Oireita

Mulla on alkanu tää kuuluisa röyhtäily parin viimepäivän aikana. Saatan röyhtäillä useita tunteja, joskus vatsahappoa nousee kurkkuun, yök. Vielä en ole närästyslääkkeitä käuttäyttänyt. Nyt 6+4, tissit turpoaa ja kipeytyneet entisestään, infernaalista nännikipua. Lisänä on tullut iltaturvotus ja kivotus ruuan jälkeen iltaisin. Huomaan että farkut ei mee kiinni, täytyy pitää auki, muuten tulee kramppeja. Ihan vielä en suostu äitiyshousuja ostamaan, ensin varhaisultra ainakin. Vielä oon tullut toimeen "vetskari auki ja ponnarilla nappi kiinni" viritelmällä. Töissä käytän kolitseja joten se ratkaisee monta ongelmaa:woot:

Mua alkanut närästää.. tissit edelleen vähän arat ja tänään on alaselkää vihmonut jumalattomasti.. ja sukkapuikkotuntemukset :o

Itellä paha olo ja etovuus pahentunut iltaa kohden, vaikeuttaa unen saantia. Yöllä heräilen ja väsyttää jatkuvasti. Röyhtäily myös tullut kuvioon, joka kerta jännittää tuleeko ylös vai ei..
Tällä viikolla myös muutamana iltana alavatsa kipuillut, tai tuntuu lähinnä sellainen pieni paine jolloin pakko istua tai maata jonkin aikaa että menee ohi. Vähän jänskättää alkaako harkkasupistukset aikaisin taas ja miten kunto kestää töissä, kun tuntuu 6-8h työpäivät ottavan verojaan. Ja tiedossa paljon vaihtelevia vuoroja sekä 7-8päivän työputkia :/

Mua on närästäny vaan öisin. Herään siihen ku vatsahapot syöksyy kurkkuun ja melkein oksennan. Joutais perustaa oman ketjun närästys-aiheelle..sitä meinaa tulee meillä piisaamaan :p:rolleyes:

Pohkeista yrittää vetää suonta, magnesiumia on tullut napsittua aina kun siltä alkaa tuntumaan.

Mä oon tässä pohtinut, että ihanko oikeasti tässä ollaan raskaana, kun oirehdinta on niin vähäistä, mut sit kun rupesin tarkemmin miettimään, niin onhan näitä:
- alavatsa vihlailut
- aristavat rinnat (tosin vaihtelee päivittäin)
- yöunen laatu heikentynyt
- nenän limakalvot kuivat ja turvonneet
- hiusten rasvoittuminen
- aivan järkyttävän hajuinen hiki
- ihmeellisiä pieniä finnejä/näppyjä
- vilukohtaukset iltaisin
- vilkastunut vatsan toiminta

Toisaalta taas pahoinvointia ei ole, mitä oli nuoremmasta rv:t 5-10 useasti päivässä oksentaen ja vanhemmankin kanssa muistan olleen etovaa oloa. Mulla on vielä viikko joululomaa, ja toivonkin, että pahoinvointi pysyis poissa myös töiden alettua...

Aiemmissa raskauksissa kohtu on alkanut painaa virtsarakkoa aika aikaisessa vaiheessa, joten siihen oon valmistautunut. Sen sijaan näin vilkasta suolentoimintaa ei kyllä ole ollut, umnetusta kylläkin, mutta sitäkin vasta puolivälin jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Mulla oli alkuun (ehkä rv 5-6) niin kamala väsymys että meinasin nukahtaa kahdeksalta seisaalleen. Nyt pikkupäikkärit töiden jälkeen antaa kivasti energiaa iltaan asti.

Hiukset on ennen voinu olla kolmekin päivää pesemättä, nyt päivässä kamalan näköiset. Onneksi on kuivashampoota!

