muun perusteella, kuin sen, että joku on joskus päättänyt niin ja tarpeeksi iso ihmisjoukko on sen joskus hyväksynyt.
 
Muokattu viimeksi:
Mutta tässä argumentissa onkin perustavanlaatuinen virhe. Tiikeri on tutkittu kissaeläimeksi, mutta suklaa ei ole karkki minkään muun perusteella, kuin sen, että joku on joskus päättänyt niin ja tarpeeksi iso ihmisjoukko on sen joskus hyväksynyt.
Itse asiassa tiikeri on päätelty ulkonäön puolesta kissaeläimeksi ja myöhemmin tämä on vahvistettu tieteellisillä menetelmillä jos tarkkoja ollaan. 🙃

Mutta suklaa. Suklaa on ihmisen keksintö ja sitä myöten jaoteltu keksintönä suoraan siihen kategoriaan mihin se on keksitty.

Se, että jotkut eivät suostu tätä hyväksymään ei tarkoita etteikö näin olisi. Suklaan väittäminen muuksi kuin karkiksi on sama kuin väittäisi ettei CocaCola ole limua vaan CocaColaa.
 
Itse asiassa tiikeri on päätelty ulkonäön puolesta kissaeläimeksi ja myöhemmin tämä on vahvistettu tieteellisillä menetelmillä jos tarkkoja ollaan. 🙃

Mutta suklaa. Suklaa on ihmisen keksintö ja sitä myöten jaoteltu keksintönä suoraan siihen kategoriaan mihin se on keksitty.

Se, että jotkut eivät suostu tätä hyväksymään ei tarkoita etteikö näin olisi. Suklaan väittäminen muuksi kuin karkiksi on sama kuin väittäisi ettei CocaCola ole limua vaan CocaColaa.
Suklaa on ollut alunperin juomaa ja myöhemmin siitä on kehitetty muussakin muodossa olevia asioita. En tippaakaan usko, että intiaanit ovat kehittäneet juoman, jonka ovat kategorisoineet kategorian ”karkki” alle.
 
Mulle suklaa on ollut aina karkkia.
Wikipedian mukaan: "Makeiset eli karkit ovat syötäviä elintarvikkeita, joiden keskeinen ainesosa on sokeri tai muu makeutusaine". Suklaa oli oma makeisryhmänsä. Eli Wikipedian mukaan makeinen on sama asia kuin karkki, ja suklaa on makeinen.
 
Ehkä jätän tämän tähän, tästä toipuessa menee muutama päivä. 😄 Mutta 41,4/58,6%, ei mielestäni huono. Torjuntavoitto. 😁
Ymmärrän, että maailma järkkyy, kun joutuu kohtaamaan loogisia perusteluja. Kiitos väittelystä @VäriSointu. 🙏 On ollut ilo ampua alas argumenttejasi. 😘🤗

Tuohon tulokseen olen pettynyt... Toisaalta ihmiset uskoivat (ja jotkut uskovat vieläkin) maan olevan littana. Koitan elää asian kanssa. 😅😂
 
Ymmärrän, että maailma järkkyy, kun joutuu kohtaamaan loogisia perusteluja. Kiitos väittelystä @VäriSointu. 🙏 On ollut ilo ampua alas argumenttejasi. 😘🤗

Tuohon tulokseen olen pettynyt... Toisaalta ihmiset uskoivat (ja jotkut uskovat vieläkin) maan olevan littana. Koitan elää asian kanssa. 😅😂
Eipä kestä, @Pilkki24 . Kiitos itsellesi. 🤗 Olen tavannut vain yhden yhtä ärhäkän väittelijän aiemmin ja olen naimisissa hänen kanssaan. 😄
Onhan ampuminen mukavaa. Onnittelut siitä, että jotkut ammukset jopa hieman hipaisivat. 😉 Mitään ei kuitenkaan ole ammuttu alas. Se näkyy merkittävässä kannattajajoukossa, joka osoittaa, että yhä on ihmisiä, jotka kykenevät luovasti näkemään asioiden syvimmän olemuksen, eivätkä ole persoonattoman kategorisoinnin kritiikittömiä vankeja.
 
Muokattu viimeksi:
Eipä kestä, @Pilkki24 . Kiitos itsellesi. 🤗 Olen tavannut vain yhden yhtä ärhäkän väittelijän aiemmin ja olen naimisissa hänen kanssaan. 😄
Onhan ampuminen mukavaa. Onnittelut siitä, että jotkut ammukset jopa hieman hipaisivat. 😉 Mitään ei kuitenkaan ole ammuttu alas. Se näkyy merkittävässä kannattajajoukossa, joka osoittaa, että yhä on ihmisiä, jotka kykenevät luovasti näkemään asioiden syvimmän olemuksen, eivätkä ole persoonattoman kategorisoinnin ja ylhäältäpäin annetun ajattelutavan vankeja.
Minusta olisi epätasa-arvoista erottaa suklaa muista karkeista. Siinä missä Kolmannessa valtakunnassa epäinhimillistettiin juutalaiset niin te epäkarkkeistatte suklaata ja minä aion loppuun asti taistella tällaista fasismia ja uutta maailmanjärjestystä vastaan. 🙋‍♀️ Ehkä olen kangistuneen ajattelutavan vanki, mutta ainakin oikeamielinen sellainen. 😇 (nyt alkaa jo ihan ääneen hihityttämään mihin mittasuhteisiin onnistuttiin tämä kysymys asettamaan 🤭)
 
Etsin reseptiä samasta padasta -kirjasta ja silmiin osui mielenkiintoinen lause liittyen tähän aiheeseen:
”Ranskalainen suhtautuminen herkkuihin on jotain hyvin kiinnostavaa. Aamu voi alkaa suklaacroissantilla, eikä siinä ole mitään ihmeellistä (suklaata ei varsinaisesti edes lasketa herkkuihin vaan peruselintarvikkeeksi).” (Alleviivaus oma lisäykseni)

Eli jos olisimme Ranskassa, tämä väittely olisi turha, koska olisimme kaikki väärässä. 😄
 
Takaisin
Top