Citrus! Kiva kun päivitit kuulumisiasi! Olen miettinytkin mitä teille kuuluu, olen olettanut että sinulla on niin paljon tekemistä pienokaisten kanssa ettet ehdi/jaksa kirjoittaa tänne
Sujuvatko kaikki vaipanvaihdot, kylpemiset, imetys jne jo ammattilaisten tapaan?
Molemmille tytöille aloitettiin rautakuuri jo sairaalassa, ja sitä jatketaan kunnes ovat vuoden vanhoja. Lääkäri sanoi eilen että kuuden viikon ikäisinä hb olisi alimmillaan niin se olisi viikon päästä, sitten se alkaa taas nousemaan!
Heidän vatsat tosiaan eivät toimi ihan kunnolla tällä hetkellä, voi mennä 2 päivää "tavaroiden" välissä mutta tämä alkoi vasta nyt joulun jälkeen. Ennen sitä molempien vatsat toimi monta kertaa päivässä joten en ollut edes yhdistänyt rautalisän vatsavaivoihin... (Piereskelevät paljon ja ponnistavat mutta tavaraa ei tule...) Mutta näillä hemoglobiniarvoilla en uskalla mennä kokeilemaan olla antamatta... A saa 0,15 ml/pv ja B:llä nostetaan nyt 0,15 ml/pv => 0,20 ml/pv niin että joka toinen päivä nostetaan 0,01 ml. Eilen ja tänään siis 0,16 ml ja 7 tammikuuta pitäisi ensimmäisen kerran saada se 0,20 ml mikä on 3 kilon vauvojen määrä.
Mam, voimia teille! Olin niin toivonut että olisit saanut pojan heti mukaasi. Mutta kohta hän jaksaa syödä paremmin jo ja saatte viedä hänet kotiin! Meidän esikoinen jaksoi juuri ja juuri syödä tarpeeksi syntyessään. Sairaalassa mentiin ensin kätilöiden ohjeiden mukaan ja imetin/mies syötti tippoja kolmen tunnin välein, mutta huomasimme nopeasti ettei hän jaksanut herätä syömään, niin aloimme herättää hänet 2,5 h välein. Kuinka usein syötätte poikaa?
Meillä syödään suunnilleen seuraavasti:
A: 60 ml 7 krt/pv (= 420 ml rintamaitoa) + D-vitamiinit + 8,8 g BMF (Breast Milk Fortifier, proteiinilisä) + 0,15 ml rautalisää
B: 70 ml 7 krt/pv (= 490 ml rintamaitoa) + D-vitamiinit + 4,4 g BMF (Breast Milk Fortifier, proteiinilisä) + 0,15-0,20 ml rautalisää
Heitä ei ole nyt punnittu vähään aikaan, mutta olettaisin että painavat suunnilleen 2,4 ja 2,7 kg. Meillä ei vielä toimi imetys niin siksi tiedän niin tarkaan maitomäärät. :)