Vihdoin pääsen asiaan. Perhe-elämä haittaa syvällistä käsitteellistä pohdiskelua.
Tämä seuraava vastauksena
@Pilkki24 :n kysymykseen tuolla kumman valitset -ketjussa. En tuki sitä ketjua vastauksella.
Kysymyksesi nojaa liikaa tavalliseen karkin määritelmään. Kysymys on siitä, että minulla koko jaottelu on erilainen, jolloin myös tuo minun argumenttini on siten ymmärrettävä.
Kattotermi on makeat herkut. Sen alla on jaoteltuna erilaisia osioita: suklaa, karkit, keksit, kuivatut hedelmät ym. joiden valmistustavassa on perustavanlaatuisia eroja. (Esim. Marianne-tuotteen karkkikuori valmistetaan, tai ainakin on valmistettu, eri tehtaassa kuin suklaatäyte) Näitä osioita voidaan myös sekoittaa, jolloin syntyy tuotteita, kuten suklaakarkki, suklaarusina, jotka ainakin yleensä kuuluvat yhdyssanan jälkimmäiseen kategoriaan. Suklaakarkki on karkki, jossa on suklaata, suklaarusina on kuivattu hedelmä, jossa on suklaata.
Suklaa voi siis olla osa karkkia, suklaakarkki, mutta suklaa itsessään ei ole karkkia. Samoin kuin suklaakeksi ei ole suklaata.
Tämä järkevä ja tuotteiden ominaislaatua ja valmistustapaa kunnioittava jaottelu on jäänyt jalkoihin, kun asiaan vihkiytymättömät ovat historian tiimellyksessä päässeet määrittelemään sanojen merkityksiä ja sisältöjä. Se on valitettava tosiasia, mutta itse määrittelen suklaan omaksi kategoriakseen ja koen sen olevan selkeä ja suklaan ainutlaatuista valmistustapaa kunnioittava toimintatapa.