Oireita

Onko muilla jo otettu käyttöön rautalisä? Mun vatsa ei sit pidä niistä ollenkaan ja mietin et mitkä keinot auttaisi ummetukseen ja närästykseen jotka niistä seuras.

Mä syön tätä rautaa. Mulla on tosi ranttu maha, mut tällä toimi yhellä tabletilla normaalisti, kahella meni kovaksi. Tarvin sen kaks, ku hb vaan laskenu yhestä huolimatta, niin nyt menee sit Pegorionia 1pss/pvä, niin maha toimii hyvin :)

https://www.yliopistonapteekki.fi/ferrodan-fe-c-vitamiini-tabl-60-kpl-63939.html
 
Onko muilla jo otettu käyttöön rautalisä? Mun vatsa ei sit pidä niistä ollenkaan ja mietin et mitkä keinot auttaisi ummetukseen ja närästykseen jotka niistä seuras.

Mulla myös sama Ferrodan käytössä minkä Liljatar linkkasi. Vatsa toimii edelleen ja jos takkuilee niin oon aamuisin ottanut rautalisän tyhjään vatsaan ja illalla ennen nukkumaan menoa magnesiumlisän (Diasporal 400mg kapselina).

Mulla aina ollut magnesium vatsan pelastus, samoin omegat (nyt vaan ilman a-vitamiinia = Multitabsin raskaus Omega-3, jonka jätän pois hyvissä ajoin ennen synnytystä, koska vaikuttaa veren hyytymiseen).
 
Mulla myös sama Ferrodan käytössä minkä Liljatar linkkasi. Vatsa toimii edelleen ja jos takkuilee niin oon aamuisin ottanut rautalisän tyhjään vatsaan ja illalla ennen nukkumaan menoa magnesiumlisän (Diasporal 400mg kapselina).

Mulla aina ollut magnesium vatsan pelastus, samoin omegat (nyt vaan ilman a-vitamiinia = Multitabsin raskaus Omega-3, jonka jätän pois hyvissä ajoin ennen synnytystä, koska vaikuttaa veren hyytymiseen).
Mulla on käytössä obsidan fe++ jonka otan tyhjään vatsaan. Voisin kokeilla tuota magnesiumia lisäksi kun muutenkin jalat kramppaa.
Mulla oli sen verran alhainen ferritiiniarvo et en uskalla ottaa vähempää kuin 2 taplettia päivässä. Mut ostin nyt luumuja et jospa niistä saa apua tarvittaessa.
 
Mulla käytössä Niferex. Yksi päivässä. En tiedä löytyykö Suomesta samalla nimellä. Vatsa onneksi edelleen toimii vaikka ehkä hitaammin. Syön kyllä aina myös maitohappobakteereja ja ilman ruisleipää ei mun vatsa kyllä varmaan liikkuis... Voin suositella rauta-arvojen lisäämiseen mansikoita! Kohta pääsee oikein kunnolla niitä ahmimaan. Löysin just pakkasesta Conan pussin. Kun odotin kakkosta (syntynyt elokuussa) söin joka ilta tuoreita mansikoita jogurtin ja hunajan kanssa. Odotan ihan hirveästi että mansikkakausi alkaa. Nyt lämpeni oikein kunnolla eli ei pitäisi kauhean kauaa mennä. :)
 
Jep. Myös esim vehnä voi vaikeuttaa raudan imeytymistä.
Parasta olisi, jos malttaisi ottaa raudan yöllä c-vitamiinin kanssa niin, että on pari tuntia ennen ja jälkeen syömättä.
 
Nyt jutellut neuvolan kätilön kanssa. Haen töiden jälkeen sieltä purkin jotta katsovat ettei virtsis aiheuta näitä supisteluja. Yritin kysellä että voiko ne neuvolassa katsoa jos supistukset pehmittänyt paikkoja, mutta sanoi vaan että pitää lähteä synnärille jos epäilee sellaista. Eli täysin jätti vastuun mulle/synnärille. Sitten on itsellä sellainen olo että mä varmaan vaan suurentelen näitä ja synnärille lähtö tuntuu tosi vaikealta. No, aloitan tolla pissatestillä...
 
Koko perhe rajussa oksennustaudissa ollut tämän viikon :( supistuksia ja liitoskipuja viime aikoina ollut myös päivittäin sekä paineen tunnetta vatsassa minkä takia mennyt enempi levätessä. Rupesin miettimään että mikä on ns.normaali pituus kohtukanavalle tässä vaiheessa raskautta kun lääkäri totesi joku 1 1/2kk sitten kanavaa olevan 3cm jäljellä mutta monilla muilla odottajilla tuntuu olevan paljon enempi?
 
