Oireita

Mieheni on muuten sanonut, että he arvaavat naisten raskauden aina ekaksi muuttuneesta rintavarustuksesta :rolleyes:, eikä vatsan seudusta, niin kuin voisi luulla.

Tiedä näistä, kyllä tämä vatsakin tuntuu ajoittain aika näyttävästi olevan turvoksissa :happy:.
Musta ei vois arvata. Mulla ei raskaudet tai imetys hetkauta kuppikokoa mihinkään suuntaan. Poikkeus sääntöön.

Oon epäilly, että mulla on vähän maitorauhasia eikä niitä tule edes raskauden aikana lisää. (Mun tädillä ei ole lainkaan maitorauhasia rinnoissa.) Ja se näkyi imetyksessäkin. 150% omistautumalla imetykselle täysimetys onnistui, mutta se oli 1-2h imettämistä ympäri vuorokauden ja välissä ei voinut kuvitellakaan pumppaavansa tai maitoa ei tullut seuraavalla imetyksellä tarpeeksi (paitsi tyttöä imettäessä sain vähän talteen ja luovutin maitoa kuukauden ajan, pienehköjä määriä.) Tosi uuvuttavaa ja voimia vievää oli imettää. Kukaan lapsista ei vauvana osannut edes juoda pullosta niin ei ollu vaihtoehtoja.
Nyt aion oman hyvinvointini nimissä opettaa vauvan myös pullolle.

Aiheesta puskan puolelle, mutta so not... :D

Mun tissit ei oo ollut ees kipeät, ainoastaan nännit vähän, mutta ihan selvästi on kasvaneet. En usko, että mulla on näin isoja tissejä ollut ikinä vaikka rasvaisemmassakin kunnossa oon ollut. Hauskaa, ei haittaa vaikka tulis vähän lisääkin vielä :)

Tänään oli varhaisultra! Lääkäri oli aluks varma että en oo raskaana ku katto alakertaa (en tiiä miten sen sieltä huomaa), mut kyllä siellä vaan sydän sykki! <3 viikot todennäkösesti täsmää, eli oon kai päässy aika helpolla. Nyt 8+4 ja tätä pöhötystä lukuun ottamatta on kyllä aika normaali olo. Paitsi joo, onhan mulla naama alkanu kukkiin niin kai se sit johtuu tästä kans :)

Oireet tähän mennessä
Ennen plussaa:
Sydämen tykytys iltaisin hedelmöittymisestä lähtien. Väsymys! Nukahdin joka ilta sohvalle. Ja ärtyneisyys. Joku pieni vihlaisu masussa.
Plussan jälkeen:
Väsymys jatkunut, hengästyn helposti, lasketellessa tuntui kaikki tärinät kohdussa, kauhea pissahätä, nälkä iskee ihan yhtäkkiä, tekee mieli mandariineja ja nyt viikon ajan pahentuvassa määrin pahoinvointia. :( hampaiden harjaaminen on vaikeaa kun oksennus meinaa tulla aina...
Nyt vasta viikkoja 5+4 ja oireet on tuttuja aikaisemmista kahdesta raskauksesta.

Mulla kanssa ruvennut hampaiden harjaus olemaan vaikeeta tuon oksennusrefleksin takia:grumpy:

Mulla pahimpana oireena erittäin arat rinnat:eek: Lisäksi ärtyneisyys, väsymys ja ihan suunnaton nälkä jatkuvasti. Olen myös erittäin turvonnut ja vatsassa tuntuu tapahtuvan "jotain"..

Onko kellään muulla vilkastunut karvankasvu? Mulla tulee ihan reippaasti partaa, tummaa karvaa, ja tänään huomasin että poskipäiden normaali vaalea karva on alkanut tummua. 8+4. Muuten oksentelua monta kertaa päivässä ja voimattomuus, huimaus, väsymys.

Mulla edellisessä raskaudessa kasvo mahaan ja naamaan sellasta vaaleeta haituvaa ihan hulluna. Läheltä ku katto ni oli ihanku vaalee parta :D tosi ihanaa. Ja tyttö oli. Siskolla tullu kans kaikista kolmesta tytöstä. Ei siis oo pelkkä poikaraskauksien merkki niinku joku arvaili :)

Mulla on kyllä tissit niiiin turvoksissa että! Nännit kipeet ja tissit myös kauttaaltaan, miehelle jää iloksi vain ihastella koska ei miihin juuri koskea voi:wtf:

Tässä raskaudessa oireet alkoivatkin paljon aiemmin kun viimeksi, pitäisikö tästä sitten olla iloinen vai ei.

