Oireita

Siitä en uskoisi olevan kyse, kun hemoglobiiniarvo on kuitenkin hyvä... Magnesiumia ajattelin lisätä ja kokeilla josko se auttaisi.

Mulla on alhainen hemoglobiini (117) ja hyvin levottomat jalat öisin. Neuvolasta sanottiin, että lisärautaa ei kannata vielä syödä, kun tilanne paranee toisella kolmanneksella usein itsestään. Oon toistaiseksi vaan vaatinut miestä hieromaan jalkoja... Eihän se auta, mutta tuntuu kivalta.

Mulla on oireet jo aika lailla alkaneet helpottaa. Harvoin on enää kuvotusta iltaisin. Syömisiä on voinut jo harventaa :) Maha se vaan silti kasvaa vaikka syön järkevämmin. Jotenkin se kohtu varmaan nostaa noita läskejä kun tuntuu et maha on vielä aivan liian ylhäällä näyttääkseen raskausmahalta. Mut kasvanut se on! Paljon helpommalla olen päässyt kuin esikoisen kanssa, oliskohan nyt poika tulossa? Migreenitkään ei ole vaivannut, KOPKOP.

Parempaa vointia myös muille! Toi levottomat jalat on niin ärsyttävä että sitä ei toivo kellekään!

Hb pikatestiin voi vaikuttaa moni asia esim. jos joudutaan "lypsämään" ni sekaan voi tulla kudosnestettä ja tulos heikompi ku oikeesti tai jos kädet on hirmu hikiset tai niissä on jotain muuta möhnää tai jos terkkari ei malta odottaa puhdistusaineen haihtumista. Antaa se kuitenkin ainakin vähän suuntaa.

Myöskin toi juominen ja juomattomuus vaikuttaa hemppariin eli jos oot "kuiva" ni lukema on oikeen hyvä. Itellä oli jälkitarkastuksessa toisesta lapsesta Hb 145 (=parempi ku ikinä) ja se oli sairaalassa ollu alle 90. Rautaa olin jonku verran syöny, mutta en mitenkään säännöllisesti. Vauva oli varmaan vaan imeny mut niin kuivaks, että luku näytti hyvältä. Normiarvo mulla on ~120.

Mulle suositeltiin jo eka neuvolakäynnillä lisärautaa rv9+0, Hb oli silloin 118. Enpä sitä oo kuitenkaan syöny koska a) ällöttää jo ajatus siitä miltä ne rautatabletit haisee saatika maistuu ja b) vatsa on nyt jo ihan tarpeeks sekasin ja kipeä, joten en sitä lisää hämmennä enää raudalla.

Tänään on rv12 täynnä, mutta olo sen kun jatkuu huonona. Edellisessä raskaudessa pahoinvointi oli rajumpaa, mutta loppu jo rv10+0. Ehkäpä tää lievempi kestää sitten vaikka hamaan loppuun asti :confused: Joka raskaus vaikuttaa olevan selvästi erilainen tai sitten vaan tää vanhuus ei tuu yksinään :wink

Mun vedenjuonti (joka helpottaa monia muita oireita) saattaa muuten aiheuttaa levottomat jalat. Vesihän huuhtelee magnesiumia kropasta. Ehkä syön nyt lisämagnesiumia ennen kuin ryhdyn popsimaan rautaa.

Mullakin on alkanut helpottamaan oireet. Pahoinvointi (se vähäinenkin) on mennyt pois. :) Tuntuu ihan normaalilta, ehkä vähän väsyneeltä vielä, mutta muuten normaalilta. :grin

Miulla on taas kolme-neljä? viikkoa pahimmista oloista. Nyt taas on tullu jos maha on vähänki tyhjä niin kyllä olot muistuttelee itestään. Noina helpompina viikkoina ei kyllä ees tyhjästä mahasta ees ilmoitellu mitää..

Mä syön vaan edelleenkin foolihappoa. Hemoglobiini on aina ollut hyvä. Töissä on kokoajan vesipullo täytettynä ja hörppäilen silloin tällöin. Tissit ei oo enää niin kipeet, kun oli n. kk verran. Yöllä on helpompi jo kääntyillä. :) Nyt siis 11+6 (voi olla pari päivää heittoo taaksepäin)

Muok. Syön myös d-vitamiinia :) Unohtui Hannastiina12.

Muokattu viimeksi:
Lucy: muista myös D-vitamiini. Mä syön deetä ja foolihappoa. Mulla on hb ollu aina hyvä. Esikoinen syntyi aikoinaan sektiolla ja siinä meni litra verta eikä hb tippunu missään vaiheessa alle sadan. Seuraavana päivänä leikkauksesta nousin jo sängystä ylös hoitamaan vauvaa.

