Oireita

Eilinen petipotilaana migreenin takia, ja muutoin jo useita viikkoja jokapäiväinen päänsärky seurana. Minä oon ymmärtänyt, ettei Buranaa saa ollenkaan syödä. (?) Eipä se noihin migreeneihin auta, että sinänsä sama, vetääkö tonnisen Panadolia vai miten.... Neuvolantäti sanoi, että Rennietä saa syödä kaksin käsin jos haluaa, näin joudun myös tekemään, pahimmillaan 6 tabl. per päivä. Soodat tai muut kikkakolmoset ei auta mitään.
 
Voi ei Rana, tosi inhottavaa toi närästys! mulla ei oo närästystä viekäkään ollut. Tyttöjen odotuksissa jouduin syömään rennietä alusta loppuun asti, oli ihan hirveät närästykset!
Mä kans luulin ettei buranaa saa syödä ollenkaan, mutta ihan ku oisin kuullut jostain että alkuraskaudessa vaan ois on kielletty, tosin pärjään hyvin panadolilla, oon niin huono ylipäätänsä syömään mitään lääkkeitä, et yritän mahdollisimman pitkälle selvitä ilman.
 
Buranaa ei saa syyä ekalla ja vikalla kolmanneksella. Jos on pakko ni tokalla kolmanneksella saa, mutta hirveesti sitä ei suositella ku voi aiheuttaa verenvuotoja, enkä oo varma onko riski istukan irtoamisellekkin olemassa? Ite en oo uskaltanu ottaa yhtään buranaa. Panadolia kyllä vaikka ei niin migreeniin tepsikkään.

Rana, ookko kokeillu omeprazolia?
 
^ Nykyään saa syödä ekalla ja tokalla kolmanneksella buranaa.

Buranaa saa kyllä syödä raskausaikana, se lukee ihan siinä pakkausselosteessa. Ei tietenkään mitään järkyttäviä määriä ja lyhytaikaisesti.
 
kovasti tuntuu vaihtelevan mielipide saako buranaa käyttää, melkeinpä riippuu keltä kysyy, terkalta, lääkäriltä, kaverilta..

mutta tällaisen tiedon kaivoin lääkeinfon sivuilta buranan ohjeistuksesta:

”Jos olet raskaana tai imetät, epäilet olevasi raskaana tai jos suunnittelet lapsen hankkimista, kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen tämän lääkkeen käyttöä.

  • Valmistetta ei saa käyttää raskauden viimeisellä kolmanneksella.
  • Valmistetta ei tule käyttää raskauden ensimmäisellä tai toisella kolmanneksella ellei lääkäri pidä sitä hoidon kannalta välttämättömänä”
 
Tuon ohjeen minäki luin, ja saanu omalta terkalta ja lääkäriltä, tosin ne vielä sano et ekan kolmanneksen aikana ei mieluusti syötäs ku voi aiheuttaa keskenmenon.
Mutta, monia lääkkeitä kuitenki voi käyttää raskauden aikana, ilman haittavaikutuksia. Lääkefirmat vaan taitaa laittaa ton tyyppisen tekstin melkeen joka ohjeeseen, jotta ne on pessy kätensä asiasta jos jotain tuleeki.

Onneks on hus:n nettiteratologinen :) heijän mukaan buranaa saa käyttää muulloin paitti vikalla 3.

Mullekki neuvolalekuri ettei sais Heinixiä käyttää raskauden aikana, mutta teratologinen ja ihotautilääkäri sano et saa käyttää. Eikä mulle muut allergialääkkeet tepsi muutako setiriziini.
 
Neuvolasta sanottiin että toi ettei buranaa saa käyttää ekalla kolmanneksella on vanha uskomus, mutta nykyään on lääkkeen käytöstä enemmän tutkimustietoa kuin "ennenvanhaan". Sitä ei kuulemma oo oikein kunnolla päivitetty kaikkiin neuvoloihin.

Mä oon aina vähän skeptinen noista,mitkä voi aiheuttaa keskenmenon. Voihan sitä syyttää vaikka aamulla juotua appelsiinimehua jos keskenmeno sattuu tulemaan samana päivänä. :wideyed:
 
Enkös täällä just hehkuttanut eilen että mulla ei vielä närästystä ole ollut! No nyt sitten pamahti ja ihan puskista kauhee närästys. Ei ois pitänyt ääneen taas sitäkään hehkuttaa! :D Mitään lääkettä en oo siihen vielä ostanut, joten täytyy vissiin ruokasoodalla yrittää helpottaa!
 
Buranaa ei saa syyä ekalla ja vikalla kolmanneksella. Jos on pakko ni tokalla kolmanneksella saa, mutta hirveesti sitä ei suositella ku voi aiheuttaa verenvuotoja, enkä oo varma onko riski istukan irtoamisellekkin olemassa? Ite en oo uskaltanu ottaa yhtään buranaa. Panadolia kyllä vaikka ei niin migreeniin tepsikkään.