Koko perhe rajussa oksennustaudissa ollut tämän viikon :( supistuksia ja liitoskipuja viime aikoina ollut myös päivittäin sekä paineen tunnetta vatsassa minkä takia mennyt enempi levätessä. Rupesin miettimään että mikä on ns.normaali pituus kohtukanavalle tässä vaiheessa raskautta kun lääkäri totesi joku 1 1/2kk sitten kanavaa olevan 3cm jäljellä mutta monilla muilla odottajilla tuntuu olevan paljon enempi?
3-5cm on kohdunkaula, uudelleensynnyttäjillä 3-4cm on aika normaali. Ja uudelleensynnyttäjänä kohdun ulkosuu voi olla auki eikä se kerro mitään.
 
Sain tulokset ja virtsatientulehdus vahvistettu. Eli se aiheuttaa näitä supistuksia. Nää vikat päivät on ollut ihan tuskaa. Ollaan vähän lomailtu miehen kanssa ja eilen ravintolasta hotellille kävely oli ihan kauheaa ja tänään taas kaikki kävely...tänään kirvelee ja sattuu mahaan ja olisin varmaan suunnannut synnärille jos ei kätilö ois soittanut ne tulokset. Nyt sit tietenkin mietityttää mitä nää viikon kestäneet supistukset on tehnyt, onko aiheuttanut pehmentymistä. No ei tässä voi muuta kuin seurata...ja yrittää ehkäistä hiivaa kun vahvat antibiootit käytössä...
 
Onko muilla tullut hartioiden tai lapaluiden alueelle paineen tunnetta? Mietin vaan mistä vois johtua
Yleisesti paineen tunne hartioissa voi olla sydänperäistä. Eli jos et aikaisemmin ole tuntenut samaa niin hakeutuisin lääkärille. Raskauden aikana voi tietyt sydänsairaudet tulla esiin. Ja se toinen vaihtoehto olis jos nukut esim. eri asennossa jne. Mutta silloin se pitäisi tuntua enemmän särkynä, tai voihan se olla jokin lihasjännitystä.
 
Yleisesti paineen tunne hartioissa voi olla sydänperäistä. Eli jos et aikaisemmin ole tuntenut samaa niin hakeutuisin lääkärille. Raskauden aikana voi tietyt sydänsairaudet tulla esiin. Ja se toinen vaihtoehto olis jos nukut esim. eri asennossa jne. Mutta silloin se pitäisi tuntua enemmän särkynä, tai voihan se olla jokin lihasjännitystä.

No tän raskauden aikana mulla on leposyke koko ajan n. 116, mut lääkäri sano että se on ihan normaalia kolmosraskaudessa kun rasittaa elimistöä enemmän...
 
Jos vaan alkaa tuntua selässä kun kehon painopiste muuttuu ja keskivartalon tuki häviää edestä? Jos se tuntuuki jotenki paineena?
 
Jos vaan alkaa tuntua selässä kun kehon painopiste muuttuu ja keskivartalon tuki häviää edestä? Jos se tuntuuki jotenki paineena?

Täytyy keskiviikkona ultrassa kysyä asiasta lääkäriltä vielä tarkemmin. Kun se tunne ei ole jatkuvaa vaan se tule yhtäkkiä vaikka kun istun tai makaan, asennolla ei ole ainakaan mitään vaikutusta siihen koska se tulee
 
Mulla oli eka raskaudessa tuota, ärsyttävän tuntosta. Tila alkaa tiivistyyn, niin se vaikuttaa tuonnekkin. Ei siihen oikeen muu auta, kuin yrittää olla pitkänä ja hyväryhtisenä. Venytellä rintaa, kylkiä ja selkää.

Itellä tuntu niin kuin ois ollu pitkä tikku pystyssä sisällä, mikä paino välillä kylkiluiden puolella ja välillä juurikin tuolla kuvailemallasi alueella. Tällä kertaa tyyppi yrittää punkee itteensä nii alas kun mahollista. Kauhee taistelu välillä, kun hän yrittää vääntäytyä alas ja mä yritän lihaksilla ja käsien avustuksella nostaa pikkasen ylemmäks. Ollaan päästy siihen kompromissiin, että kunhan ei turhan paljoo mun rakkoa paineta, niin molemmat on tyytyväisiä tontillaan.
 
Illallisen jälkeen alkoi taas supistelee säännöllisesti ja nyt mennyt 1,5h 2.30-4.00min välein vaikka maannut sohvalla. Nyt kuumaan suihkuun ja jos ei auta soitan synnärille. En oo aikaisemmin käyttänyt laskuria ja nyt otin käyttöön niin säikähdin... :(
 
Takaisin
Top