Noista liitoskivuista. Mulla oli esikoisen odotuksessa ihan järkyt liitoskivut. Töissä istuin satulatuolilla, joka oli oikein hyvä, mutta siitä ylösnouseminen... Voi juma, että sattui. Ja sama sitten takas istumaan meno... Yhtä tuskaa. Esikoisen aikaan sain myös vaivaksi rannekanavaoireyhtymän. Nyt se ei enää vaivaa, kun molemmat ranteet leikattiin v 2009.
Liitoskipuja ei ole sen koommin esiintynyt. Enkä kyllä kaipaakaan niitä yhtään :grin

Mä valvoin viime yönä jonku aikaa kun maha oli taas kipeä. Olen vasta rv 12 ja tuntuu että näitä vaivoja olis ollut jo ikuisuus!! Ihan peestä että nyt jo on noi nivusetkin kipeet kun luulin että tuollasta olis odotettavissa vasta paljon myöhemmin. Parina päivänä tuntunu myös että pahoinvointikin on tekemässä paluuta, oltuaan poissa pari viikkoa lähes kokonaan. Ja rinnat on tullu enemmän aroiksi! Miten sekin on mahollista?
Huoh... Saiskohan sitä ees jossain vaiheessa sit kokea sitä onnellista raskautta missä on energiaa pilvin pimein ja suorastaan hehkuu ja on maailman onnellisin ja muuta ällöttävän ihanaa ;)

Äidin sanojen mukaan hänellä, mummolla, serkulla ja aivan kaikilla oli niin helpot raskaudet, että onpa jännää miten mulla on pahoinvointia ja muuta. Hmph.

Mun on alkanu oikee pakara repimään kipeesti, tosi kipeesti. Varsinkin kun on koko päivän seisonu töissä.. Muut vaivat alkaakin jo helpottaa, nälkä vaan on koko ajan, ihan koko ajan.

Eilen alkoi illalla migreeni, jatkui yön, otin aamuyöllä lääkettä ja sitten helpotti...kunnes alkoi taas kymmeneltä aamupäivällä. No pakko oli työpäivä tehdä loppuun ja sitten ultraan. Onneks siellä oli hyviä uutisia. Mutta migreeni se kun jatkuu... Taas otin puol tuntia sitten lääkettä, nyt vähän helpottaa. Pakko jaksaa tytön kans ilta kun mies on töissä. Huoh.. Onneksi muuten oireet jo helpottaa, ettei yrjötä samalla kun särkee...

JeKiira: kuulostaa ihan iskiakselta. Inhottava vaiva johon ei oikein mikään auta. Kipulääkettä tarvittaessa.

Väsymys on tehnyt comebackin. Ei tää niin lamaannuttavaa ole kuin silloin aivan alussa mutta koko ajan tekis mieli ottaa torkut eikä sohvalta tahdo saada itseään irti. Töissä on loppuvuoden palaverirumba käynnissä ja tekee niin tiukkaa olla pilkkimättä vaikka asia olisi kuinka mielenkiintoinen.

Lieko nyt sitten hemoglobiini alkanut laskemaan vai mistä johtuu. Viimeksi hemppa mitattiin lokakuun puolivälissä ja se oli yli 130 eli alempi kuin mulla yleensä mutta tosi hyvä silti.

Tänään ja eilen on ollut rusehtavaa limaista vuotoa. Onneks hyvin vähän. Eilen siihen liittyi muutama vihlaisu, tänään yksi vihlaisu ja vatsa on ollut niin kuin kovan vatsatreenin jälkeen :( ilmaa on kyllä mahassa taas ihan super-paljon! Siltikin huolestuttaa ihan älyttömästi! Vaikka just perjantaina oli nt-ultrassa kaikki hyvin ja sykkeet kuuluu dopplerilla... Yöh! Täytyy varmaan jutella lääkärin kanssa et voisiko se olla jokin tulehdus tms... Inhottava epävarmuus just kun sai kuulla kaiken olevan hyvin :(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Toivottavasti vaivoihin löytyy selvyyttä pikaisesti, spiraali! Kyllä tuollaiset varmasti huolettaa vaikka mitä nyt itse alkuaikojen vuotojen pelästyttämänä googgeloin ja lääkärillä jutustelin niin ihan vaarattomia vuotoja voi esiintyä vielä myöhemmilläkin viikoilla.

Kiitos Nipsumuki! Toivotaan et selviää. Olen kyllä niin psykofyysinen tyyppikin et jos oikein kovasti mietin et jalka on kipee niin kohta se jo on... Eli jos vaan olis miettimättä niin ehkä ei vatsakaan olis kipee :)

Alaselkää vihloo niin kauheesti että meinaa mennä jalat alta ja vaan itkettää! Kipu säteilee pakaroihin ja just nyt on kyllä vaikee olla ihan missä vaan asennossa :o

Onkos muilla ilmenny selkäsärkyjä? Mulla näitä on alkanu nyt viimesen parin viikon ajan ilmestyä sunnuntaisin ja alkuviikosta kun on viikonlopun rampannu rappusissa ja seisoskellu töissä.

spiraali, mulla vihloo välillä kovasti varmaan juuri sen ilman takia enimmäkseen. Välillä koko maha on ihan kosketusarka. Tässä raskauden aikana on huomannut, että ilmavaivat aiheuttaa paljon enemmän epämukavaa oloa ja kunnon kipujakin kun normaalisti.

Vuodot on varmaan aika yleisiä raskauden aikana, mutta sinuna menisin lääkärille jos ei parissa päivässä helpota, kun voi tosiaan olla tulehdustakin, ainakin itellä ollu (ei-raskaana) tuollasta vuotoa ja tulehdus oli syynä.

Takaisin