Viikko ennen oletettuja kuukautisia alkoi 24/7 kestävä huono/ etova olo, hillitön väsymys ja palelu. Plussan jälkeen alkoi otsaa taas sattumaan lämmin/ kuuma, (yritä tässä sitten kokkailla tai käydä suihkussa, saunasta puhumattakaan) Turvotus on myös ollut kiusana alusta asti, napit paukkuu farkuista auki ja masu näyttää siltä että viikot olisi 27 seitsemän sijasta -.-

Saunassa ei muuten pysty istumaan samalla tavalla kuin ennen, lämmönsieto on kyllä heikentynyt, ja alkaa helposti etomaan.

Mäkään en jaksa. Joka raskaudessa ollut sama juttu. Yleensä voin saunoa välillä jäähytellen vaikka pari tiimaa.

Ennen plussausta ei ollut kuin vahva tunne, että nyt oon raskaana.

Pari viikkoa plussauksen jälkeen iski kaikki kerta rykäyksellä. Pahoinvointia aamusta iltaan, kaikki ruoat etoi. Halailin vessanpönttöä ja pidin töissä roskista silmällä. Närästys ja röyhtäily oli jotain ihan omaa luokkaansa. Oli huono olo kun söi ja huono olo kun ei syönyt. Jossain siinä välissä aina hetken ok olo. Ei hyvä, muttei huonokaan. Hampaiden harjaus aamuisin mahdotonta, koska oksennusrefleksi niin voimakas.
Nyt ensimmäisiä päiviä ilman jatkuvaa pahaa oloa, mutta eilen iski flunssa ja oon aivan tukossa, jostain syystä pelottaa, että flunssan talttuessa paha olo tulee takaisin.. toivottavasti ei.

Näppylöitä alkoi ilmestyä myös pahoinvoinnin kanssa samaan aikaan. Mulla on tosi harvoin finnejä, mutta nyt niitä ilmestyi hiusrajaan, poskeen, huulen päälle.. kaikkialle. Viime viikkojen aikana olkapäät on myös jäänyt näppylöiden valtaamiksi.

Tällä viikolla myös tajusin, että hiukset rasvoittuu naurettavan nopeasti. Normaalisti pesen hiukset kaksi kertaa viikossa, ja nyt ne ovat likaiset jo aamulla, vaikka illalla olisi juuri pessyt. Hiuksia tippuu myös tosi paljon.

Tissit on turvonnu valtavasti, ohjaan jumppia työkseni ja tarvitsen ehdottomasti tukevammat liivinit nyt jo. Hyppääminen sattuu, ennen pienirintaisena ei ole ollut mitään ongelmaa.

Mitähän muuta :wideyed:

Mulla taas on päinvastoin toi saunominen! Ennen en tykänny istu löylyissä yhtää, mutta ekassa raskaudessa aloin todella nauttia saunomisesta ka nyt taas saunaan on ihana päästä. Muuten oireet on vaan luokkaa väsyttää, vituttaa ja paleltaa :D

Ehdin olla jo tyytyväinen kun ei ole tullut finnejä kasvoihin... mutta niitä olikin tullut leuan alle ja päänahkaan. Ärsyttävää! Hiukset rasvoittuvat melkoista kyyti kyllä.

Mulla on vihlontaa ja kiristävää tunnetta alavatsalla aina silloin tällöin. Ei muita oireita.

6+2. Nyt alkanut liitoskivut. Nivusia särkee ja istuminen ei oo mukavaa pidempään. Pahoinolo pysyttelee aamussa ja aamupäivässä, närästys sit loppupäivän ja illan. Unet on ihan levottomia ja väsymys sietämätöntä.

Eilen alkoi lähes jatkuva kiristävä tunne alavatsalla. Edellisistä raskauksista on niin pitkä, etten tällaista ainakaan muista silloin olleen, mikä luonnollisesti tekee tästä vähän pelottavaa.
Olo on muuten hyvä ja oikeastaan kaikki ruoka maistuu. Näihin aikoihin alkoi edellisessä jäätävä pahoinvointi. Toivon, että nyt välttyis siltä... silloin oksentelin lähes 10 krt/vrk ja olis varmaan ollut hyvä hakeutua tiputukseen, kun ihoki kuivui niin, että silmäluomet hilseili. Siinä vauvakuplassa ja raskaushormoneissa ei vaan tullut mieleen... Eka neuvolakin oli vasta pahoinvoinnin loputtua, niin ei sieltäkään voitu ohjata hoitoon. Tällä kertaa oon viisaampi ja varautunut.
Uniongelmat vaivaavat. Herään vähintään pari kertaa yössä ja uudelleen nukahtaminen on hankalaa. Ens vkolla jatkuu työt, niin saa nähdä, miten jaksaa.

Takaisin