Rana, ookko kokeillu omeprazolia?
Neuvolantäti sanoi, että ei pitäs sitä syödä ennenkö on puhunut lääkärin kanssa, kun kyseessä reseptilääke. No sitähän saa käsikaupastakin, mutta kuulemma silti. Niin oottelen nyt sitten sinne ensi viikolle, kun on keskiviikkona neuvolalääkäri ja kysyn, miten tulisi tehdä. Yllättävät menoerät tullu nyt apteekkiin, en ole aikoihin näin paljon rahaa joutunut lääkkeisiin laittamaan; nenäsuihkeet, renniet, panadolit (onneks ei paljoo), pegorionit ummetukseen yms.
 
Neuvolantäti sanoi, että ei pitäs sitä syödä ennenkö on puhunut lääkärin kanssa, kun kyseessä reseptilääke. No sitähän saa käsikaupastakin, mutta kuulemma silti. Niin oottelen nyt sitten sinne ensi viikolle, kun on keskiviikkona neuvolalääkäri ja kysyn, miten tulisi tehdä. Yllättävät menoerät tullu nyt apteekkiin, en ole aikoihin näin paljon rahaa joutunut lääkkeisiin laittamaan; nenäsuihkeet, renniet, panadolit (onneks ei paljoo), pegorionit ummetukseen yms.

Täällä ihan sama tunne. Just maanantaina kun kävin meidän pikkuapoteekissa niin kehuin että saan varmaan pian avata ihan tilin teille kun alan olla vakkarikalustoa. Siis mä en oo ikinä ollut näin paljon kipeenä, flunssassa kun nyt parin kk aikana !! Nyt jo ollut kolme flunssaa, joista kaksi ihan kamalaa. Aiemmin sairastinmax flunssan per vuosi,jos sitäkään ja se meni aina buranalla ohi, nyt kun en buranaa käytä yhtään niin sen kyllä huomaa :sad001
 
Olisko kellään vinkkejä mikä auttaisi ihan järjettömästi kutiseviin rintoihin? Kolmatta viikkoa syyhyää niin että meinaan raapia ihon jo rikki, ihan verinaarmuilla ovat mutta syyhy on niin kova etten voi olla raapimatta. Perusvoide ei tunnu auttavan.
 
Buranakysymykseen kommentti, luin jonkin aikaa sitten Hesarista tutkimuksesta, jonka mukaan poikalasta odottavien äitien raskaudenaikainen ipubrofeenin käyttö voi heikentää pojan spermanlaatua merkittävästi ja heikentää tämän hedelmöityskykyä aikuisena.
 
Marrasmai, tohon kutinaan auttoi mulla oliiviöljy. Itseasiassa kokeilin ensihätään rypsiöljyä kun oliivi oli loppu - toimi sekin, mut haju ei oo omaan makuun. Bongasin sen vinkin jostain.. rasvaaminen tosiaan ei auttanut.
 
Nyt on iskenyt ihan onneton väsymys [emoji30] just jaksaa työpäivän ja loppupäivä menee nukkuessa. Ens viikolla on neuvola niin näkee henoglobiinin, mutta se on tähän asti ollut niin hyvä, että luulen vaan, että tää uuden ihmisen rakentaminen ottaa voimille. Tässä tilanteessa onni on, että on vasta ensimmäinen lapsi, niin ei oo esteitä ottaa päiväunia.
 
2-3 pvn ummetus, karmea turvotus em.liittyen, ja siihen otetun lääkkeen tuoma hirveä vatsakipu. Suolissa niin paljon tavaraa et vesilasin juominenkin täyttää heti ja ahdistaa hengittää. Kyl on hienoo taas.
Väsymys ja se ettei voi nukkua vatsakivun takia. Huomenna neuvolalääkäri, onneksi.
 
Nenän tukkoisuus ja kutina vaivannut alusta asti. Pikkuhiljaa alkaa ärsyttää! Aamulla on pahin, päivällä sitten tuntuu että on nuha kun vuotaaki kokoajan! Mulla myös allergiaa erikseen, joten kevättä odotellessa. Jossain vaiheessa marinellahi puhui allergia lääkkeistä täällä, en muista minkä otsikon alla oli enkä nyt viitsi alkaa etsimään, mutta mitä allergia lääkkeitä te muut ootte raskausaikana käyttänyt? mä oon ennen raskautta syöny cetiriziniä, mutta nyt en tiedä saako sitä käyttää! Voi olla että pian joudun aloittamaa allergialääkkeet kun tähän tukkoisuuteen/kutinaan ja vuotoon ei näköjään tuu mitään helpotusta!
 
Mulla kutina helpotti ihan kun laitoin nenäsumutetta jossa keittosuolaliosta ja dexpanthenolia. Heinixä saa raskauden aikana syödä. Eli mikä siinä vaikuttavana. Mut jos pitempää pätkää aijot syödä nii konsultoi neuvolaa jotta lukee sit papereissa.
 
Cetiriziiniä saa käyttää raskauden aikana. Saa käyttää myös loratadiinia mutta en tiiä saako sitä ilman reseptiä. Neuvolaan kannattaa asiasts mainita.
Mähän oon sitä syöny jatkuvasti jo 17v joten neuvolassa/sairaalassa ym tietävät sen jo :)
 
Takaisin
Top