Etova olo ja hajuista tuleva oksennusreaktio on ehdottomasti kamalimmat. Me ostettiin juuri yli 70 vuotta vanha hirsitalo, johon on tarkoitus tehdä ensi kesänä laajennus ja lisätä kaikki nykyajan mukavuudet. Vauvoja piti alkaa miettiä vasta vuoden päästä, mutta toisin kävi... Täällä ainoa vesipiste on keittiössä, johon tulee kaivosta vesi. Eli vessa on kompostoiva ja pesut hoidetaan ulkosaunassa, jossa vesi lämmitetään padassa. Voin kertoa että ns. "huussin vessaan" oksentaminen ei ole käynyt edes mielessä, vaan olen suorilta kävellyt ulos. Onneks ei ole naapureita. :D Sauna lämpiää joka toinen päivä, padassa pysyy onneksi vesi lämpimänä seuraavaan iltaan. Kyllähän tämä koti vähä tuo lisähaasteita, mutta ei auta itku markkinoilla. [emoji47]

Täällä ei ole vielä pahempia oireita, tosin kahdesta edellisestäkään ei mitään kovin pahaa ollut varsinkaan alkuun :) väsymystä, palelua, nälkä välillä ihan kauhea ja kun syö niin sitten vähän ällöttää. Joskus alkuyöstä unettomuutta vaikka väsyttää :) muutoin vielä melko oireetonta. Oman osansa tekee kun herätyksiä tuon 10kk tytön kanssa kuitenkin tulee vielä enemmän ja vähemmän, niin vaikuttanee tuohon väsymykseen :) toisaalta taas imetys taitaa edelleen auttaa niin ettei väsymys tunnu ihan mahdottomalta :)

Esikoiselta ei oikein mitään muuta oireita ollutkaan kun alun kuvotus + närästys n.puolesta välin eteenpäin ja rintalastan tulehdus, toisesta oli sitten jo liitoskipuja ja sukkapuikkovihlaisuja närästyksen lisäksi. Niitä odotellessa :smiley-angelic006:confused:

Oi ei, ei niitä liitoskipuja! Miten olinkin jo unohtanut ne kauheudet :eek: Viime raskaudessa onneksi kesti alle pari viikkoa, mutta oli niin hirveetä, että ei kateeksi käy niitä joilla ne on miltein koko raskauden ajan riesana :(

Itellä oli liitoskipuja esikoisen kanssa, silloin sain fyssarilta tukivyön. Jalat saattoi pettää alta pahimpina päivinä ja se särky, ai että.. en lämmöllä muistele niitä alkuaikoja. Onneksi meni 20vk mennessä ohi pahimmat.
Tosin puolivuotta synnytyksestä kärsin osittain samoista kivuista ja magneettikuvauksessa löytyi selityskin siihen että jalat/jalka menee alta ykskaks. Lantio ei palautunut niin nopeasti kuin pitäisi, vaan itellä siihen meni yli vuosi lopulta. Toisen raskauden kohdalla onneksi oli vain vähän särkyä, jos vaikka tällä kertaa säästyisi kokonaan? :)

Mulla on ihan kauuuuhee turvotus :oops: vaikka vasta 7+4, niin tullut jo reilu pari kiloa painoa ja näyttää kuin olisin vähintään 16+.. Esikoisesta ei kyllä ollut tälläistä :(

Ensikertalainen täällä kyselee: mistä tietää et on liitoskipua, repäisykipua, sukkapuikkokipua (mitä ihmettä se on?) ja mitä näitä kipuja on? Harjotussupistukset? :D

Ensikertalainen täällä kyselee: mistä tietää et on liitoskipua, repäisykipua, sukkapuikkokipua (mitä ihmettä se on?) ja mitä näitä kipuja on? Harjotussupistukset? :D

Kyllä sä tunnistat sitten :D Sukkapuikot on ihan ku joku pistelis sukkspuikoilla alakerrasta.. Noist muista en tiedä, ku esikoisesta ei ollu liitoskipuja yms.. Mut suikkapuikot on vähän niinku harkkasuppareita.

Harjoitussupistukset on kivuttomia supistuksia, joita voi olla jo varhain. Kohtu kovettuu ja tulee tunne kuin joku kiristäisi vyötä alavatsalla.

Repäisykipu on sitä kun esim aivastaa ja alavatsassa tuntuu kova "repäisy", ohikiitävä kivuntunne. Vaaraton.

Pitää varmaan saikuttaa huominen kun tää olo on niin kamala. Jotenkin nolottaa näin alussa jo olla poissa töistä mutta kun ei oo voimia ja mikään ei pysy sisällä

Takaisin